Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Lellelille

Rullgenua och mantåg?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Nybliven segelbåtsägare till en sunwind 27 utrustad med rullgenua. 
 

Under första turerna har vi blivit lite fundersamma kring genuan och mantåget. Mantåget är så pass högt och fästpunkten så låg i rullen att seglet omöjligt kan hamna utanför mantåget utan att knyckla sig över mantåget i fören. Ska det vara så? Ser ivrigt på diverse klipp och filmer med seglingstips. I flertal klipp släpper dom ut genuaskotet rejält ut från båten under länsning. Det går ju liksom inte på vår båt. Eller är det acceptabelt med ett veck och att den ligger över mantåget? Känns som att antingen kommer seglet skavas sönder eller så smäller väl mantåget av? 
 

 

Redigerad av Lellelille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är normalt med veck så som du beskriver.


Men jag kan också tänka mig att t ex charterbåtar i Medelhavet har försegel som börjar så högt att de passerar över mantågen, fast då kanske för att man bekvämare ska kunna ligga och sola på fördäck. Höjden är en nackdel ur seglingssynpunkt, men seglingsegenskaper är förstås inte prio i såna sammanhang.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att prova och dra om mantågen så det bildas ett kryss (eller utdraget X) mellan pulpit och första stöttan. Dvs. dra mantåg från övre fäste på pulpit till nedre fäste på stöttan och tvärtom, fortsätt sedan som vanligt bakåt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Kommer inte ihåg i huvudet riktigt hur det ser ut vid min pulpit, ska kolla på det nästa gång. Hittade också en forumtråd där någon hade dragit både övre och nedre mantåget till nedre fästet i pulpiten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Lellelille:

Känns som att antingen kommer seglet skavas sönder eller så smäller väl mantåget av? 

Vår genua knorvar sig över mantåget och det finns inga direkta skador efter nio års segling. Det har blivit sådär 700 till 1000 M per säsong.

 

Givetvis blir det lite extra slitage, men det går att leva med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

.

Ja visst, är det ett aber... Som jag inte stod ut med. 

 

- Själv har jag dragit ned mantåget på båda sidor halvvägs  mot relingslisten mellan puschpit och första mantågsstöttorna framifrån. 

 

Använde tunn galvad wire och ca 20 mm långa rörstumpar för låsning som först pressades lite ovala i skruvstycke. Rören ska ha så liten innerdiameter som möjligt, just så att två vajrar går in efter att de pressats ovala. 

Ändarna på vajrarna är dolda i pressrören, så att de inte river sönder seglet. Går att kapa lösändarna jämns med rören om man är försiktig. 

Rören går fint att pressa med Biltemas presstång med typ expander för kabelskor typ 71-7800. 

Funkar t o m att bonka rörstumparna platta med en hammare om man har ett tungt metall mothåll. 

 

Använd inte sådana vajerlås som man skruvar ihop. De river sönder seglet. 

 

- Numer har jag även fixat ett 10 cm toggle för infästning av seglet mot Furlexrullen. 

Kanske inte optimalt, då seglet ju ska slicka relingslisten... För bästa, egenskaper. 

 

- Och så har jag monterat mantågsnät då jag har hund ombord och är trött på att tappa både det ena och andra i vattnet. 

 

F ö semesterseglar jag endast med rullgenua. Ingen fock med i båten. 

Fyller väl mina behov, när jag o hunden är ute... 

 

 

IMG_20210630_091107.jpg

IMG_20210630_075733.jpg

Redigerad av Hybro
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...