Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Har en Ockelbo 21 DC med en AQ170 (sjövattenkyld) motor och vp 280sp som jag ägt i snart 3år.

Har sedan köpet av båten haft problem med motorn. 

 

Vid start har jag varit tvungen att "lufta" motorn via tempgivaren. Jag har startat motorn och inväntat en "jämn" vattenstråle ur tempgivarn. Har sedan satt i tempgivaren och motorn har kylt som den skall. Efter stopp längre än ca 10min så behövs en ny luftning. Det bildas alltså en luftficka i toppen och motorn klarar inte att fylla upp toppen med vatten. Har sedan en tid kört utan termostat.

 

Jag kan inte se att det läcker ut vatten i motorutrymmet... Så jag funderar på om motorn kan tappa ut vattnet på "baksidan"?

En fundering-  på avgasknät sitter ett skvallerrör med en backventil, när skall den vara öppen/stängd? Funderar på om den kan släppa ut vatten från toppen?

Vid körning rätt mycket vatten ur skvallerröret, hela tiden... Svårt att säga antal L/min.

 

 Vad indikerar vatten ut ur skvallerröret? Vad är normaltömning L/min?

 

Delar bytta:

Nyrenoverad cirkulationspump 

Planad och genomgången topp

Ny topplockspackning

Ny impeller och bytta packboxar i pumpen

 

Motoroljan ser bra ut och har gjort kompressionstest, som ser bra ut, både vid kall och varm motor.

 

Provade nu i dagarna att plugga skvallerröret, efter det har motorn gått varm även efter denna "luftning-procedur". Har tappat lite hopp...

Tycker att det kan dofta lite avgaser vid start och motorn blir varm snabbt. Avgaslimpan och avgasknät kan man hålla handen på, läste någonstans att det var en positiv indikation, att dessa delar skulle vara ok då... Finns dock en plats vid övergången mellan limpa och knä som blir väldigt varm. Se bifogad bild.'

 

Finns det någon som har någon idé på lösning? Mycket tacksam för all input :)

 

MVH  Trött och frustrerad båtägare 

 

 

 

hej.jpg

Redigerad av adamnordin
Info tillagd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den sjövattenkyld eller har du slutet kylsystem på motorn?

 

Låter spontant som att du har flödesproblem inne i kylkanalerna i motorn, eller att den helt enkelt får för lite kylvatten in i motorn. 

Hur såg kanalerna ut i blocket när du plockade av toppen?

Du har renoverat cirkulationspumpen samt vattenpumpen. Har du kollat sjövattenfiltret och rören innan vattenpumpen?

Termostathuset är inspekterat antar jag? Bytt termostat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jakec!

Motorn är sjövattenskyld.

 

Kan motorn tömma sig på det sättet vid avstängning om det är skit i kanalerna? Och efter luftning kyla på ett bra sätt? Motorn har kylt bra och gått fint efter luftningen.

 

Provade som sagt att plugga skvallerröret och skicka in allt vatten in i motorn, efter det provet har motorn gått varm även vid "luftning". Känns som att det kan hänt något vid pluggningen....

 

Plockade av toppen för ca 1år sedan och lämnade in den hos en firma som gick igenom den, fick till mig att den såg bra ut, men att dom planat den.

Har tyvärr inte inspekterat kanalerna i blocket nära...

Jag har plockat bort sjövattenfiltret och kör sedan en tid tillbaka utan termostat.

 

Området som är varmt på avgaslimpan/knät, har du koll på om det är normalt? Jag börjar misstänka att det kan blivit något skumt där efter pluggningen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu är jag inte på något sätt expert på denna motorn, men jag tänker att om någon eller flera kanaler är igensatta så kan inte utrymmet fyllas upp ordentligt. När du öppnar tempgivaren kanske vattnet flödar åt fel håll i de kanaler som inte är blockerade och därmed fyller hela blocket. Då kanske flödena i motorn fungerar någorlunda igen. Blir den aldrig varm sä länge du har motorn igång efter att du luftat den en gång? 

 

Vilket rör syftar du på när du skriver skvallerrör?

 

Området du ringat in är ju en del av grenröret så det bör ju vara ganska varmt. Men är det varmare på just den cylindern eller?

Avgaslimpan har väl några kylkanaler i sig också om jag inte minns fel, har du kontrollerat dessa?

Redigerad av jakec

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är intressant tanke!

Motorn gillar inte tomgång, då går tempen uppåt, ett litet gaspåslag och sen är har tempen gått snabbt ner igen. Vid körning har det inte varit något problem. 

 

Har hört talas om att motorn underdimensionerad på kylsidan... Har tänkt att det kan vara en baksida av B30 motorn, att den inte gillar tomgången.

 

Skvalleröret, det är övergång mellan avgaslimpan till avgasknät, du ser slangklämman i första bilden, där är den. Det sitter en backventil på ovansidan av avgasknät och som tömmer ut vatten genom skölden. 

 

Reagerade på att det var väldigt varmt där och lite avgasrök/vattenånga, skall kika på detta mer noggrant idag. 

 

Har inte kikat på avgasliman ännu, det är mitt mål idag, att plocka ner och lämna in och provtrycka limpan. 

 

Capture.PNG

Redigerad av adamnordin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej joelfrodin!

 

Nej det har jag inte gjort, skulle det kunna ställa till det och skapa luftfickor på det sättet?

Hur då? Jag är verkligen inte någon master mekaniker... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft problem med varmgång i våran B30B som som sitter i en volvo terrängbil, den kokade alltid på tomgång, efter att vi justerat tändningen på den så upphörde detta. (Tändningen stod tokfel) den blev det också massa luftfickor i, men det tar inte många minuter att justera tändningen bara så du inte har 2 st problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är inte luftfickor en konsekvens av överhettningen snarare än tvärtom? Allt för tidigt tändläge orsakar höjd temperatur så rådet att kolla tändläget med en något mer vetenskaplig metod än "på känn" är inte fel.

B30 är känd för att ha lätt för att överhetta framförallt i marint utförande, av den orsaken skall tändläget vara rätt, åtminstone inte för tidigt.

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...