Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Bronken

Hjälp med Lowrance Elite-5 Chirp tack.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej på er.
Fick med en ekolod/plotter till båten jag köpte (modell enligt rubriken).
Använder den bara för att se var jag kan köra och den sparar tidigare körningar.
Den var inställd så och jag har inte pillat med den för jag tyckte det var lagom info - är ju ingen fiskare.

 

Problemet är nu att jag verkar ha förlorat själva sjökortet - nu visas bara gul bakgrund.
Hoppat runt bland menyerna och försökt läsa från SD-kortet men där "finns inga gilltiga filer".

 

Ett annat problem är att jag inte har någon manual och de jag hittar på nätet tycker jag inte stämmer.
Antar att den kanske blivit uppdaterad med någon mjukvara nån gång i tiden. 

Jag vet inte om JAG lyckats pilla på knapparna och slängt bort sjökortet eller om minneskortet pajjat?

Fråga: Är kartorna/sjökorten något man har på SD-kortet eller laddar in plottern? I så fall hur/var hämtar man sånt?

Redigerad av Bronken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack, det är det jag inte riktigt vet, den jag har heter Elite 5 Chirp och hur mycket som skiljer vet jag inte. Men menyerna i instruktionen är inte riktigt samma som i verkligheten.
Tyvärr vet jag inte hur jag enklast tar reda på om jag sprungit vilse i mina inställningar eller om sjökorten faktiskt inte finns längre - därav behovet av en bra manual, men denna kanske inte är sämre än nåt annat :-). Jag försöker följa den.

 

Redigerad av Bronken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Lowrence Elite "något liknande" med C-map. För ett par år sedan blev det mer och mer gult, gick till slut inte att navigera. Lämnade instrumentet på garantireparation och fick ett nytt C-map på garantin (eller good will ?) då det var ett känt problem med C-map.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Var just nere och gick genom alla menyvalen igen och googlade lite.

Nu är kartan igång igen.

Jag antar att jag resettat på något vis tidigare, av misstag, för jag behövde nu byta "källa" från Lowrance till Naviontics (eller likn) och då hittades sjökortet. Dock alla tidigare rutter borta, men det gör mindre.


Bara det funkar när jag är ute och åker också, det kollade jag inte nu.

🙂

Redigerad av Bronken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...