Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
reva

Är segel inte viktigt på er båt?

Rekommendera Poster

Här sitter man och kollar båtannonser för att hitta en segelbåt att byta upp sig till. 
 

Så slår tanken en att inte en jävel berättar vad man kan förvänta sig av seglen. Oftast står det inte vad som finns, och står det så är det i stil med ”rullgenua. Många gamla segel” och annat intetsägande. 
 

Hade nån försökt sälja en motorbåt utan att berätta vad den hade för motor? Eller skrivit ”motor, många gamla oljefilter“?

Jag vill veta hur många hästar motorn är på och om den funkar mer än i medvind. 
Men det är tydligen inte så viktigt på segelbåtar.
 

Seglar folk inte sina båtar, skiter ni i att er båt seglar kasst, eller förutsätter alla att man måste lägga på 100.000kr direkt för en ny uppsättning?

 

Så. Slutgnällt. 
Jakten på en duglig havskryssare fortsätter. Med många mail till säljare som inte vet hur gamla segel de har. 

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev reva:

Här sitter man och kollar båtannonser för att hitta en segelbåt att byta upp sig till. 
 

Så slår tanken en att inte en jävel berättar vad man kan förvänta sig av seglen. Oftast står det inte vad som finns, och står det så är det i stil med ”rullgenua. Många gamla segel” och annat intetsägande. 
 

Hade nån försökt sälja en motorbåt utan att berätta vad den hade för motor? Eller skrivit ”motor, många gamla oljefilter“?

Jag vill veta hur många hästar motorn är på och om den funkar mer än i medvind. 
Men det är tydligen inte så viktigt på segelbåtar.
 

Seglar folk inte sina båtar, skiter ni i att er båt seglar kasst, eller förutsätter alla att man måste lägga på 100.000kr direkt för en ny uppsättning?

 

Så. Slutgnällt. 
Jakten på en duglig havskryssare fortsätter. Med många mail till säljare som inte vet hur gamla segel de har. 

Å va fan e en havskryssare? Du är lika dålig på att precisera dig?😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

utgår man ifrån ditt namn @reva så verkar inte som att skicket på seglena är det viktigaste.. 🤣

Nä men jag förstår fullt vad du menar, det är samma problem med folk som tar dåliga eller för få bilder när de ska sälja en bil på blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag köper en båt begagnad, och det följer med segel som, och säljaren inte vet hur gamla seglen är, så kan ju jag i nästa steg inte tala om hur gamla seglen är.

Sen kanske ålder inte säger så mycket. Ett segel som ligger oanvänt i en segelsäck åldras måttligt. Ett segel som används väldigt mycket och i hårdare vindar och mycket sol, åldras snabbt. Om det välanvända seglet är tre år och det som legat i säck är 15 år, vilket är bäst?

Olika personer har olika krav också. Vår första segelbåt hade sannolikt originalsegel. Det var en Seacat från tidigt 70-tal, så alltså 40 år gamla segel ungefär. Men de funkade att segla med. Båten gick fint med dem. En finsmakare skulle förstås rynka på näsan åt såna antika segel, men de dög utmärkt för våra behov.

På vår nuvarande båt är det segel som vi inte vet ålder på. Säljaren trodde att de var kanske 15 år gamla eller så (dvs ungefär jämnåriga med motorbytet). De ser helt ok ut. Visst är de säkert bukigare än vad en superseglare skulle tycka om, men än en gång, de duger fint.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev pseudonym:

Å va fan e en havskryssare?

Det lär man sig väl i småskolan?

 

@raol om du skulle sälja båten, hade du beskrivit seglen i annonsen såsom du beskriver dom här? I så fall vore du en föredömlig säljare. De flesta skriver inget alls.
 

Själv har jag originalsegel på min gratisbåt. Tappar 10 grader på kryss och buken går att platta ut till ”ganska mycket buk” om man drar tills det knakar. 
 


Det funkar. Och ser fint ut. Men nåt annat än ”storen måste bytas” hade jag inte skrivit ens i en bortskänkes. 

 

Men jag kanske är jätteudda och kräsen som vill veta om en pryl jag köper för en kvarts mille fungerar redan när jag läser annonsen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 minuter sedan skrev reva:

Det lär man sig väl i småskolan?

 

@raol om du skulle sälja båten, hade du beskrivit seglen i annonsen såsom du beskriver dom här? I så fall vore du en föredömlig säljare. De flesta skriver inget alls.
 

Själv har jag originalsegel på min gratisbåt. Tappar 10 grader på kryss och buken går att platta ut till ”ganska mycket buk” om man drar tills det knakar. 
 


Det funkar. Och ser fint ut. Men nåt annat än ”storen måste bytas” hade jag inte skrivit ens i en bortskänkes. 

 

Men jag kanske är jätteudda och kräsen som vill veta om en pryl jag köper för en kvarts mille fungerar redan när jag läser annonsen. 

Fast "fungerar" innebär nåt annat än det du pratar om. Ett segel fungerar när det driver båten framåt. Även ett gammalt, slitet segel kommer att driva på båten till säkert 80-90 procent av båtens inneboende potential. För en familjeseglare är det nog orimligt att tänka sig att det är särskilt nya segel om det inte står det, dvs har man nya, fräscha segel har man troligtvis med det som ett försäljningsargument, så saknas det är det underförstått äldre segel som kanske inte är så bra ur extrem prestandasynpunkt. Men man kan segla med dem utan problem.
 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev raol:

Även ett gammalt, slitet segel kommer att driva på båten till säkert 80-90 procent av båtens inneboende potential.

Mitt storsegel ger nog inte så mycket ens. Men jag har kul ändå. 
 

Översatt till bilvärlden skulle det betyda nåt i stil med ”om det inte står nåt, får du förutsätta att femmans och eventuellt fyrans växel inte funkar”

 

Jag är fascinerad av att det tydligen är kutym att inte investera i sin båt så att den presterar sitt bästa. Inte nya racingsegel varje år, men kanske cruisingsegel vart 30 år. 

Pengar verkar ju finnas, till GPS och vindmätare och kapell och wi-fi och fan vet.  
 

Menar inte att jag har rätt och alla andra är dumma, det kom bara som en liten chock att segel är så lågt prioriterat 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle själv inte byta segel förrän de befintliga är trasiga (revor, sprickor, svår UV-skada) eller vid förändringar i riggen, t ex att man ändrar från vanliga försegel till självslående fock och behöver ett segel anpassat för det.

 

Det är inte alls jämförbart med att en bil skulle sakna växlar, utan snarare med att motorn inte längre är lika pigg eller att framrutan är väldigt repig eller att däcken har fel lufttryck.

 

Men nu pratar jag om bobåtar. En tävlingssegelbåt, oavsett storlek, men kanske främst en jolle eller oruffad, mindre kölbåt, är ju nåt helt annat. Där skulle nya, bra segel stå högt på inköpslistan. Dels för att det proportionerligt är mycket viktigare för båtens prestanda, dels för att det inte finns så mycket annat att göra med en sån båt. Det är seglingen som är syftet med dem. För en större bobåt är seglen nog främst till för att få båten att röra sig på ett tyst, bekvämt och kostnadseffektivt sätt. Den uppgiften klarar även gamla och bukiga segel tillräckligt bra för de flesta.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte nytt försegel förra våren. 

Det gamla minst 15 år, ett laminatsegel. Som började få sprickor i akterliket. Lagat några gånger. 

 

Men mest bytte jag för att det nya beställdes med påsydd UV-skydd. 

Så mycket enklare hantering, för en som seglar ensam. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur nya, eller dyra, segel man vill ha hänger så klart ihop med ambitionsnivån och intresset man har för sin båt.

Om man seglar för att det är det bästa som finns eller om man råkar ha en segelbåt av andra skäl.

 

Men, skillnaden kan ju bli påtaglig.

Jag har en gammal båt, en Kingscuiser 33 från 70-talet, som är en typisk familjebåt.

Den fick nya segel från North för några år sedan, Storen var då orginalet från -75 och Genuan var 15-20 år gammal.

Och, för mig blev det en ny båt, som segelbåt betraktat.

Allt blev så mycket bättre,  och nu både synar jag seglen med oroliga ögon varje år och funderar på om inte en Gennaker eller Code skulle passa också.

 

Men det kostade ju nästan lika mycket som när jag bytte motor några år innan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev reva:

Här sitter man och kollar båtannonser för att hitta en segelbåt att byta upp sig till. 
 

Så slår tanken en att inte en jävel berättar vad man kan förvänta sig av seglen. Oftast står det inte vad som finns, och står det så är det i stil med ”rullgenua. Många gamla segel” och annat intetsägande. 
 

Hade nån försökt sälja en motorbåt utan att berätta vad den hade för motor? Eller skrivit ”motor, många gamla oljefilter“?

Jag vill veta hur många hästar motorn är på och om den funkar mer än i medvind. 
Men det är tydligen inte så viktigt på segelbåtar.
 

Seglar folk inte sina båtar, skiter ni i att er båt seglar kasst, eller förutsätter alla att man måste lägga på 100.000kr direkt för en ny uppsättning?

 

Så. Slutgnällt. 
Jakten på en duglig havskryssare fortsätter. Med många mail till säljare som inte vet hur gamla segel de har. 

Så är det nog, de flesta nöjer sig med att komma ut på havet och ta sig fram.

Men det är även få motorbåtsägare som har riktigt bra koll på sin maskin, man byter olja och filter och är nöjd.

”Spridare och turbo, behövs det kollas?”

När motorn tappar kraft byter man propellrar istället. 
Är seglen slitna och man tappar lite höjd eller fart så är det ju ungefär det samma.

-Det funkar….

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror snarare att det är så att folk som inte är så jättekunniga innom segling inte fet skillnaden mellan ett nyare bra segel och ett gammal. Är inte bara så att seglet bukar mer. Du får även buken på fel ställe. Den flyttar på sig på ett sätt den inte ska beroende på vindstyrka etc.

Kappseglat mycket i yngre ålder och seglade 606 extremt mycket. Vi hade två uppsättningar segel till den båten. Ett riktigt gammalt och ett nästan nytt. Var en upplevelse att på skoj testa att gå från bra till äldre segel. Visst, det rör på sig framåt men drivet saknas. Mest märktes det vid byig vind då båten bara krängde omkull istället för att tryckas framåt.

 

Men det är klart. Om man bara bryr sig om att det går framåt men inte mer och man inte vill lägga pengarna på nya segel så är det ju en personlig smak och val man gör.

Tror många som köper segelbåt gör det av det "romantiska" skälet. Glida fram tyst och lugnt för segel i fint väder. Vad det är som driver dom framåt vet dom inte. Hur många vet egentligen vad de har för motor, cylindrar och antal hk i motorn på sin bil? Är lite samma sak med segel på båten. Märke och årsmodell ha de inte en susning om. Det är inte av någon vikt för dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
30 minuter sedan skrev jonas2307:

Men det kostade ju nästan lika mycket som när jag bytte motor några år innan...

Men det är mycket roligare med nya segel än med en ny motor.

 

Även om man bara nöjesseglar så är det ju väldigt roligt när man märker att man seglar fortare, går högre i vind och kränger mindre. Alla trim gör tydlig skillnad och det blir plötsligt möjligt att uppnå det (tidigare) omöjliga.

 

Samtidigt förstår jag att de som inte kan så mycket om segling struntar i att byta segel. Det är lite som med sportbilar, många äger dem men kan inte använda dem.

En Trabant funkar praktiskt sett ungefär lika bra som en Porsche, en liten trång bil. 😀

 

Tillägg: Ser nu att flera tänker ungefär som jag.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

Även om man bara nöjesseglar så är det ju väldigt roligt när man märker att man seglar fortare, går högre i vind och kränger mindre.

Det är nog här den springande punkten är.

Hur många kryssar med sin familjesegelbåt?

Särskilt med en masthead och stora försegel som skall dras runt vid varje slag. I undanvind och halvvind har ett bukigt segel mindre betydelse och kan t.o.m. vara bra. Med vår gamla mastheadbåt kryssade vi i princip aldrig, det var järngenua som gällde. Nu har vi 7/8 del och självslående fock och seglar nästan jämt. Själv seglar jag stybordsbogar och frugan babordsbogar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Och ang trådens rubrik

 

"Är segel inte viktigt på er båt?"

 

- Klart de är oerhört viktiga, speciellt när jag som sjöfarande pensionär, strax ska ta mig runt Vänern under typ 14 dagar. 

 

Att köra bara motor skulle bli dyrt.

0.8 liter / timme i 4.5 knop. 

Huga

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Hybro:

Och ang trådens rubrik

 

"Är segel inte viktigt på er båt?"

 

Klart de är viktiga, speciellt när jag strax ska ta mig runt Vänern under typ 14 dagar. 

 

Att köra bara motor skulle bli dyrt. 0.8 liter / timme i 4.5 knop. 

 

 

Man får en väldans massa bränsle för pengarna som ett nytt segelställ kostar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte nuvarande båt följde det med originalsegel i dacron som då var 12 år gamla. Nytt ställ ingick i planen vid köpet. Valde Gransegel i laminat. Skillnaden blev att båten gick en knop snabbare vid samma vindvinkel eller 10 grader högre vid samma fart som tidigare. Fördelen, om man vill se det så, med laminatsegel är att de är bra tills de blir dåliga men då är de helt slut och går upp i bitar. Dacron håller nästan hur länge som helst utom formmässigt. Men det är skillnad på att segla och att ta sig fram för segel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev excel319:

Man får en väldans massa bränsle för pengarna som ett nytt segelställ kostar.

Räknade precis ut att vi skulle kunna köpa ca 3300-3500 liter diesel (17 kr/lit) för det Boding tar för genua+stor till vår båt. Det är väl runt 1000 timmar motorgång, och sannolikt långt mer än vi nånsin kommer att köra för motor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kul att det blev lite debatt!

 

Att man inte kryssar som semesterseglare tänkte jag inte på. Är det för att det är jobbigt, tar för lång tid eller för att käringen skriker när det kränger (med de bukiga originalseglen) man väljer bort det?

 

Själv har jag 3 timmar utombordsmotoråkande till garanterat kryssfritt. Det hade fått mig att skrika att köra med den jäveln så länge..

 

11 timmar sedan skrev raol:

Jag skulle själv inte byta segel förrän de befintliga är trasiga

Inte ens om du kämpar hårt på kryss och blir omkörd av en motorseglare som tar bättre höjd och fart utan att kränga nämnvärt?


 

Jag har i alla fall ändrat om i min budget och räknar härmed med ny segeluppsättning i inköpspriset. 
 

Det är dyrt med segel. Minst lika dyrt som bränsle och motor till en snabb motorbåt. 
Men det är också väldigt kul att kunna åka i alla riktningar utan att brumma motor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ämnet har varit uppe förr. Det brukar landa i att de som har bråttom inte förstår att det finns folk som inte har bråttom. Och de som inte har bråttom inte förstår varför andra ska hålla på å ha bråttom :)

  • Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillade inte pridefärgerna så jag bytte av den anledningen. Segel från början av 80 är inte bra oavsett vilken färg de har. Men det blev oskyldigt vita plus en gul gennaker.

FCA93C3D-56AA-444C-A0DF-28192918E3D6.jpeg

3BD59A24-99A1-42A1-8562-153A82DAC553.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev pseudonym:

Jag gillade inte pridefärgerna så jag bytte av den anledningen

Alla anledningar är giltiga!

Du har ju en lite mer segel- än bobåt.. hur skulle du beskriva skillnaden i upplevelse med nya moderiktiga segel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev sajjen:

Det brukar landa i att de som har bråttom inte förstår att det finns folk som inte har bråttom

Bråttom är det väl knappast när man seglar.. komforten är ju en nästan större skillnad än prestandan med fräscha segel..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Och ang trådens rubrik

 

"Är segel inte viktigt på er båt?"

 

- Klart de är oerhört viktiga, speciellt när jag som sjöfarande pensionär, strax ska ta mig runt Vänern under typ 14 dagar. 

 

Att köra bara motor skulle bli dyrt.

0.8 liter / timme i 4.5 knop. 

Huga

Man kan tänka olika om vad som är dyrt, men 800:- kronor för att ta sig runt Vänern med motor tycker jag inte är så farligt. Absolut onödigt om man har segel, men dyrt, nej.

 

Jag jämförde kostnaden för segel med kostnaden för diesel på kul en gång.

Resultatet var nedslående. 😟

Segel i någorlunda skick (nya var tionde år) kostar ungefär lika mycket som diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev reva:

Alla anledningar är giltiga!

Du har ju en lite mer segel- än bobåt.. hur skulle du beskriva skillnaden i upplevelse med nya moderiktiga segel?

Det lutar lika mycket men går fortare och bättre på kryss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev reva:

Bråttom är det väl knappast när man seglar.. komforten är ju en nästan större skillnad än prestandan med fräscha segel..

Men det vet inte de som bara seglat med segel som är lika gamla som skepparn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev b_syrsa:

Hur många kryssar med sin familjesegelbåt?

De flesta skulle jag påstå, även de som har mastheadrigg.

 

Lite "fusk" i trånga passager säkert, men oftast behöver man ju inte slå särskilt ofta eller snabbt.

 

Om man seglar från Åkersberga till Möja i rak motvind blir det 25 slag +/- 5 på fem timmars segling.

Ett slag var tionde minut kanske låter jobbigt, men det är vanligare att man seglar 15 - 20 minuter på varje bog och sedan blir det många slag där det är trångt.

 

Sedan kan man ju anpassa resmålet efter vinden också. 🤪

Ja, det är lite wild and crazy, men fullt möjligt.

Samma vind, men segla till Svartlöga istället för till Möja så blir det 15 slag istället för 25.

Troligen inga slag de sista timmarna, bara en lång härlig sträckbog med lite kursjusteringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Jag gillade inte pridefärgerna så jag bytte av den anledningen. Segel från början av 80 är inte bra oavsett vilken färg de har. Men det blev oskyldigt vita plus en gul gennaker.

FCA93C3D-56AA-444C-A0DF-28192918E3D6.jpeg

 

 

Snyggt med oskuldens färg på segel tycker jag, men lite besviken är jag på att du lät sy dina nya segel i Kina. Då blir den vita färgen lite solkig tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev reva:
1 timme sedan skrev sajjen:

Det brukar landa i att de som har bråttom inte förstår att det finns folk som inte har bråttom

Bråttom är det väl knappast när man seglar.. komforten är ju en nästan större skillnad än prestandan med fräscha segel..

Dessutom seglar ju de flesta segelbåtar betydligt snabbare än de går för motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

Dessutom seglar ju de flesta segelbåtar betydligt snabbare än de går för motor.

Nja... Visst är MAXfarten för segel högre, men då behöver det också blåsa obekvämt hårt. Vår nuvarande båt maxar ca 6.5 knop för motor (hade nog kunnat vara 8+ om vi hade haft trimplan) och jag gissar att det krävs åtminstone högt ensiffrigt (8-9 m/s) för att på halvvind överstiga det med fullt ställ. Det är verkligen inte roligt att vara ute i.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...