Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev ABC:

Jo, men när jag öppnar ventilen finns inget vatten i mitt rör som går ner i tanken i alla fall, så då lär inget hända. I så fall skulle skvättet komma efter några sekunder men så är det inte på videon. Och varför slutar det spruta ut på sidan med en gång?  Då borde det ju bli en fontän hela tiden, inte bara ett skvätt?

  1. Pumpen går och bygger upp ett lågt tryck i hela tömningsslangen.
  2. Slangen mellan tank och däcksförskruvning är tom, eller innehåller snarare bara luft.
  3. Ventilen öppnas.
  4. Bajsvattnet får fart upp från tanken mot däcksförskruvningen.
  5. Eftersom det är luft upp till munstycket finns det inget som bromsar det framrusande bajsvattnet.
  6. Bajsvattnet når det koniska munstycket, en del hamnar i munstycket och en annan del fortsätter med fart på munstyckets utsida där det fortfarande bara är luft.
  7. Bajsvattnet når ytan som tätar mellan däcksförskruvning och koniskt munstycke och det kommer ut en skvätt.

När allt är fyllt med bajsvatten och undertrycket som byggts upp i sugslangen är förbrukat blir allt mycket lugnare. Farten på bajsvattnet är lägre.

Det är bara just när det är luft och bajsvatten i systemet som det blir såhär.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så bara man öppnar ventilen långsamt så borde allt vara ok...  🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev ABC:

Ok, så bara man öppnar ventilen långsamt så borde allt vara ok...  🙄

Av ren självbevarelsedrift gör jag numera så.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev ABC:

Ok, så bara man öppnar ventilen långsamt så borde allt vara ok...  🙄

Eller stoppa ner munstycket och öppna ventilen först och starta pumpen sist…..

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår tömningspump i hemmahamnen Hönö Klåva funkade i år igen, lite långsam och inget "siktrör" så man kan se flödet, så man får lyssna noga när det slutar skvalpa i munstycket.

Denna stationen har sannolikt en membranpump och fördelen med lite lägre vacuum är ju att man undviker det plötsliga skvättet i filmen.
Och även om de flesta här är omtänksamma så vill jag ändå påminna om att suga upp lite havsvatten efter avslutad tanktömning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kungshamn idag:

Det finns ett ”hjul” som tidigare användes att rulla på slangen på, då satt slangen ansluten i hjulets centrum. Av någon anledning har hjulet övergivits och slangen sitter nu i en anslutning i väggen på huset. Men någon ”ordentlig människa” hade ändå lindat upp slangen på hjulet varvid både en långa biten med munstycket, som den korta biten mot anslutningen hade rullats upp och kilat fast sig inuti detta hjul. Det tog en stund att då loss slangen och få ut den till båten. När jag sedan startade pumpen var det väldigt dålig pumpverkan, och det blir inte bättre av att slangen är lång. Hoppas att Hunnebos tömning funkar.

 

Diesel 15,70 respektive 15,50 kr/l. Det finns bara grön och ”grön skattad” att välja på.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi tömde på Guleskär för ett par dagar sen men är oskyldiga till oredan med slangen däremot så hade någon slängt en plasttamp i vattnet som vi fick i propellrarna så vi fick stopp i styrbords maskin just när vi skulle lågga till.

Ibland är det gött med dubbelmontage.

Men pumpen fick jag att funka bra.

Den verkar suga så hårt att gummimunstycket (som jag för övrigt inte tycker om) sugs ihop och därför går det väldigt sakta.

Så jag bad min matros att stanna pumpen och starta igen och då klämde jag tillbaka munstycket så att det inte deformerades så mycket och plötsligt blev det en väldig fart på tankeinnehållet, men jag fick klämma på munstycket hela tiden.

Lösningen tror jag är att de sätter dit ett munstycke av plast istället.

 

 Jag ser fram emot recensionen av Hunnebos pump eftersom vi troligen kommer dit i morgon.

 

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Makro:

Vi tömde på Guleskär för ett par dagar sen men är oskyldiga till oredan med slangen däremot så hade någon slängt en plasttamp i vattnet som vi fick i propellrarna så vi fick stopp i styrbords maskin just när vi skulle lågga till.

Ibland är det gött med dubbelmontage.

Men pumpen fick jag att funka bra.

Den verkar suga så hårt att gummimunstycket (som jag för övrigt inte tycker om) sugs ihop och därför går det väldigt sakta.

Så jag bad min matros att stanna pumpen och starta igen och då klämde jag tillbaka munstycket så att det inte deformerades så mycket och plötsligt blev det en väldig fart på tankeinnehållet, men jag fick klämma på munstycket hela tiden.

Lösningen tror jag är att de sätter dit ett munstycke av plast istället.

 

 Jag ser fram emot recensionen av Hunnebos pump eftersom vi troligen kommer dit i morgon.

 

Vi har i princip redan passerat Hunnebo, efter omprioritering blir det sannolikt sugtömning i Hamburgsund istället, och lika sannolikt en natt på Hamburgö, längsides stora bryggan söder om färjeläget, om där finns någon plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hamburgsund, sugtömningen fungerar alldeles utmärkt.

 

Det gjorde däremot inte min givare i septiktanken. Så jag fick ordna med tvärdrag och lyfta på en durk och skruva loss den. Det där rostfria röret som sitter på utsidan av givaren är ju bara till besvär, vi har diskuterat det förut, så jag klämde till låsringen och tog bort röret, det var en massa kalkavlagringar som hade hindrat flottören att röra sig på stången.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Havstensund i norra Bohuslän idag.

Pumpen startade inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tömningen i Bovallstrand funkar fint och har en bra brygga. 100 liter tömdes snabbt 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resö i går, Fugelsangs pump, funkar bra, men utrymmet vid bryggan är för kort, det blev ”fickparkering” litet nervöst med stenpiren precis bakom båten. Det låg en 40-fots båt framför, men den låg korrekt förtöjd men det var ändå trångt. Det hade varit bättre om sugtömningen varit placerad längst ut på bryggan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det värsta som hänt mig....eller kunde ha hänt:

Nivågivaren fungerar inte (dvs vet inte hur full tanken är), och nödtömningen i vattnet fungerade inte heller. Och ingen hamn i närheten hade tömningsstation. Och jag är beroende av en fungerande toa....

 

På nya båten har jag monterat en septitankgivare för NMEA 2000-buss (har i princip inga analoga mätare). Denna WEMA-givare skulle visa sig ha något kompatibilitetsproblem (se annan tråd) då den aldrig syntes. Inte som septigivare i alla fall. Problemet är att dessa givare inte skall gå ända till botten, dvs de visar "0%" tills tanken är delvis fylld. Så upp till "delvis fylld" vet man ingenting. Hade inte resten av bussen igång när den monterades, så första testet blev när den skulle jobba "skarpt"....

 

Nog för att tanken är stor (140l) men någon gång blir den full. Då den under resans gång "borde" vara rätt välfylld så bestämde vi att nödtömma (ja, vi var långt från strand). Skulle bli premiär för tömningspumpen också, kinakopia av en "finpump". Och visst surrade den och drog ström, men det verkade inte som om något tömdes. Säkra kunde vi dock inte vara, mätaren var ju kass. (Senare visade det sig att den inte sugit upp en droppe ur tanken).

 

På hela hemresan väntade vi oss att efter varje toaspolning få se en rännil med bajsvatten från avluftningen. Spolningsrestriktioner infördes. Äntligen i hemmahamnen när tömning skulle genomföras, upptäckte vi att vi fått med fel nyckelknippa hemifrån. Dvs den "båtknippa" som inte hade nyckel till tömningsstationen. Som tur var fanns det ju mer folk i hamnen.

 

Toatanken var mycket i, men inte helt full. WEMA-givaren skickades tillbaks (har dock ännu inte fått tillbaks pengar för den) och ersattes med en analog kopplad till en 4-kanals analog > NMEA 2000-konverter (KUS) - som fungerar. Kinapumpen åkte väck till förmån för en Jabsco för ett antal tusen - som också fungerar.

 

Lärdomen är att inte chansa och dumsnåla på saker som bara måste fungera.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Det värsta som hänt mig....eller kunde ha hänt:

Nivågivaren fungerar inte (dvs vet inte hur full tanken är), och nödtömningen i vattnet fungerade inte heller. Och ingen hamn i närheten hade tömningsstation. Och jag är beroende av en fungerande toa....

 

På nya båten har jag monterat en septitankgivare för NMEA 2000-buss (har i princip inga analoga mätare). Denna WEMA-givare skulle visa sig ha något kompatibilitetsproblem (se annan tråd) då den aldrig syntes. Inte som septigivare i alla fall. Problemet är att dessa givare inte skall gå ända till botten, dvs de visar "0%" tills tanken är delvis fylld. Så upp till "delvis fylld" vet man ingenting. Hade inte resten av bussen igång när den monterades, så första testet blev när den skulle jobba "skarpt"....

 

Nog för att tanken är stor (140l) men någon gång blir den full. Då den under resans gång "borde" vara rätt välfylld så bestämde vi att nödtömma (ja, vi var långt från strand). Skulle bli premiär för tömningspumpen också, kinakopia av en "finpump". Och visst surrade den och drog ström, men det verkade inte som om något tömdes. Säkra kunde vi dock inte vara, mätaren var ju kass. (Senare visade det sig att den inte sugit upp en droppe ur tanken).

 

På hela hemresan väntade vi oss att efter varje toaspolning få se en rännil med bajsvatten från avluftningen. Spolningsrestriktioner infördes. Äntligen i hemmahamnen när tömning skulle genomföras, upptäckte vi att vi fått med fel nyckelknippa hemifrån. Dvs den "båtknippa" som inte hade nyckel till tömningsstationen. Som tur var fanns det ju mer folk i hamnen.

 

Toatanken var mycket i, men inte helt full. WEMA-givaren skickades tillbaks (har dock ännu inte fått tillbaks pengar för den) och ersattes med en analog kopplad till en 4-kanals analog > NMEA 2000-konverter (KUS) - som fungerar. Kinapumpen åkte väck till förmån för en Jabsco för ett antal tusen - som också fungerar.

 

Lärdomen är att inte chansa och dumsnåla på saker som bara måste fungera.

Jag köpte ju nya ANALOGA givare och mätare till vattentankarna och septiktanken. Jag hade en digital dyrbar sak innan där givarna bestod av kopparfolie på tankens utsida. 
 

0BDA918F-1D52-4EDF-81AD-5DD3615DEFB6.gif.d0c6e580091da3374a855539a24fcabf.gif

 

Det var en sådan här, 3.500 kr, bortkastat.

Den fungerade inte alls. Reklamerades två gånger, och supporten programmerade den, då funkade den en halv dag. Jag provade även med vanliga mekaniska givare, och det var samma sak, funkade en stund, sedan blev det antingen fullt eller helt tomt. Dieseltankarna var hela tiden helt fyllda, då den gav ju en väldigt bra bränsleekonomi...🤓

 

Jag köpte Biltemas givare och mätare till vattentankarna, valde då så långa givare det bara gick, en utav dem passar precis, det kan vara någon millimeter mellan givarens slut och tankens botten, den andra var kanske två millimeter för lång så tanken buktar upp litet där givarens huvud sitter, men det är ordentligt fastskruvat med mjuk gummipackning emellan, än så länge helt tätt.

 

Biltema hade ju ingen septikgivare eller instrument, jag kunde ju fuskat och köpt en vanlig vattentankgivare med instrument, man jag ville absolut ha rätt symbol på mätarens skala, så det blev Wema. Men den givaren når inte ända ned till tankens botten, det gör inte heller ”sugröret”, varför det blir en ”bottensats” kvar efter tömning. 
Avluftningen överdimensionerade jag, bra så tillvida att det går lätt att tömma och lätt att spola, men när bottensatsen legat till sig över en vecka i sommarvärman kan det komma en ”mindre angenäm” doftchock på båtens utsidan bara vid minsta spolning på toan. Klart man kan fixa det med ett aktivtkolfilter, men nu är det svårt att komma åt installationen. Det har hänt att jag fyllt upp tanken genom sugtömningshålet, men hjälp av däckspolningspumpen, och sedan sugit ur eller nödtömmt, för att få bort denna bottensats.

 

Och då häromdagen fastnade septiktankens givare på hälften, och då var ju det onödiga skyddsröret på givarens utsida som ställde till det, det var förkalkningar på insidan som hindrade flottören att glida på stången, så röret togs bort. 


Tömde en halvfull tank igår på Resö, och nu är vi två personer ombord som verkligen använder toan till både nummer ett och nummer två, och det var fyra dygn sedan senaste tömningen, tanken är på 108 liter. Det går numera åt ganska lite spolvatten, då avluftningen är väl tilltagen.

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde Osculatis givare med fyra stavar för att jag trodde att denna skulle vara hyfsat underhållsfri men även denna behöver rengöras nån gång om året för problemfri funktion eftersom tankens innehåll allt eftersom torkar på plattan och kortsluter alla stavar.

Till färskvattnet har jag en BEP TS1 ultraljuds-givare kopplad till ett analogt instrument, kanske den skulle funka till septiktanken också om givarytan inte slammar igen?

 

C50AFF6E-3072-4189-AF08-B83946030F1F.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Makro:

Jag valde Osculatis givare med fyra stavar för att jag trodde att denna skulle vara hyfsat underhållsfri men även denna behöver rengöras nån gång om året för problemfri funktion eftersom tankens innehåll allt eftersom torkar på plattan och kortsluter alla stavar.

Till färskvattnet har jag en BEP TS1 ultraljuds-givare kopplad till ett analogt instrument, kanske den skulle funka till septiktanken också om givarytan inte slammar igen?

Varianten med stavar har vi i en förenings slamtömningstank (3m³). Fungerar riktigt bra. Felet med din givare är att den inte har infästningen av stavarna i en upphöjd del/rör av tanktoppen så det inte kan skvalpa upp till deras bas. Ett tips är att dra på krympslang med lim sista biten (2-3 cm) uppe i toppen, så borde problemet minimeras.

 

Vi körde faktiskt med ultraljud till att börja med, men fick problem med klägg och kondens på givaren. Kanske var det unikt för tank i mark, så det funkar nog i båt. Sneglade faktiskt på den givaren till min toatank i båten för ett par år sedan....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5C6EA3A6-734F-4DA4-BCB6-30E79CBF19B7.jpeg.552048ec74b3fe5b5aa5aa24b50cacce.jpeg

 

Jag är övertygad om att denna typ av givare är den enklaste och mest driftsäkra att ha ombord i båtens alla olika tankar. 
Om man är petig kanske man tycker den ger en ryckig signal, visarnålen rör sig stegvis vid fyllning eller tömning. Det beror på att den har magnetkänsliga tungelement som stegvis kopplar in fasta motstånd.

Bränsle- och vattentankavarianten har resistansen 0-190 ohm, där 0 är tom tank, septiktanksgivaren är tvärtom, 190-0 ohm där 160 ohm är tom tank, av någon outgrundlig anledning. Till amerikansk standard är det 240-30 ohm, 240 ohm vid tom tank.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kör lite mera på känn, någon sorts feed forward-tömning.

Vi mäter hur mycket spolvatten som använts och vet erfarenhetsmässigt när det är dags att tömma.

Den här för 159:- kronor gör huvuddelen av jobbet bra.

1337994453_Screenshot_20210803-170715_SamsungInternet.jpg.a8264515eee620d1bf1a3e03d4d9359c.jpg

https://www.conrad.se/p/552059-digital-vattenfloedesmaetare-vattenfloedesmaetare-batteri-552059?WT.mc_id=affiliates%3Atradetracker%3A314658&utm_campaign=314658&utm_medium=affiliates&utm_source=tradetracker

 

Sedan är det upp till oss att trimma hjärncellerna så att vi tolkar spolvattenvolymen rätt.

Det verkar gå åt ungefär lika mycket spolvatten som tillförd mängd kiss och bajs.

 

Någon gång per säsong så blir det ofrivillig nödtömning via avluftningsslangen. :(

 

Det är väl samma teknik vi använder när vi kollar batterispänningen, intrimmade hjärnceller som förstår hur urladdade baterierna är vid en viss spänning.

 

Absolut inga finesser, men

  • funkar alltid,
  • går inte sönder och
  • är väldigt billigt.

 

Tillägg: Mäta är att veta, men man behöver inte mäta just det man vill veta.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder Gobi med 3 sensorer och deras display med lysdioder i olika färger,  för min del är det fullt tillräckligt att veta om det är 20 L kvar, har 80 L tank. Då vi oftast är i naturhamn blir det ju en del iland göromål för den manliga delen av besättningen. Skillnaden att gå från 40 L till 80L är enorm i vår värld, inga bekymmer alltså🙃

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strömstad idag, fungerar utmärkt, men det var en självutnämnd polis eller hamnkapten som ville avvisa oss från tömningsbryggan eftersom det var förtöjningsförbud där...  Jag hade lust att be honom ”dra röva i koks” men det gjorde jag inte.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Strömstad idag, fungerar utmärkt, men det var en självutnämnd polis eller hamnkapten som ville avvisa oss från tömningsbryggan eftersom det var förtöjningsförbud där...  Jag hade lust att be honom ”dra röva i koks” men det gjorde jag inte.

Ville han avvisa er när ni hade förtöjt för att tömma tanken? 😮

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Makro:

Ville han avvisa er när ni hade förtöjt för att tömma tanken? 😮

Japp.

-Det er forbudt å legge til her, havnevakten har tidligere vært her og delt ut bot.

 

Men det var nog något fel på honom, någon eller några diagnoser skulle jag tro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja käre barn vilka stollar man kan råka ut för 😄

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Makro:

Ja käre barn vilka stollar man kan råka ut för 😄

På Sydkoster var det en medelålders man som försökte hoppa jämfota från badbryggan på sin båt till en SUP-bräda, två gånger. Det som skiljer människorna från amöborna, är att amöborna kan ta lärdom av sina misstag.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tömde i Skärhamn idag och allt funkade fint.  Det är ett kort koniskt munstycke som är smidigt att använda men jag hade för mig att det satt ett munstycke med krage på här tidigare? 
Detta borde vara ett av de bättre tömningsstationerna på västkusten med Fuglesang-pump, lättillgänglig brygga och bra djup samt lämplig för större båtar/ skepp samt färskvatten att spola rent med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns så många feltänk när det gäller sugtömningsanläggningar och dess placering, och då menar jag inte bara placeringen längst in i hamnen på grunt vatten. Detta är ju inte specifikt för år 2021, men...

  • Varför ska nästan alla sugtömningsstationer ligga inne vid fastlandet, när de flesta använder sina båtar ute i skärgården. Detta gäller nog mest Stockholms skärgård som är sådär 15 M djup.
  • Hur ska en mindre gästhamn ha råd att driva en sugtömningsanläggning. Då tänker jag främst på många av de små gästhamnar längs norrlansdskusten vi besökt där det ligger en handfull båtar (som mest). Det finns ju små gästhamnar på andra ställen också eller gästhamnar som saknar lämplig avloppshantering.
  • Varför får man inte ta betalt för tömningen, eller får man kanske det? Jag har för mig att man får anpassa hamnavgiften och en anpassning skulle ju vara att den som bara lägger till en kort stund för att tömma tanken kan få en lämplig liten hamnavgift för just denna förtöjning.
  • Ingen ansvarar för att övervaka att anläggningarna fungerar och är tillgängliga.
  • Ingen ansvarar för att övervaka så att fritidsbåtar med toalett har tank och har möjlighet att sugtömma. Det kanske är lika bra så länge det inte går att tömma toatanken på ett korrekt vis.
  • Bryr sig någon om hur miljön har påverkats av att båtägare satsat ett antal hundra miljoner kronor för att anpassa sina båtar och att hamnarna/staten också satsat ett antal hundra miljoner kronor för att uppföra anläggningar för sugtömning?

Även om jag tycker det är självklart att inte bajsa och kissa i vattnet är jag väldigt fundersam över hur detta "projekt" genomförts och följts upp.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Mackey:

Det finns så många feltänk när det gäller sugtömningsanläggningar och dess placering, och då menar jag inte bara placeringen längst in i hamnen på grunt vatten. Detta är ju inte specifikt för år 2021, men...

  • Varför ska nästan alla sugtömningsstationer ligga inne vid fastlandet, när de flesta använder sina båtar ute i skärgården. Detta gäller nog mest Stockholms skärgård som är sådär 15 M djup.
  • Hur ska en mindre gästhamn ha råd att driva en sugtömningsanläggning. Då tänker jag främst på många av de små gästhamnar längs norrlansdskusten vi besökt där det ligger en handfull båtar (som mest). Det finns ju små gästhamnar på andra ställen också eller gästhamnar som saknar lämplig avloppshantering.
  • Varför får man inte ta betalt för tömningen, eller får man kanske det? Jag har för mig att man får anpassa hamnavgiften och en anpassning skulle ju vara att den som bara lägger till en kort stund för att tömma tanken kan få en lämplig liten hamnavgift för just denna förtöjning.
  • Ingen ansvarar för att övervaka att anläggningarna fungerar och är tillgängliga.
  • Ingen ansvarar för att övervaka så att fritidsbåtar med toalett har tank och har möjlighet att sugtömma. Det kanske är lika bra så länge det inte går att tömma toatanken på ett korrekt vis.
  • Bryr sig någon om hur miljön har påverkats av att båtägare satsat ett antal hundra miljoner kronor för att anpassa sina båtar och att hamnarna/staten också satsat ett antal hundra miljoner kronor för att uppföra anläggningar för sugtömning?

Även om jag tycker det är självklart att inte bajsa och kissa i vattnet är jag väldigt fundersam över hur detta "projekt" genomförts och följts upp.

Det är ju ett stort fiasko även om grundtanken är god.

Närmast ett sätt för politiker att kunna säga att man gjort något för miljön men ”sjösatt” projektet innan man tänkt igenom hela konceptet, som vem som ska vara kontrollorgan för både hamnar, anläggningar och båtar.

Både Båtunionen och Kryssarklubben har ju nyligen uttalat sig kritiskt kring toatömningslagen så vi enstaka båtägare sitter ju inte och funderar på detta ensamma.
Men tömningspumparnas tillgänglighet och funktion är ju ett av det största problemen och att ingen besiktigat och godkänt placeringarna innan de installerades är ju i sammanhanget ren katastrof tycker jag.

Så lagen efterföljs väl lite som förtjänas men förlorarna blir ju ändå vi båtägare som investerat i däckstömning som inte alltid kan användas och så får vi åka runt och bada i andras och vår egen skit.
Men får man ordning på på pumpar och placeringar av dessa så kanske det kommer att funka en dag, ungefär som med källsortering av sopor, man vänjer sig med tiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...