Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
reva

Är segel inte viktigt på er båt?

Rekommendera Poster

3 minuter sedan skrev reva:
10 timmar sedan skrev raol:

Men vad har det med vår båt att göra?

För att den kan förväntas reagera på ett liknande sätt; full fart utan att det behövs hård vind, och mer kul och mindre nära-döden-upplevelse i styv bris. 

Och kanske för att en segelbåt som går fortare med motor än med segel troligen inte har så bra segel och att raol inte tycks finna nog med effekt i vinden om det inte blåser 8 - 9 m/s.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

Och kanske för att en segelbåt som går fortare med motor än med segel troligen inte har så bra segel och att raol inte tycks finna nog med effekt i vinden om det inte blåser 8 - 9 m/s.

Jag har aldrig seglat i så hård vind och har inga planer på att göra det. Vi har seglat sammanlagt fyra gånger hittills, och tre av gångerna var det ca 1-4 m/s, och en var det ca 4-6 m/s. Vi köpte i höstas och riggade på sent i maj.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Jag har aldrig seglat i så hård vind och har inga planer på att göra det. Vi har seglat sammanlagt fyra gånger hittills, och tre av gångerna var det ca 1-4 m/s, och en var det ca 4-6 m/s. Vi köpte i höstas och riggade på sent i maj.

Sorry, men det var din bedömning i alla fall.

18 timmar sedan skrev raol:

Jag skulle tro att den kan komma upp i sju knop på halvvind i 8-9 m/s, men i såna vindstyrkor tänker då jag inte testa det!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Mackey:

Sorry, men det var din bedömning i alla fall.

 

Baserat på farten för motor, där skrovfarten uppnåddes vid ca 60 procent av motoreffekten. Mer motoreffekt gav ingen ökning i fart.
Nu får man lite mer fart för segel, dels eftersom skrovet lutas ner och ger en lite annan skrovform i vattnet, dels för att vinden i seglen ger en roterande kraft framåt som motverkar att aktern gräver ner sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Vi har seglat sammanlagt fyra gånger hittills

Då finns det ju en del potential för att lära känna båten och få fart på den. 
Och att man kan ta uppgiften om båtens hastighet för segel som inte helt verifierad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev raol:

Men vad har det med vår båt att göra?

Ingenting, missförstod dig och trodde/fick uppfattningen om att du hade segelbåt. Ber om ursäkt om jag förolämpat dig genom mina synpunkter och tankar och lovar att inte besvära mer. Tänk så trist tonen på MG blivit. Inte konstigt att så många inte vill skriva längre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev raol:

Jag har aldrig seglat i så hård vind och har inga planer på att göra det. Vi har seglat sammanlagt fyra gånger hittills, och tre av gångerna var det ca 1-4 m/s, och en var det ca 4-6 m/s. Vi köpte i höstas och riggade på sent i maj.

 

Det är kanske dags att du tar dig ur din komfortzon och börjar visa vem som är herre över båten? Båten tål betydligt mer än vad du gör. Jag har själv med en kamrat seglat Bohusracet med en Beason 31, och det var mycket skiftande vindar med allt från att driva baklänges i strömmen vid Kolhättan-Svanesund till att ta ett rev i storen och inrullad näsduk där fram strax norr om Strömstad innan vändningen i Norge.

Själv kan jag tycka att det är skitkul att segla när båten forsar fram och man presterar till sitt yttersta för att klämma ur en halv knop till genom att bara trimma lite till. Men att sitta och se segel som knappt fladdrar och rör sig i nästan stiltje 1-3 m/sek, då kan jag lika gärna starta motorn. Men vi har alla olika preferenser på vad som är roligt.

9F988A40-3C68-4524-A547-338B3D3E0367.jpeg

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser ingen poäng med att göra saker man inte tycker om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev raol:

Jag ser ingen poäng med att göra saker man inte tycker om.

Jag vill inte vara otrevlig på något vis men är verkligen segling något för dig Rasmus? Du gillar inte när det lutar, det får inte blåsa för mycket. Säg något positivt, vad är bra?

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev pseudonym:

Jag vill inte vara otrevlig på något vis men är verkligen segling något för dig Rasmus? Du gillar inte när det lutar, det får inte blåsa för mycket. Säg något positivt, vad är bra?

Se upp @pseudonym, nu riskerar du snart att bli anmäld och få ditt inlägg raderat.

 

Om du ifrågasätter i ditt tycke konstiga uppfattningar så riskerar du numera att det anmäls till moderatorn och raderas. Det hände mig för ett par veckor sedan och  jag har dessvärre inte fått svar från admin varför mitt inlägg raderades (det fanns inga personangrepp i det).

 

Om ifrågasättande inlägg inte tillåts så riskerar konstiga/felaktiga uppfattningar att bli sanningar. Om kvaliteten i svar o diskussioner börjar vittra så riskerar det nog att gå utför med forumet. Tråkigt tycker jag som har lärt mig mycket här, men numera saknar några kunniga skribenter vilka gett mig mycket kunskaper, som jag använt i mitt båtliv,  innan de tyvärr slutade skriva här.

 

Vi får väl se om detta lite kritiska inlägg får stå kvar, annars är det nog färdigskrivet även för min del.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lintott:

Se upp @pseudonym, nu riskerar du snart att bli anmäld och få ditt inlägg raderat.

 

Om du ifrågasätter i ditt tycke konstiga uppfattningar så riskerar du numera att det anmäls till moderatorn och raderas. Det hände mig för ett par veckor sedan och  jag har dessvärre inte fått svar från admin varför mitt inlägg raderades (det fanns inga personangrepp i det).

 

Om ifrågasättande inlägg inte tillåts så riskerar konstiga/felaktiga uppfattningar att bli sanningar. Om kvaliteten i svar o diskussioner börjar vittra så riskerar det nog att gå utför med forumet. Tråkigt tycker jag som har lärt mig mycket här, men numera saknar några kunniga skribenter vilka gett mig mycket kunskaper, som jag använt i mitt båtliv,  innan de tyvärr slutade skriva här.

 

Vi får väl se om detta lite kritiska inlägg får stå kvar, annars är det nog färdigskrivet även för min del.

Folk blir så lättkränkta idag så insatsen från moderator lär nog komma. Men skit samma, jag skriver vad jag anser ändå för att sätta min fot på kartan, det kan ingen ta ifrån mig. Men jag kunde väl få ett svar iallafall på min enkla fråga? Vad är bra med segling om man inte vågar gå ut annat än i klart och fint badväder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte nån som springer och anmäler. I alla fall inte för annat än grova påhopp och hat där det spårar ur.

Det här är ju en oskyldig fråga. Inget jag tar illa upp över.

För att svara så, ja, vi är alla olika och har olika saker som ger oss nöje och glädje. För mig är segling som bäst när jag makligt glider fram nästan ljudlöst. Tycker inte om när det viner och tjuter (ogillar vind precis lika mycket när jag är på torra land - det har inget med båten att göra). Det får gärna tuffa på, men vid 5-6 m/s är det fullt tillräckligt med vind för mig. Andra tycker annorlunda, och det står dem fritt att tycka så! :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir spontant lite nyfiken. Om gränsen för att det blåser för hårt för att segla går redan vid 5-6m/s. Då blir det inte så många gånger man kan segla. På sommaren när sjöbrisen kommer så brukar det blåsa mer än då. Är du verkligen allvarlig med ditt uttalande?

Nu har jag ju kappseglat sedan 7års ålder och la av vid 22 så kanske inte ska uttala mig. Men jag tyckte mer tvärt om. Jag orkade inte ta fram seglen om det blåste mindre än 5m/s. Det var liksom inte värt det.

Men vi är väl olika allihopa. Själv älskade jag när det passerade 10m/s. Då började det bli kul liksom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev BMF:

Blir spontant lite nyfiken. Om gränsen för att det blåser för hårt för att segla går redan vid 5-6m/s. Då blir det inte så många gånger man kan segla. På sommaren när sjöbrisen kommer så brukar det blåsa mer än då. Är du verkligen allvarlig med ditt uttalande?

Nu har jag ju kappseglat sedan 7års ålder och la av vid 22 så kanske inte ska uttala mig. Men jag tyckte mer tvärt om. Jag orkade inte ta fram seglen om det blåste mindre än 5m/s. Det var liksom inte värt det.

Men vi är väl olika allihopa. Själv älskade jag när det passerade 10m/s. Då började det bli kul liksom.

Jag började vid 10 års ålder 1973 med Optimist. Blev nästan ilyft och utknuffad från bryggan första gångerna sedan gick jag med i SKS som då var Sandviks Kappseglings Sällskap i Göteborg. Har sedan seglat ett antal RM och annat i unga år. Som vuxen har det blivit Tjörn Runt i olika båtar och även några Bohusracet längs med kusten upp till Norge. Göteborg Offshore race i 40 fotare har oxå gjorts. Nu finns det bara småbåtar kvar, en Supernova trimaranjolle och en Albin 57 på trailer, men det räcker för abstinensen.

B541FD1D-78EA-4502-80C9-8E167A23486F.jpeg

E3817879-1F83-497A-8F14-23109DBBA95F.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev pseudonym:

Jag började vid 10 års ålder 1973 med Optimist. Blev nästan ilyft och utknuffad från bryggan första gångerna sedan gick jag med i SKS som då var Sandviks Kappseglings Sällskap i Göteborg.

@pseudonym

Då borde vi ha setts någon gång. Började också med optimist i SKS ungefär då, möjligen ett par år senare. Fortsatte sedan med Laser men höll upp ett par år mellan optimist och Laser. Några mästerskap blev det dock inte. Nöjde mig med tisdagseglingarna och de lokala klubbarnas, (HjBk,  Fram, XSS), regattor ibland. Men seglar fortfarande numer bara för nöjesskull i en Maxi 909.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite off topic, men jag tycker både jag själv och andra blivit lite mera bitska och gnälliga här på MG det senaste året. Vet inte om det finns en corona-koppling och det spelar väl egentligen ingen roll.

 

     

Vi kan väl alla försöka vara lite extra vänliga och hålla undan gnället för att vända trenden.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev BMF:

Blir spontant lite nyfiken. Om gränsen för att det blåser för hårt för att segla går redan vid 5-6m/s. Då blir det inte så många gånger man kan segla. På sommaren när sjöbrisen kommer så brukar det blåsa mer än då. Är du verkligen allvarlig med ditt uttalande?

Nu har jag ju kappseglat sedan 7års ålder och la av vid 22 så kanske inte ska uttala mig. Men jag tyckte mer tvärt om. Jag orkade inte ta fram seglen om det blåste mindre än 5m/s. Det var liksom inte värt det.

Men vi är väl olika allihopa. Själv älskade jag när det passerade 10m/s. Då började det bli kul liksom.

Vi är alla olika. Jag ger mig inte ut om prognosen säger vind på 6 m/s eller mer, för däröver tycker inte jag att det är trivsamt längre. Visst är det många dagar som det blåser mer, men så är det. Man får göra det bästa av det läge som är.
Det finns människor som hoppar fallskärm och njuter av det. Själv tycker jag att man är lätt dum i huvet om man hoppar ut ur ett fullt fungerande flygplan. Men vi är olika.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:

Det finns människor som hoppar fallskärm och njuter av det. Själv tycker jag att man är lätt dum i huvet om man hoppar ut ur ett fullt fungerande flygplan. Men vi är olika.

Jo vist är det så, alla är olika och det finns vissa som tycker folk är dumma i huvudet som ens överväger att  kliva ombord på ett fullt fungerande flygplan. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev b_syrsa:

@pseudonym

Då borde vi ha setts någon gång. Började också med optimist i SKS ungefär då, möjligen ett par år senare. Fortsatte sedan med Laser men höll upp ett par år mellan optimist och Laser. Några mästerskap blev det dock inte. Nöjde mig med tisdagseglingarna och de lokala klubbarnas, (HjBk,  Fram, XSS), regattor ibland. Men seglar fortfarande numer bara för nöjesskull i en Maxi 909.

Seglade samtidigt som Per-Erik Johansson i SKS som sedan drev Hjuviks seglarskola med Stortrissar. Sedan gick jag över till OK-jolle, Lasern var för dyr för mig på den tiden. Jag hade till för några år sedan en Dominant 78 som jag skänkte till Raol som skriver i denna tråden. Numera har jag som jag skrivit tidigare enbart små båtar, en Albin 57 och en trimaranjolle. Jag vill bara ha enkelheten att komma ut på vattnet utan en massa arbete vår/höst. Albinen har jag haft planer på att dra ner till Kroatien med men det har inte blivit av än, men det är inte försent än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är alla olika, vilka ekonomiska förutsättningar man har, till läggning samt vad man tycker är viktigt. Att segla när det blåser mycket kontra att segla när det blåser lite är två helt olika typer av segling. En del uppskattar att fara fram så fort det bara går och andra uppskattar att glida runt och tycker att det är ok att inte komma fram, om man ens tänkt sig komma fram till något.

 

Det verkar av diskussionen att det är mer tålamodsprövande att få fart på en båt i lätt vind än i mellan och hård vind.  Det händer ju även att det inte blåser så mycket. Låter man bli att gå ut då?

 

När jag seglar vill jag ha det bekvämt.
Jag gillar även att segla i de flesta vindstykor, givetvis inom rimlighetens gräns.
Är jag ute och överraskas av oväder försöker jag få till seglingen så bekvämt det går.
Oavsett vindstyrka och om man har gamla eller nya segel gäller det att ha, i alla fall, lite hum om vilka tåtar man skall dra i för att få till en någorlunda bekväm segling.
Får man till en bekväm segling kommer ofta farten på köpet oavsett om det är en tung långkörare med gamla segel eller en planande fullblodsracer med helt nytt ställ (eller tvärt om). Man får helt enkelt arbeta med det som finns att tillgå.
Sedan är vi som sagt olika och vad som upplevs som bekvämt eller inte varierar även det.

 

För att återgå till frågeställningen i rubriken.
Jag tror att många semesterseglare drar upp sina segel med hjälp av fallen sedan justerar de seglen någorlunda med skoten och är nöjda med det. Jag tror också att det återspeglas även i annonsen när båten skall säljas.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ni pratar vindstyrka, är det medelvind eller byvind som anges?

 

 

Visst är seglen viktiga, jag är en typisk semesterseglare helt utan tankar på kappsegling, men jag blev väldigt positivt överraskad när jag i våras bytte ut min jättegamla fock mot en ny genua.

Vilket enormt lyft på båten.

 

Angående vad som skrivs i annonser skulle jag tro att många hoppar över att skriva ut seglens ålder om de är gamla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev tedde1:

När ni pratar vindstyrka, är det medelvind eller byvind som anges?

Medelvind, annars får man ange att det är byvind man menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...