Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
IngemarE

Båtdesigners och toastolar....

Rekommendera Poster

Varför skall toastolsinstallationer i båtar vara så höga ?  Dvs att man sitter så högt ?

I vår förra båt byggde jag så småningom om sockeln i båten för att en "standardstol" från Båtbutiken skulle hamna på någorlunda samma höjd på sittringen som en "hemmastol".

 

I den nya - alldeles färsk från designbordet - sitter jag 1 dm högre än hemma. Trots att det finns plats i den tomma "sockeln" stolen står på att ha sänkt den en del. Annars en jättefin sak med stor sits och dämpat lock o.s.v. Men sitter ju med endast tårna i golvet....

 

(Om någon undrar varför jag ens bryr mig så har jag en medicinsk åkomma som gör att jag behöver sitta avslappnat. Och jag tror det finns flera som skulle uppskatta att inte behöva sitta på en piedestal och skita).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En normal toastol är 42 cm hög och en RWC-toastol är 46 cm hög.

 

Jag brukar inte mäta båttoorna jag använder, men jag som är rätt kort har aldrig upplevt att de är höga.

 

Ibland när toan är monterad med ryggen mot ett av borden så hamnar toan lite högt, men då har man sett till att fixa så att sitthöjden blir bra ändå.

 

Det var ju inte mycket till hjälp, men här kommer kanske något.

Squatty-Potty

1094038080_Screenshot_20210628-093643_SamsungInternet.thumb.jpg.7f02538867e5350ba1b038219ce2cf9d.jpg

https://www.coolstuff.se/Squatty-Potty

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kan du reklamera båten och hänvisa till ursprungligt fel. :D

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den här är 51 cm. Den gamla var ungefär detsamma innan jag byggde om.

Kanske är "norsk standard" att sitta upphöjd när man gör ifrån sig...:unsure:

 

Har tillsvidare fixat en fotpall att ha fötterna på.

 

Edit: Kollade länken. Lite stor och i högsta laget kanske, men annars inte fel.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det skulle ju kunna vara så att smålänningar värderar sitt avträde högt, men så verkar ju inte vara fallet. ;)

 

Märklig är det i alla fall att ha en toa på 51 cm höjd.

Kanske för att det ska vara lättare att träffa när man står och pinkar?? 😲

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Mackey:

Det skulle ju kunna vara så att smålänningar värderar sitt avträde högt, men så verkar ju inte vara fallet. ;)

 

Märklig är det i alla fall att ha en toa på 51 cm höjd.

Kanske för att det ska vara lättare att träffa när man står och pinkar?? 😲

Båten är faktiskt stationerad i Västergötland, om än bara med 5m till Smålandsgränsen sommartid 😉

 

Stå och pinka är nog 10 år sedan jag kunde göra....<_<

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag nog slut på tankar och idéer om varför toan är så hög, fast...

 

Det skulle ju vara intressant att höra tillverkarens förklaring om du orkar fråga.

Det kan ju tom vara så att de blir glada av att få reda på denna brist, för det måste man ju trots allt säga att det är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-06-28 vid 12:41 skrev Mackey:

Märklig är det i alla fall att ha en toa på 51 cm höjd.

Jag mätte visst bara till skålen innan, sitsen är nämligen hela 53 cm över golvet. Och förstår absolut inte varför, sockeln den står på är bara tom.

 

Antagligen en designer som inte har koll. Men jag har ställt frågan till varvet nu....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan de ha att göra med någon gammal idee om att vara rejält över vattenlinjen?  När hus köptes slängdes ny högt ut och lägsta möjliga sattes dit så ungarna själva lärde sig fortare men också är det så mycket bekvämare att sitta lågt.  Levt i länder med ståskitar dvs hål i golvet och den ställningen är ännu bättre-raka vägen ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Eile:

Kan de ha att göra med någon gammal idee om att vara rejält över vattenlinjen?  När hus köptes slängdes ny högt ut och lägsta möjliga sattes dit så ungarna själva lärde sig fortare men också är det så mycket bekvämare att sitta lågt.  Levt i länder med ståskitar dvs hål i golvet och den ställningen är ännu bättre-raka vägen ut. 

Nej, det tror jag inte - den är inte över vattenlinjen ens som den sitter nu.

Tror bara det är en designmiss där man prioriterat att kunna dra slangarna snyggt i toasockeln och även använda den som autostrada för varmluftslangar utan att gå ner i dimension. Folk kan väl sitta på toa med dinglande ben, det gick ju bra på utedasset när man var liten. Så vari ligger problemet ?

 

Ja,ja. Tror inte jag får ett vettigt svar. Tittar istället på att göra en nedfällbar "fotpall", som uppfälld bara ser ut som en väggpanelbräda.

 

Nu skall jag sluta gnälla 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när det här ämnet ändå kommer upp... Den populära förbränningstoaletten för fritidshus, Cinderella, blir jag förbannad på just för att den är så hög. Jag som vuxen når knappt ner med fötterna i marken = skitställningen blir skitdålig. Håller med @Eile om att de som designade hål i golvet hade en bra tanke, även om det inte ser så fräscht ut.  

 

image.png.b374bdc9915443d7aa122f7d9840c324.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men i hemmen vill folk hjärna ha toaförhöjningar så fort dom blir äldre och skröpligare. Ni kanske har köpt båt med förutsättningar för att behålla den länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Rascal:

Men i hemmen vill folk hjärna ha toaförhöjningar så fort dom blir äldre och skröpligare. Ni kanske har köpt båt med förutsättningar för att behålla den länge.

Men det finns måtta på det, inte ens en HWC är såhär hög. Anledningen till hög stol (HWC) och stöd vid sidan är just svårigheten att resa sig. Och då lär man inte ens kommit på båten.

 

Jag förstår att det kan vara kul att skämta om, men i mitt fall är det lite för mycket allvar i det för att skämta om. Men behålla den länge - ja, det har vi tänkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev IngemarE:

Jag förstår att det kan vara kul att skämta om, men i mitt fall är det lite för mycket allvar i det för att skämta om. Men behålla den länge - ja, det har vi tänkt.

Sorry!

Ibland är det svårt att låta bli...

 

Hoppas du får till en bra toa.

 

Lite off topic, men jag tycker både jag själv och andra blivit lite taggiga och mindre eftertänksamma här på MG det senaste året. Vet inte om det finns en corona-koppling och det spelar väl egentligen ingen roll.

 

     

Vi kan väl alla försöka vara lite extra vänliga och eftertänksamma för att vända trenden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mitt inlägg om toaförhöjning var inget försök att skämta utan ett konstaterande om olika intressen under varierande förutsättningar. Kan hålla med om att 53 cm låter lite högt men det är väl ändå lättare att justera med ett fotstöd än om toan hade varit för låg. Själv tycker jag bekymret med båttoaletter är storleken, både på stolen och utrymmet den står i.

Redigerad av Rascal
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Rascal:

Mitt inlägg om toaförhöjning var inget försök att skämta utan ett konstaterande om olika intressen under varierande förutsättningar. Kan hålla med om att 53 cm låter lite högt men det är väl ändå lättare att justera med ett fotstöd än om toan hade varit för låg. Själv tycker jag bekymret med båttoaletter är storleken, både på stolen och utrymmet den står i.

Inga ledsna miner 😉

Har roddat efter lägre stolar för att slippa såga i innerlinern, men det finns inte i kombination med stor sits (dvs normalstor, som en hemmatoa). Och stor sits är ett krav, inte bara från mig. Håller helt med om att de flesta båttoaletter är som att sitta på en konservburk och pricka rätt. Varför ?

 

Är toan för låg är det ju bara att sätta den på en sockel. Hade varit mycket enklare att lösa (så länge befintliga slangar räcker).

 

Bytte i min förra båt till just en med normalstor sits (ofta kallad "regular" eller "comfort"). Det uppskattades storligen av fler än mig själv. Och även om utrymmet i den var trängre så fick den plats, då de flesta med normalstor sits bara är marginellt större till yttermåtten än de små holkarna.

Men här tror jag mycket tradition spelar in, varför skulle man annars hålla kvar vid liten sits där man kan få plats med en "normal" ? För 8 av 10 båttoaletter (även elektriska) som finns i butikerna är ju av sitstypen "compact".

 

Jag har nu gjort en från väggen nedfällbar "fotpall", eller snarare golvförhöjning på c:a 10 cm. Men vet inte om jag skall montera den, det funkar ju rätt bra med den avsågade IKEA-pallen som står därinne nu.

 

F.ö. ingen kommentar från varvet.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-01 vid 17:16 skrev IngemarE:

Bytte i min förra båt till just en med normalstor sits (ofta kallad "regular" eller "comfort"). Det uppskattades storligen av fler än mig själv. Och även om utrymmet i den var trängre så fick den plats, då de flesta med normalstor sits bara är marginellt större till yttermåtten än de små holkarna.

Men här tror jag mycket tradition spelar in, varför skulle man annars hålla kvar vid liten sits där man kan få plats med en "normal" ? För 8 av 10 båttoaletter (även elektriska) som finns i butikerna är ju av sitstypen "compact".

Det är ett stort frågetecken även för mig. Vi slängde ut den gamla av modell "compact" och ersatte med en större. Eller "större" är väl fel att säga eftersom den med mycket större ring tog lika stor plats som compact-modellen. Den större modellen var helt enkelt nästan bara större bakåt.

Bytet har för övrigt uppskattats av familjen då hela proceduren vid toabesök blir mycket bekvämare.

 

Jag har grunnat på din höga sockel. Det kan ju vara så att den ritats för en lägre toa men vid produktion har det satts in en högre. (Fast det kanske redan sagts?)

Att sätta dit en lägre toastol (om det finns) kan ställa till det. Avståndet rumpa - "det producerade" kan bli för nära. Lutar det ökar risken för kontakt. Fast du har iofs en motorbåt och där kanske det inte är ett problem.

 

Vårt problem ligger i att avståndet toastol - motstående vägg egentligen är lite för långt. Det blir svårt att, på ett bekvämt sätt, spjärna emot när det lutar. Funderar på att sätta upp ett fotstöd på en av sidoväggarna.

Men det är en helt annan fråga som hör hemma i en egen tråd om den behöver besvaras.

 

Jag tror en fotpall är vägen att gå. Din idé om den nedfällbara varianten tycker jag låter mycket smidig då pallen finns på plats men tar inget utrymme då den inte används.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag byggde in en hålltank, för övrigt med egen pump å kvarn, så fanns ingen annan plats för stolen än nära skrovet å man sitter högt.

Så......jo, jag skall ha en liten pall med en slits i sidobenen så den kan träs över sittbrunssargen å man sitter högre upp å får bättre sikt framåt. Samma pall är alldeles förträfflig att sätta föttterna på när man tronar.

 

(För övrigt IngemarE, äru hemma kring 12 aug? Skall passera Jönköping då.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Ruskpricken:

(För övrigt IngemarE, äru hemma kring 12 aug? Skall passera Jönköping då.)

Det lär jag vara 😉

 

När det gäller toastolen så har jag sedan en tid bestämt att jag sågar hål i sockeln och sänker stolen en decimeter i vinter. Det bör gå att göra, och lika bra att få det ordentligt gjort när det nu går, än att dalta med pallar och nedfällbara saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...