Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
wahlis

Bensin dunstar

Rekommendera Poster

Hej,

Har en fyrtakts 4hk utombordare där jag märker att soppan verkar dunsta mellan gångerna som vi använder den. Vi använder bara den interna tanken på motorn, är detta normalt eller beror det på att det läcker i någon komponent? Om en motor stått en längre tid så kan jag förstå att det försvinner bränsle, men någon dag eller vecka tycker jag känns som kort tid om man jämför med andra fordon med bensinmotorer. Tänker byta slangklämmor till riktiga istället för den enklare modell som sitter där idag, kanske hjälper lite. Frågan är dock vad som är normalt. Motorn är från tidigt 2000-tal.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev wahlis:

Hej,

Har en fyrtakts 4hk utombordare där jag märker att soppan verkar dunsta mellan gångerna som vi använder den. Vi använder bara den interna tanken på motorn, är detta normalt eller beror det på att det läcker i någon komponent? Om en motor stått en längre tid så kan jag förstå att det försvinner bränsle, men någon dag eller vecka tycker jag känns som kort tid om man jämför med andra fordon med bensinmotorer. Tänker byta slangklämmor till riktiga istället för den enklare modell som sitter där idag, kanske hjälper lite. Frågan är dock vad som är normalt. Motorn är från tidigt 2000-tal.

 

/Wahlis

Om du stänger luftskruven så är nog avdunstningen noll eller nära noll. Läcker det ut borde det synas. Om det är mycket kanske det finns tjuvar?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensin dunstar ju vid -30*c så om du vill försäkra dig om att det inte avdunstar så kan du ju ställa den i ett rejält frysrum.😆

Äh, jag tror på att du inte tänkt på att stänga ventilen. Det har jag också missat några gånger, så har jag fällt upp motorn och gått därifrån. efter det fanns där inte mycket soppa i tanken... 😖

/Niko

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är inte tanken som dunstar utan verkar vara mer slangar och förgasare, och i min värld så borde väl en bensinare suga fram nytt bränsle. Däremot om det inte är lufttätt som kommer den ju inte klara av detta lika bra.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vare sig tank eller slangar, har förmågan att dunsta. 

 

Det sägs i bland att människor dunstar, d v s försvinner. 

😇

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske går det åt lite soppa när du kör? ;)

 

Luktar det mycket bensin under motorkåpan så läcker det och då är det ju bra att hitta läckan, men annars skulle jag inte åtgärda något som inte är trasigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som är mitt problem är att vi varje start när motorn stått någon dag så behöver jag sätta ett övertryck via tanklocket för att få fram bensin i slangar och förgasare, annars går den på det lilla som finns i förgasaren och för att sedan stanna. Jag har varit inne på om man kan sätta in en liten primepump, på bränsleslangen för att slippa blåsa ner i tanklocket. Har dock inte hittat någon lämplig pump att montera då den måste vara rätt liten. På extern tank kör man ju med bränsleblåsa för att trycka fram soppa innan start. Det funkar som det är idag men att sätta munnen emot tanken ger en viss bismak och inte så lätt för alla som vill köra med båten att göra.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev wahlis:

Det som är mitt problem är att vi varje start när motorn stått någon dag så behöver jag sätta ett övertryck via tanklocket för att få fram bensin i slangar och förgasare, annars går den på det lilla som finns i förgasaren och för att sedan stanna. Jag har varit inne på om man kan sätta in en liten primepump, på bränsleslangen för att slippa blåsa ner i tanklocket. Har dock inte hittat någon lämplig pump att montera då den måste vara rätt liten. På extern tank kör man ju med bränsleblåsa för att trycka fram soppa innan start. Det funkar som det är idag men att sätta munnen emot tanken ger en viss bismak och inte så lätt för alla som vill köra med båten att göra.

 

/Wahlis

Principen för en inbyggd tank är ju att den sitter högre än förgasaren vilket gör att pumpar och liknande inte behövs. Farbror Newton tar hand om funktionen. Om inte bensinen rinner ner på din motor trots att du öppnar luftskruven så är nånting tätt. Kolla att bensinkranen verkligen öppnar och att slangarna inte är igensatta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Rascal:

Principen för en inbyggd tank är ju att den sitter högre än förgasaren vilket gör att pumpar och liknande inte behövs. Farbror Newton tar hand om funktionen. Om inte bensinen rinner ner på din motor trots att du öppnar luftskruven så är nånting tätt. Kolla att bensinkranen verkligen öppnar och att slangarna inte är igensatta.

Är helt med på denna logik därför så känns det märkligt att det inte funkar, får väl ta och skruva lite och se om jag hittar något som kan vara ett problem här.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sen något år börjat köra på gaserna, kör tills blåsan sugs ihop upplever en klar bränsle minskning, förr lätt jag skruven alltid vara öppen och mycket dunstade nog bort.

Huvudanledningen är att jag inte vill ha så mycket explosiv bensingas i stuvutrymmet där tanken sitter.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen liten blåsa att trycka på, på motorn? På motorsågar och röjsågar pumpar man ju några gånger, stänger choken, drar i snöret etc.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...