wolf1143 2 Postad 30 Juni , 2021 Hej har ett problem jag behöver lite hjälp med Har en Johnson 70hk som enbart går på 2burkar. Vid kallstart så tänder den sporadiskt på den tredje men efter en stund slutar den gå på cylinder 3. Detta är gjort: Komptest 8,7-9kg på alla cylindrar Ohm-mätat triggerspole, fick aningen avvikande värde på grön kabel (dvs 1 av 3, är detta ett problem?) Har testat nedan utan att felet förlyttar sig från cylinder3 Ny CDI-box Testat byta stift Flyttat om tändkablar Startgas i 3:ans cylinder (ingen effekt) Trots ovan kvarstår problemet på samma cylinder. Kan det vara förgasarrelaterat, kan det vara att den surar ner sig med tanke på startgasen inte ger effekt? Kan jag prova flytta förgasare för att se om felet förflyttar sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niko_okin 12 Postad 30 Juni , 2021 Efter som att du kört startgas in i cylindern som inte tänder så tror jag att det inte tänder helt enkelt, då borde inte förgasare vara felet. Men som alltid så kan jag ha fel. Har du kollat att u får gnista från tändstiftet? håll det mot godset, dra runt motorn och se om det gnistrar till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wolf1143 2 Postad 30 Juni , 2021 Men jag har gnista och har som sagt testat byta stift och tändspole. Om den flödar dvs surar på 3:an skulle det kunna förklara varför inte startgasen funkar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 129 Postad 30 Juni , 2021 8 minuter sedan skrev wolf1143: Men jag har gnista och har som sagt testat byta stift och tändspole. Om den flödar dvs surar på 3:an skulle det kunna förklara varför inte startgasen funkar? Om den flödar över hade inte startgasen gjort någon skillnad. En fråga gällande gnistorna. Har du haft på gnistprovaren på tändstift 3 när motorn går och cylinder 3 lägger av. Det verkar som ett intermittent fel som inte uppträder förrän efter ett tags körning?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wolf1143 2 Postad 30 Juni , 2021 Startgasen gör ingen skillnad därav tror jag att den flödar.. Ja gnista finns när den slutar tända på alla cylindrar. Vill förtydliga att den aldrig går på 3cylindrar däremot så hostar den till på den tredje ett antal ggr vid uppstart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 129 Postad 30 Juni , 2021 Är det en tvåtaktare? I så fall brukar det flöda över om nålventilen vid inloppet av förgasaren inte håller tätt eller om det är hål i membranet i bränslepumpen. Vilken del av vevhuset sitter bränslepumpen monterad på? Ser tändstiftet blött på cylinder nr 3? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wolf1143 2 Postad 30 Juni , 2021 Yes det är en 2takare, bytte förgasare mellan 1:an och 3:an felet flyttade sig inte. Kan således utesluta bränslebekymmer. Mätade återigen upp triggerspolen vit till lila, grön och blå (mätinstrument på 200k) Värden Blå 35, lila 36 och grön 154. Tydligen skall värdet vara identiskt mellan dessa. Blir nog att beställa en ny triggerspole. Eller har ni några andra förslag? Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 129 Postad 30 Juni , 2021 (redigerade) 2 timmar sedan skrev wolf1143: Yes det är en 2takare, bytte förgasare mellan 1:an och 3:an felet flyttade sig inte. Kan således utesluta bränslebekymmer. Mätade återigen upp triggerspolen vit till lila, grön och blå (mätinstrument på 200k) Värden Blå 35, lila 36 och grön 154. Tydligen skall värdet vara identiskt mellan dessa. Blir nog att beställa en ny triggerspole. Eller har ni några andra förslag? Tack på förhand Det är väl troligt att detta är problemet. Man brukar säga att 10% avvikelse är acceptabelt. Motståndet över triggerspolen borde ligga runt 110ohm, men det brukar kunna variera lite beroende på vilken mätare man använder. Enligt min felsökningsguide så ska du inte mäta från vit. Här kommer färgers i guiden Orange/blå till Blå 110ohm orange till lila 110ohm Orange/grön till grön 110ohm Guestsson här på forumet brukar vara kunnig på motorelektronik, se om du kan få kontakt med honom. Redigerad 30 Juni , 2021 av Craycoat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 129 Postad 1 Juli , 2021 2021-06-30 vid 20:35 skrev Craycoat: Det är väl troligt att detta är problemet. Man brukar säga att 10% avvikelse är acceptabelt. Motståndet över triggerspolen borde ligga runt 110ohm, men det brukar kunna variera lite beroende på vilken mätare man använder. Enligt min felsökningsguide så ska du inte mäta från vit. Här kommer färgers i guiden Orange/blå till Blå 110ohm orange till lila 110ohm Orange/grön till grön 110ohm Guestsson här på forumet brukar vara kunnig på motorelektronik, se om du kan få kontakt med honom. Hej, de färgerna och värdena som jag listade här ovan var till cdi:n inte triggerspolen. Men det kan vara av intresse att mäta upp dessa också för att se om något avviker. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wolf1143 2 Postad 2 Juli , 2021 9 timmar sedan skrev Craycoat: Hej, de färgerna och värdena som jag listade här ovan var till cdi:n inte triggerspolen. Men det kan vara av intresse att mäta upp dessa också för att se om något avviker. Tack för infon, jag hoppas och tror att det är triggerspolen.. den är beställd. Monterade lös svänghjulet och noterade då att insidan på triggerspolen var nött/skadad (vet ej om detta är vanligt förekommande??. Detta faktum tillsammans med märkliga mätvärden gjorde att jag vågade chansa.. Jag återkommer när den nya är monterad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wolf1143 2 Postad 6 Juli , 2021 Nu går den som en klocka det var triggerspolen som felade 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser