Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
wolf1143

Johnson 70hk 2001

Rekommendera Poster

Hej har ett problem jag behöver lite hjälp med

 

Har en Johnson 70hk som enbart går på 2burkar. Vid kallstart så tänder den sporadiskt på den tredje men efter en stund slutar den gå på cylinder 3.

 

Detta är gjort:

Komptest 8,7-9kg på alla cylindrar

Ohm-mätat triggerspole, fick aningen avvikande värde på grön kabel (dvs 1 av 3, är detta ett problem?)

 

Har testat nedan utan att felet förlyttar sig från cylinder3

Ny CDI-box

Testat byta stift

Flyttat om tändkablar

Startgas i 3:ans cylinder (ingen effekt)

 

Trots ovan kvarstår problemet på samma cylinder. Kan det vara förgasarrelaterat, kan det vara att den surar ner sig med tanke på startgasen inte ger effekt?

 

Kan jag prova flytta förgasare för att se om felet förflyttar sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter som att du kört startgas in i cylindern som inte tänder så tror jag att det inte tänder helt enkelt, då borde inte förgasare vara felet.

Men som alltid så kan jag ha fel. Har du kollat att u får gnista från tändstiftet? håll det mot godset, dra runt motorn och se om det gnistrar till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag har gnista och har som sagt testat byta stift och tändspole. Om den flödar dvs surar på 3:an skulle det kunna förklara varför inte startgasen funkar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev wolf1143:

Men jag har gnista och har som sagt testat byta stift och tändspole. Om den flödar dvs surar på 3:an skulle det kunna förklara varför inte startgasen funkar?

Om den flödar över hade inte startgasen gjort någon skillnad.
 

En fråga gällande gnistorna. Har du haft på gnistprovaren på tändstift 3 när motorn går och cylinder 3 lägger av. Det verkar som ett intermittent fel som inte uppträder förrän efter ett tags körning?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startgasen gör ingen skillnad därav tror jag att den flödar.. Ja gnista finns när den slutar tända på alla cylindrar. Vill förtydliga att den aldrig går på 3cylindrar däremot så hostar den till på den tredje ett antal ggr vid uppstart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en tvåtaktare? I så fall brukar det flöda över om nålventilen vid inloppet av förgasaren inte håller tätt eller om det är hål i membranet i bränslepumpen. Vilken del av vevhuset sitter bränslepumpen monterad på?

 Ser tändstiftet blött på cylinder nr 3?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes det är en 2takare, bytte förgasare mellan 1:an och 3:an felet flyttade sig inte. Kan således utesluta bränslebekymmer.

 

Mätade återigen upp triggerspolen vit till lila, grön och blå (mätinstrument på 200k) Värden Blå 35, lila 36 och grön 154. Tydligen skall värdet vara identiskt mellan dessa. Blir nog att beställa en ny triggerspole. Eller har ni några andra förslag?

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev wolf1143:

Yes det är en 2takare, bytte förgasare mellan 1:an och 3:an felet flyttade sig inte. Kan således utesluta bränslebekymmer.

 

Mätade återigen upp triggerspolen vit till lila, grön och blå (mätinstrument på 200k) Värden Blå 35, lila 36 och grön 154. Tydligen skall värdet vara identiskt mellan dessa. Blir nog att beställa en ny triggerspole. Eller har ni några andra förslag?

 

Tack på förhand

Det är väl troligt att detta är problemet. Man brukar säga att 10% avvikelse är acceptabelt. Motståndet över triggerspolen borde ligga runt 110ohm, men det brukar kunna variera lite beroende på vilken mätare man använder. Enligt min felsökningsguide så ska du inte mäta från vit. Här kommer färgers i guiden

Orange/blå till Blå 110ohm

orange till lila 110ohm

Orange/grön till grön 110ohm

 

 

Guestsson här på forumet brukar vara kunnig på motorelektronik, se om du kan få kontakt med honom.

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-30 vid 20:35 skrev Craycoat:

Det är väl troligt att detta är problemet. Man brukar säga att 10% avvikelse är acceptabelt. Motståndet över triggerspolen borde ligga runt 110ohm, men det brukar kunna variera lite beroende på vilken mätare man använder. Enligt min felsökningsguide så ska du inte mäta från vit. Här kommer färgers i guiden

Orange/blå till Blå 110ohm

orange till lila 110ohm

Orange/grön till grön 110ohm

 

 

Guestsson här på forumet brukar vara kunnig på motorelektronik, se om du kan få kontakt med honom.

Hej, de färgerna och värdena som jag listade här ovan var till cdi:n inte triggerspolen. Men det kan vara av intresse att mäta upp dessa också för att se om något avviker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Craycoat:

Hej, de färgerna och värdena som jag listade här ovan var till cdi:n inte triggerspolen. Men det kan vara av intresse att mäta upp dessa också för att se om något avviker.

Tack för infon, jag hoppas och tror att det är triggerspolen.. den är beställd. Monterade lös svänghjulet och noterade då att insidan på triggerspolen var nött/skadad (vet ej om detta är vanligt förekommande??.

 

Detta faktum tillsammans med märkliga mätvärden gjorde att jag vågade chansa.. :) Jag återkommer när den nya är monterad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu går den som en klocka :) det var triggerspolen som felade

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...