Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
combato

Powertrim funkar då och då

Rekommendera Poster

Mitt powertrim beter sig märkligt. Det är till en 50hk Mariner fyrtakt.

Trycker jag på upp eller ner knapparna (spelar ingen roll om det är den vid gasreglaget eller den direkt på motorn) så hoppar den igång och går fint i ca 3-5 sekunder. Sedan stannar den. Väntar man sedan i ungefär 5 minuter så går det att köra en kort sekvens igen. Samma sak både upp och ned. Powertrimmet har jag renoverat i vår så det är riktigt fräscht men jag begriper mig inte på varför det beter sig som det nu gör.

 

Vet någon om det är någon kondensator eller nått som är inblandad som ev. laddar in ström eller något liknande som kanske inte funkar som den skall?

 

Tacksam för tips och ledtrådar på vad som kan strula...

 

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mariner 50 4-T finns i flera versioner. Tidiga modeller var t.ex. delvis Yamaha. Om du vill ha specifik hjälp så måste du tala om vilken motor du har.

Generellt gäller som vanligt systematisk felsökning. Börja med att mäta spänningen på kabeln som går till pumpmotorn. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okay, tack. Skall försöka mäta när jag är ute nästa gång.

Min har modellnummer 7-F50412HD och är från -2000- och det är en Mariner/Mercury Bigfoot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är hela powerheaden säkert Yamaha, men PT lär vara Mercs egna. Skall kolla om jag inte har verkstadshandboken till denna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
  • Det finns inget i boken som förklarar beteendet, men det nämns på nätet att det kan finnas ett överbelastningsskydd i elmotor som återställer sig själv. Oklart om detta gäller även din motor. Ett sådant fel hittar du i så fall lätt genom att mäta på matningen till motorn. Den hittar du  t.ex. mellan blå anslutning på upp-reläet och grön på ned-reläet. Känn efter vilket som klickar om du är osäker på vilket som är vilket.
Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Tack dina svar. Hände en sak i livet förra året så släppte allt. Nu är jag igång igen och försökte förstå vad du menar att jag skall mäta.

Skall jag mäta ampere, volt eller motstånd  mellan grön och blå?

Bifogar en bild

/C

 

 

16170370-1756-47E5-8A7B-FABFF45DBB8A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att mäta batterispänningen innan, under och efter du kört trimmet. Ett dåligt batteri skulle kunna bete sig så. Det kan ge ström en kort stund och sedan behöver det en viloperiod för att återhämta sig. Då kan man köra några sekunder till...

 

Det är onödigt att göra annan felsökning innan du vet om batteriet har nått end of life 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 hours ago, ABC said:

Börja med att mäta batterispänningen innan, under och efter du kört trimmet. Ett dåligt batteri skulle kunna bete sig så. Det kan ge ström en kort stund och sedan behöver det en viloperiod för att återhämta sig. Då kan man köra några sekunder till...

 

Det är onödigt att göra annan felsökning innan du vet om batteriet har nått end of life 😀

Mätte nu när jag kom hem. Resultatet nedan… vet inte om det är bra eller dåligt.

 

Innan: 12,82 V

Under: 12,48 V

Efter: 12,73 V

 

Batteriet är runt 10 år gammalt men ser fräscht ut. Har alltid laddat upp det innan vintern och innan jag sjösatt.

Redigerad av combato

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har någon idé om vad nästa steg i felsökningen är?

Kan det vara något fel på reläerna?

Eller kan det vara någon annan komponent som kan vara kass?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...