Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
moltas

Raymarine C120

Rekommendera Poster

Har en Raymarine C120 monterad i min Nimbus 320. Är ca 10 år. Tycker den är lite slö både med kommando och förflyttning vid gång. Tittar lite på nyare 12" navigatorer. Raymarine har en modell som heter Element 12S. Är denna bättre i prestanda? Skulle Garmin vara ett alternativ eller nån annan 12"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ändå tänkte köpa nytt och har säkerhetskopierat data såsom waypoints etc. kan du ju prova att fabriksåterställa navigatorn; https://forum.raymarine.com/showthread.php?tid=128

Kan ju hjälpa om den blivit slö efter all års användning. OBS! Detta raderar förstås all data osv. så ta backup innan om det finns data du vill ha sparat. Bara en idé att testa om du ändå tänkte byta den eller vill se om det hjälper.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev AndreasR:

Om du ändå tänkte köpa nytt och har säkerhetskopierat data såsom waypoints etc. kan du ju prova att fabriksåterställa navigatorn; https://forum.raymarine.com/showthread.php?tid=128

Kan ju hjälpa om den blivit slö efter all års användning. OBS! Detta raderar förstås all data osv. så ta backup innan om det finns data du vill ha sparat. Bara en idé att testa om du ändå tänkte byta den eller vill se om det hjälper.

Nu gör det inte så mycket med sparade data då jag köpt båten i våras. Kan absolut prova med fabriksåterställning. Har inte hittat några uppdateringar till den. Kanske inte finns några med tanke på ålder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senaste versionen är 5.16 från Juli 2012, finns att hämta här: https://www.raymarine.eu/service-and-support/software-updates/mfds/legacy/cseries-classic.html?_ga=2.47836583.1265598426.1625068706-938179120.1625068706

Jamen då är det ju ingen fara med att prova återställa, kanske dem börjar funka bättre, om inte får du spana på en ny modell. Lycka till!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Elements-serien är väl mer inriktad på sportfiske medan Axiom-serien är mer avsedd för "vanlig" navigering. 

Redigerad av JEC78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-01 vid 12:33 skrev JEC78:

Elements-serien är väl mer inriktad på sportfiske medan Axiom-serien är mer avsedd för "vanlig" navigering. 

Ok! Ska  kolla lite närmare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-01 vid 12:33 skrev JEC78:

Elements-serien är väl mer inriktad på sportfiske medan Axiom-serien är mer avsedd för "vanlig" navigering. 

Det är ekolodsfunktionerna som skiljer sig åt, efter vad jag fick reda på i våras då jag funderade på nya grejer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...