Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
jackotto

Motorbyte folkparka 22

Rekommendera Poster

Hej har nyligen blivit ägare till en folkparka 22 med rak axel och aq130, har redan bestämt mig att jag ska byta ut maskinen mot en diesel i vinter men vet inte om jag ska satsa på en md21 eller om jag ska marinkonvertera någon vw diesel, marchar idag 13-14 knop och saktare vill jag absolut inte åka då jag bor längst ner I Skåne med långa sträckor och öppet hav, kort och gott söker jag råd/tips inför motorbytet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AQ130 har 130 hk. 
MD21 har 75 hk. 
Vill du behålla den prestandan du har idag lär du behöva minst samma antal hk som idag, tänker jag? 
 

Nu får du rätta mig om jag har fel; det fanns två versioner; Folkparca som deplacerade med mittmonterad diesel eller bensinmotor och axel, och så fanns Parca 22 med drev som var planande. 
Är din ett ombygge?

Är det inte ett deplacerande skrov om den har rak axel?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Folkparca

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är antagligen att slänga pengarna i sjön att byta motor på en folkparca, om man jämför hur mycket andrahandsvärdet  ökar med vad det kostar att köpa en ny marindiesel upp emot 100 hk.

Antagligen mer ekonomiskt att sälja den o köpa en planande båt med nyare motor.

 

Det är väl en halvplanande/svalldragande båt? Får för mig att det är samma skrov oavsett om det är rak axel eller inte. 13-14 knop är väl precis det fartintervall där en båt går som tyngst. 
Kanske behöver ännu fler hk för att komma upp i plan ordentligt? En V6a mercruiser på 230 hk eller nått sånt kanske?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...