Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Niko_okin

Tanka, stannar den av sig själv?

Rekommendera Poster

Hej! Jag ska ut på en något längre resa än vad som tidigare gjorts av nuvarande ägare(mig). 

Jag ska till Koster! :D

Men innan dess måste jag tanka...:mellow:

Men på de snart sju åren som jag ägt båten så har jag nog bara tankat två gånger. Då har jag tankat när motorn börjat hosta och då har jag pytsat i en 20 liter dunk Diesel.:P Men nu inför denna resa så skulle jag vilja tanka fullt på en sjömack. Jag antar att handtaget stoppar av sig själv när det är fullt precis som på vilken landmack som helst. Men då kommer frågan... Stannar den inte för sent om dieseln har fyllts på hela vägen upp i slangen? Sitter inte luftningsslangen lägre? Då måste det ju börja rinna ut igen innan den stannar?:o

Jag vill inte behöva skruva bort locket på tanken nere i båten och ha polaren där nere och titta ner så det inte rinner över... Det känns inte helt rätt, och inte särskilt säkert heller:unsure:. Är det något jag hittat på själv att det kan rinna ut innan den stänger av själv?:huh:

Tack på förhand! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

image.png.c32ad7b3171766de89121a0c8b435000.pngSå här tror jag att det ser ut på ett ungefär. (bild lånad från sjöräddningens sida om att tanka säkert)

Redigerad av Niko_okin
Källa för bilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diesel skummar ju lite så munstycket brukar slå av i tid, nästan.

 

Dessvärre inte helt ovanligt med lite söl från avluftningen, tyvärr.

 

Man lär sig med tiden hur det låter när tanken är nästan full så att man kan avbryta i tid, men det funkar ju inte för dig ännu.

 

I övrigt funkar tankning som på landbacken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skulle kunna ha en liten stålpinne med en flytkork (i material som tål diesel!) som hänger ner i påfyllningshållet, så att korken är så djupt ner i hålet som man vill fylla på till max. När pinnen börjar höja sig är det dags att stoppa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant @raol!

Det är nog ett projekt som jag ska försöka med!

Men denna gång får jag hålla koll på när det blir så mycket att det kommer ut genom avluftningen i värsta fall om den inte reda stängt av. Tack för input båda två! :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skall till kosteröarna så måste du även tanka upp ordentligt med färskvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De båtar jag haft har både slagit av självt och vissa har inte gjort det.

jag skulle säga att Mackeys metod med att lyssna på ljudet är väldigt effektivt.

det hörs rätt tydligt när det är dags att sluta men man har då Max 5sekunder innan det rinner över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Niko_okin:

image.png.c32ad7b3171766de89121a0c8b435000.pngSå här tror jag att det ser ut på ett ungefär. (bild lånad från sjöräddningens sida om att tanka säkert)

Så här ska det absolut inte se ut, men jag vet att det gör det på en del båtar. Det måste vara en svanhals, som går ända upp under skarndäck, och helst ännu högre om det finns möjlighet. Då kommer nivån i påfyllningsröret att stiga opp till munstycket innan det skvätter ut genom bordsgenomföringen. Man fyller inte heller tanken med vatten när man spolar av båten med slang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Med erfarenhet av både sjömackar och landbaserade, jag har en dieselbil också, så kan jag tycka att de där munstyckena man tankar ur kan vara ganska olika, ibland väldigt känsliga och stänger av med en gång nivån når munstycket och ibland slår dom av för sent med överfyllning och söl som följd. Så det är ju bra, som redan skrivits, att vara med på noterna och  kunna manuellt stänga av försiktigt själv fylla på det sista.

 

Jag skrev tidigare att du skall vara noga med att tanka vatten innan du anlöper kosteröarna, dom har inget kommunalt vatten därute, egna brunnar, och kvaliteten kan vara minst sagt varierande, tillgången är också begränsad, det finns inga vattenslangar på bryggorna. Detta gäller även "den tredje kosterön", Ramsö. så bunkra i Havstenssund eller Strömstad, vatten kan även fyllas på Resö.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad är egentligen skillnaden mellan bil och båt i det här avseendet? Jag menar, när jag tankar bilen så väntar jag ju bara tills pumpen slår av automatiskt. Testade den varianten första gången jag tankade min båt och insåg att det inte alls var en bra idé. Tycker det är ganska meckigt att hålla reda på exakt hur många liter det ryms i tanken, så nu blir det istället att jag tankar med marginal, dvs att jag egentligen inte utnyttjar de översta 20 procenten av min tank, helt i "onödan".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

Men vad är egentligen skillnaden mellan bil och båt i det här avseendet? Jag menar, när jag tankar bilen så väntar jag ju bara tills pumpen slår av automatiskt. Testade den varianten första gången jag tankade min båt och insåg att det inte alls var en bra idé. Tycker det är ganska meckigt att hålla reda på exakt hur många liter det ryms i tanken, så nu blir det istället att jag tankar med marginal, dvs att jag egentligen inte utnyttjar de översta 20 procenten av min tank, helt i "onödan".

Det är ju också avhängt hur påfyllningen mellan däcksförskruvning/bilens tanklock ser ut, och tankens avluftning. Med andra ord beror det på hur bra tanken sväljer, och då är ju avluftningen väldigt viktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...