Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
svenoe

Tomgångsjustering Selva Seabass 5hk

Rekommendera Poster

Hej, försöker justera tomgången på min Selva Seabass 5hk. Tenderar att stanna med sotigt stift. Någon som vet funktionen hos de tre skruvarna på bilden? Har letat efter servicemanual men inte hittat.

Screenshot_20210704-105802_FX.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn går bra efter rengöring av förgasaren. Tomgångsvarvtal justeras med översta skruven. De två luftskruvarna är utskruvade två varv. Tror den vänstra är för tomgång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Jag har precis det problemet på min tre år gamla Sebass 5hk.

När jag har kort snabbt en längre sträcka och drar ner till tomgång stannar den ofta.
Men den startar oftast från kallt på två till tre drag.

Då får jag får också rengöra min förgasare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påminner om min motor att den stannar.

 

Har även bytt impeller nu. Den gamla började gå sönder. Dock problem med att den går trögt att dra runt. Ev fel ej original impeller. Ska testa annan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-05 vid 13:00 skrev svenoe:

Påminner om min motor att den stannar.

 

Har även bytt impeller nu. Den gamla började gå sönder. Dock problem med att den går trögt att dra runt. Ev fel ej original impeller. Ska testa annan.

Var köpte du den, från Selva?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-04 vid 11:13 skrev svenoe:

Hej, försöker justera tomgången på min Selva Seabass 5hk. Tenderar att stanna med sotigt stift. Någon som vet funktionen hos de tre skruvarna på bilden? Har letat efter servicemanual men inte hittat.

Screenshot_20210704-105802_FX.jpg

Nu har jag haft isär min förgasare till min Sea Bass och sökt runt efter delar till Dellorto 20.16, som sitter i den. 
Den högra är ett fast tomgång-jet. Den tror jag inte skall justeras. Det finns ingen packning på den som skulle hålla tät för det. Min har storlek 36. 
Den vänstra verkar reglera luftflödet när spjället är stängt, typ vid tomgång. Min är utvriden tre varv. 
Den övre skruven bestämmer stoppläget för gasvajern och också påverker tomgången. 
Jag är inte helt bra på att ställa in kombinationen av de här skruvarna.

Genom att skruva lite på den övre fick jag i alla fall motorn att inte dö vid tomgång.

 

Min  Dollorto 20.16 och har en main jet i storlek 75 och M4 gänga. Dessa finns tydligen att skaffa på Ebay av olika storlekar. 
https://www.ebay.com/itm/Carburettor-dusenset-4mm-10-Piece-75-96-for-Dellorto-Bing-Carburettor-gy6-m4-/183566272549?mkcid=16&mkevt=1&_trksid=p2349624.m46890.l49286&mkrid=707-127634-2357-0

 

Om man sedan söker vidare så hittade jag tips på hur man väljer main jet i förhållande till den minsta diametern på förgasaren. Den mätte jag till 16mm. Så enligt tipset nedan skulle man kunna montera en main jet på storlek 80. 
 

Det är kul men internetkunskap. :)

https://www.tuningmatters.com/how-tos/how-to-quickly-determine-the-carburetor-main-jet-size/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...