Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
haraldinjo

Hydraulstyrning segelbåt (Vindö 40)

Rekommendera Poster

Har en Vindö 40 där min vajer med hölje har gått sönder. Funderar på att sätta in hydraulisk styrning då jag inte hittar nya delar. Det styrväxeln är en Mark II och vajern är Morse tror jag. Om jag ska köpa ny vajer med styrväxel som ersätter det gamla system så verkar det gå på upp mot 20 000 Kr.

 

Har kollat lite på den här:

https://www.seasea.se/styrning-reglage/hydraulstyrning/hydraulstyrning-ultraflex-hyco-i-hydraulpaket

Är det en dålig lösning? Har läst en del om att man förlorar känslan men jag tänker mest på om det är robust nog.

 

Hittar inte måtten på rodret  men den är innanpåliggande, långkölad, 9,4 meter, väger ca 5 ton. Måste jag ha alla mått på roder för att hitta rätt styrning? 

 

Ytterst tacksam för alla tips jag kan få.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju titta på Sleipner sida.

Sleipner är bra på detta område. I förra båten hade jag installerat en liknande som du kollat på.

Fast det var en motorbåt, med relativt stort roder men inte som på sin Vindö. 
Det är ju rätt så hårt tryck på ett segelbåtsroder, mer än på en motorbåt, jag får den uppfattningen om att dessa styrningar mer är anpassade till motorbåtar, men klart det finns lite olika storlekar på rattpumpar och styrcylindrar. Möjligen på en segelbår med kvadrant kan du ju ha två seriekopplade cylindrar, jag har sett en sådan lösning i större segelbåt.

Men vad du skall kolla är om cylinderns utslag motsvarar ditt roder och kvadrant.

Sedan finns det i huvudsak två olika sorters rattpumpar, de med respons och de utan respons.

Jag kan tänka mig att man vill ha stor respons i ratten när man seglar..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Ska kolla in sidan.  Jag har kollat slaglängden på cylindern så att den ska funka med utslaget på kvadranten. 

okej, ska kolla upp responsen. Ja, de är nog bättre med relativt stor respons. 
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev haraldinjo:

Tack för tipsen. Ska kolla in sidan.  Jag har kollat slaglängden på cylindern så att den ska funka med utslaget på kvadranten. 

okej, ska kolla upp responsen. Ja, de är nog bättre med relativt stor respons. 
 

Iallafall Sleipner har flera olika storlekar på styrcylindrarna, och det blir ju betydligt dyrare än kitet från Seesea...

 

Har du någon koll på hur de olika nutida orustvarven har för konstruktioner när det gäller styrningen?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja exakt. Det är inte bara priset men vet inte om ja får plats med en mycket större cylinder. 

 

nej vet inte riktigt vad de varven andra har. Länkarmsstyrning är ju en variant. Ska forska lite i det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

StyrRegl-roder-lank.thumb.jpg.8592533031a51ab2e1b8604854a1532b.jpg

Här är två varianter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah juste, har kollat in den. Men jag kör nog på hydraulisk styrning fast en lite mer robust sådan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En åsikt om hydralstyrning är att mycket av styrkänslan försvinner, det som är ganska viktigt på en segelbåt.

Men det är ju upp till båtägaren att bestämma hur han/hon vill ha det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Juste, det får bli nytt dyrt vajersystem från Comstedt nu ändå. Får inte plats med en hydraulcylindern krävs för segelbåt i min storlek. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mambo:

En åsikt om hydralstyrning är att mycket av styrkänslan försvinner, det som är ganska viktigt på en segelbåt.

Men det är ju upp till båtägaren att bestämma hur han/hon vill ha det.

Det var det jag menade med "resopns" i inlägg tidigare i tråden. Det finns rattpumpar både med och utan backventiler, varav den utan ger respons... tja, det blir väl ungefär samma känsla även utan respons och backventiler som att köra en midjestyrd frontlastare, seglare vill väl ha mer känslan av "go-kart" om nu denna liknelse kan föra tråden framåt.

 

Jag kollade runt litet till angående denna frågeställning och för en kompis räkning som skall byta styrsystem och det är nog så att hydraustyrningarna, de som kan köpas över disk, eller på nätet avsedda för fritidsbåtar alla är ämnade för motorbåtar. Sedan finns det ju styrsytem för såväl seglande- som motordrivna skepp, men då rör vi oss i helt andra  prisklasser, dessutom är det stora och tunga komponenter.

41 minuter sedan skrev haraldinjo:

Juste, det får bli nytt dyrt vajersystem från Comstedt nu ändå. Får inte plats med en hydraulcylindern krävs för segelbåt i min storlek. 

Vad har du nu? Länkarmsvarianten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag har ett gammalt vajerstyrning (Morse, tror jag står inte på höljet men det är teleflex vid fästet på kvadranten ) styrning som är trasigt. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev haraldinjo:

Nej jag har ett gammalt vajerstyrning (Morse, tror jag står inte på höljet men det är teleflex vid fästet på kvadranten ) styrning som är trasigt. 
 

Det är nog ett vanligt system, jag har sett flera sådana (men inte tittat så noga) då jag krupit runt och gjort installationer i olika segelbåtar.

Är det inget du kan reparera eller köpa reservdelar till då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha. Asså har plockat isär hela styrningen förutom en teleflexen och vajern. Teleflexen går inte upp och den har rostat. Vajern (har en spiral lindad runt ) sitter i ett hölje av först plast/gummi och sen stål. Vajern i höjer har lossat från teleflexen  och sitter stenhårt fast i höljet. Har testat de mesta. Om det bara va vajern hade jag kunnat byta den men verkar som att höljet har rostat och en teleflexen. Vad jag fattar de som finns inte de att köpa. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...