Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nht1

Segeluppsättning läns

Rekommendera Poster

Vad skulle ni ha för segeluppsättning vid läns och är det skillnad hur man ska tänka mellan master/ partialriggad båt?  Ej spinnaker / genaker.

 

 

 

893EDBC7-E1E8-4E3F-8A8F-E064E1EB41DD.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte får välja spinnaker, så är det storsegel åt lä och genua spirad åt lovart i lättare vindar, och bara en ospirad genua i hårdare vindar (dvs inget storsegel)

9/10-delsriggad 27-fotare, familjebetonad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Peter_K:

Om man inte får välja spinnaker, så är det storsegel åt lä och genua spirad åt lovart i lättare vindar, och bara en ospirad genua i hårdare vindar (dvs inget storsegel)

9/10-delsriggad 27-fotare, familjebetonad. 

Med stort storsegel tycker jag den seglar bättre med storen än med genuan i undanvind. Men förstår att man inte ska segla med enbart storen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Nht1:

Med stort storsegel tycker jag den seglar bättre med storen än med genuan i undanvind. Men förstår att man inte ska segla med enbart storen.

Så är det ju. 
Men när det är hård undanvind, säg 10-12 m/s och över, når jag skrovmax på bara genuan, och vill samtidigt inte riskera mig och båten med slänggippar av storen. Båten balanserar dessutom väldigg fint på att ha all kraft för om köl och mast då. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På en masthead-riggad båt som vår Comfort 32 gör vi samma val som Peter_K, fast vi brukar ofta behålla vårt storsegel och spirningen även när det blåser lite mera, men det har straffat sig...

 

Storseglet är ju det minsta seglet så det ska blåsa ordentligt om det ska ge något vidare drag ensamt. Däremot är det lättare att få en ospirad genuan att stå bra utan storsegel.

 

Ibland i mindre kraftiga vindar kan det funka bra att ha storen skotad i lovart och skita i att spira genuan. Funkar nog bara för att vi har raka spridare och för att storseglet är litet. Inget jag direkt vill rekommendera...

(Dessutom kan man ju då välja att inte vara väjningsskyldig, ti hi!)

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde igår lite i lättare byig vind 2-4 m/s. Rullade in genuan och använde storen. Samma hastighet och tyckte det blev stabilare färd.  Får vänta på lite kraftigare vind för att testa mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Två försegel åt varsitt håll (tex genua och fock) med fördel spirat med spinnakerbommar. Eller i alla fall den ena med bom ger en stabil gång vid läns. Det extra förseglet kan hissas  i spinnakerfallet. Storseglet kan då tas ned om man vill. 
Läs mer: https://www.cruisingworld.com/double-your-downwind-fun-two-jibs/

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har masthead och kör med stor och spirad Genua. Har även lärt mig att alltid sätta en preventer för att hindra oförutsedda gippar. Är det inte helt platt läns blir farten ofta lika bra eller bättre med bara genuan. 

Redigerad av Fantasia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid djup slör eller ren läns har jag antingen bara förseglet uppe (om det är en längre sträcka där ingen annan vindriktning förväntas) eller har båda uppe men skotar storseglet hårt i mitten. Det ger faktiskt en del bidrag till farten, utan att läa förseglet särskilt mycket och utan risk för att bommen kommer farande över sittbrunnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en ketch (kanske är lite OT, men jag vill också vara med).

 

Skulle det mot förmodan vara möjligt att länsa eftersom det mer eller mindre är konstant motvind brukar vi segla enligt:

 

Beroende på vindstyrka länsar vi i bland med yankee (högt skuren genua) på förstaget och fock på kutterstaget. Seglen åt varsitt håll. Går det sjö kan även ett ganska hårt skotat mesansegel (på masten längst bak) åka upp för att stabilisera ev rullning.

 

Alternativt yankee åt ena hållet, storseglet åt andra och mesanseglet åt samma håll som yankeen.

Är det andra båtar i närheten brukar jag ta ner mesanseglet eftersom jag märkt att det i bland kan orsaka en del förvirring när väjningsreglerna skall tillämpas (det är hur storseglet är skotat som är avgörande).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...