Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Förhoppningsvis ska tömningspumpen i Hönö Klåva hamn funka bättre nu, den har ju haft tämligen klen sugkapacitet.

Det visade sig vara en installationsmiss där pumpen "primas" med färskvatten för att komma igång, ungefär som en sån där gammal brunnspump man hade hade förr och fick slå en skvätt vatten i innan man började pumpa :)

Nu skulle sugtömningspumpen bara ha ett flöde på 6 liter per minut av färskvatten men det öste på med fullt vattenledningstryck vilket mättade pumpen och det blev inte mycket kapacitet över för att suga upp från tanken. Men efter lite justeringar med en kran på slangen så gick det mycket bättre.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Förhoppningsvis ska tömningspumpen i Hönö Klåva hamn funka bättre nu, den har ju haft tämligen klen sugkapacitet.

Det visade sig vara en installationsmiss där pumpen "primas" med färskvatten för att komma igång, ungefär som en sån där gammal brunnspump man hade hade förr och fick slå en skvätt vatten i innan man började pumpa :)

Nu skulle sugtömningspumpen bara ha ett flöde på 6 liter per minut av färskvatten men det öste på med fullt vattenledningstryck vilket mättade pumpen och det blev inte mycket kapacitet över för att suga upp från tanken. Men efter lite justeringar med en kran på slangen så gick det mycket bättre.

Okäj…

Jag har aldrig haft problem med den just pumpen, tvärtom tycker jag att den fungerat bra, men en gång var det faktiskt kö, det var i våras, den helgen som du hejade på mig på kajen, då var det en segelbåt innan mig som inte fick tömt ordentligt, skepparen där var sur, men menade att jag kunde prova, ”men det kanske inte funkar för dig heller” men det gjorde det.

 

Då vet vi det… att pumparna måste primas, undrar om det gäller alla?

 

En annan fråga, vågar man stänga av kranen på sugslangen innan man slår av strömmen till pumpen? Enligt en hamnvärd i Skärhamn hade deras förr-förra pump gått sönder x flera pga detta.

 

Ytterligare en, vad är det som gör att pumpen stänger av sig per automatik? Är det ett tidrelä, eller känner den av när det börjar bli tomt? 
Jag gissar visserligen på ett tidrelä, eftersom flera pumpar stänger av innan den sugit ut allt.

 

Genomskinlig slang… nu minns jag inte var efter Bohuskusten jag såg det, möjligen i Lysekil, att hela sugslangen är genomskinlig, äldsta barnbarnet tyckte det var skitäckligt, och gick ned under däck, jag kan ju tycka att det är rätt så praktiskt att se fyllnaden i slangen, även om det ju inte är så trevligt förstås, man man vet ju när tanken är tom och en del andra saker som ni får gissa er till själva.

 

Under förra ”sugtömningssäsongen” 2020, tänkte jag att jag skulle följa upp dom stationerna i år, som inte fungerade speciellt bra förra säsongen, nu gjorde jag inte det, dels pga av att jag inte besökt samma hamnar i samma utsträckning, dels pga att jag har en större septiktank som jag vågar att fylla, vänta med att tömma. Besättningen har inte varit dubblerad lika länge som förra säsongen heller, även om det tillkommit en ”användare” som avvandes vid blöja under sommaren.

 

Gullholmens sugtömning var förra årets absoluta bottennapp, allt som kunde vara fel, var det.

Inga skyltar, eller möjligen en liten skylt som skymdes av en eller ibland två sopcontainrar, en eller två containrar som även stod hopplöst i vägen på bryggan så att slangen inte räckte fram till båten. Men det spelade egentligen ingen roll, eftersom man hade väldigt svårt att komma in till bryggan då det låg båtar ivägen, att pumpen inte startade, liksom att slangens munstycke var avskiljt från slangen, och då vad det väldigt halkigt av latrinavfall på bryggan och luktade latrin, vad annars… 

Ja dessa sopcontainrar var ju fulla med hushållssopor och var exponerade för solen och värmen, och den odören gjorde ju inte direkt saken bättre.

 

Den veckan var det ingen av Orusts sugtömningar som fungerade, jag testade de flesta, och de andra hade färska rödmarkeringar i Hamnkartan. Direkt obra med tanke på att Orust generellt sett tar ut de högsta gästhamnsavgifterna i Bohuslän, det finns enstaka hamnar som är dyrare, typ Smögen under högsäsong, men då har den kommunens andra hamnar mer sansade avgifter, bäst är Bovall, minns nu inte om det är 50 eller 75 kr under lågsäsong! det är lätt att tro att automaten är felprogrammerad.

 

Så undrar om någon lyckats tömma sin tank på Gullholmen i år?

 

Min slang!

Mellan toastolen och septiktanken har jag en en Ø25 mm slang, från Biltema, ni som följt mina ”toalettäventyr” vet att jag akut en sommar fick rensa den slangen i Tanums Strand, det var en massa beläggningar av kalk ”urinsten” som det heter då det finns inne i blåsan, och njursten då det finns i njurarna, plågsamt! Jag vet!

Men nu fick det inte att spola. Härom veckan, på Fotö, började det bli svårspolat igen, så jag demonterade slangen, den är i min båt lättåtkomlig, och jodå, det fanns fina vita stenar och beläggningar i den. Det var när jag skulle spola ur denna slang som däckspolningspumpen började att strula, men jag bankade på slangen med plasthammare och då lossnade allt, tror jag.

 

Nu tror jag inte att denna förkalkning beror på att slangen är inköpt på ett lågprisvaruhus, det beror antagligen på vad besättningen äter och i viss mån dricker. Googla på varför man får njursten så får du en hint om vad kosten kan orsaka.

 

Så då ett tips, om det börjar bli svårt att spola ner skiten i tanken, kolla slangen! inte så trevligt jobb, men resultatet när det är klart kompenserar helt klart obehaget, sedan finns det äckligare toalettjobb ombord, som att rensa jokerventilen i manuellt pumpade toaletter…. blää.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-24 vid 11:32 skrev Georg_Ohm:

Okäj…

Jag har aldrig haft problem med den just pumpen, tvärtom tycker jag att den fungerat bra, men en gång var det faktiskt kö, det var i våras, den helgen som du hejade på mig på kajen, då var det en segelbåt innan mig som inte fick tömt ordentligt, skepparen där var sur, men menade att jag kunde prova, ”men det kanske inte funkar för dig heller” men det gjorde det.

 

Då vet vi det… att pumparna måste primas, undrar om det gäller alla?

Jo jag har ju också lyckats att tömma men då blir du förhoppningsvis ännu nöjdare nästa år och då ska munstycket äntligen få ett siktglas så man ser när flödet upphör.

Men helt transparent slang som Skärhamn har är inte nödvändigt 😏

Att pumpen primas är ju inget man egentligen behöver ha koll på som användare men funktionen hindrar också risken för torrkörning på denna modellen.

Men även Vogelsangpumpen är självprimande så Skärhamns förr-förra pump kanske var av någon äldre utgången typ som var av sämre konstruktion?

 

 Jag startar och stoppar alltid alla sugpumpar med öppet munstycke för att slippa överraskningar och har aldrig råkat ut för missöden med varken båt eller utrustning så det fortsätter jag med.

 

Annars har det egna toasystemet funkat problemfritt hela säsongen och jag använder Transclean löpande så det blir intressant att se om det hjälper mot urinsten i slangarna i långa loppet?

 

Ja vi får se om det blir bättre nästa år nu när toatömningslagen varit lite debatterad, kanske till och med Orust kommun tar sig i kragen denna gången?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju nu som om flera kommuner/hamnar utefter kusten bytt pump minst en gång sedan 2015, Orust hör väl till undantagen då.

Vogelsang är nu dominerande i norra Bohuslän, sedan finns det ju som @Makro nämnt andra liknande inbyggda i liknande rostfria plåtlådor.

 

Det får väl då bli en dunk med Transclean till nästa säsong. Min tank ligger på samma nivå som toastolen, och alla slanganslutningarna är på tankens topp. Då blir det en ”uppförsbacke” på slangen, och för att förhindra backflöde efter spolning har jag satt en backventil efter stolen. Klart att det blir ju en del stående i den slangen även om man tycker att man spolar ordentligt finns det ändå tillräckligt mycket urin kvar för att det skall bli kalkavlagringar.

Det optimala var ju om toan var placerad omedelbart ovanför tanken med en kort slang, men så är det nog i väldigt få båtar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har också en liten uppförsbacke på slangen innan tanken så därför slår jag då och då i en skvätt Transclean tillsammans med färskvatten och en kort spolning som får stå i slangböjen som förhoppningsvis håller undan beläggningar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det får väl då bli en dunk med Transclean till nästa säsong. Min tank ligger på samma nivå som toastolen, och alla slanganslutningarna är på tankens topp. Då blir det en ”uppförsbacke” på slangen, och för att förhindra backflöde efter spolning har jag satt en backventil efter stolen. Klart att det blir ju en del stående i den slangen även om man tycker att man spolar ordentligt finns det ändå tillräckligt mycket urin kvar för att det skall bli kalkavlagringar.

Det optimala var ju om toan var placerad omedelbart ovanför tanken med en kort slang, men så är det nog i väldigt få båtar.

EDTA löser urinsten effektivt. Jag vet inte hur lätt det är att få tag på i Sverige. Det är ju ingen konstig kemikalie ur säkerhetssynpunkt, utan mer handlar det väl om att marknaden saknas.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Jo jag har också en liten uppförsbacke på slangen innan tanken så därför slår jag då och då i en skvätt Transclean tillsammans med färskvatten och en kort spolning som får stå i slangböjen som förhoppningsvis håller undan beläggningar.

 

28 minuter sedan skrev raol:

EDTA löser urinsten effektivt. Jag vet inte hur lätt det är att få tag på i Sverige. Det är ju ingen konstig kemikalie ur säkerhetssynpunkt, utan mer handlar det väl om att marknaden saknas.

Jag har funderat på om ogräsättika kan lösa kalken, jag har provat men inte riktigt utvärderat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...