Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
reva

Är segel inte viktigt på er båt?

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev sajjen:

Det brukar landa i att de som har bråttom inte förstår att det finns folk som inte har bråttom.

Bråttom eller inte hör väl inte riktigt hit. Har man bråttom är det nog snarare motorbåt som gäller, som är mer ett transportmedel för att komma fram snabbt.

 

Förutom att man seglar bekvämare med bra segel, så kan man också välja fler resmål och se mer av skärgården eftersom man kommer längre på samma tid. Och även om jag gillar att kryssa, så gillar jag det inte så mycket att jag bara vill åka fram och tillbaka utan att ta höjd. 
🙂 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev raol:

Visst är MAXfarten för segel högre, men då behöver det också blåsa obekvämt hårt.

Du är säker på att det inte är för att seglen är dåliga? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev reva:

Du är säker på att det inte är för att seglen är dåliga? ;)

Nej, det finns helt enkelt inte effekt nog i vinden i lägre farter. Naturligtvis beror det på båten. En sportig båt som planar kan segla väldigt snabbt i lite vind, men nu pratar jag om deplacerande båtar som inte är byggda för fart och tävling.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker om att segla i de flesta vindar över sex m/s men helst inte över 10 m/s. då kan ddet börja bli lite mindre behagligt. Jag har hittills bara seglat på ostkusten, men det ska bli ändring på. och jag kommer segla med de segel som alltid använts sedan dess att vår Mirrorjolle var ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev raol:

Nej, det finns helt enkelt inte effekt nog i vinden i lägre farter.

Vad är det för båt? Att komma upp i skrovfart eller åtminstone nära borde inte vara omöjligt i mellanvind. 
Sen är det klart att ”obekvämt” är subjektivt. Somliga hatar lutning, medan andra står ut med den om den är någorlunda konstant. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev reva:

Vad är det för båt? Att komma upp i skrovfart eller åtminstone nära borde inte vara omöjligt i mellanvind. 
Sen är det klart att ”obekvämt” är subjektivt. Somliga hatar lutning, medan andra står ut med den om den är någorlunda konstant. 

Skrovfarten är ungefär 6.5 knop. Dit når vi med måttligt gaspådrag. Sen händer inget mer på de sista 1000 motorvarven, mer än att akterspegeln mer och mer hamnar under vattenytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:

Skrovfarten är ungefär 6.5 knop. Dit når vi med måttligt gaspådrag

Hur fort går det på halvvind vid 4-5 m/s då? Är det en underriggad båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 minuter sedan skrev reva:

Hur fort går det på halvvind vid 4-5 m/s då? Är det en underriggad båt?

Har inte seglat den så mycket än. Men att mer motoreffekt inte påverkar farten alls indikerar att skrovet inte vill röra sig snabbare genom vattnet. Aktern gräver ner sig extremt mycket. Som sagt, jag tror att vi hade kunnat få 1-2 knop till med trimplan i aktern. :)

Jag skulle tro att den kan komma upp i sju knop på halvvind i 8-9 m/s, men i såna vindstyrkor tänker då jag inte testa det!

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många segelbåtar är ju konstruerade för att gå som snabbast när de lutar lagom mycket, inte för mycket och inte heller för lite.

 

brukar nå ungefär samma fart i knop som det blåser i m/s upp till 6 - 7 knop, sedan är det i princip stopp. Samma med motor, 7,3 på maxvarv (3400 rpm) med 25 hk motor och runt 6 knop vid 2400 rpm.

 

Rekordet med segel är nog 24 M på tre timmar, från Inra Hamnskär (Söderarm) till Kobba Klintar (Mariehamn). Då var det bra tryck i spinnakern med 10 - 12 m/s slör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev raol:

Jag skulle tro att den kan komma upp i sju knop på halvvind i 8-9 m/s, men i såna vindstyrkor tänker då jag inte testa det!

Jag tror på 6 knop i 6 m/s. 
Jag tror även att en båt i den storleken som blir ohanterlig eller otäck i 8-9 lider av att seglen inte går att plana ut tillräckligt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev reva:

Jag tror på 6 knop i 6 m/s. 
Jag tror även att en båt i den storleken som blir ohanterlig eller otäck i 8-9 lider av att seglen inte går att plana ut tillräckligt..

Jag har aldrig, och kommer nog aldrig, segla den i såna vindstyrkor. Vid 7 m/s tycker jag det är obehagligt hård vind. Det har inget med båten att göra. Jag tycker inte om hård vind, helt enkelt.


3-5 m/s är perfekt, i mitt tycke. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

Snyggt med oskuldens färg på segel tycker jag, men lite besviken är jag på att du lät sy dina nya segel i Kina. Då blir den vita färgen lite solkig tycker jag.

Vaffödåfö? Prisbilden ser ju annorlunda ut och de svenska segelloften överlever nog ändå med sina höga priser. Jag köpte även en gennaker, exakt som den här men i enfärgad gul. Den är klassad entyp från en Melges 29:er och helt ny. Sydd av Rolly Tasker.

1FEFBDDD-E050-4266-B2A9-241CA8EF19E3.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min skuta trivs bra utan revning till typ 8 m/s. 

 

Blåser det mer, så revar jag först stormen, två rev. Därefter rullar jag in på genuan. 

 

Det som egentligen bestämmer, utom vid läns är hur mycket skutan lutar. 

22 grader är optimalt om man ställer fart mot lutning. 

 

Spelar inte så stor roll om det går lite högre vågor. Då blir det sele o fånglinor, på både mig o hunden. 

 

Innan stormen brakade loss mitt på Dalbosjön revade jag storen tre rev (max) och valde typ bara en meter ute på förseglet. 

Några jobbiga timmar. 

 

Förvarning i fina vädret var en växande svart horisont, som snabbt växte. 

 

Tappade jolle och lite annat som låg löst. 

 

Både SMHI och YR, hade spått 8 m/s. 

 

- En mindre motorbåt då? 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Hybro:

22 grader är optimalt om man ställer fart mot lutning

Och 22 grader är hyfsat bekvämt, en bra bit kvar till relingslisten och man behöver inte hålla i sig allt för krampaktigt. 
Hur mycket blåst behöver du för att nå skrovfart på din skuta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skulle tro 7 - 8 m/s... 

Då vid kryss inte allra höst upp. 

 

Cumulus 28 fot, sägs vara en kryssskuta. 

 

Visst någon gång kan jag tangera dryga 7 knop, men det beror på hur hög våghöjeden är vid tillfället. 

 

Ibland blir det som om skutan riktigt halkar genom vattnet o det tycker jag är alldeles speciellt. Sicken känsla! 

 

 

Men visst kunde man vinna en halv knop, om jag fixade skrovet under vattenlinjen... 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev raol:

Nja... Visst är MAXfarten för segel högre, men då behöver det också blåsa obekvämt hårt. Vår nuvarande båt maxar ca 6.5 knop för motor (hade nog kunnat vara 8+ om vi hade haft trimplan) och jag gissar att det krävs åtminstone högt ensiffrigt (8-9 m/s) för att på halvvind överstiga det med fullt ställ. Det är verkligen inte roligt att vara ute i.

 

Låter som din båt skulle må mycket bättre med fräscha segel och bli mycket trevligare när det piper i lite grann. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev s841:

Låter som din båt skulle må mycket bättre med fräscha segel och bli mycket trevligare när det piper i lite grann. 

På vilka grunder gör du den bedömningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev raol:

På vilka grunder gör du den bedömningen?

När jag bytte de gamla seglen på min Hallberg Rassy 29 så blev seglingen helt annorlunda, den vek inte ner sig på samma sätt och fartökningen var påtaglig. Lugnare på rodret då båten balanserade så mycket bättre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev pseudonym:

Vaffödåfö? Prisbilden ser ju annorlunda ut och de svenska segelloften överlever nog ändå med sina höga priser.

Jag har lite svårt för Kina och hur de agerar när det gäller bla. mänskliga rättigheter, Hong Kong och Taiwan för att nämna några få saker. För oss får det gärna kosta lite mera om jag kan undvika att stötta Kina helt eller delvis. Boding ligger på cirka 75 % av priset hos UK Syversen, Gransegel, mfl, så vist finns det pengar att spara på att köpa segel sydda i Kina.

 

För att bli lite mer marin...

Vilka loft syr fortfarande huvuddelen av sina segel i Sverige?

Nort Sails syr mycket på Sri Lanka vet jag, men i övrigt har jag dålig koll just nu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev s841:

När jag bytte de gamla seglen på min Hallberg Rassy 29 så blev seglingen helt annorlunda, den vek inte ner sig på samma sätt och fartökningen var påtaglig. Lugnare på rodret då båten balanserade så mycket bättre. 

Men vad har det med vår båt att göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Mackey:

Jag har lite svårt för Kina och hur de agerar när det gäller bla. mänskliga rättigheter, Hong Kong och Taiwan för att nämna några få saker. För oss får det gärna kosta lite mera om jag kan undvika att stötta Kina helt eller delvis. Boding ligger på cirka 75 % av priset hos UK Syversen, Gransegel, mfl, så vist finns det pengar att spara på att köpa segel sydda i Kina.

 

För att bli lite mer marin...

Vilka loft syr fortfarande huvuddelen av sina segel i Sverige?

Nort Sails syr mycket på Sri Lanka vet jag, men i övrigt har jag dålig koll just nu.

 

Elvstrøm sails, Lundh sails, OS segel, Albatross segel är alla stationerade på västra sidan om landet och syr på hemmaplan. Finns säkert några till. Sedan så har jag även köpt från Tuss sails som ligger i Budapest i Ungern, kan faktiskt rekommendera dom då jag har både ett storsegel och en gennaker därifrån som jag är nöjd med. Ägaren Miklos Tuss var en OS-seglare på sin tid och tävlade mot både Pelle P och Paul Elvstrøm i Starbåt.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det fel på alla dessa? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Hybro:

Är det fel på alla dessa? 

Vilka alla???? :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-06-29 vid 01:25 skrev reva:

Här sitter man och kollar båtannonser för att hitta en segelbåt att byta upp sig till. 
 

Så slår tanken en att inte en jävel berättar vad man kan förvänta sig av seglen. Oftast står det inte vad som finns, och står det så är det i stil med ”rullgenua. Många gamla segel” och annat intetsägande. 
 

Hade nån försökt sälja en motorbåt utan att berätta vad den hade för motor? Eller skrivit ”motor, många gamla oljefilter“?

Jag vill veta hur många hästar motorn är på och om den funkar mer än i medvind. 
Men det är tydligen inte så viktigt på segelbåtar.
 

Seglar folk inte sina båtar, skiter ni i att er båt seglar kasst, eller förutsätter alla att man måste lägga på 100.000kr direkt för en ny uppsättning?

 

Så. Slutgnällt. 
Jakten på en duglig havskryssare fortsätter. Med många mail till säljare som inte vet hur gamla segel de har. 

Är det nya segel så står det garanterat i annonsen. 

Men ingen påpekar ju sånt som är mindre bra i båten så nämns inte seglens skick får man nog ta för givet att dom har rätt många år på nacken. 

Redigerad av Viapea
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som river ned seglen när det bjuds kryss och kör motor i stället. 

🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Hybro:

De som river ned seglen när det bjuds kryss och kör motor i stället. 

🙄

I mina hemtrakter så skiljer vi lätt ut vilka som är "äkta" seglare, när vinden friskar emot i Stendörren 😱. Sedan så undrar jag varför inte fler satsar på "laminat" segel. Dessa håller formen under hela sin livslängd. Ja jag vet att de är dyra, men med tanke på hur lite vi använder seglen per år så betalar de sig säkert i längden och upplevelser.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Viapea:

Är det nya segel så står det garanterat i annonsen

Sant. Frågan är snarare ”är det ingen som tycker att det är så viktigt med bra segel att de ens har hyfsade som är värda att nämnas”

 

10 timmar sedan skrev raol:

Men vad har det med vår båt att göra?

För att den kan förväntas reagera på ett liknande sätt; full fart utan att det behövs hård vind, och mer kul och mindre nära-döden-upplevelse i styv bris. 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev reva:

Sant. Frågan är snarare ”är det ingen som tycker att det är så viktigt med bra segel att de ens har hyfsade som är värda att nämnas”

 

För att den kan förväntas reagera på ett liknande sätt; full fart utan att det behövs hård vind, och mer kul och mindre nära-döden-upplevelse i styv bris. 

Det har fortfarande inget med båten att göra. Det är JAG som inte gillar hård vind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Peka67:

Sedan så undrar jag varför inte fler satsar på "laminat" segel. Dessa håller formen under hela sin livslängd. Ja jag vet att de är dyra, men med tanke på hur lite vi använder seglen per år så betalar de sig säkert i längden och upplevelser.

För försegel, absolut. Där ser jag det som självklart med laminatsegel. Men för storsegel som viks ihop och knölas på bommen, är laminat onödigt ömtåligt. Där är det bättre med vanlig duk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...