Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Rooger

Vad är det för fel m kylning Honda 50

Rekommendera Poster

Hej och finns det någon motorkunnig beträffande kylfel Honda 50 hk 2004-07?

 

Problem beträffande kylvattenstrålen:

 

Bra stråle hel tomgångsregustret, med ökad stråle vid högre varvtal.

 

Bra stråle vid körning till plantröskel ca 12 knop.

 

Vid högre fart över 12 knop(plan) minskad vattenstråle.

Om man sedan tar ned båten till under 12 knop blir det åter stark stråle.

 

Vid hög fart ( över 12 knop) under längre tid går kylarlarmet o båtmotorn minskar i varvtal.

 

FRÅGA:

Vad behöver göras för att båten skall kunna köras utan att få kylvattenlarm?

 

Tacksam för all hjälp från ni som kan båtmotorer 

 

Rooger

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallo där

 

Är detta ett så svårt fel att ingen på detta forum mäktar med ett svar?

 

År det för svårt, eller?

 

vänligen

Rooger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Rooger:

Hallo där

 

Är detta ett så svårt fel att ingen på detta forum mäktar med ett svar?

 

År det för svårt, eller?

 

vänligen

Rooger

Så om du kör i runt 12 knop under en längre tid så går inget larm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Craycoat:

Så om du kör i runt 12 knop under en längre tid så går inget larm?

Det finns en ventil i kylsystemet ”poppet valve” som har i uppgift att släppa ut vatten ur kylsystemet vid högre varvtal. Det är en fjäderbelastad ventil som behöver göras rent med jämna mellanrum. Prova sök på poppet valv på Youtube!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, så konstigt är det…åker man runt med båten i låg fart går INTE larmet alls!

Först om man tar upp den u plan, över 12 knop går larmet.?????? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dubbelts konstigt är det, att problemet inte verkar vara kopplat till varvtal. Vid tomgångskörning med ökat varvtal går INTE larmet,. Larmet går endast då den går över 12 knop (planingstrlskeln).

 

Inget larm vid bryggan alltså

 

Kan det vara ”puppet valve” nedåt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är något som styr undan vattnet ifrån vattenintaget.

Hissat motorn för högt?
Förmodligen ovanligt att sådant kan hända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Rooger:

Dubbelts konstigt är det, att problemet inte verkar vara kopplat till varvtal. Vid tomgångskörning med ökat varvtal går INTE larmet,. Larmet går endast då den går över 12 knop (planingstrlskeln).

 

Inget larm vid bryggan alltså

 

Kan det vara ”puppet valve” nedåt?

 

Det kan nog inte vara poppeten, det verkar som att Honda inte har dessa på motorer under 75hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag såg att dessa Honda 50 inte har någon Puppet valve…. Vad kan det vara då?

 

Nytt för den här säsongen är att jag monterat en ekolodsgivatäre på aktern…..kan det vara att det är den som är boven? Knepigt i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Rooger:

Nej, jag såg att dessa Honda 50 inte har någon Puppet valve…. Vad kan det vara då?

 

Nytt för den här säsongen är att jag monterat en ekolodsgivatäre på aktern…..kan det vara att det är den som är boven? Knepigt i så fall.

Prova att vika upp givaren och se om det blir någon skillnad. Svårt att säga hur vattenströmmarna rör sig runt aktern.

givarna ska ju sitta en bit ut från motorn.

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, men:

 

skulle man kunna avfärda vissa fel direkt, utifrån ovan nämnda problembeskrivning

 

1. Kan det över huvud taget vara impellerfel?

2. Kan det över huvud taget vara fel på termostaten?

 

Tack för att proffs vill hjälpa till med detta

 

Rooger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rooger:

Tack för tipsen, men:

 

skulle man kunna avfärda vissa fel direkt, utifrån ovan nämnda problembeskrivning

 

1. Kan det över huvud taget vara impellerfel?

2. Kan det över huvud taget vara fel på termostaten?

 

Tack för att proffs vill hjälpa till med detta

 

Rooger

1, Inte så troligt att det skulle bero på en dålig impeller om kylstrålen ser bra ut

2, Termostaten kan inte uteslutas, dock så verkar det märkligt att skvallerstrålen minskar när du kommer över 12 knop. Det verkar troligare att något har hänt under akterspegeln som gör att impellern kaviterar (pumpar luftbubblor och tappar tryck) i högre hastigheter. Om du dessutom nyligen monterat en givare i närheten så ligger det nära till hands att misstänka denna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och hjälp mig med Hondan

 

Nu har vi testat med att

1. Fälla upp ekolodsgivarrn

3. Monterat och n ny termostat

 

men samma fel består::

 

- Bra vattenstråle för kylning upp till 12 knop. (Bra sprut)

- Över 12 knop och vid planing minskar ”sprutet” av kylvattnet

- Sänks farten igen så återkommer bra vattenstråle. (Bra sprut återkommer)

 

Vid tomgång så är det bra stråle i alla varvtal!

 

Finns det något proffs som kan berätta vad detta är för fel?

 

Det kan inte vara ett nytt problem, det finns massor med båtmotorer, så någon borde ha stött på detta, eller?

 

Skulle bli glad om någon svarar på detta

Roger B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök att blåsa med tryckluft i slangen för skvallerstrålen, så gjorde jag när detta problem uppstod på min dåvarande Honda 50hk & det hjälpte. Troligtvis låg det en flaga ed. någonstans i kylsystemet som inte påverkades förrän vid högre fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har motorn fungerat bra i din ägo tidigare eller är den ny för dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn fungerade klanderfritt förra säsongen, så det är ett STORT frågetecken att den kylvattnet trasslar nu (vid högre fart)???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat att justera motorns position  (så mycket du kan) när du kör i planingsfart? Händer det något med skvallerstrålen då?

 

Bara för att kolla: När du fällt upp ekolodsgivaren, är inget av den kvar i vattnet då?


Din lista över vad du provat saknar en nr 2, och nr 3 antar jag ska säga att du monterat ny termostat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.

 

Så om jag har fattat det hela rätt så har du kylning (eller iaf stråle) stillaliggande vid samma varvtal som när problemet kommer när du kör. Det är alltså inte varvtalsberoende. 
 

Att problemet kommer när båten börjar plana öppnar upp för en annan möjlighet. Vid planing ökar avståndet mellan vattenpump och vattnet. En tanke är att om du har ett slitet och eller skevt pumphus eller slitplatta så får pumpen sämre sugförmåga i planingsfart jämfört med när den är under vattenytan.

Detta är ett långskott iom att vattnet får visst egentryck då båten rör sig, men man bör fundera på vad som skiljer stillastående från körning i fart.

 

Den andra skillnaden är belastningen. I teorin kan detta påverka om du har kompression i kylsystemet, men det är nog troligare att vinna på Euro jackpot än att få just dessa symptom med det felet.

 

Det blir lite långskott här, men jag hade i ditt läge bytt impeller och pumphus, helst ink slitplatta om den ser trött ut. Det är enligt mig snart den enda felkällan som är kvar. I ett kylsystem utan poppet, med ny termostat finns i princip bara kylkanaler och vattenpump kvar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är bytt

pumphus, impellerbyte och slitplatta förutom termostatbytet.

MEN 

PROBLEMET KVARSTÅR:

 

Har provkört i tunna

Nu

Jättebra stråle så länge båda insugen är under vattenytan.

När motorn hissas upp och övre insuget (under plattan) suger luft, MINSKAR STRÅLEN DIREKT.

 

Antar att det är detta som sker vid planing av båten.

 

Frågor

1. Måste vi sänka motorn på akterspegeln? (Montera om)

2. Kan man tejpa igen övre insuget så den inte suger luft? Behövs båda insugen? Kan tejpning av övre insuget innebära något skadligt för motorn?

 

MYCKET TACKSAM FÖR SNABBT SVAR FRÅN NÅGOT PROFFS

 

Roger Björklöf

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bump

Någon som vet något om det behövs övre OCH nedre kylvattenintsg?

 

När övre kommer över vattenytan, suger den luft och kylstrålen avtar.

Kan man tejpa igen det intaget??

 

vänligen

Rooget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen på detta forum som kan svara mig på om man behöver båda vatteninsugningsintagen på Hondan ( den nedre vertikala och övre horisontella)?

 

När det övre vattenintaget kommer övver vattnet så sugs luft och kylvattenstrålen avtar i styrka.

 

Tejpar man då igen den övre fungerar kylvattnet vid högt ställd motor.

 

Kan något bli fel om man tejpar igen det övre vattenintaget, vilken funktion fyller det?

 

Vänligen

Rooger N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inlägg, snett från vänster;

1, har impellern bytts pga av att den tidigare gått sönder? Det kan sitta impellervingar högre upp i systemet, som hindrar fritt flöde.

2, kan någon snäcka eller annan molusk vuxit sig stor i någon kanal högre upp i systemet.?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart man kan tejpa igen kylvattenintaget...Kan väl inte hända mer än att motorn skär.

Nä tror Honda hade en tanke när dom placerade det där.

Sänk motorn istället 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, Honda har säkert en mening med fler vattenintag men vad?

 

Det är klart att man inte önskar skuren motor.

 

Vad sägs om att ta bort sprinten under motorn, så man kan trimma in motorn ytterligare någon centimeter (ett alternativ till att sänka hela motorn).

 

Har den flyttbara sprinten mellan motorn och trimkolven någon funktion i lägsta läget, eller kan jag ta bort den totalt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det är templarmet som går?
Det kanske är larmet för bränsletryck?
Beträffande skvallerstrålens tryck så kan det variera och behöver inte ha någon större betydelse.

Det viktiga är cirkulationen i motorblock.

När båten planar trycks vattnet in.

Impellern är inte bra på att suga vatten, den trycker vattnet vidare.

Ta en bild ifrån sidan när båten ligger still.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...