Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ulf770428

Hydraulstyrning hackar

Rekommendera Poster

Hej

jag har en seastar hydraulstyrning med en Yamaha 225.

jag var ute och körde så gnislade det lite ibland när jag svängde, tänkte att det var lite olja

i.

jag fyllde på lite gran men då har det börjat hugga (trögt/lätt) när jag svänger höger..

någon som har idéer?

jag har även testa o lufta men ser ingen luft.

 

mvh ulf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så brukar det bli när det är för litet olja i systemet, och en del luft istället.

Det rasslande ljudet uppstår när rattpumpens kolvar pumpar luft.

Fyll på men mer olja, vrid ratten fram och tillbaka mellan ytterlägena, ha trasor och hushållspapper till hands, det kan bli söligt. En liten tratt med en plastslang på pipen kan underlätta påfyllningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej😊

tack för svar.

har luftat och fyllt på ca 6 dl. Ser ingen luft när jag luftar vid cylindern.

kommer microbubblor upp i slangen från ratten men inte mycket.

imorgon tror jag att jag lägger i båten för test och se om luften förflyttar sig om det guppar lite...

har vridit på ratten fra o tillbaka i ca 45min... hur mycket ska behövas?

 

Med vänlig hälsning, ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Ulf770428:

jag fyllde på lite gran men då har det börjat hugga

Det här kan väl ohm spinna lite på, han brukar ju få till det.😀😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade själv problem med detta, remen till servopumpen slirade. Hade fått glykol på den efter vinterkonserveringen. Remen va dock ny så drog på Remspray o vips va problemet löst då remen fick fäste igen.

Bara en tanke...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hydraulstyrning och servostyrning är inte samma sak, det finns ingen rem på

hydraulstyrning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Ulf770428:

Hej😊

tack för svar.

har luftat och fyllt på ca 6 dl. Ser ingen luft när jag luftar vid cylindern.

kommer microbubblor upp i slangen från ratten men inte mycket.

imorgon tror jag att jag lägger i båten för test och se om luften förflyttar sig om det guppar lite...

har vridit på ratten fra o tillbaka i ca 45min... hur mycket ska behövas?

 

Med vänlig hälsning, ulf

Det brukar räcka att vrida ratten fram och åter 5-6 gånger, kanske max 10.

Men om det är oljud i rattpumpen är det något vajsing där eller en läckande styrcylinder. Jag har en gång haft en läckande styrcylinder, då tog ju oljan slut i rattpumpen och det var en massa luft i den.

Då uppstår det ett knakande, klapprande ljud när kolvarna i pumpens cylindrar försöker pumpa luft, vilket dom inte kan egentligen. Dessutom kan man stå och vrida ratten nästan obegrönsat antal varv utan att styrcylindern reagerar knappt något alls.

 

33 minuter sedan skrev Jorgen01:

Det här kan väl ohm spinna lite på, han brukar ju få till det.😀😀


Tja... det händer ju att jag har rätt... nån gång emellanåt.

 

8 minuter sedan skrev R0bbaan:

Hade själv problem med detta, remen till servopumpen slirade. Hade fått glykol på den efter vinterkonserveringen. Remen va dock ny så drog på Remspray o vips va problemet löst då remen fick fäste igen.

Bara en tanke...

Men jag tänkte inte på att trådskaparen har servostyrning, (har man det på utombordare?) då blir det ju ännu ett system som man får kolla upp, eftersom det är två sklijda system.... om det nu finns servostyrning där...?

 

Men är det bara vid sväng åt styrbord det hackar? Kan ju naturligtvis vara en mekanisk tröghet, ett mekaniskt hinder, någonting som hindrar rörelsen. Bra om man är två personer, en som vrider ratten och en som kontrollerar vad som händer akteröver vid motorn.

 

Sedan kan man ju alltid följa hydraulslangarna från pumpen och akterut och se om man har en liten läcka någonstans, som i någon anslutning vid rattpumpen eller då styrcylindern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

motorn rör sig perfekt när man svänger vänster och den rör sig när man svänger höger men hackar fram när navet hackar.

det är inget med motorn för den går fint i sidled.

jag har inget läckage på systemet mer än där jag fyllt, så är det lIte kladdigt på navet.

 

Någon som känner till bra firma som håller på med seastar hydraulstyrning i Göteborgstrakten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Ulf770428:

 

Någon som känner till bra firma som håller på med seastar hydraulstyrning i Göteborgstrakten?

 

Ja, i V.Frölunda, men lättast på telefon eller mail.

Det är Ju Comstedt som är distributör för Seastar, dom har en väldigt bra support klicka på länken,

Det är ju visserligen semestertider, men jag tror inte att alla har semester samtidigt,

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...