Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
terhimannen

Installera G3 kort (Garmin)

Rekommendera Poster

Hjälpppppp. Har haft en echomap 50s och köpte ett largekort(nästan hela Sverige). Bara tryckte in sd kortet, o vips funkade allt direkt överrallt. Till I år köpte jag en Garmin echomap plus 92sv och köpte till ett nytt G3 kort över hela norden. Ingenting funkar, inga kartor man e van o se på. Provat massvis med tips,,, men icke. Plottern känner av kortet och vilket kort det är, körde installation, men icke. Fick inte med någon perfekt installationsbeskrivning. Nån som vet om det är fel på kortet, eller om man måste, och hur man säger åt den att "läsa in från micro SD kortet". Hoppas på tips. Får väl kontakta Garmin på måndag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade G2 XL när jag köpte nuvarande plotter för knappt 10 år sedan och har uppdaterat ett par gånger sedan dess. I år tänkte jag uppgradera igen men upptäckte att G2 är utgånget. Hittade inte G3-kompabilitet i Garmins lista. Mailade supporten och fick svar att till min plotter fungerar endast G3 medium-kort. Så vill jag täcka Sveriges kust så behöver jag köpa kort över tre områden.

 

Jag kan misstänka att du drabbats av samma inkompabilitet avseende large-kortet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lintott:

Så vill jag täcka Sveriges kust så behöver jag köpa kort över tre områden.

 

Detta verkar helt vansinnigt ju...

I min gamla Garmin hade jag ETT KORT över hela Europa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tror att du måste uppdatera mjukvaran i plottern först, innan du kan använda senaste sjökortet. 

 

Så blev det för mig när jag ville använda det senaste kortet med bl a Hydrographica. Gratis nedladdning inom ett år. 

 

Kontakta Garmin Support. 

Och fråga hur du exakt ska göra. 

 

I princip så hämtar du en fil från Garmin till ett helt tomt cd-kort. 

 

Sätt in CD kortet i plottern, så startar uppdatering. 

 

OBS gör inget med G3 kortet, om det är årets. 

 

0m det inte är årets, så hämtar Du hem även detta. 

 

Min plotter 92 Sv köptes för två år sedan. 

Mjukvaran uppdaterad två gånger. Flesta direkt, när jag fick plottern. 

 

Sjökortet 1 gång. 

 

Funkar perfekt. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-04 vid 08:01 skrev Hybro:

Jag tror att du måste uppdatera mjukvaran i plottern först, innan du kan använda senaste sjökortet. 

 

Så blev det för mig när jag ville använda det senaste kortet med bl a Hydrographica. Gratis nedladdning inom ett år. 

 

Kontakta Garmin Support. 

Och fråga hur du exakt ska göra. 

 

I princip så hämtar du en fil från Garmin till ett helt tomt cd-kort. 

 

Sätt in CD kortet i plottern, så startar uppdatering. 

 

OBS gör inget med G3 kortet, om det är årets. 

 

0m det inte är årets, så hämtar Du hem även detta. 

 

Min plotter 92 Sv köptes för två år sedan. 

Mjukvaran uppdaterad två gånger. Flesta direkt, när jag fick plottern. 

 

Sjökortet 1 gång. 

 

Funkar perfekt. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Åkte tillbaka till Hjertman med plotter, mm. Dom testade kortet jag fått ifrån dom( det butiksbrända kortet). Satte kortet i en Garmin butiksdemoplotter. Funkade inte så bra. Plottern laddade "kartor", men det blev långt ifrån fullständigt. Nu ska Garmin skicka mig ett nytt "fabrikstillverkat" kort. Ringde ändå till deras support för och höra om man måste vara "raketforskare" för att få igång kortet med kartorna. Supporten sa att de ska bara vara o trycka i microSD kortet o då laddar den allt själv. Inget krångel alls. ("plugg and play") Dessutom behövdes inte själva plottern nå uppdatering(för ny för det) 

 Den ska ladda kartorna ändå. Spännande om nu nya kortet dyker upp imorrn, för test. Fortsättning följer. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...