Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
folkboat4ever

Köra segelbåt från Holland på släp

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej. 

Jag behöver hjälp. Jag har en folkbåt i Holland som jag vill ha hem. Den är i behov av vård och kan inte seglas hem. 

 

Jag undrar om någon har förslag på hur jag kan få hem den? Har något gjort en liknande grej? Gäller efterfordonsregeln i Holland, Tyskland och Danmark? 

 

Just nu funderar jag på om det går att köra den som efterfordon i 30 km/h på båtsläp från Amsterdam till Kiel och därifrån om möjligt ta färja till Göteborg och sen fortsätta köra småvägar från  Gbg till slutstation Örebro. 

 

Har skickat offertförfrågningar till företag som kan köra hem den åt mig men deras prisförslag har legat närmare 50 tusen och det är en omöjlighet för mig att betala. 

Skulle iof behöva hyra både bil och släpvagn för att kunna genomföra resan själv.

 

Jag behöver råd! Hur skulle ni gjort? 

 

Stort tack på förhand om någon tar sig tid att hjälpa mig. 

 

 

Redigerad av folkboat4ever

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad väger båten och hur stor är den? Om du skall hyra bil och släp, varför inte 80-kärra?

30-kärra 60-70 mil i Holland/Tyskland på småvägar känns inte som ett drömscenario.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Måste köra som efterfordon eftersom jag inte har körkort för tunga släp. Har förstått det som att vanligt B körkort inte räcker utan att man behöver BE körkort. Har jag fel? Vore toppen att få köra i 80.

 

Den väger ca 2 ton och är ca 7,65 lång och 2.25 bred

Redigerad av folkboat4ever

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev folkboat4ever:

Hej. 

Jag behlver hjälp. Jag har en folkbåt i Holland som jag vill ha hem. Den är i behov av vård och kan inte seglas hem. 

 

Jag undrar om någon har förslag på hur jag kan få hem den? Har något gjort en liknande grej? Gäller efterfordonsregeln i Holland, Tyskland och Danmark? 

 

Just nu funderar jag på om det går att köra den som efterfordon i 30 km/h på båtsläp från Amsterdam till Kiel och därifrån om möjligt ta färja till Göteborg och sen fortsätta köra småvägar från  Gbg till slutstation Örebro. 

 

Har skickat offertförfrågningar till företag som kan köra hem den åt mig men deras prisförslag har legat närmare 50 tusen och det är en omöjlighet för mig att betala. 

Skulle iof behöva hyra både bil och släpvagn för att kunna genomföra resan själv.

 

Jag behöver råd! Hur skulle ni gjort? 

 

Stort tack på förhand om någon tar sig tid att hjälpa mig.

En Folkbåt är 2,2 meter bred och väger 2000 kg.

 

Bredden är inom gränsen för att köras på allmän väg utan restriktioner.

 

Om du letar upp ett släp som klarar 2000 kg och ett dragfordon som klarar den samlade vikten av båt och släp så är det "bara" att lasta, surra/säkra och åka iväg. (Var noga med att säkra framåt så båten inte åker in i bakrutan vid en tvärbromsning.)

 

Glöm inte varningsflagga o varningsljus i masttoppen för det lär väl bli delvis mörkerkörning.

 

För många år sedan när jag köpt en segelbåt som skulle hämtas hem (visserligen betydligt lättare än en Folkbåt...) så fick jag hjälp av en kamrat som hade en bil som klarade vikten och så lyckades jag hyra en biltransportsläp där det bara var att lyfta upp vagga och båt.

 

LGF-släp blir rätt jobbigt. Du ska ju först åka ner till Holland i 30 km/tim för att sedan göra samma resa tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Lintott:

En Folkbåt är 2,2 meter bred och väger 2000 kg.

 

Bredden är inom gränsen för att köras på allmän väg utan restriktioner.

 

Om du letar upp ett släp som klarar 2000 kg och ett dragfordon som klarar den samlade vikten av båt och släp så är det "bara" att lasta, surra/säkra och åka iväg. (Var noga med att säkra framåt så båten inte åker in i bakrutan vid en tvärbromsning.)

 

Glöm inte varningsflagga o varningsljus i masttoppen för det lär väl bli delvis mörkerkörning.

 

För många år sedan när jag köpt en segelbåt som skulle hämtas hem (visserligen betydligt lättare än en Folkbåt...) så fick jag hjälp av en kamrat som hade en bil som klarade vikten och så lyckades jag hyra en biltransportsläp där det bara var att lyfta upp vagga och båt.

 

LGF-släp blir rätt jobbigt. Du ska ju först åka ner till Holland i 30 km/tim för att sedan göra samma resa tillbaka.

Tack för ditt svar. Uppskattar alla bra råd du gav. Ska spara dom och ska verkligen vara nogrann med att säkra framåt!

Förstår dock inte helt, menar du att jag kan köra båten ytan BE körkort över 30 km i timmen? Är inte vikten för mycket för att det ska vara lagligt?

(Tänkte för övrigt köpa släpet i Holland)

 

Tack igen. 🙏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla höjden på alla broar längs vägen du tänkt köra. En Folkbåt lastad på släp lär bli ganska hög.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev raol:

Kolla höjden på alla broar längs vägen du tänkt köra. En Folkbåt lastad på släp lär bli ganska hög.

 

Jag trodde han skulle masta av?!😎

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev folkboat4ever:

- - -

Förstår dock inte helt, menar du att jag kan köra båten ytan BE körkort över 30 km i timmen? Är inte vikten för mycket för att det ska vara lagligt?

(Tänkte för övrigt köpa släpet i Holland)

 

Tack igen. 🙏

Det är nog svårt att hitta dragbil o släp som väger under 1500 kg (vilket tillsammans med båten blir 3500 kg), så du behöver nog B med utökad behörighet (är nog enklare att skaffa än BE). Då får fordonskombinationen väga 4250 kg och en sådan fordonskombination borde gå att få till.

 

Eller kolla i kamratkretsen efter någon som har E i körkortsbehörigheten. De som har C-behörighet har ofta även E. Lite större husbilar väger mer än 3500 kg och kräver högre behörighet.

 

En kommentar till inlägget om höjd: En Folkbåt som står på t.ex. en biltransportsläp blir inte speciellt hög. Den "normala höjden" på omärkta viadukter är 4,5 m och det kommer du att ha god marginal till. Men du ska självklart mäta höjden innan du startar resan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Lintott:

En kommentar till inlägget om höjd: En Folkbåt som står på t.ex. en biltransportsläp blir inte speciellt hög. Den "normala höjden" på omärkta viadukter är 4,5 m och det kommer du att ha god marginal till. Men du ska självklart mäta höjden innan du startar resan.

Ja, på motorvägar och liknande. Men på småvägar, som man nog måste välja om man ska köra i 30 med släp, kan det vara mycket lägre än så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tillåten höjd i Europa är 4 meter.

Redigerad av Wildeside
Det va inte fri höjd utan en begränsning av tillåten fordonshöjd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla svar. Bra tanke där med att kolla höjden på broar. Har mycket att fundera på. Jag känner tyvärr ingen med mer behörighet än B. Kanske ska kika på det där med B med utökad behörighet. 

 

 

Har ni något tips på ställe att hyra bil för ett sånt här ändamål?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tryck in båten i en 40 fots container och ta den med båt istället, då kommer den ända hem med omlastning till lastbil. Ett annat scenario med hyrbil som ska lämna landet och köpa en utlandsregistrerad trailer och frakta hem en båt blir väldigt suspekt i mina ögon, och ifrågasätts troligen av tullen vid gränsöverskridande. Så här skriver bl,a Hertz om sin biluthyrning.

 

”Bilens användning
2.1 En kopia på Villkoren ska, under Hyrestiden, förvaras i bilen och på anmaning uppvisas för polisman, tulltjänsteman eller annan person som företräder våra intressen. Du får använda bilen för normalt brukande inom Sverige. Om du önskar använda bilen utanför Sverige ska detta ske endast efter vårt skriftliga godkännande. Din rätt att disponera över bilen enligt Villkoren upphör omedelbart om du utan vårt skriftliga tillstånd försöker föra ut bilen ur Sverige. Detta innebär att polis/tull eller annan som handlar i vårt intresse har rätt att omhänderta och kvarhålla bilen. Du är ansvarig för, och ska hålla oss skadelösa från, samtliga kostnader som vi kan drabbas av om du eller din ställföreträdare olovligen fört, eller försökt föra, ut bilen ur Sverige eller annat land som vi skriftligen har godkänt.”

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

LGF-släp efter personbil kanske inte är lagligt annat än i Sverige? Åtminstone i Finland kan man inte dra ett oregistrerat släp med annat än en traktor. Vet inte hur det är i Holland, Tyskland och Danmark som du också skall köra igenom.

Skulle nog hyra en laglig kombo av bil och släp och boka några kompisar med rätt körkort med för den resan ändå. 30 knyck på en sån lång resa är nog mer än vad de flesta har tålamod för. För att inte tala om medtrafikanterna.

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev folkboat4ever:

(Tänkte för övrigt köpa släpet i Holland)

 

Skulle du inte hyra?

 

11 timmar sedan skrev folkboat4ever:

Skulle iof behöva hyra både bil och släpvagn för att kunna genomföra resan själv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev pseudonym:

Tryck in båten i en 40 fots container och ta den med båt istället, då kommer den ända hem med omlastning till lastbil. Ett annat scenario med hyrbil som ska lämna landet och köpa en utlandsregistrerad trailer och frakta hem en båt blir väldigt suspekt i mina ögon, och ifrågasätts troligen av tullen vid gränsöverskridande. Så här skriver bl,a Hertz om sin biluthyrning.

 

”Bilens användning
2.1 En kopia på Villkoren ska, under Hyrestiden, förvaras i bilen och på anmaning uppvisas för polisman, tulltjänsteman eller annan person som företräder våra intressen. Du får använda bilen för normalt brukande inom Sverige. Om du önskar använda bilen utanför Sverige ska detta ske endast efter vårt skriftliga godkännande. Din rätt att disponera över bilen enligt Villkoren upphör omedelbart om du utan vårt skriftliga tillstånd försöker föra ut bilen ur Sverige. Detta innebär att polis/tull eller annan som handlar i vårt intresse har rätt att omhänderta och kvarhålla bilen. Du är ansvarig för, och ska hålla oss skadelösa från, samtliga kostnader som vi kan drabbas av om du eller din ställföreträdare olovligen fört, eller försökt föra, ut bilen ur Sverige eller annat land som vi skriftligen har godkänt.”

Ja, men det är fortfarande OK att hyra en bil med villkor att passera gränser.

Varför skulle det förresten vara suspekt att köpa en trailer utomlands?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det stora jobb som behöver göras innan den är seglingsbar? 

Kan ett alternativ vara att segla hem båten efter att "behov av vård" gjorts på plats även om det blir senare i höst eller nästa år? Att segla längs kanalerna till Sverige kan ju vara en trevlig upplevelse.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev per_62:

Att segla längs kanalerna till Sverige kan ju vara en trevlig upplevelse.

Min standardrekommendation är att a alla chanser att göra något extra av en båttransport och då menar jag inte att köra i 30 km/h i tvåhundra mil på krokiga vägar genom Europa, men det kan ju också vara trevligt om man väljer att ta ordentligt med tid på sig.

 

Container är ju också en smart lösning. Jag har inga bra uppgifter på vad det kan kosta, men en något lite kvalificerad gissning är att det kostar 20 000:- kronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...