Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Cosmo

Jabsco Twist 'n lock

Rekommendera Poster

Halloj!

Har ny båt sedan i höstas som har en Jabsco Twist'n lock-toalett som vi ännu inte använt. Kan någon snäll människa förklara för mig hur denna toalett ska hanteras? Jag har hittat en manual från Comstedt men tyvärr är det lite för många begrepp som jag inte hittar förklaring till. Vid handpumpen så ser jag ett reglage som jag fattar att man kan pumpa in vatten i skålen och åt andra hållet så ställer man reglaget så att det inte kommer in vatten i skålen. Vid själva pumpen finns det öppet hänglås och stängt hänglås. 

 

Hur ska man göra efter utförda behov och hur reglagen sedan vara när toaletten inte används?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

image.png.8da2f5eab883a4f35282e247fbc21766.png

 

Jag misstänker att det första stycket krånglar till din tillvaro.

image.png.c028d5cdab580157288f2d7db6a7d14d.png

Översättning!

Öppna ventilen/kranen för vatten in till toan och för avföring ut ur toan (om det finns någon sådan).

 

image.png

Det ska inte stå lång utan lågt.

Det blir obehagligt om det flyter upp saker i rumpan...

 

image.png.6815bcbaef5f1730d10fb763699096c8.png

Det ska inte stå sklen utan skålen.

 

image.png.c1be614b8c7f66a9facb01c5e4bc48c6.png

Stäng kranarna som du öppnade innan du gick på toa.

Fast vi har alltid våra ventiler/krana/bottenförskruvningar öppna under tiden vi är ombord.

 

 

Pröva den engelska instruktionen istället...

https://www.sv-zanshin.com/r/manuals/jabscotoilet.pdf

 

Lycka till och ha en fin stund på toan!

Mackey

 

Redigerad av Mackey
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för översättningen! Följdfråga! Det står under rubriken "Efter användning" att man ska stänga båda bottenförskruvningarna. Vilka är dessa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Cosmo:

Tack för översättningen! Följdfråga! Det står under rubriken "Efter användning" att man ska stänga båda bottenförskruvningarna. Vilka är dessa?

Jag har kompletterat lite i min översätning.

 

image.png.64f9ea8320d97dc0c7246189ed4597bd.png

Stäng kranarna för vatten in och avföring ut som du öppnade innan du gick på toa.

Fast vi har alltid våra ventiler/krana/bottenförskruvningar öppna under tiden vi är ombord.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan väl då komplettera litet?

 

Kort sagt, så reglaget till höger, du pumpar in spolvatten i toan, och spolar samtidigt ut urin och avföring. Om du sedan ställer reglaget till vänster tömmer du skålen.

 

På alla skrovgenomföringar i båten skall det finnas en avtängningskran, även vid inloppet till toalettens spolvatten, om du (vilket är förbjudet) pumpar ut direkt i havet, finns det en avstängningsventil där också, men jag hoppas du har en septiktank ombord. 

 

Om du gör ”det stora behovet” tänk på att det inte är som hemma, om tarmen har varit väldigt innehållsrik kan man behöva spola litet under tiden man gör sitt behov. 
Man kan använda vanligt mjukt toapapper, men med förnuft.

 

Dessa toaletter har en svag punkt, det är den så kallade ”jokerventilen” den sitter innanför toalettens rörkrök där slangen mot septiktanken är ansluten, alltså avloppet. Jokern är en strutformad gummiventil med två eller tre slitsar i, den fungerar som beckventil, om den är slapp och utsliten får du ingen pumpverkan i handpumpen. Lika illa är det om någon i besättningen producerar stora ”harlortar” alltså hårda klumpar med avföring, dessa fastnar i jokern. Jokerventilen är förvisso väldigt enkel att demontera och rensa, men det jobbet tillhör inte det trevligaste ombord.

 

Sedan slits alla packningar och backventiler, men det finns kompletta renoveringssatser, det är färgen på dekalen på pumpen som bestämmer vilken sats du skall ha, toaletterna finns just nu i tre generationer, röd, blå och grön om jag nu minns rätt. Man kan behöva byta denna sats vart tredje år ungefär.

 

Trots detta tycker jag att du skall använda toaletten till det den är avsett för, och den fungerar väldigt  bra om man är förnuftigt och har en känsla för tingen och vet hur det fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många uppfattningar om båttoaletter...

som du snart kommer att se.

 

6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Om du gör ”det stora behovet” tänk på att det inte är som hemma,

 

9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Lika illa är det om någon i besättningen producerar stora ”harlortar”

Hemma fastnar mina stänger, grenar eller vad man ska kalla dom för i toan, men på båten slinker de ut lätt om man är lite snitsig med pumpen.

 

9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jokerventilen är förvisso väldigt enkel att demontera och rensa,

Det behovet har vi aldrig haft på 10 år, men rengöring varje vinter er är bra.

Rengöring i ättika varje höst, men det är för att få loss förkalkningar mm. hårda avlagringar. 

 

10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Man kan behöva byta denna sats vart tredje år ungefär.

Vi har inte bytt några packningar ännu, funkar bra efter 10 år.

Två gånger har vi plockat isär pumpen och rengjort packningar genom att lägga delarna i ättika över natten. Dagen därpå sköljer man och torkar av samt smörjer in med tex. propellerfett.

 

Ja, som sagt!

Lite olika uppfattningar finns.

 

Även behovet av att tömma toatanken varierar.

Vi har en 40 liters tank som jag och hustrun klarar oss en vecka på (med både 1 och 2 i toan), medan andra behöver betydligt större tank för två personer i en vecka.

Läs gärna tråden Tankar om tankar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 


Se bifogad bild
1. Välj för intag av sjövatten (kontrollera att sjövattenintag är öppet i skrovet)

2. Vrid pumphantaget till öppet läge 

3. Pumpa in sjövatten i toalettskålen. 
 

Nu kan du göra dina...  Ja du vet vad. :)
 

4. Efter du är klar så ändrar du väg från sjövatten till en förmodad septiktank. Nu när du börjar pumpa så får du pumpa tills du känner motstånd. Då byter du till sjövatten igen (1) för att fylla upp igen för att återgå till pump mot spetiktank (4). Man kan få hålla på lite fram & tbx. Du kommer förstå när du väl står där. 
 

När du är klar så brukar iaf jag pumpa in lite sjövatten i skålen för att spola en gång till för att försäkra mig om att all gegga kommit dit den ska sen även lämna lite sjövatten i skålen inför nästkommande besök av mig eller någon annan. 

Nu drar du tbx pumphandtaget till i helt nerfällt läge

(5). (Detta gör att pumphandtaget inte kan åka uppåt vid vila, där kommer ordet twist & lock in..)

 

Välj även att ha vredet i nr (4) vid vila

 

Mvh,

9504FBCA-49D3-4059-8FBA-4785C2F6E301.thumb.jpeg.56bcd4dd5c492cf79ca54299e8e03630.jpeg

Redigerad av SkeppOhoy
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Det finns många uppfattningar om båttoaletter...

som du snart kommer att se.

 

 

Hemma fastnar mina stänger, grenar eller vad man ska kalla dom för i toan, men på båten slinker de ut lätt om man är lite snitsig med pumpen.

 

Det behovet har vi aldrig haft på 10 år, men rengöring varje vinter er är bra.

Rengöring i ättika varje höst, men det är för att få loss förkalkningar mm. hårda avlagringar. 

 

Vi har inte bytt några packningar ännu, funkar bra efter 10 år.

Två gånger har vi plockat isär pumpen och rengjort packningar genom att lägga delarna i ättika över natten. Dagen därpå sköljer man och torkar av samt smörjer in med tex. propellerfett.

 

Ja, som sagt!

Lite olika uppfattningar finns.

 

Även behovet av att tömma toatanken varierar.

Vi har en 40 liters tank som jag och hustrun klarar oss en vecka på (med både 1 och 2 i toan), medan andra behöver betydligt större tank för två personer i en vecka.

Läs gärna tråden Tankar om tankar.

Som sagts, det råder delade meningar om de olika uppfattningarna

Kanske livslängden på gummipackningar och ventiler förkortas när  man pumpar in Skagerack och Kattegatts välsaltade vatten i toaletten, vem vet?

 

Något som jag inte tror @Mackey har en divergerande åsikt om, är iallafall det spolvattnet man pumpar in, oavsett om det är; sött, bräckt eller salt, är den att det finns diverse organiska grejer i det, alger, plankton och sådant. Om det får stå några dagar i toaletten dör dessa med förruttnelse som följd och då luktar det illa, så tvätta ur skålen emellanåt med sötvatten och kanske något miljövänligt medel. Nu ser jag att @SkeppOhoy redan påpekad det, men det tål att upprepas.

 

Sedan det där med inkomster och utgifter, när det gäller vätske- och födointag och elimination står dessa i direkt proportion till varandra, om nu någon tvivlar på det.... Och lever man gott ombord med tre måltider om dagen blir ju utgifterna därefter, asteker som lever spartanskt fyller kanske inte sina septiktankar lika snabbt...😎

Men sanningen är väl sålunda att vi stundtals är tre vuxna och två barnbarn ombord (därtill en rätt stor hund 🐕) så även om nu inte hunden använder toaletten så behövs set en större septiktank för att inte den skall bli full varannnan dag.

 

Somliga har ju anslutit toans spolvatten till färskvattentanken, det anser jag är onödigt, det finns iallafall ombord på min båt bättre användningsområden för sådant vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan det där med inkomster och utgifter, när det gäller vätske- och födointag och elimination står dessa i direkt proportion till varandra, om nu någon tvivlar på det.... 

Nej då!

Vår dotter tillhör den moderna vattendrickande generationen och det märks i både vattentanken och toatanken, fast det funkade precis med 40 liters toatank över midsommar med mormor, morfar, dotter och barnbarn från onsdag kväll till söndag eftermiddag. Då var det dessvärre överfullt med bajsvatten (rätt utspätt) på akterspegeln vid sista besöket som konsekvens.

 

Mycket lägligt kom ett tropiskt regn på 15 - 20 minuter och spolade rent akterspegeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkommer till detta trevliga men ack så viktiga ämne. Av någon anledning återfylls skålen med avloppsvattnet. Vad kan det finnas för anledningar till det? Finns det något sätt att helt stänga toan? Inte så angenämt med en toalett fylld med svartvatten…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Twist and lock fungerar inte i verkligheten är min erfarenhet.

Då måste jokerventilen (backventil) vara fräsch för att förhindra läckage tillbaka till toastolen.

Saltvatten och urin bildar urinsten, som kalkavlagring, inne i slangar och på jokerventilen som börjar att läcka.

 

Kan finnas fler anledningar typ produkter som inte passerat tarmarna kan fastna i jokerventilen så det rinner åt fel håll.

 

Googla så finner du många trådar om detta 

Redigerad av skippeer
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Får väl försöka mig på att byta jokerventilen antar jag….

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig förstått att en jokerventil kan sluta helt tätt. 

Däremot en kulventil, vilket jag har på slangen mellan toastol och septiktank.

Visserligen inlopp till septiktanken i överkant. Men kulventilen är nödvändig när man kränger ned skutan ordentligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Har aldrig förstått att en jokerventil kan sluta helt tätt. 

Däremot en kulventil, vilket jag har på slangen mellan toastol och septiktank.

Visserligen inlopp till septiktanken i överkant. Men kulventilen är nödvändig när man kränger ned skutan ordentligt. 

Nej, den sluter nästan tätt, den förhindrar att ”dom stora grejerna” faller tillbaka. Det verkar som om konstruktören av dessa toaletter har förväntar sig att septiktanken är monterad på än lägre nivå än vad toaletten är.

Nu har jag visserligen en eltoa, utan jokerventil, men jag har monterat en vanlig backventil på toalettens utlopp. Det fungerar mycket bra. Denna backventil ser ungefär likadan ut, en konisk gummigrej med tre slitsar i….

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Har aldrig förstått att en jokerventil kan sluta helt tätt. 

Däremot en kulventil, vilket jag har på slangen mellan toastol och septiktank.

Visserligen inlopp till septiktanken i överkant. Men kulventilen är nödvändig när man kränger ned skutan ordentligt. 

Du ska inte kränga mer än 23 grader. Sedan blir det ineffektivt och dags att reva. Men det är ju inte så lätt att ha rätt segelsättning på Vänern, där det ofta blåser typ 5-drygt 10 m/s med ganska kort tidsintervall. Det är en utmaning att vindsurfa också i de förhållandena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har visserligen en annan toa men principen är densamma. Sedan jag bytte till en tank med inlopp i överkanten klarar ingen jokerventil att hålla emot trycket från en enmeters vätskepelare, så jag resignerade och satte en kulventil på slangen efter jokerventilen. Problemet löst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så har vi som inte bara åker båt på blank sjö. 

Och Cumulus lär vara ritat för just 23 graders krängning. 

Revar ofta. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev trewq:

Har visserligen en annan toa men principen är densamma. Sedan jag bytte till en tank med inlopp i överkanten klarar ingen jokerventil att hålla emot trycket från en enmeters vätskepelare, så jag resignerade och satte en kulventil på slangen efter jokerventilen. Problemet löst.

Jag har haft tre Jabsco toaletter och alla har läckt tillbaka lite under säsongerna. Gjort rent och bytt jokerventilen och då har det fungerat ett litet tag. På den senaste , och troligen sista, båten bytte jag ut befintlig Jabsco till en Dometic Masterflush eltoa. Jag har haft den i tre år nu och det har inte kommit en cl i tillbakaflöde. Inloppet på min tank sitter också ca en meter över toautloppet. Kompisen har haft sin i fem år och det är samma sak där. Inget tillbakaflöde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-05 vid 19:44 skrev Cosmo:

Återkommer till detta trevliga men ack så viktiga ämne. Av någon anledning återfylls skålen med avloppsvattnet. Vad kan det finnas för anledningar till det? Finns det något sätt att helt stänga toan? Inte så angenämt med en toalett fylld med svartvatten…

Jag har samma problem med min Jabsco-toa även då har jag renoverat alla packningar i toan. Problemet kan bero på att jag en 4m lång slang till tanken som ligger i nivå över toan. 
Vi har löst problemet genom att stänga Y-ventilen som kopplar mellan havet och tanken.
Troligen har vi fått för mycket urinsten i jokerventilen. Jag kommer att testa att köra Transclean i systemet till hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kastade ut vår Jabsco till en Dometic Masterflush pga av läckage trots rengöring och packningbyten 3 ggr första halvan av säsongen. Inte ångrat bytet en sekund.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här. Bytte min Twist'n'Lock till förmån för en Sanimarin SN31 med färskvattenspolning efter, i mitt tycke, alldeles för många jokerventilbyten genom åren. Vissa säsonger har två byten behövts pga tillbakarinnande avloppsvatten. Kunde givetvis avhjälpts av en kulventil efter jokerventilen, men det var ändå dags för ett byte. Har inte ångrat mig en sekund - vilken skillnad på toaupplevelsen! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte jokerventil för ca 2 veckor sedan, efteråt upptäckte jag att det läckte tillbaka lite då och då.

Igår roade jag mig att att få bort urinsten runt jokerventilen ned i plastböjen.

Använde citronpulver för att mjuka upp urinstenen lite, gnuggade med en glasspinne i trä och ibland rak skruvmejsel för att skrapa försiktigt.

Idag har det inte runnit tillbaka.

Skall köpa en ny plastböj vid tillfälle.

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om vi utrett det ordentligt på detta forum, det har ju varit väldigt många trådar om just toaletter med tillhörande installationer...

Jo, jag har hört att det bildas mer urinsten när man använder saltvatten som spolvatten.

Jag sov väl mest under kemilektionerna, men kanske det finns någon som höll sig vaken, (inte bara under experimenten med vätgas)... som då kan förklara om detta antagande stämmer, blir det mer kalkbeläggningar när man spolar med saltvatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag vet inte om vi utrett det ordentligt på detta forum, det har ju varit väldigt många trådar om just toaletter med tillhörande installationer...

Jo, jag har hört att det bildas mer urinsten när man använder saltvatten som spolvatten.

Jag sov väl mest under kemilektionerna, men kanske det finns någon som höll sig vaken, (inte bara under experimenten med vätgas)... som då kan förklara om detta antagande stämmer, blir det mer kalkbeläggningar när man spolar med saltvatten?

Det kan säkert stämma.  Den verkar växa rätt fort i min bå på västkusten.

Av en viss anledning hade jag isär min Y-växel, som sitter 1m från toan, två år i rad. Första gången fick jag bara rent den med Transclean. Då hade den inte varit isär på10 år.

När jag sedan tog isär växeln året efter. Då hade urinsten växt till rätt bra. Jag misstänker att jokerventilen har okcså fått sin beskärda del.  Den läcker också nu.

Det blir mer Transclean till hösten. 😝

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...