Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MikaelSvensson73

Byta list runt rutorna

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

Inser att denna kanske skulle passa bättre under renovering än under motorbåt. Vet inte hur jag byter. Så om någon som vet kan hjälpa mig är jag tacksam😊

Har en fundering när det gäller listerna runt rutorna. Vad är det för typ av list och om jag vill byta dom vad byter jag till då?


 

Mvh Micke 

 

68385DDD-FA13-4977-AC75-D31BA6BD0307.jpeg

Redigerad av MikaelSvensson73
Fel forum tråd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort listen genom att ta tag i den i något hörn och dra den rakt ut och försök få med spikarna, sedan så tar du en gummilist eller plastlist eller vad du kan hitta i närmsta detaljhandel och börjar spika i den nya så som den gamla satt. Så skär du av det som blivit över efter att ha gått ett varv runt rutan.
Om du vill göra om det på annat sätt så kan du kanske använda dig av vanligt fönsterkitt. Jag har själv dock inte provat än om det håller på en båt(saltvattenstänk).

Du vill absolut inte ha silikon på trä, aldrig.😳

När du ändå tar bort rutan så kan du passa på att lacka om det trä som är omkring.😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev MikaelSvensson73:

Tack Niko för ditt svar.

Precis, hade tänkte fixa kanterna på engång😊

Se till att du får skarven i överkant på rutan för att undvika vatteninträngning.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Rascal Tack för påminnelsen, skulle kunna vara en sådan där sak jag skulle missa på :)

 

Det finns ju en uppsjö med olika lister i alla möjliga prisklasser, har ni några tipps på antingen lister alt sidor?

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev MikaelSvensson73:

@Rascal Tack för påminnelsen, skulle kunna vara en sådan där sak jag skulle missa på :)

 

Det finns ju en uppsjö med olika lister i alla möjliga prisklasser, har ni några tipps på antingen lister alt sidor?

 

Mvh Micke

"Vindrutelist" på Erlandssons eller "spränglist" på Hjertmans. Det finns kanske billigare alternativ någon annanstans men det har jag inte koll på :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@MikaelSvensson73

Du kan säkert använda sådant trälim. 

Annars kan du nästan säkert använda dig av Cascos marin och teknik fog och lim. Finns i sådan där tub som du pressar med en fogpistol. Då kan du slipa ner det om det kommer lite på ditt nylackade trä.😉

Den kan du till och med använda under vattnet, då kan du göra en ruta i skrovet, sen kan du sitta och titta på fiskarna.😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...