Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
hbengtsson

Sthlm: Tips på ambulerande servicetekniker

Rekommendera Poster

Någon som har tips/känner till en bra firma i stockholmsområdet som utför ambulerande båtservice?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Mange249:

Vad är det för jobb som skall utföras?

KAD 44. Felsökning/lokalisering samt ev åtgärd av missljud från motorrummet. Fått höra från diverse forum att det kanske kan vara lager i en spännrulle eller möjligen magnetkopplkingen på kompressorn eller utgående lager i struten. Men ingen har ju lyssnat/undersökt på plats. Vill ogärna köra en meter innan jag vet vad det är.

 

Ljudet: 

 

 

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det låter ju lite illa, jag tror inte på strutlager, om du har någon allmänt duktig skruvar polare, behöver inte vara marinexpert kan ni lyfta av remmarna och snurra på saker så borde en halvduktig mek, kunna avgöra och byta om det är någon rulle eller så. Ifall du inte får tag på något proffs. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

38 minuter sedan skrev joelfrodin:

Ja det låter ju lite illa, jag tror inte på strutlager, om du har någon allmänt duktig skruvar polare, behöver inte vara marinexpert kan ni lyfta av remmarna och snurra på saker så borde en halvduktig mek, kunna avgöra och byta om det är någon rulle eller så. Ifall du inte får tag på något proffs. 

Så tänker jag också, det är fel tid att få tag i en marinmek just nu om man inte vill vänta till i september/oktober.

Kan man inte själv så kan man säkert få tag i en mekaniker som kan landfordon och få lite hjälp, men jag har inga tips tyvärr.

 

Hoppas det löser sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev joelfrodin:

Ja det låter ju lite illa, jag tror inte på strutlager, om du har någon allmänt duktig skruvar polare, behöver inte vara marinexpert kan ni lyfta av remmarna och snurra på saker så borde en halvduktig mek, kunna avgöra och byta om det är någon rulle eller så. Ifall du inte får tag på något proffs. 

Tack - försöker med allt jag kan men svårt när man inte har någon i närheten. Skall kolla runt på bryggan igen på klubben.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev Mackey:

 

Så tänker jag också, det är fel tid att få tag i en marinmek just nu om man inte vill vänta till i september/oktober.

Kan man inte själv så kan man säkert få tag i en mekaniker som kan landfordon och få lite hjälp, men jag har inga tips tyvärr.

 

Hoppas det löser sig.

tack ändå. Ja, det är hopplöst. Paradoxalt nog när man som mest behöver båtmekaniker så är det som svårast. Det är ju när båtarna väl är i sjön och börjar användas som man upptäcker problemen (oftast). Hade inte sagt något om ett par veckor fram men som du säger....det handlar ju om säkert 4-6 veckor fram i tiden, om inte mer. Då är semestern slut.

 

Å andra sidan så är det ju därför det är så svårt med tider. Man är inte ensam med att ha problem. 

 

Surt detta. Särskilt med tanke på vad man betalar för vinterförvaringen 😞

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev hbengtsson:

Å andra sidan så är det ju därför det är så svårt med tider. Man är inte ensam med att ha problem. 

 

Surt detta. Särskilt med tanke på vad man betalar för vinterförvaringen 😞

Kanske kan vara idé att redan på hösten boka in en dag mekhjälp i samband med sjösättningen så att man vet att man har en reserverad plats i kön.

 

 

På vilket vis tror du att vinterförvaringen är orsak till att du fått missljud i motorn??? 😵 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Mackey:

På vilket vis tror du att vinterförvaringen är orsak till att du fått missljud i motorn??? 😵 🤔

Nejdå, tänkte mer generellt att man betalar stora pengar för att ha båten i största allmänhet. Den högsta notan är ju vinterförvaringen inkl service (för oss i alla fall). Man motiverar de feta vinterfakturorna med att "det där glömmer man sedan när havet glittrar och man slänger tamparna på bryggan..."

 

Nåväl...båtlivet är ju sådant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev hbengtsson:

Man motiverar de feta vinterfakturorna med att "det där glömmer man sedan när havet glittrar och man slänger tamparna på bryggan..."

Okej, jag fattar.

Det blir naturligtvis svårt att motivera kostnaderna om man ska ligga vid bryggan halva säsongen.

 

Hoppas det löser sig!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-01 vid 11:20 skrev hbengtsson:

KAD 44. Felsökning/lokalisering samt ev åtgärd av missljud från motorrummet. Fått höra från diverse forum att det kanske kan vara lager i en spännrulle eller möjligen magnetkopplkingen på kompressorn eller utgående lager i struten. Men ingen har ju lyssnat/undersökt på plats. Vill ogärna köra en meter innan jag vet vad det är.

 

Ljudet: Youtube-film

Hej hbengtsson,

Hur har det gått med ljudet - fick du någon förklaring?

Jag har samma på min KAD42P-A. Jag trodde det var från drevet, men det är samma nu utan drev. Strutlagret (primäraxellager) i mitt DPE är glappar 0,2mm och ska bytas, men det kan inte vara anledning till detta klonkande ljud.

Min bilmek tror att det är axiallagret (ramlagret i mitten av motorn). Jag har ett axialglapp i veven på 0,2-0,4 mm (VP specar 0,1-0,3mm).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Hej hbengtsson,

Hur har det gått med ljudet - fick du någon förklaring?

Jag har samma på min KAD42P-A. Jag trodde det var från drevet, men det är samma nu utan drev. Strutlagret (primäraxellager) i mitt DPE är glappar 0,2mm och ska bytas, men det kan inte vara anledning till detta klonkande ljud.

Min bilmek tror att det är axiallagret (ramlagret i mitten av motorn). Jag har ett axialglapp i veven på 0,2-0,4 mm (VP specar 0,1-0,3mm).

Hej, riktigt trist att du har missljud.

 

Jo, i mitt fall visade sig vara något så enkelt (och lite pinsamt) som för låg oljenivå till styrservon. Efter lite påfyllning så var ljudet borta! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om TS fortfarande behöver tekniker?

Jag och kompis fick mycket bra hjälp av Johannes på "Distans Marin & Maskin" med våra båtar förut.

 

Hem (distansmarinmaskin.se)

Lycka till med din motor.

 

// Mats W

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visserligen bilmotor, men ändå. 

 

Kamrem en blev bytt. 

Bilen var på långtur. 

Efter 100 mil, så körde jag bilen. 

Vid ca 2500 - 3500 rpm hördes ett mycket otrevligt ljud. Mest inne i kupén!

Använde stetoskop på olika delar i motorrummet. 

Konstigt, gick faktiskt inte att fastställa vart ljudet kom ifrån!

 

Det konstiga var också att oljudets frekvens inte harmonerade med motorns varvtal. 

 

- Ja, vad var nu detta? 

 

 

 

- En skruv av tre på ett motorfäste som lossnat, efter kamremsbyte.

Så motorfäste klapprade mot motorn! 

 

Ett stetoskop är många gånger ett bra verktyg. 

T ex spännrullens lager hittades lätt, liksom lagerfel i generator mm. 

 

Kolla motorfästen. Alltså fästena för gummitassarna, hur de är fastskruvad i motorbalkar och motor. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...