Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej!

Märklig fråga kanske men jag köpte förra året en båt med bytt motor. Enligt uppgift på kontraktet ska det vara en Mercruiser 5,7i V8 med insprutning från 2004.

Problemet är då att jag inte hittar någon sådan motor när jag söker på nätet. 

 

Är det någon som vet vad det är för motor? 

Tacksam för hjälp! 

Ps. Gärna också tips på en bra manual för denna motor 

 

 

Mercruiser 5,7i 2004.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nog smugit in ett stavfel i kontraktet, din motor heter 5.7L. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har ju sett att den finns. Men är det inte motor med förgasare eller är det beroende på årsmodell?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den finns både som 5.7L och 5.7L EFI. Enligt toppkåpan är motorn repowered av Quicksilver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev CJN:

Jo jag har ju sett att den finns. Men är det inte motor med förgasare eller är det beroende på årsmodell?

 

1 timme sedan skrev CJN:

Jo jag har ju sett att den finns. Men är det inte motor med förgasare eller är det beroende på årsmodell?

L = Liter alltså 5.7 Liter motorvolym

eller 350 cui (kubiktum)

inget med årsmodell o göra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej. Jag är ju på det klara med det där om cylindervolym men då är det alltså en EFI och inte en i antar jag. 
Jag menade att äldre modeller kanske hade förgasare och från en viss årsmodell blev dess motorer med insprutning istället. 
Tusen  Tack för dina förtydligande 👍 

(Nu undrar jag bara vad den där Quicksilver Repower innebär 😅

 

Men nu vet jag vad för motor jag ska kolla på när jag behöver serva och reservdelar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen! Får kolla på detta 🙏🏽 
På kåpan sitter inget men det var ju fler bra tips att kika efter märkning! Tack! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury Mercruiser, Quickslilver

 

Företaget använder alla 3 namnen och än idag kan man köpa nya kompletta motorer från Quicksilver som är precis samma som en Mercruiser motor. Dom säljer utbytesmotorer under båda dessa varumärken.
 

Det är lite förvirrande, normalt använder man Mercury för sina utombordare, Mercruiser för inombordare och Quicksilver för delar och tillbehör. Men nu säljer de också inombordare under namnet Mercury.. Dom verkar inte riktigt veta hur de skall göra med sina varumärken.

 

Hursom är det same same vilket namn du har på motorn. Alltså exakt samma motor som Mercuiser 5.7 EFI som är en vanligare benämning. 
 

Troligen är det som tidigare talare nämnt, man har bytt motorblocket och det nya således under namnet Quicksilver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, ja det är tämligen förvirrande  men då har jag lite bättre koll.

Tack för ditt svar! 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...