Jump to content
Wednesday 27 October 2021

Recommended Posts

Ja då är båtsäsongen igång på riktigt för de flesta och kanske blir vi fler än någonsin ute på hav och i hamnar, vilket ställer ännu högre krav på att hamnarna håller ordning på sina sugtömningspumpar. 
Läser man båtanonnser så kan man notera att fortfarande har långt ifrån alla båtar möjlighet till sugtömning och det är säkert inte det första en nybliven båtägare satsar på eller knappt ens känner till.
Det dröjer nog innan den här idén fungerar fullt ut om det nu blir så överhuvudtaget?

 

Men jag tänker fortsätta att försöka dra mitt strå till stacken och första tömningen i år blev på Knippla på västkusten och allt funkade ungefär som förväntat men ibland verkade det som att pumpen tappade suget eller så var det jämnt flöde för 80-100 liter gick hyfsat snabbt att tömma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Halloj,

Har ni sett detta test.

Något i den stilen har jag varit med om. Var dock inte närmst munstycket. Det var...en annan person.

Vad tycks. Se filmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev larban:

Vad tycks. Se filmen.

Att man är tekniskt okunnig om man öppnar och stänger munstycket fullt på det viset som görs i filmen, men annars intressant.

 

Man får ju glädja sig åt att det oftast är ens egen och familjens skit man får på sig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Makro:

Ja då är båtsäsongen igång på riktigt för de flesta och kanske blir vi fler än någonsin ute på hav och i hamnar, vilket ställer ännu högre krav på att hamnarna håller ordning på sina sugtömningspumpar. 
Läser man båtanonnser så kan man notera att fortfarande har långt ifrån alla båtar möjlighet till sugtömning och det är säkert inte det första en nybliven båtägare satsar på eller knappt ens känner till.
Det dröjer nog innan den här idén fungerar fullt ut om det nu blir så överhuvudtaget?

 

Men jag tänker fortsätta att försöka dra mitt strå till stacken och första tömningen i år blev på Knippla på västkusten och allt funkade ungefär som förväntat men ibland verkade det som att pumpen tappade suget eller så var det jämnt flöde för 80-100 liter gick hyfsat snabbt att tömma.

Jag har sen semester i år. Jag får väl fylla på i denna tråden då jag ger mig norrut utefter Bohuskusten.

Men hur var det på Knippla? Ligger tömningsbryggan fortfarande kvar inne på grunt vatten?

Sedan fick jag reda att man återigen kan bunkra diesel där.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuter sedan skrev Mackey:

Att man är tekniskt okunnig om man öppnar och stänger munstycket fullt på det viset som görs i filmen, men annars intressant.

Ja så kan man avfärda det. Själv tycker jag att den tekniska okunnigheten står konstruktören av munstycket för. 

Med det sagt har jag tagit fram en adapter som eliminerar den uppenbara risken för liknande (behövs ju bara kärvande ventil och barnarmar så är det kört).

 

Adaptern säkerställer att inga läckage kan ske. Passar alla olika munstycken.😃

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
50 minuter sedan skrev larban:

Ja så kan man avfärda det. Själv tycker jag att den tekniska okunnigheten står konstruktören av munstycket för. 

Med det sagt har jag tagit fram en adapter som eliminerar den uppenbara risken för liknande (behövs ju bara kärvande ventil och barnarmar så är det kört).

 

Adaptern säkerställer att inga läckage kan ske. Passar alla olika munstycken.😃

Nu har jag inte ens en båt med toatank, men får man ändå vara så nyfiken att be om en närmare förklaring eller bild på adaptern?

 

Man skulle kunna säga att teknik i allmänhet, tekniska lösningar osv är lite som min religon. 🤗

 

Jag kan inte rå för att jag blir så nyfiken på allt jag ännu ej har koll på eller förstått... 🤓

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har sen semester i år. Jag får väl fylla på i denna tråden då jag ger mig norrut utefter Bohuskusten.

Men hur var det på Knippla? Ligger tömningsbryggan fortfarande kvar inne på grunt vatten?

Sedan fick jag reda att man återigen kan bunkra diesel där.

 

Jodå pumpen står kvar på bryggan med max djup på 1,5 m och tappen är åter öppen med 95 okt. bensin samt blank och färgad diesel, jag tror den blanka kostade 16.60kr.

Angående filmen, stoppa ner munstycket, öppna ventilen och starta pumpen sist, som även visas i en annan film.

Men munstycket i metall med oring borde vara standard överallt istället för den dallriga gummistruten.

Edited by Makro
Tillägg
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Makro:

Jodå pumpen står kvar på bryggan med max djup på 1,5 m och tappen är åter öppen med 95 okt. bensin samt blank och färgad diesel, jag tror den blanka kostade 16.60kr.

Angående filmen, stoppa ner munstycket, öppna ventilen och starta pumpen sist, som även visas i en annan film.

Men munstycket i metall med oring borde vara standard överallt istället för den dallriga gummistruten.

Tvärtom, jag tycker att gummistruten fungerar väldigt bra, vi har en sådan i hemmahamnen, där det även finns en ny pump sedan förra säsongen.

Förundransvärt att man bara kan komma på tanken att lägga en sugtömningsbrygga där det som mest är 1,5 meter djup, jag vill minnas att det dessutom grundar upp mot land, med sprängsten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
32 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Tvärtom, jag tycker att gummistruten fungerar väldigt bra, vi har en sådan i hemmahamnen, där det även finns en ny pump sedan förra säsongen.

Förundransvärt att man bara kan komma på tanken att lägga en sugtömningsbrygga där det som mest är 1,5 meter djup, jag vill minnas att det dessutom grundar upp mot land, med sprängsten.

Ja du, gästplatser och fasta platser ger ju inkomster så tömningsstationerna som antagligen bara är till besvär för hamnarna får den minst attraktiva platsen. 
Det hade varit bättre om de fick en krona eller två per tömning av transportstyrelsen då kanske man hade varit mer angelägen att tömningspumparna faktiskt användes.

Men hur man finansierar det kan jag inte ge ett rakt svar på, båtskatt kanske? 🤔😇😁

Edited by Makro
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Makro:

Ja du, gästplatser och fasta platser ger ju inkomster så tömningsstationerna som antagligen bara är till besvär för hamnarna får den minst attraktiva platsen. 
Det hade varit bättre om de fick en krona eller två per tömning av transportstyrelsen då kanske man hade varit mer angelägen att tömningspumparna faktiskt användes.

Men hur man finansierar det kan jag inte ge ett rakt svar på, båtskatt kanske? 🤔😇😁

En riktig skitskatt, skulle det bli!

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Makro:

Ja du, gästplatser och fasta platser ger ju inkomster så tömningsstationerna som antagligen bara är till besvär för hamnarna får den minst attraktiva platsen. 
Det hade varit bättre om de fick en krona eller två per tömning av transportstyrelsen då kanske man hade varit mer angelägen att tömningspumparna faktiskt användes.

Men hur man finansierar det kan jag inte ge ett rakt svar på, båtskatt kanske? 🤔😇😁

På Åland betalar man några svenska tior för att tömma toatanken, inget konstigt med det tycker jag. På flera ställen kan man bunkra, fylla vatten (kostar ibland också någon eller några tior) och tömma toan på ett och samma ställe.

 

Samtidigt finns det väl en finess med att den som driver en hamnverksamhet ochså har skyldighet att tillhandahålla olika typer av avfallshantering.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Mackey:

På Åland betalar man några svenska tior för att tömma toatanken, inget konstigt med det tycker jag. På flera ställen kan man bunkra, fylla vatten (kostar ibland också någon eller några tior) och tömma toan på ett och samma ställe.

 

Samtidigt finns det väl en finess med att den som driver en hamnverksamhet ochså har skyldighet att tillhandahålla olika typer av avfallshantering.

Nä inte vill jag ha någon båtskatt för att finansiera tömningspumpar 🙂

Transportstyrelsen rekommenderar att hamnen  bakar in kostanden i t.ex hamnavgiften så det borde inte vara något problem alls:

 

”Stationen ska även fungera ändamålsenligt och vara placerad på ett lämpligt ställe. Hamnen får inte ta ut en särskild avgift från båtägare som vill lämna sitt avfall utan det ska ingå i hamnens generella avgifter, som de dock kan höja för att bekosta exempelvis en tömningsstation.”

 

Så i fallet Källö-Knippla som @Georg_Ohm nämnde där pumpen är placerad på ett ställe med endast 1,5 m djup med sten mot land samt en kort brygga kan platsen knappast kallas ändamålsenligt utan snarare pliktskyldig placering, och tyvärr är ju inte Knippla ensamma om detta.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev Jacques:

Nu har jag inte ens en båt med toatank, men får man ändå vara så nyfiken att be om en närmare förklaring eller bild på adaptern?

Godmorgon! Det kom en match emellan🙁.

Så här ser adaptern ut. Testad under stor del av förra säsongen av både tekniskt kunnigt folk och andra😃. No Shit eliminerar den spill/eplosionssrisk som föreligger vid tömning. Manschetten skruvas fast i däcksförskruvningen och tätar både i manschettens nedre (vid förskruvningen) och även i dess övre tätning. Tätar på två ställen alltså. Eliminerar en del lukt också då brukaren kan stå en bit ifrån och bara hålla slangen. Brukaren kan känna full trygghet vid tömning. 

2.jpg

10.jpg

1.jpg

6.jpg

4.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev Jacques:

Nu har jag inte ens en båt med toatank, men får man ändå vara så nyfiken att be om en närmare förklaring eller bild på adaptern?

Några bilder till...

5.jpg

NoShit_Illustration.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev larban:

Godmorgon! Det kom en match emellan🙁.

Så här ser adaptern ut. Testad under stor del av förra säsongen av både tekniskt kunnigt folk och andra😃. No Shit eliminerar den spill/eplosionssrisk som föreligger vid tömning. Manschetten skruvas fast i däcksförskruvningen och tätar både i manschettens nedre (vid förskruvningen) och även i dess övre tätning. Tätar på två ställen alltså. Eliminerar en del lukt också då brukaren kan stå en bit ifrån och bara hålla slangen. Brukaren kan känna full trygghet vid tömning. 

 

Låter ju bra men när det är färdigtömt och den skall skruvas loss igen och ner i burken.

Har du några bilder efter den är använd tre fyra gånger och hur adaptern och burken ser ut då? (Eller det kanske du skall bespara oss vid närmare eftertanke...)

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev b_syrsa:

 

Låter ju bra men när det är färdigtömt och den skall skruvas loss igen och ner i burken.

Har du några bilder efter den är använd tre fyra gånger och hur adaptern och burken ser ut då? (Eller det kanske du skall bespara oss vid närmare eftertanke...)

Man får väl tvätta av den?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi har hittills inte märkt av några problem med spill eller stänk vid tanktömning och om det kommer en droppe på däck så är det ju nära till vatten att skölja med.

 

Det värsta som hänt oss är väl att det kommit flera droppar bajsvatten på däcket.

Jämfört med att tömma bajstunnan på utedasset (ej tillåtet längre) är det ett mycket marginellt problem som jag ser det.

 

Vad tycker just du är det värsta med toatanktömningen och vad är det hittills värsta som hänt dig?

 

Jo, en sak till!

Det kan vara lite olustigt att det sprutar bajsvatten ur avluftningsslangen när man borstar tänderna på badbryggan i aktern! 😬🤢🤮

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan ta några bilder, men jag brukar doppa manschetten i vattnet efter tömning.Skölja ur alltså. Ibland fylla burken med vatten, lägga i manschetten och låta stå. Detta är allt jag gjort hittills.Manschett o burk fortfarande luktfritt efter förra säsongen. Annars är tanken att man kan tillsätta någon droppe diskmedel i burken + vatten o manschett. Skaka + skölj. Vill man, kan man ta på sig handskar. Det har dock varit väldigt rent hittills. får återkomma efter sommarens övningar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev Mackey:

Vad tycker just du är det värsta med toatanktömningen och vad är det hittills värsta som hänt dig?

En tredjedels normalt vit båt båt brunfärgad av tankeinnehållet och en person nakenbadande i hamn, skrubba, skrubba rent. Allt gick ganska lugnt till iofs, ingen direkt panik 😳. Har hört andra med samma upplevelse och den länkade filmen visar att detta är fullt möjligt. Inte min film, hittade den av en slump. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

9 minuter sedan skrev larban:

En tredjedels normalt vit båt båt brunfärgad av tankeinnehållet och en person nakenbadande i hamn, skrubba, skrubba rent. Allt gick ganska lugnt till iofs, ingen direkt panik 😳. Har hört andra med samma upplevelse och den länkade filmen visar att detta är fullt möjligt. Inte min film, hittade den av en slump. 

Jo, du länkade till den tidigare.

Min gissning är att detta inte händer mer än en gång per person!!! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Mackey:

Min gissning är att detta inte händer mer än en gång per person!!! :D

Kan man verkligen hoppas på, men ingen känner sig säker efter en dylik upplevelse. Tro mig.

Vet att det existerar de som fortfarande släpper ut i havet, för att de upplever tömningen besvärlig. Kan man minimera besväret, är det värt det tänker jag. 😉

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ena brorsan och jag tänkte testa sugtömning nästa vecka, nu när vi har en båt med system för det ombord, och dessutom har hemmahamn där en omvittnat välfungerande station finns.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev raol:

Ena brorsan och jag tänkte testa sugtömning nästa vecka, nu när vi har en båt med system för det ombord, och dessutom har hemmahamn där en omvittnat välfungerande station finns.

Det går säkert bra och du har ju fått lite tips på vad man inte ska göra.

 

Vi brukar skölja tanken med vatten ibland för att, som vi tror, få loss lite mera "äckel" från tank soch slangar.

Det kan även vara idé at pumpa ut hyffsat rent vatten "olagligt" någon gång för att hålla rent den delen av systemet också.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det värsta som hänt mig, hände på Rörö för några år sedan, innan dom bytte pump där.

Innan vi ens hade startat pumpen drog jag ombord slangen och öppnade ventilen, då var det något tryck på något vis i slangen jag blev duschad med föregående båts latrin. Det mesta hamnade på flytvästen, det var en självuppblasande väst, den fick packas upp, och patronen togs ur, sedan skrubbades den med rotborste och grönsåpa. Men jag tyckte att den trots det ändå luktade illa, men det var nog bara psykologiskt. Förra våren köptes nya västar (och dom har kontrollerats ordentligt inför denna säsongen).

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev larban:

En tredjedels normalt vit båt båt brunfärgad av tankeinnehållet och en person nakenbadande i hamn, skrubba, skrubba rent. Allt gick ganska lugnt till iofs, ingen direkt panik 😳. Har hört andra med samma upplevelse och den länkade filmen visar att detta är fullt möjligt. Inte min film, hittade den av en slump.

 

Kan någon förklara varför det händer? Slangen borde ha undertryck när man öppnar ventilen. Jag har aldrig råkat ut för det men det verkar ju som att risken finns. Men varför? Vad händer egentligen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev ABC:

 

Kan någon förklara varför det händer? Slangen borde ha undertryck när man öppnar ventilen. Jag har aldrig råkat ut för det men det verkar ju som att risken finns. Men varför? Vad händer egentligen?

Baserat på videon så är det ett undertryck i slangen som börjar suga upp vätska från röret, men gummimunstycket sugs ihop av undertrycket och slutar täta utåt, vilket gör att det som är på väg upp i röret fortsätter uppåt, förbi munstycket och ut i det fria.

Hade enkelt lösts genom en yttre manschett för att täta, eller en påtvingad, enhetlig design för alla ventiler och munstycken, med säg kvartsvarvslåsning, dubbla gummitätningsringar och enbart metallrör, så att det inte går att göra fel, och sen en mekanisk spärr som förhindrar att sugningen "öppnas" om inte munstycket har vridits korrekt till låsning.

Standarder är bra grejer. Det finns så många tokar där ute som ska hitta på egna, kassa lösningar, ofta för att de bra lösningarna har patent.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
37 minuter sedan skrev raol:

Baserat på videon så är det ett undertryck i slangen som börjar suga upp vätska från röret, men gummimunstycket sugs ihop av undertrycket och slutar täta utåt, vilket gör att det som är på väg upp i röret fortsätter uppåt, förbi munstycket och ut i det fria.

Så här ungefär, fast jag ror inte ens munstycket behöver sugas ihop eftersom farten, kraften, rörelseenergin i bajsvattnet troligen kommer se till att det slinker förbi till viss del ändå.

image.png.654e06a7aabc47f0c3cb3770ede3b9e9.png

 

Jag gillar gummimunstyckena eftersom de alltid passar och sitter kvar utan att man håller i det.

 

Det finns en standard (https://www.iso.org/standard/73216.html), men det är ingen som använder den...

Kan ju vara för att den kostar pengar att köpa själva standarden och för att en däcksförskruvning enligt ISO-standard är dubbelt så dyr som en som inte är ISO.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mackey:

Så här ungefär, fast jag ror inte ens munstycket behöver sugas ihop eftersom farten, kraften, rörelseenergin i bajsvattnet troligen kommer se till att det slinker förbi till viss del ändå.

 

Fast man skulle ju tro att luft som är lättare att suga in skulle dras ner i stället för att något skulle fortsätta upp över kanten. Möjligen då om munstycket trycks ihop vilket man ju kan ana i filmen, men splattet verkar ju ske när man öppnar ventilen. Då finns ju inget på väg upp, jo möjligen om man öppnar och stänger när det är fullt i röret, men det sker ju normalt inte om man inte leker med ventilen?

Fortfarande förvirrad...

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev ABC:

 

Fast man skulle ju tro att luft som är lättare att suga in skulle dras ner i stället för att något skulle fortsätta upp över kanten. Möjligen då om munstycket trycks ihop vilket man ju kan ana i filmen, men splattet verkar ju ske när man öppnar ventilen. Då finns ju inget på väg upp, jo möjligen om man öppnar och stänger när det är fullt i röret, men det sker ju normalt inte om man inte leker med ventilen?

Fortfarande förvirrad...

Rörelseenergin i bajsvattnet gör att det fortsäter rakt upp på sidorna av munstycket.

 

Jämför med en hydraulisk vädur, https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vädurspump

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev Mackey:

Rörelseenergin i bajsvattnet gör att det fortsäter rakt upp på sidorna av munstycket.

 

Jämför med en hydraulisk vädur, https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vädurspump

Jo, men när jag öppnar ventilen finns inget vatten i mitt rör som går ner i tanken i alla fall, så då lär inget hända. I så fall skulle skvättet komma efter några sekunder men så är det inte på videon. Och varför slutar det spruta ut på sidan med en gång?  Då borde det ju bli en fontän hela tiden, inte bara ett skvätt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy