Springrod 2 Postad 4 Juli , 2021 Hej. Fick ett problem idag med min Volvo Penta Kad44. Åkte i båten idag utan problem men avslutade dagen med att tanka den. Efter tankning så blev orkeslös i form av att den inte går upp i varv, lägger av vid cirka 1200rpm och det händer inget mer. Går att köra den på 1100 rpm men den går framåt sakts. Kompressorn låter men inget händer. Efter ett tag testade jag att successivt öka gasen sakta och då får jag upp den i varv och båten går som den ska. Är det någon som har varit med om ngt liknande eller har en ide vad det kan vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 665 Postad 4 Juli , 2021 5 minuter sedan skrev Springrod: Hej. Fick ett problem idag med min Volvo Penta Kad44. Åkte i båten idag utan problem men avslutade dagen med att tanka den. Efter tankning så blev orkeslös i form av att den inte går upp i varv, lägger av vid cirka 1200rpm och det händer inget mer. Går att köra den på 1100 rpm men den går framåt sakts. Kompressorn låter men inget händer. Efter ett tag testade jag att successivt öka gasen sakta och då får jag upp den i varv och båten går som den ska. Är det någon som har varit med om ngt liknande eller har en ide vad det kan vara? Jag råkade ut för samma på min KAD43, då var det turbon som hade "fastnat" jag monterade isär och konstaterade att det inte var glapp, och snurrade runt turbinhjulet, sedan har den fungerat och det är väl fem år sedan nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Springrod 2 Postad 4 Juli , 2021 3 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Jag råkade ut för samma på min KAD43, då var det turbon som hade "fastnat" jag monterade isär och konstaterade att det inte var glapp, och snurrade runt turbinhjulet, sedan har den fungerat och det är väl fem år sedan nu. Hej Georg, tack för tipset. Då blir det lite skruva imorgon👍 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 665 Postad 4 Juli , 2021 41 minuter sedan skrev Springrod: Hej Georg, tack för tipset. Då blir det lite skruva imorgon👍 Det räcker med att du tar bort röret som ligger överst på motorn, då kommer du åt att känna på turbinhjulet, och jag behöver väl inte påpeka att motorn, eller iallafall turbon skall vara kall..!? Om det nu är så att det är glapp i axeln kan du lämna in turbon för renovering, den är relativt lätt att ta loss då den sitter högt upp på motorn. Nu var jag inte var du bor, men jag känner till två turboverkstäder på Hisingen (om man nu vågar sig dit) man lämnar in turbon på morgonen och hämtar den renoverad på eftermiddagen, men med reservation dör att det nu är semestertider. Googla på ”turboservice” ock liknande ord så finner su säkert nån bra verkstad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Springrod 2 Postad 4 Juli , 2021 Tack för bra beskrivning problemet och tips på turboservice. Jag bor i Örebro så jag får söka efter verkstäder som gör detta i närområdet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser