Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
  • 0
durre

Från nybörjare till kompetent

Fråga

Hej!

 

Jag är fullständig nybörjare på det här med båtar och vet såklart därför inte om jag är en "båtperson". Jag lockas dock av tanken att inte behöva knö ihop oss med resten av folket på några överbefolkade stränder och istället ligga och guppa på sjön.

 

Att köpa en båt och hyra båtplats verkar vara fel ände att börja i. Jag kan ju inte köra båten och vet inte om jag vill äga en. Finns det några bra, praktiska kurser i Stockholm man kan gå för att testa på? Finns det vettiga uthyrare av båtar som inte blir tokdyrt? Vi bor i nordvästra stockholm, men hänger även en del på västkusten på sommrarna så hade varit kul att hyra där oxå. Om man sen är fortsatt taggad kan man ju köpa en båt tänker jag.

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

Välkommen til MG!

 

Jag tolkar köra båt som att det är motorbåt du ev. är intresserad av.

 

Det går att hyra båt utan att vara särskilt kompetent, men oftast behöver man ha förarintyg.

 

Det finns kurser med förarintyg och båtpraktik som jag tror skulle vara lämpligt för dig och kanske även resten av familjen.

 

Det finns även distanskurser om det "bara" gäller att få ett förarintyg så snabbt som möjligt.

 

Här kan du hitta kurser, https://www.kurser.se/kurs/forarintyg-stockholm

Frågan är om det finns några lämpliga kurser på sommaren, du får kolla.

 

Börja med att hyra en mindre båt över dagen eller över några dagar och tälta eller bo på hotell/vandrarhem.

Tekniken är ungefär densamma för en mindre och en större båt, men blir det fel så är det lättare att reda ut situationen med en mindre lättare båt.

 

Lycka till!

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Stort tack för svaren! Ett första steg taget. Lånade en uråldrig roddbåt och gav mig ut med grabben. Det tog bara en halvtimme att försöka återställa knopar efter att vi kom tillbaka! 😂

 

Förutsätter att jag är redo att ratta en sån här i en trång småbåtshamn nu? Skämt åsido så låter förarintyg med båtpraktik som ett utmärkt nästa steg. Det får planeras till nästa sommar då denna är fullbokad. 

flipper-650dc-hog-fart-med-mercury-v6-200.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Postad (redigerade)

Ja... Vill du ha praktik, så kan Du hänga med mig o hunden ut på Vänern. 

Har en bra fungerande Cumulus segelbåt. 

 

Ligger ute 14 dagar nu, typ Vänern runt. 

 

Kostar dig en pilsner. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Lär dig knopar, navigation  och sjövett under tiden vi seglar. 

Utgår från Mörudden / Skoghall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...