Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
minbuss

Generatorpaj. MD5

Rekommendera Poster

Som rubrik säger har vi troligen bränt generator då ägaren stängde av motorn med nyckel innan hen kom ihåg att döda motorn först.

Ger ingen laddning.

Då el gällande både båt och bil är ett stort no no för mig behöver jag ett svar.

Antingen byta generatorn eller byta det som är trasigt, och vad byter man då?

Och var får man tag i grejor?

received_2933191893621865.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den röda grejen baktill på generatorn är sannolikt en dubbeldiod som skall kunna ladda två oberoende batterier. Den kan ha gått sönder.

Men mest troligt är det att dioderna inuti generatorn har pajat då den interna spänningen blir rätt hög om man kopplar bort batteriet/erna under gång.

 

Om du nu känner att du har ”no-no-kunskap” kan du ju kanske skruva loss generatorn, märk först kablarna och vad dom skall sitta, sedan lämna in generatorn till bilelektrisk firma för reparation, du kan ju alltid googla på ”generatorservice” och liknande sökord.

Det finns även nya generatorer att köpa, som svindyra originaldelar eller annan passande typ som inte är en piratdel, men det blir kanske dyrare än att lämna in den gamla för reparation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Man förstör inte generatorn om man stänger av startnyckeln innan man stoppat motorn. Det är ett vanligt missförstånd bland båtägare. Det man inte får göra är att bryta huvudströmmen. P.g.a att motorn har en liten effekt så är det inte lämpligt att montera en större generator än 35 ah. Det blir inte så mycket kraft kvar till propellern.

Ingemar

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev sanktanna:

Hej.

Man förstör inte generatorn om man stänger av startnyckeln innan man stoppat motorn. Det är ett vanligt missförstånd bland båtägare. Det man inte får göra är att bryta huvudströmmen. P.g.a att motorn har en liten effekt så är det inte lämpligt att montera en större generator än 35 ah. Det blir inte så mycket kraft kvar till propellern.

Ingemar

Just det!

Sedan går generatorn även sönder om man lyckas koppla in batterierna fel, om man polvänder dem.

Sedan finns det väl många fler anledningar till att generatorn eller dess inbyggda regulator går sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett vanligt fel att slänga på jätte generator på mindre marindieslar, jag har gjort det själv en gång. Det förstör både motorn och ev batteriet. Det finns en anledning att det satt en 35ah från början. Dessutom klarar knappast ett blybatteri att ta emot mer ändå. Så om du byter, så försök hitta en original eller oem så fästen mm är samma. Mkt lätt att byta själv. Men försök laga först.

Redigerad av Guggen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

skruva loss generatorn, märk först kablarna och vad dom skall sitta, sedan lämna in generatorn till bilelektrisk firma för reparation,

 

Det är ju detta du ska göra, jag gjorde detta och dom provkörde generatorn i bänk och 10 min senare och tusenlapp fattigare så var det klart, dyrt ja jag vet men fort gick....

 

Redigerad av touchwood
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Guggen:

Dessutom klarar knappast ett blybatteri att ta emot mer ändå.

Ett, nej. 
Men idag har man ju sällan ett batteri, man har en bank med ett par-tre till förbrukningsbatterier, och att då uppgradera till t ex den 50A-generator som jag länkade till ger en ökad laddning med 50%. Den är dessutom inte större än att motorn orkar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kört 10 år med tre parallellkopplade batterier, senast 5 åren typ AGM. 

60 Ah styck. 

 

Motorn en YSM12, d vs ca 12 hp. 

 

Generatorn original 30 A, ersattes med en 70 A Mitsubishi, som suttit i en Mazda 626. Multiribrem, 5 spår. 

Kilrep bara slirade. 

 

Att batterier, generator och motor skulle gå sönder, kan ja glatt dementera. Det är inte rätt. 

 

Däremot så har jag en strömbrytare i serie mellan D+ och laddlampa. 

Den är öppen när jag startar motorn. Lägger mig på högt gång, och slår sen till strömbrytaren. Då går laddningen igång, utan att motorn står å stånkar, på varv långt unde normal tomgång. 

Generatorn laddar max, vid start, 70 A ca 10 minuter efter en natt på sjön. 

 

Inga konstigheter alls. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Peter_K:

Ett, nej. 
Men idag har man ju sällan ett batteri, man har en bank med ett par-tre till förbrukningsbatterier, och att då uppgradera till t ex den 50A-generator som jag länkade till ger en ökad laddning med 50%. Den är dessutom inte större än att motorn orkar. 

Kanske för något år sedan eller så var det en seglare som skrev ungefär som så, att han hade svårt att manövrera båten i hamn om batterierna var dåligt laddade... och då var båten inte eldriven utan det fanns en ordinär liten dieselmotor under durken. Eftersom man aldrig får någonting gratis så bromasar ju generatorn en hel del då den har mycket att ladda in i batteribankerna. Och i detta fallet blev tomgången så låg att motorn kunde stanna när man lade i växel framåt eller bakåt.

 

Stora generatorer är väl inga problem för oss som har fyr-och sexcylindriga motorer på 100- 300 hk eller mer, men jag kan ju se på min varvräknare då jag kört bogpropellern under en längre period, eller haft ordentligt bottennapp med ankaret så att ankarspelet förbrukat mer än det brukar göra, att då kan tomgångsvarvet vara omkring 100rpm lägre än annars. Och då har jag en grön sexcylindrig maskin på 240 hk, tror jag.

Men en stöddig generator på en liten Yanmar eller Penta bromsar rätt så bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en dålig jämförelse, men Spårvägens ”Bananteknik” var här och svetsade ett rälsbrott för ett tag sedan. Svetsbilens motor driver svetsaggregatet på något sätt, varje gång som svetsaren satte svetsmunstycket  mot rälsen sjönk motorns varvtal. Men här är det ju frågan om större strömmar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Stora generatorer är väl inga problem för oss som har fyr-och sexcylindriga motorer på 100- 300 hk eller mer

Det var därför jag föreslog den på 50A, och inte en som laddar uppåt 100A som en del klämmer på 🙂 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En gång till. 

 

Inga problem med 70 A på min 12 hästars encylindrig diesel om man bryter fältströmmen vid start av motorn. Och låter motorn gå på lite förhöjd tomgång, när man startar laddningen. 

Behöver jagmotorkraft i en besvärlig situation, så startar jag helt enkelt inte laddningen. 

Svårare är det inte :)

 

 

- Minns min första snipa med en Solo tvåtaktsmotor på 4 hp. Med vev start! 

Svarvade ett kilrepsspår på svänghjulet och hängde på en Bosch 60 A. Och mekaniskt laddrelä. 

 

På den fick man stoppa i en täljd tändsticka mellan relä kontakterna vid start. 

 

Veva igång, efter en snaps i snapsskålen på insuget. 

 

Lägga sig på hög tomgång och rycka stickan. 

 

Funkade perfekt. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Just md5 finns dock flera som varnar just för att kasta på stora generatorer då man behöver justera tomgång mm då de kommer gå trögt. Gjorde själv detta på min 39hk md4 tidigare, en 100a, istället för original 20a likströmmare. Blev bara en massa problem, rem som slirar, trög gång,  Värdelöst.dessutom kan mina tre batterier kanske ta emot maximalt 60ah totalt och med tanke på att starten alltid är full så blir det snarare 40a, utöver det faktum att man dessutom knappast behöver laðningen speciellt ofta. Köpte en ny original oem likströmmare på 20a från Tyskland. Lycklig igen.

Men som Peter skrev, en 50 kan säkert fungera, om du nu hittar någon med samma fästen, annars är det knappast värt det.

Redigerad av Guggen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min encylindriga tolvhästare har det råkat bli en 85A generator när den ursprungliga 35A gett upp. Har aldrig märkt att den stjäl motoreffekt, men om batterierna (3x70 Ah) är mer än vanligt urladdade slirar remmen och tjuter en stund. Jag vill inte spänna den hårdare av omtanke om lagren.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 7/4/2021 at 10:30 PM, trewq said:

På min encylindriga tolvhästare har det råkat bli en 85A generator när den ursprungliga 35A gett upp. Har aldrig märkt att den stjäl motoreffekt, men om batterierna (3x70 Ah) är mer än vanligt urladdade slirar remmen och tjuter en stund. Jag vill inte spänna den hårdare av omtanke om lagren.

Det betyder alltså att det fungerar att underhållsladda dem :), när de kräver bulk så slirar det och ger knappast några 85a, samt drar i förlängningen av remmen. Jag tror det i ditt fall skulle fungera mkt bättre med en original.

Det finns en anledning att det satt en 35a på och inte 85...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Guggen:

Det betyder alltså att det fungerar att underhållsladda dem :), när de kräver bulk så slirar det och ger knappast några 85a, samt drar i förlängningen av remmen. Jag tror det i ditt fall skulle fungera mkt bättre med en original.

Det finns en anledning att det satt en 35a på och inte 85...

 

Det fungerar utmärkt nu, och även 35A slirade ibland och någon rem har inte gått av på de 25 år jag haft båten. Att jag har 85A beror på att det var den jag fick ett bra pris på när den gamla gav upp. Tror att man tyckte att 35A räckte för 45 år sen, och skulle kanske göra det i dag också. Måhända kan tre batterier tillgodogöra sig mer än 35A i en del situationer?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 7/7/2021 at 11:28 PM, trewq said:

Det fungerar utmärkt nu, och även 35A slirade ibland och någon rem har inte gått av på de 25 år jag haft båten. Att jag har 85A beror på att det var den jag fick ett bra pris på när den gamla gav upp. Tror att man tyckte att 35A räckte för 45 år sen, och skulle kanske göra det i dag också. Måhända kan tre batterier tillgodogöra sig mer än 35A i en del situationer?

Normalt, typ med ett start och två förbrukning blybatterier som säg alla kan ta emot 20a st så räcker 35a. Startbattriet är i princip alltid fullt och de andra kan då ta emot kanske max 40a.

Men visst är det så, stora generatorer är billiga och små original dyra. Betalade över 5k för min nyproducerade likströmmare, en 100a från Biltema kostar väl en tusing...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kollade min Nasa BM1 vid start i morse, efter en natt med två plottrar, ett kylskåp på max (går nu som frysskåp), en TV typ 5 timmar, och en inverter för att driva en 230V CPAP. 

 

3 x 60 Ah AGM i direkt parallellkoppling. 

 

Som jag skrev ovan. Förhöjd tomgång på min Yanmar YSM12, startades utan fältström. 

Så slog jag till brytare som ger ström via laddampan, till generatorn fältlindning, och laddningen startar (laddampan slocknar). 

 

Laddström 72 A. 

 

Inga konstigheter under de 10 år, som den större generatorn varit i drift. 

 

Efter ca 15 minuters tuffa de på tomgång, laddström 35 A. 

 

Påpekas ska dock att jag bytt plats på de interna kylkransarna i generatorn för att få till bra kylning. 

Blev uppenbart att detta behövdes, när jag bytte till AGM-batterier. 

 

Så med lite mickel går det utmärkt att klämma i en kraftigare generator, vilket kan vara nödvändigt om man ha en segelbåt, med fler elektriskt slukande apparater, än då båten byggdes för 40 år sedan. 

 

Och ja, jag har ett antal Schottky-dioder, som med omkopplare kan kopplas in i serie med senseingången, för att välja hyfsat rätt laddspänning till AGM-batterierna. 

Inte ens det något konstigt! 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu efter 1 timme, laddas batterierna med 11.2 A. 

Förutom ström till plottrar, autopilot och kylskåp på minus 25 grader. 

Solcellen ger just nu även 3 A. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle dock vilja säga motsatsen, att segelbåtar inte behöver någon jätte generator. De flesta har väl idag solceller som kan hantera den last man har. Generatorn har fler och fler endast kopplad till starten. Jag har tagit bort mitt skiljerelä och har numera endast en manuell omkoppling om jag skulle behöva ladda förbrukningsbanken, vilket inte har hänt än.

Stora generatorer är snarare användbart på motorbåtar som är små sommarstugor, de är ofta antingen beroende av landström eller generator.

En generator på en segelbåt är rimligtvis för att underhålla starten och som en nödlandning av annat, då spelar det ingen större roll vad man har, bara det laddar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Guggen:

Jag skulle dock vilja säga motsatsen, att segelbåtar inte behöver någon jätte generator.

Vi klarar oss egentligen utan generatorladdning, om inte solen gömmer sig för länge.

 

Om man planerar att få till elmatlagning och annat elektriskt "lyx" kan det vara  idé med en större generator. Att ha solceller som täcker den förbrukningen kan vara svårt att få till på många båtar. Speciellt om man skall klara sig även mulna dagar. Alternativet kan iofs vara ett separat elverk men det vore skönt att slippa.

Har man litiumbatterier kan en större generator hinna trycka i en hel del under tiden man ändå kör motorn.

 

Men du har helt rätt att med mer normal förbrukning behövs egentligen bara solpaneler (om bara solen skiner emellanåt). 🌞🌤️☁️

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...