Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Niko_okin

Teleflexstyrningen går inte hela vägen åt ett håll

Rekommendera Poster

Hej 

Jag har köpt en gammal rib nyligen och har stött på några småfel.

Bl.a. Min teleflexstyrning(?) Som inte går hela vägen när jag svänger vänster. Det tar liksom stopp, och då har jag inte hunnit vrida ratten fullt ut åt vänster. Det tar bara stopp. Känns som en inställning som kan justeras men jag ser verkligen ingenting som jag kan ändra på... Hur justerar jag rattutslagen?

Jag delar tre bilder, bild när den styrs rakt fram, fullt åt höger och tyvärr bara halvvägs till fullt åt vänster

 

IMG_20210629_145410580_HDR.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Staget mellan styrvajerns ände och motorn finns att fås i olika längder. Ditt verkar vara en aning kort. Mät fram när styrvajerns ände är i sitt mittläge. Ställ sedan motorn rakt fram och mät avståndet mellan fästet i motorn och styrvajerns ände. Sedan är det bara att leta fram något som passar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Faderullan:

Staget mellan styrvajerns ände och motorn finns att fås i olika längder. Ditt verkar vara en aning kort. Mät fram när styrvajerns ände är i sitt mittläge. Ställ sedan motorn rakt fram och mät avståndet mellan fästet i motorn och styrvajerns ände. Sedan är det bara att leta fram något som passar....

Jaha ja... Så jag "snor" lite av styrningen åt höger och flyttar den till vänster. "Tar från de rika och ger till de fattiga".

Men när jag ställer ratten rakt så står ju motorn redan rakt, nästan. Motorn är liite svängd, så då ska jag ha ett stag som bara är några millimeter längre?🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Niko_okin:

Jaha ja... Så jag "snor" lite av styrningen åt höger och flyttar den till vänster. "Tar från de rika och ger till de fattiga".

Men när jag ställer ratten rakt så står ju motorn redan rakt, nästan. Motorn är liite svängd, så då ska jag ha ett stag som bara är några millimeter längre?🤔

Ungefär så ja, de rika får bjuda till lite 😃 Du kan inte utgå från rattens läge. Du skruvar loss mellanstaget i endera änden och mäter hur långt styrvajerns ände rörs, sedan mäter du fram mittläget. Tyvärr kan rattens ekrar hamna lite hursomhelst i det läget. Det läget måste du sedan labba fram genom att lossa vajern i rattsnäckan, vrida lite på ratten och träda in vajern så den får en ny början. Perfekt pyssel en dag när vädret bjuder på bryggpyssel 😃

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...