Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Skuten

Däcksgenomföring för 2 grova kablar till solpanel?

Rekommendera Poster

Skall ta hål för genomföring av 2 grova kablar (plus och minus) med dimension 4,5mm2 kabelarea ( yttermåtten är ju ännu större).

 

Söker en passande genomföring. De flesta verkar ju anpassade efter 1 kabel. Jag vill ju också undvika att "dela" alltså separera röd och svart kabel.

 

Vilken genomföring använder ni för er solpanelskabel?

 

Placeras den helst horisontellt på däck eller vertikalt på fribord med hänsyn till risk för vatteninträngning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur det ser ut för dig... men om det är som jag föreställer mig och det är genom plast som du ska borra så skulle jag använda silikon för att täta. Men om det är trä så skulle jag använda typ kemiskt trä eller liknande.😍

Använd absolut INTE silikon på trä om du har tänkt att fortsätta underhålla trät.😳

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 hours ago, Niko_okin said:

Nu vet jag inte hur det ser ut för dig... men om det är som jag föreställer mig och det är genom plast som du ska borra så skulle jag använda silikon för att täta. Men om det är trä så skulle jag använda typ kemiskt trä eller liknande.😍

Använd absolut INTE silikon på trä om du har tänkt att fortsätta underhålla trät.😳

Tack för svar.

 

Så jag behöver ingen separat genomföring? Bara borra och täta med silikon?

 

Jag tänkte mig nåt sånt här men har svårt att få igenom båda kablarna och förstår inte vad tanken är.

 

Screenshot_20210628-120611.thumb.jpg.f10fa24f1ab6d78513161eb3597dcccd.jpg

Redigerad av Skuten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Skuten:

Tack för svar.

 

Så jag behöver ingen separat genomföring? Bara borra och täta med silikon?

 

Jag tänkte mig nåt sånt här men har svårt att få igenom båda kablarna och förstår inte vad tanken är.

 

Screenshot_20210628-120611.thumb.jpg.f10fa24f1ab6d78513161eb3597dcccd.jpg

Jag personligen skulle använt silikon, alternativet om du verkligen vill använda sådan där genomföringar så skulle jag iallafall ta och dela kabeln och ha den genom varsin. Alternativt köpt en större modell och kört igenom båda. Men då blir det ju kanske inte helt tätt heller...

Silikon blir nog enklast.

:) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sånt där stålrör som är som ett uppånervänt J hade jag valt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev raol:

Ett sånt där stålrör som är som ett uppånervänt J hade jag valt.

Svanhals är ju bra, men dessvärre "båtdyrt", typ 600 - 800:-  kronor

 

Silokon eller annan tätningsmassa som enda "genomföring" skulle jag inte välja, det kommer att börja läcka förr eller senare när man råkar dra i någon kabel.

 

Jag skulle ta den kabelgenomföring du själv föreslagit och dragit igenom kabeln ( båda leďarna genom samma) ocg sedan fylla tomrummet med någon ms-polymer. Det blir starkare än bara tätmassa i ett hål.

 

Ett alternativ är en skrovgenomföring på fribordet med en slang inuti båten som går upp några decimeter så att vatten inte rinner in. Täck genomföringen med något lämpligt bleck, tex. ett sådant här.

1010282046_Screenshot_20210628-134630_SamsungInternet.jpg.03d6baf4bed0138ee1b9efeeb2a95748.jpg

 

Kanske kan en kåpa funka utan skrovgenomföring med tätningsmassa inuti.

 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...