Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
sege

Alternativ till YDNR-02N

Rekommendera Poster

Jag letar efter alternativ till YDNR-02N för den verkar inte gå att få tag i för stunden.

Jag behöver 2 st NMEA 0183, en NMEA 2k, Seatalk, TCP/UDP-server samt möjlighet att routa mellan protokollen.

 

Tacksam om någon vet någon annan enhet som gör samma eller kreativa alternativ!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem. Beställde två st i mars/april men ännu inte fått dessa. Har varit i direktkontakt med Yacht Devices men de verkar inte förstå att situationen är ohållbar.

 

Är även jag intresserad av alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De verkar ha någon form av generellt leveransproblem från Yacht Devices.

 

Beställde en YDNG-03N (N2k <> 0183) från https://busse-yachtshop.de i början av sommaren, och det var inga problem (fanns flera på lager och kom på ett par dagar). Nu går den inte ens att hitta i deras sortiment....

 

Har tyvärr inga bra alternativ att föreslå.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har beställt en i april, ingen info än så länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags att börja jaga en YDNR-02N igen. Någon som vet var man får tag i en? Behöver få ordning till 2022 tänker jag åtminstone. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, funderar på en QK-A034/B istället, verkar göra samma sak förutom att config sker med Windows-gränssnitt istället för webb? 

 

Visserligen saknar jag Windows-dator men det går väl att lösa så ingen showstopper men vore trevligare med webb.

 

Någon med erfarenhet av båda eller vettig glad information kring det?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu är jag också intresserad av något annat 💣

Min YDNG-03N har slutat fungera, verkade stendöd. Efter lite dissekerande i elektroniklabbet visar det sig vara en intern kortslutning på den interna logikspänningen. Troligen är det huvudprocessorn som brunnit. Men det är alltså inte på den "yttre" sidan som den gått sönder utan s.a.s. innanför första spänningsomvandlaren. Hela interfacet mot NMEA 0183 och kretsarna innanför där är också ok.

Den interna spänningsomvandlaren strömbegränsar dock och slår slutligen ifrån innan den i sin tur sänker hela matningen på NMEA 2000-bussen i båten.

 

Ser att det fortfarande är säljstopp på dessa och liknande från Yacht Devices, bl a

https://www.odelco.se/nmea-0183-till-fran-nmea-2000-seatalk-ng/ydng-03n-info

https://www.odelco.se/nmea-0183-till-fran-nmea-2000-seatalk-ng/ydng-03r-info

https://digital-skipper.se/overvakning-kontroll/signalomvandlare/nmea-0183-till7fran-nmea-2000seatalkng/yacht-devices-ydng-03n

https://www.mdsbattery.co.uk/yacht-devices-nmea-0183-gateway-nmea-2000-ydng-03n.html

 

Eftersom kortisen ligger "långt in" i enheten, och interfacen utanför mot omvärlden är hela anar jag att det kanske ligger ett konstruktionsfel bakom. Kanske det som gjort att de stoppat dem ?  Hursomhelst tänker jag ta kontakt med dem, att gå till återförsäljaren med min nu öppnade enhet är ju liksom ingen idé.

 

Någon som kan rekommendera någon annan NMEA 0183 <> N2k-omvandlare, en som går åt båda hållen och klarar autopilotkommandon ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Actisense NGW-1 fukar bra men programeras med deras n2k till usb interface om man behöver ändra något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns även Amec NK-80 bl.a. här och här. Har dock ingen aning om vilken som är bäst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mailade kontakt med Yacht Devices i egenskap av företag. Fick svar idag.

 

De håller med om att processorn internt troligen gått hädan, och ber mig skicka den till deras kontor i....Polen (!). Samt att jag kan beställa en ny. Alltså beställa, inte tal om att skicka en ersättare utan kostnad.

 

När det gäller "säljstoppet" av deras produkter eller några problem har de ingen aaaaning om vad jag talar om. Hänvisar till återförsäljarlistan på sin hemsida, eller att vi kan beställa direkt från dem.

Men flera av deras listade ÅF har ju inte produkten och i något fall har de helt upphört med YD:s produkter - men är fortfarande kvar på listan på YD:s hemsida.

Flera skriver ju också att försäljningen är "pausad" (Odelco bl.a.), vilket ju är upprinnelsen till denna tråd.

 

Men pusselbitarna föll på plats när jag på den danska återförsäljarens hemsida läste att leveranserna kommer från Ryssland (Kaliningrad, lilla ryska enklaven mellan Tyskland och Polen) och att det egentligen är där Yacht Devices huvudkontor verkar ligga. Leveranserna är därför tillsvidare underkastade sanktioner. Men om man frågar mig så har jag rätt tveksamma erfarenheter av elektronik från detta land även i "normalläge" i världen, så hade jag vetat detta hade jag inte beställt den från början.

 

Kanadakontoret är nog mest bara en västerländsk fasad (brevlåda ?), https://www.yachtd.com/company/. Den verkliga företagsadressen verkar istället vara Tihkaia str. 15, Kaliningrad 236022, Russia",

https://www.shipserv.com/supplier/profile/s/yacht-devices-238497

https://company.metstrade.com/Yacht-Devices-Ltd-?Language=EN&eventid=24141&account=00594920-0

 

Slutsats:

Om man inte vill gynna Ryssland skall man inte köpa prylar från Yacht Devices !!

 

Nu har jag beställt en QK-A034/B.

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De hade nog inte sålt så många till att börja med om det varit tydligt att de var ryska...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en QK-A034/B till slut istället. Config-programmet på Windows är lite funky och instabilt men enheten verkar göra sitt jobb när den väl är konfigurerad och är flexibel i sin config.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev sege:

Jag köpte en QK-A034/B till slut istället. Config-programmet på Windows är lite funky och instabilt men enheten verkar göra sitt jobb när den väl är konfigurerad och är flexibel i sin config.

Gjorde samma sak och har samma erfarenhet. Configprogrammet kan man stå ut med 😉. Riktigt trevlig burk med ett flertal separata NMEA0183-ingångar.

 

Enda tokiga var att de tycker man skall köpa deras "omvandlare" för att koppla in single-ended NMEA 0183 (dvs egentligen RS232 och inte 422/differentiell). Det har jag aldrig haft problem med på något annat. Och eftersom de samtidigt säger att ingångarna är galvaniskt separatisolerade så blir det ju i praktiken en diffingång på varje NMEA0183-inport även från RS232. Men icke att det fungerade....

Skulle visa sig att + och - är felmärkt (?) eller kanske är det med en baktanke. För när jag bytte plats på signal och jord (+ och -, dvs satte signal på - och jord på +) på NMEA-IN så fungerade det. Klockrent. Helt utan deras extraburk.

 

Däremot får jag inte systemet att fungera att köra efter spår med Raymarines autopilot från en PC med Seaclear eller OpenCPN (NMEA 0183, RMB & APB). Seaclears data struntar den fullständigt i, och OpenCPNs tar den visserligen in (får indikation på XTE m.m.) men vimsar och har waypointnummer som inte finns och tycker att rutten är klar innan man ens börjat. Min gamla ST6002 fungerade utmärkt mot båda. Men den var såklart NMEA 0183.

 

Har dock en N2k-monitorfunktion i ett multiinstrument i båten, så jag har nu tagit loggar på dessa två samt när Raymarines egna plotter styr autopiloten (vilket givetvis fungerar). Alla tre skickar ut de väsentliga (?) PGN-numren, dvs konverteringen fungerar nog. Så nu gäller det bara att hitta en seriös källa som beskriver innehållet på bytenivå i PGNerna. Det är ju ingen officiell info...

 

Har f.ö. läst att just Raymarines AP är riktigt griniga på vad som skickas till dem, i synnerhet de senare som bara har N2k. Hört att flera som har annat plotterfabrikat än Raymarine men ändå N2k (alltså utan behov av gateway) ändå inte lyckats få Raymarines piloter att gilla deras data fullt ut.

Så har någon tips som kör PC-program (eller annan icke-Ray-plotter) mot en nyare AP av detta fabrikat så är jag tacksam läsare 😉

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev IngemarE:

Har dock en N2k-monitorfunktion i ett multiinstrument i båten, så jag har nu tagit loggar på dessa två samt när Raymarines egna plotter styr autopiloten (vilket givetvis fungerar). Alla tre skickar ut de väsentliga (?) PGN-numren, dvs konverteringen fungerar nog. Så nu gäller det bara att hitta en seriös källa som beskriver innehållet på bytenivå i PGNerna. Det är ju ingen officiell info...

 

Lite info om dom olika PGN-numren kan man faktiskt hitta här på nmea.org.

 

Ännu mer detaljer finns att få om man studerar källkoden till Arduino-biblioteket  NMEA-2k från  Timo Lappalainen, där finns kod för väldigt många meddelanden och alla detaljer för hur man gör om man vill skicka eller avkoda dom själv. Det kräver iofs lite arbete och programmeringskunskap för att gräva ut detaljerna, men där finns verkligen allt. Har vi inte diskuterat detta tidigare i en tråd, har ett svagt minne av det?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev ABC:

Lite info om dom olika PGN-numren kan man faktiskt hitta här på nmea.org.

 

Ännu mer detaljer finns att få om man studerar källkoden till Arduino-biblioteket  NMEA-2k från  Timo Lappalainen, där finns kod för väldigt många meddelanden och alla detaljer för hur man gör om man vill skicka eller avkoda dom själv. Det kräver iofs lite arbete och programmeringskunskap för att gräva ut detaljerna, men där finns verkligen allt. Har vi inte diskuterat detta tidigare i en tråd, har ett svagt minne av det?!

Jo det har nog varit uppe. Det är på nivån "kod" eller ännu djupare som är infon jag nu behöver, och Arduinokoden som jag känner väl till var till ovärderlig hjälp när jag kodade in N2k-uppkodningen av annan info som tankvolym, bränsleförbrukning, fart m.m. i mitt hembyggda "multiinstrument" jag nu har i drift i båten.

 

Efter ytterligare forskning på nätet och i meddelandena sent igår kväll har jag nog tyvärr konstaterat att Raymarines nya autopiloter kräver mer info för att fungera som tänkt än vad som finns som "standard" på N2k. Och som är helt omöjligt att återvinna från NMEA 0183 via en gateway. Det finns ett par meddelande med "okänd" PGN som verkar vara nyckeln, troligen SeatalkNG-specifika. Fejkar jag in kopior av dessa - utan att veta vad de innebär - tillsammans med några PGN från gateway och OpenCPN så får jag ett mer konsekvent beteende på piloten.

 

Beställde därför nyss en Actisense NGT-1 som via USB ger direktaccess från PC:n till N2k, eftersom det finns plugin till OpenCPN som just tar hand om detta problem, med support för dessa "Raymarine-specifika" data. Utforskade via just reverse engineering av en med exakt samma problem som jag (och många andra, uppenbarligen).

 

Varför inte köra med Raymarine-plottern (Element 9HV) undrar kanske någon ?  Deras "nya" operativsystem "Lighthouse" och HMI på denna plotter är så bedrövligt omständligt, ologiskt och ointuitivt så det mest liknar en skrivbordsprodukt från tidigt 90-tal. Hade det inte varit för att radarn måste - trots WiFi - ha en Raymarineskärm skulle jag aldrig köpt detta.

 

Får återkomma i tråden när adaptern kommit och testats, även om det kanske är en aning OT för TS och dennes ämne.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 hours ago, IngemarE said:

Enda tokiga var att de tycker man skall köpa deras "omvandlare" för att koppla in single-ended NMEA 0183 (dvs egentligen RS232 och inte 422/differentiell). Det har jag aldrig haft problem med på något annat. Och eftersom de samtidigt säger att ingångarna är galvaniskt separatisolerade så blir det ju i praktiken en diffingång på varje NMEA0183-inport även från RS232. Men icke att det fungerade....

Skulle visa sig att + och - är felmärkt (?) eller kanske är det med en baktanke. För när jag bytte plats på signal och jord (+ och -, dvs satte signal på - och jord på +) på NMEA-IN så fungerade det. Klockrent. Helt utan deras extraburk.

Jag har problem att få min Vhf Cobra Mr-F57 att lira. Min Matsutec AIS skickar utmärkt in GPS-signaler (funkar via WIFI i Navionics t.ex.) men min VHF tycker inte alls den tar emot några som helst positions-detaljer.

 

Läste på lite om deras extraburk då också men jag kunde för mitt liv inte se att det fanns någon som helst intelligens i den förutom byta plats/koppla ihop sladdar. 

 

Sen orkade jag inte följa upp det hela men ska nog dyka ner igen. Möjligt att byta plats på +- på VHF är lösningen, tror jag inte provat tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

2022-06-04 vid 08:40 skrev IngemarE:

Beställde därför nyss en Actisense NGT-1 som via USB ger direktaccess från PC:n till N2k, eftersom det finns plugin till OpenCPN som just tar hand om detta problem, med support för dessa "Raymarine-specifika" data. Utforskade via just reverse engineering av en med exakt samma problem som jag (och många andra, uppenbarligen

Nu är problemet löst !

Actisense NGT-1 är ju i sig en trevlig sak som även kan fungera som N2k-monitor. Laddade ner Reader-programmet från deras hemsida, men det sket sig direkt. En dll-fil saknades.

Och inte fungerade det i OpenCPN heller. Ingen reaktion på autopiloten.

 

Mailade Actisense support igår, och fick svar nu på morgonen. Stack ner till båten efter jobbet och laddade in det som de sade. Men det fungerade inte i alla fall, utan fick ett annat fel när jag försökte öppna COM-porten mot NGT-1. Men nu svarade den brittiska supporten på mail på bara 5 min, medan jag satt i båten. Frågade om det var ok om han tog över min dator i båten på fjärr en stund - visst.

 

Direkt såg han att det var fel version av drivrutin som Windows "valt". Trots helsvensk Windows hittade han och fixade han både det och ett annat konfigureringsfel på 5 min. Sedan fungerade "monitorprogrammet".

Även OpenCPN styr nu Raymarine-piloten. Dock inte med pilotens egna Trackfunktion, den verkar ingen fått ordning på. Men denna Plugin har Trackfunktion inbyggd och den skickar bara kurskommando till autopiloten (fjärrstyr den helt enkelt via Raymarines "egna" PGN:er).

 

Är dock otroligt imponerad av Actisense supporttekniker. Inga tramsiga alltför grundläggande frågor, utan fattade direkt och gick rakt på sak. Kan VERKLIGEN rekommenderas !

 

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...