Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
fattiglapp

Direktkoppla länspump

Rekommendera Poster

Hej efter att min båt sjönk så håller jag på felsöka elutrustningen. Men då det är en träbåt det handlar om, så tar den in lite vatten hela tiden. Jag behöver nu få igång min länspump  och har då tänkt att direkt koppla den till ett eget batteri. Hur skulle detta gå till? Om jag kopplar länspumpen till kabelskor och direkt till batteriet? Länspumpen har dessutom 3 kablar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev fattiglapp:

Hej efter att min båt sjönk så håller jag på felsöka elutrustningen. Men då det är en träbåt det handlar om, så tar den in lite vatten hela tiden. Jag behöver nu få igång min länspump  och har då tänkt att direkt koppla den till ett eget batteri. Hur skulle detta gå till? Om jag kopplar länspumpen till kabelskor och direkt till batteriet? Länspumpen har dessutom 3 kablar. 

Det brukar vara minus

plus för automatik och

plus för ständig drift.

 

Min pump har en svart minuskabel, en brun för automatiken och en som jag inte minns färgen på för den ständiga driften, men det kan nog variera med olika pumpfabriklat-

Om du kopplar direkt på batteriet så glöm inte att ha en säkring nära batteriet på pluskabeln.

 

Automatiken brukar fungera på så vis att en elektronisk avkännare reagerar när vattnet stigit till en viss nivå och då startar pumpen, men det finns även en variant som "testar" om det finns vatten i en tidscyklel, och då startar pumpen om det finns tillräckligt med vatten att pumpa ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det brukar vara minus

plus för automatik och

plus för ständig drift.

 

Min pump har en svart minuskabel, en brun för automatiken och en som jag inte minns färgen på för den ständiga driften, men det kan nog variera med olika pumpfabriklat-

Om du kopplar direkt på batteriet så glöm inte att ha en säkring nära batteriet på pluskabeln.

 

Automatiken brukar fungera på så vis att en elektronisk avkännare reagerar när vattnet stigit till en viss nivå och då startar pumpen, men det finns även en variant som "testar" om det finns vatten i en tidscyklel, och då startar pumpen om det finns tillräckligt med vatten att pumpa ut.

Du får ursäkta min okunskap. Men hur brukar man koppla säkring mellan enskild kabel? något från biltema du kan hänvisa till?  Tusen tack

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!


Jag bytte två av mina länspumpar i vintras. Då jag inte vet vad du har för pump, inbyggd flottör eller extern så klistrar jag in 3 olika alternativ från Rule. Tänk inte på färgerna då dem kanske inte stämmer överens men principen är den samma för alla olika märken. 
 

Hoppas det hjälper. 
 

Mvh,

 

 

A20FC1E4-2E9D-45BF-879D-95CD28281065.jpeg

509652ED-B643-45F7-BC05-525567AD8C85.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev SkeppOhoy:

Hej!


Jag bytte två av mina länspumpar i vintras. Då jag inte vet vad du har för pump, inbyggd flottör eller extern så klistrar jag in 3 olika alternativ från Rule. Tänk inte på färgerna då dem kanske inte stämmer överens men principen är den samma för alla olika märken. 
 

Hoppas det hjälper. 
 

Mvh,

 

 

A20FC1E4-2E9D-45BF-879D-95CD28281065.jpeg

509652ED-B643-45F7-BC05-525567AD8C85.jpeg

Man behöver ju strängt taget inte omkopplaren. 
Jag har en pump som inte är fast monterad, jag har en förlängningssladd som är kopplad till brun/vit (plus) och till svart (minus) i andra ändan två större krokodilklämmor att sätta på batteriet, naturligtvis skulle det finnas en säkring också... 

Iallafall fungerar den bra som en extra länspump att kunna använda i nödsituationer, eller annars då man sölat med vatten i båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kabeln är för liten för polkontant , har jag gjort så att jag klämmer fast den i en kabelsko istället. Är detta förbjudet eller vanligt? 

IMG_20210704_145542.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev fattiglapp:

Då kabeln är för liten för polkontant , har jag gjort så att jag klämmer fast den i en kabelsko istället. Är detta förbjudet eller vanligt? 

IMG_20210704_145542.jpg

Det finns ju inga lagar som reglerar detta, men det ju hade ju varit bättre om du haft en ringkabelsko på kabeln och skruvat fast den i en av maskinskruvarna.

Så som du visar på bilden leder nog ganska snart till problem, misstänker att man klämmer sönder den kabelskon, med "Glappkontakt av tredje graden" 🎥  som följd, eller ingen kontakt alls.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lossa skruvarna och vänd bygeln upp och ner, och kläm direkt på kabeln.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev touchwood:

 

Lossa skruvarna och vänd bygeln upp och ner, och kläm direkt på kabeln.

 

Njae... det blir nog ändå bättre att ansluta med ringkabelsko.1925477449_OPE(1).jpg.fbdc11615deabaecadffe72092f88771.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...