Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mange249

Tankmätare som inte fungerar. En övning i hur det enkla blir svårt(vad har jag missat)

Rekommendera Poster

Har en tankmätare från VDO i båten som inte fungerade vid köp. Det skulle vara full tank enligt förra ägaren.

 

Började felsökningen med att konstatera att det inte fanns ström till mätaren. Detta löstes med en ny matning från motorns instrumenthärva. Mätaren slog då i topp och stannade där oavsett givarkabel eller ej. Mätte då givarens kabel vid instrumentet mot instrumentjorden och fick 180 ohm dvs full tank (eller paj givare).

 

Körde 50 distans utan minsta rörelse på mätaren, så jag resonerade som att jag antingen har världens snålaste 2-taktare eller fortfarande fel på mätaren. Jag valde att tro på det senare...

 

Mätte givaren igen som denna gång låg på 95 ohm dvs halv tank. Jag bytte då ut mätaren och även den nya slår i topp stenhårt direkt när jag slår på tändningen. Min tanke gled då mot jordfel och kopplade om så att även jorden går direkt på motorhärvan. Då blev det inget utslag alls istället.

 

Det är alltså ny mätare, ny + och jord och en uppmätt givare som verkar ge rimliga utslag. Vad är det jag missar? Mätaren går onaturligt fort i topp, så nåt är udda...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Fogden:

Är båten från Europa eller USA 

Flipper med VDO original, så skall vara 0-180 givare. Stämmer bra med min mätningar också...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är du helt säker på att jorden är kopplad via givaren? Om den inte ligger i serie på jordtråden beter sig mätaren som du beskriver.

 

/B

Redigerad av Bosse
Skrev som den blinde slåss
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Bosse:

Är du helt säker på att givaren är kopplad via givaren? Om den inte ligger i serie på jordtråden beter sig mätaren som du beskriver.

 

/B

Förklara gärna lite mer. Är inte riktigt med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag snodde en bild från en annan tråd som visar hur den skall kopplas. På den ser du hur givaren kopplas i serie med ( - ) jordtråden.

 

/B

El givare.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev Bosse:

Jag snodde en bild från en annan tråd som visar hur den skall kopplas. På den ser du hur givaren kopplas i serie med ( - ) jordtråden.

 

/B

El givare.jpeg

Ja det är min skiss, den är för Wema och Biltemas instrument och givare, VDO är litet annorlunda, se längre ned.
 

Det är likadant i min båt. Jag har två bränsletankar, två givare, ett VDO-instrument. Jag har en omkopplare mellan givarna och instrumentet, bb-tank-0-sb-tank. När omkopplaren hamnar i nolläget far visaren iväg och visar mer än full tank. 
Alltså, om givaren i din båt, i din tank inte är ordentligt ansluten till instrumentet visar detta mer än full tank, jag kan inte riktigt förstå varför det är så, men så är det iallafall. Wemas och Biltemas instrument reagerar inte på samma sätt som VDO gör.

 

Men kolla ändå givaren, lyft upp den ur tanken, koppla loss den och anslut en multimeter som är inställd på motståndsmätning, manövrera givaren och kolla på instrumentet, nu skall du få olika värden beroende på givarens position.


6A259D74-DD5A-4ED7-9EDC-C538EFBA4F94.png.c574278ee35bbd048b47df02dd84ef37.png

 

Så här kopplas VDOs tankgivare och instrument in. VDO har en minusanslutning i instrumentet som Wema och Biltemas instrument saknar.

 

Om nu din givare fungerar så kanske du har ett kabelbrott nånstans, ibland är det enklare att dra nya kablar istället för att felsöka gamla.

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja det är min skiss, den är för Wema och Biltemas instrument och givare, VDO är litet annorlunda, se längre ned.
 

Det är likadant i min båt. Jag har två bränsletankar, två givare, ett VDO-instrument. Jag har en omkopplare mellan givarna och instrumentet, bb-tank-0-sb-tank. När omkopplaren hamnar i nolläget far visaren iväg och visar mer än full tank. 
Alltså, om givaren i din båt, i din tank inte är ordentligt ansluten till instrumentet visar detta mer än full tank, jag kan inte riktigt förstå varför det är så, men så är det iallafall. Wemas och Biltemas instrument reagerar inte på samma sätt som VDO gör.

 

Men kolla ändå givaren, lyft upp den ur tanken, koppla loss den och anslut en multimeter som är inställd på motståndsmärning, manövrera givaren och kolla på instrumentet, nu skall du få olika värden beroende på givarens position.


6A259D74-DD5A-4ED7-9EDC-C538EFBA4F94.png.c574278ee35bbd048b47df02dd84ef37.png

 

Så här kopplas VDOs tankgivare och instrument in. VDO har en minusanslutning i instrumentet som Wema och Biltemas instrument saknar.

 

Om nu din givare fungerar så kanske du har ett kabelbrott nånstans, ibland är det enklare att dra nya kablar istället för att felsöka gamla.

 

Tack för rättelsen Georg, tänkte inte på att det var annovisare på VDO.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Bosse:

Tack för rättelsen Georg, tänkte inte på att det var annovisare på VDO.

 

/B

Jag har själv ramlat i den gropen. Men insåg ”dass es deutsche Qualität war”.

VDO är annorlunda, men får lov att vara med i instrumenteringen ändå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok, nu börjar vi komma någonstans:)

 

Mätaren var som sagt original en VDO. Den small i topp som ni beskriver när den väl fick plus (inte i det läget rört minus). 

 

Biltemamätaren jag nu ersatt den med har både minus och givaranslutning. Kan det vara en äldre variant av mätare ni pratar om?

 

Bara så jag förstår: Jag tänker att om jag mäter mellan minus och givaren (blå mot svart) och får 95ohm med vad jag tror halv tank så borde givaren funka. Hur ska jag då koppla så att det ska bli rätt (splitta givarkabeln till både jord och givaranslutning?). Länkar nedan till mätarens kopplingsschema. Tycker den verkar lika som VDOn? Jag antar att när jag kopplade till annan jord och fick noll utslag är en ledtråd?

 

Idag är det lika inkoppling som med VDOn (förutom att den hade separat minus på belysningen):

Röd=plus

Svart=givare

Blå= minus

Gul=belysning

 

https://docs.biltema.com/v2/documents/file/sv/83a83a16-21fa-4a42-9941-4fda9d7d8d83

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för att ytterligare blamera mig i den här tråden vill jag ändå säga att om man ha säkra mätvärden från givaren bör man ta lös den och mäta medan flyttar flottören.

 

/B

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Bosse:

Med risk för att ytterligare blamera mig i den här tråden vill jag ändå säga att om man ha säkra mätvärden från givaren bör man ta lös den och mäta medan flyttar flottören.

 

/B

Jag håller med, det är rätt sätt att kontrollera givaren. Min plan i nuläget är att om mätaren börjar visa ”rimliga” värden som överensstämmer med mina mätningar och vad jag bör ha i tanken baserat på uppskattad förbrukning, så får det duga över sommaren. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Bosse:

Med risk för att ytterligare blamera mig i den här tråden vill jag ändå säga att om man ha säkra mätvärden från givaren bör man ta lös den och mäta medan flyttar flottören.

 

/B

 

2 timmar sedan skrev Mange249:

Jag håller med, det är rätt sätt att kontrollera givaren. Min plan i nuläget är att om mätaren börjar visa ”rimliga” värden som överensstämmer med mina mätningar och vad jag bör ha i tanken baserat på uppskattad förbrukning, så får det duga över sommaren. 

Ja, med tanke på att diverse tankar man har ombord sällan är byggda som den geometriska figuren "rätblock" utan dom är ju ofta smalare i botten än högre upp.

Så då tankar man, så kör man x antal M och det händer inte så himla mycket med visarnålen, sedan helt plötsligt har man halv tank, och snabbt därpå är visaren nere på den röda området på skalan.

 

Dessutom finns det sällan någon fördröjning, mellan givaren och instrumentet, som det är på bilar. När det gungar flyttar sig visarnålen, och det finns halvplanande motorbåtar som går tungt i aktern, om då givaren sitter långt fram i tanken kan den indikera tom tank, fast större delen av bränslet då befinner sig långt bak i tanken.

 

Så det är väl en bra idé att göra som man gör med kompassen, att deviera tankmätarinstrumenten ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Mange249:

Ok, nu börjar vi komma någonstans:)

 

Mätaren var som sagt original en VDO. Den small i topp som ni beskriver när den väl fick plus (inte i det läget rört minus). 

 

Biltemamätaren jag nu ersatt den med har både minus och givaranslutning. Kan det vara en äldre variant av mätare ni pratar om?

 

Bara så jag förstår: Jag tänker att om jag mäter mellan minus och givaren (blå mot svart) och får 95ohm med vad jag tror halv tank så borde givaren funka. Hur ska jag då koppla så att det ska bli rätt (splitta givarkabeln till både jord och givaranslutning?). Länkar nedan till mätarens kopplingsschema. Tycker den verkar lika som VDOn? Jag antar att när jag kopplade till annan jord och fick noll utslag är en ledtråd?

 

Idag är det lika inkoppling som med VDOn (förutom att den hade separat minus på belysningen):

Röd=plus

Svart=givare

Blå= minus

Gul=belysning

 

https://docs.biltema.com/v2/documents/file/sv/83a83a16-21fa-4a42-9941-4fda9d7d8d83

@Georg_Ohm Vad tror du om mina tankar kring inkoppling ovan? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mange249:

@Georg_Ohm Vad tror du om mina tankar kring inkoppling ovan? 

Röd och gul är plus till belysning, olika färger (gissa vilka). Koppla båda till plus  och du får orange ljus, men Biltema rekommenderar inte att man gör så.

Blå är minus till instrumentet och till belysningen.

Svart är till givaren.

Om givaren har svart och blå kopplas svart till svart från instrumenten, givarens blåa till minus. Men det spelar ingen roll om du polvänder givarens kablar.

 

Här är Biltemas kopplingsschema

 

Vid närmare granskning förefaller VDO och Biltemas kopplingsschema vara rätt lika, men det är minus på VDO som är litet krångligt ritad, iallafall den som skiljer dem åt.

 

Sedan tror jag du skall koppla loss givaren och ta ur den ur tanken för att kunna testa den ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Röd och gul är plus till belysning, olika färger (gissa vilka). Koppla båda till plus  och du får orange ljus, men Biltema rekommenderar inte att man gör så.

Blå är minus till instrumentet och till belysningen.

Svart är till givaren.

Om givaren har svart och blå kopplas svart till svart från instrumenten, givarens blåa till minus. Men det spelar ingen roll om du polvänder givarens kablar.

 

Här är Biltemas kopplingsschema

 

Vid närmare granskning förefaller VDO och Biltemas kopplingsschema vara rätt lika, men det är minus på VDO som är litet krångligt ritad, iallafall den som skiljer dem åt.

 

Sedan tror jag du skall koppla loss givaren och ta ur den ur tanken för att kunna testa den ordentligt.

Det märkliga är att jag kopplat så som du säger och då slår mätaren i topp. Tar jag bort minus faller den i botten.

 

Mäter jag mellan minus och givaren får jag ett ohmvärde som stämmer överens med väntad nivå i tanken (värdet ändrades mellan 180 vid fullt ner till 95 vid förväntad halv tank.

 

Det känns som att jag missat nåt. Att givaren ger ok värde mellan anslutningen och befintlig minus, men att det blir knas med instrumentet inkopplat.

 

Att den slår i topp tyder väl på fel på minus snarare än givaren? Men om det vore fel på minus till instrumentet borde det väl fungera med den andra minusanslutningen jag provade (men fick noll utslag på mätaren).

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mange249:

Det märkliga är att jag kopplat så som du säger och då slår mätaren i topp. Tar jag bort minus faller den i botten.

 

Mäter jag mellan minus och givaren får jag ett ohmvärde som stämmer överens med väntad nivå i tanken (värdet ändrades mellan 180 vid fullt ner till 95 vid förväntad halv tank.

 

Det känns som att jag missat nåt. Att givaren ger ok värde mellan anslutningen och befintlig minus, men att det blir knas med instrumentet inkopplat.

 

Att den slår i topp tyder väl på fel på minus snarare än givaren? Men om det vore fel på minus till instrumentet borde det väl fungera med den andra minusanslutningen jag provade (men fick noll utslag på mätaren).

Att den slår i topp beror på att givaren inte är ansluten, hur knasigt det än låter.

Gör som så att du tillfälligt drar upp en ny kabel från givaren, om det skulle fungera med den kan du sedan lägga den mer permanent samtidigt som du tar bort den gamla kabeln.

 

Javisst du kan ju ha fel på kabeln mellan båtens minus och givaren också, koppla svart mätkabel på din multimeter där, och röd mätkabel till en känd fungerande pluspunkt någonstans och se om du får någon spänning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan givaren vara jordad? I så fall växla polerna på givaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev -Torsten-:

Kan givaren vara jordad? I så fall växla polerna på givaren.

Man kan ju naturligtvis testa det, men jag vet att det inte blir någon skillnad.

Måhända kan VDOs givare ha minus i godset, jag har sådana i en hobbybil. Och då bara en flatstiftshane som anslutning. Men Biltemas och Wemas givare har två kablar, vanligtvis blå och svart, och om man växlar dessa har det ingen betydelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man kapa den tråden?

 

Har VDO som visar i princip rätt men åt fel håll. Tom tank = fullt på mätaren och vice versa.

Har skiftat kablar vid givaren men ingen skillnad

 

Kan själva givaren vara monterad fel?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Sudden:

Får man kapa den tråden?

 

Har VDO som visar i princip rätt men åt fel håll. Tom tank = fullt på mätaren och vice versa.

Har skiftat kablar vid givaren men ingen skillnad

 

Kan själva givaren vara monterad fel?

 

Hej!

Den spelar ingen roll hur du skiftar kablarna till givaren, samma resultat.

Vad som är fel är att din givare är av amerikansk standard , och instrumentet av europeisk standard.

Byt givare eller instrument, inte båda, för då är du tillbaka på ruta ett..😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart om det är en givare med hävstång och flottör, så kan du ju vika eller bocka givararmen 180° så att den blir ”bakvänd” men då rättvänd…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tala om ett rappt svar! Tack

 

Bytt på varv 😱 av förra ägaren som blev tillsagd att byta plats på kablarna när han påtalade problemet.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passar på att uppdatera med mitt utfall…

 

Det visade sig att givaren inte fungerade med ett vanligt instrument. Jag kunde mäta upp givaren med multimeter och få rätt värden, men med en Biltema, Wema mfl instrument gick det alltså inte. När givaren byttes mot standard Wema/Biltema vart allt kanon direkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...