Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Problem med parkoppling GeoSafe och telefon.

Rekommendera Poster

Jag får ständigt problem med diverse elektroniska apparater som skall kommunicera med varandra trådlöst.

Men några grejer hemma fungerar nu tillsammans bra.

 

Dock har jag tidvis problem att få min Huawei (”Kinesiska luren”) att vara parkopplad med båtens larm.

Varje gång jag skall larma av får jag en notis i telefonen att den vill parkoppla med GeoSafe och jag får en sexsiffrig kod. Om jag trycker på ”tillåt parkoppling” så funkar det inte med blåtandsuppkoppling, däremot med SMS, om jag inte gör någonting fungerar det inte heller med blåtand. Och om jag skriver in den sexsiffeiga koden får jag ett meddelande att det är fel lösenord.

Jag tänkte att det kan vara bra att bara köra blåtand för att spara litet pengar, det kostar ju trots allt att larmet och telefonen skickar SMS till varandra.

Man kan välja mellan; bara bluetooth, bluetooth och SMS samt bara SMS.

 

Är det någon som har haft likande problem och funnit någon lösning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du tidvis har problem, innebär det alltså att det fungerar ibland och ibland inte?

 

Generellt sett skulle jag säga att Geosafe-appen är lite allmänt buggig, har också haft mina duster med den genom åren. Får man den väl att fungera så fungerar den dock bra. Och som du säger, det är ju bra onödigt att kosta på SMS när man är på båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Du skriver att du tidvis har problem, innebär det alltså att det fungerar ibland och ibland inte?

 

Generellt sett skulle jag säga att Geosafe-appen är lite allmänt buggig, har också haft mina duster med den genom åren. Får man den väl att fungera så fungerar den dock bra. Och som du säger, det är ju bra onödigt att kosta på SMS när man är på båten.

Ja tidvis, men kanske mer att det inte funkar. Det verkar som om det är telefonen som glömmer bort   GeoSafens existens, eller jag kanske har fel, hur skall denna kommunikation fungera?

 

Apparna, ja en till Android, och en till iPhone som ser nästan helt annorlunda ut. Imgen av dem är direkt användarvänlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju sagt att du inte ska köpa grejor från Mr Wang i Kinna! ;)

 

Jag har ju själv "råkat" köpa en EP Ever solcellsregulator eftersom den fick mycket positiv kritik här på MG, så jag kastar nog pil i gummibåt, men hur som helst...

 

Jag använder blåtand och en app för att kommunicera med regulatorn (funkar bra, men appen känns lite föråldrad) och av någon anledning kräver kinesappen att ha koll på var jag befinner mig!

Kan någon förklara varför Kina vill veta var jag är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mr @Georg_Ohm, har du GPS igång samt godkänt den med appen?

 

Vid användning av Victron så måste även GPS vara aktiv, annars kan jag inte använda den appen. Bara kastar ut ett tips ang Geosafe om det kan vara likadant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Kan någon förklara varför Kina vill veta var jag är?

Statistik?

Ge reklam på diverse sidor i det område du befinner dig i?

Push notiser?

Ect...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Mackey:

Jag har ju sagt att du inte ska köpa grejor från Mr Wang i Kinna! ;)

 

Jag har ju själv "råkat" köpa en EP Ever solcellsregulator eftersom den fick mycket positiv kritik här på MG, så jag kastar nog pil i gummibåt, men hur som helst...

 

Jag använder blåtand och en app för att kommunicera med regulatorn (funkar bra, men appen känns lite föråldrad) och av någon anledning kräver kinesappen att ha koll på var jag befinner mig!

Kan någon förklara varför Kina vill veta var jag är?

Inte visste jag att Sisjön låg innanför den Kinesiska muren... och Erlandsson är väl inget typiskt kinesiskt efternamn?

14 minuter sedan skrev patrikflink:

Mr @Georg_Ohm, har du GPS igång samt godkänt den med appen?

 

Vid användning av Victron så måste även GPS vara aktiv, annars kan jag inte använda den appen. Bara kastar ut ett tips ang Geosafe om det kan vara likadant?

12 minuter sedan skrev patrikflink:

Statistik?

Ge reklam på diverse sidor i det område du befinner dig i?

Push notiser?

Ect...

Larmet har en egen gps-mottagare och är inte beroende av andra sådana.

 

Att larmet skulle sända ut spioninformation...? Ok, jorden är platt, månlandningen är inspelad i studio, Area 51s inkvarterade resernärer överträffar filmerna ”Man in Black” då det gäller artrikedomen av utomjordingar, det vet ju alla. Endast kvalificerade och legitimerade konspirationsteoretiker har rätt svar på alla frågor!


🕵️♂️ 👽 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Larmet har en egen gps-mottagare och är inte beroende av andra sådana.

Det förstår jag att larmet i sig har en inbyggd GPS sändare, men kanske inte mottagare? Men telefons app kan kräva att du ska ha igång GPS på luren. Många appar har samma krav, mitt hemlarms app kräver GPS igång på telefon för att kunna användas tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Det förstår jag att larmet i sig har en inbyggd GPS sändare, men kanske inte mottagare? Men telefons app kan kräva att du ska ha igång GPS på luren. Många appar har samma krav, mitt hemlarms app kräver GPS igång på telefon för att kunna användas tex.

Det skall jag kolla, tack för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på hur gammal din Geosafe är. 

För några år sedan gjordes en uppdatering av appen som kräver uppdatering av mjukvara i larmet för att funka. Om man har missmatch här så vill jag minnas att BT kommunikationen inte funkade.

Detta kanske du har koll på me om inte så finns info på den svenska leverantören hemsida. (LTC?)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev StyrmanKarlsson:

Beroende på hur gammal din Geosafe är. 

För några år sedan gjordes en uppdatering av appen som kräver uppdatering av mjukvara i larmet för att funka. Om man har missmatch här så vill jag minnas att BT kommunikationen inte funkade.

Detta kanske du har koll på me om inte så finns info på den svenska leverantören hemsida. (LTC?)

Jo, det nämns litet mellan raderna om detta i manualen, och man fick med en kod för att uppdatera hårdvaran. Då sändes det ett SMS till enheten som bekräftade att den hade den senaste programvaran.

Mitt larm är relativt nytt, inköptes någon gång i vintras.

 En bt-kommunikationen fungerar, när jag hållit på att omregistrera telefonen i appen.

Jag tror nämligen att det är telefonen som glömmer av GeoSafen, och jag får liksom delvis börja om för att dom skall para sig igen.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev patrikflink:

Det förstår jag att larmet i sig har en inbyggd GPS sändare, men kanske inte mottagare? Men telefons app kan kräva att du ska ha igång GPS på luren. Många appar har samma krav, mitt hemlarms app kräver GPS igång på telefon för att kunna användas tex.

Tänkte igenom detta, eftersom jag kan se min position på exempelvis Eniro är gps-mottagaren i telefonen igång.

Jag kollar i telefonens menyer, enhetsanslutning och där finns två GeoSafe med, en aktiv och en som inte var markerad med symbol, jag tog bort den utan markering, men kan inte kontrollera idag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också ett Geo Safe som körs med IOS/Apple och det var lite krångel med "parningen" och koder men sen har det funkat trots strömavbrott och annat. men Apple kommunicerar ju bara med SMS/GPS och ingen blåtand.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...