Jump to content
Wednesday 08 December 2021
Pierrelu

Stor åtgång förbrukarbank med endast kylskåp

Recommended Posts

Hej,

 

Satte förra året in 4 st 86 Ah förbrukarbatterier i båten då de gamla var dåliga. Total bank är alltså på 344 Ah. Gammalt kylskåp isotherm från -96 skulle jag uppskatta.

Dock användes aldrig båten förra året mer än med att ligga  på landström. Nu har vi dock varit ute utan landström, och stött på lite problem...

 

Förra helgen tog förbrukningsbanken "slut" efter endast 12 timmar, trots att vi gått för motor ca 2 timmar till destinationen. Innan dess låg båten på landström ett par dagar. Det var så illa att voltinstrumentet i båten slocknade och kylskåpet stannade mitt i natten.

Slängde upp den portabla solcellen och hipps vipps kl 06.00 på morgonen så fanns det ström igen???

Efter detta har jag börjat rota ordentligt i elsystemet i båten. Hittade någon batterikabelsko som satt lite lösare än alla de andra.

 

Windy 33 från -96. Relativt orörd el, men bakom säkringspanelen gömmer sig en del fula fiskar i form av ersatta automatsäkringar med vanliga flatstiftsäkringar.

Men jag tror jag hittade en del galna saker... 
Från batteribanken går en 35mm2 kabel till en större kopplingsplint, där den delar sig till 6 st 4mm2, och 2 st 6mm2 kablar ner till säkringspanelen.
De 2st 6mm2 kablarna skarvas tydligen till 4 st 4mm2 kablar var nere vid panelen, med någon pressad hylsa. Känns sådär?

 

För kylskåpet i förpiken som används mest ser kopplingsschemat ut såhär:

1st 4mm2 kabel från stora plinten -  automatsäkring - tryckknapp - 1,5mm2 kabel till kopplingsplint - 4mm2 kabel ca 5m lång - kylskåp.

Den där 1,5mm2 kabeln måste ju vara helt fel. Spänningsfallet blir ca 0,4v om jag mäter över tryckknappen, kontra på batterierna.

Även minus är 1,5mm2 bara, och skarvad från en 2,5mm2 kabel från en annan kontakt.

 

Uppskattar total kabellängd till under 10 meter, kylskåpet drar ca 6amp vid uppstart mätt med tångamperemeter. Ska jag byta ut alla tunnare kablar till minst 4mm2 på både plus och minus?

 

Detta spänningsfall som sker, kan det ge upphov till att batteribanken "tar slut" fortare än tänkt? Med användbar kapacitet på 167 ah (50%), och ett kylskåp som går ca 30 min per timme, a 6amp, borde det klara minst 48 timmar? Inga telefoner laddas, knappt någon belysning etc.

För övrigt går kylskåpet ca 3 minuter, och sen vilar allt mellan 2-10 minuter innan de startar igen, är de normalt?

 

Tacksam för hjälp, har försökt läsa på så mycket det går till sambons förtjusning nu i midsommartider, men jag hoppas få kompletterande kunskaper av er här på MG 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det låter skumt att kylskåpet ensamt drar ur din bank. 
Några tänkbara förklaringar:

1. Landströmsladdaren laddar för länge med för hög spänning och knäcker batterierna och nu finns inte tillräcklig kapacitet kvar. 
Vad är det för laddare och vad ligger spänningen på i de olika faserna?

2. Du har något som ligger och tjuvdrar ström.

Kolla med tångampere-meter att inget dras ur banken när kylskåpet inte går. Kolla sedan ”längs vägen” fram till det som drar.

3. Några kablar har kortis och det försvinner ström den vägen. 
Åtgärd enligt ovan.

4. En kombination av ovan och din generator laddar inte när motorn går.

 

Vad gäller kablarna till kylskåpet så är du inne på rätt väg. Jag har för mig jag har 4mm2 från en rejält försedd kopplingsplint. Tror det är 35mm2 fram till den (vilket är lite onödigt mycket men eftersom det funkar och plinten är avsäkrad korrekt så får det vara så.)

 

Mitt kylskåp drar ca 5 A när det går och beroende på omgivande temperatur så går det mellan drygt halva tiden och en tredjedel av tiden. Så då ser jag ditt kylskåp som OK.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad är spänningen vid skåpet? Soääningsfallet kanske inte påverkar så länge spänningen i batterierna är hög men sedan... Så mät vid kylskåpet... 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tångamperemeter och vomtmeter, är just de

instrument som behövs för att reda ut eventuella problem. 

 

Jag skulle nog testa ett batteri åt gången, alltså koppla loss övriga. 

 

Försöka utröna hur stor laddströmmen blir efter urladdning till t ex 11.5 Volt. 

Upprätta en tabellflr varje batteri. 

Kanske är ett helt sopslut, ev med kortsluten cell o s v. 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Pierrelu

Nu skall vi se, det var många grejer att fundera på.

@ChristerN har gett svar på det mesta.

Spänningsfall drar inte ur laddningen ur några batterier, men det är nån ur motståndsrörelsen, Le Recistance som har fixat till en flaskhals som gör att strömmen inte kommer fram ordentligt och att spänningen sjunker. Vanligtvis i en båt är det någon kass anslutning och/eller för klena kablar eller en kombination av dessa.

 

Jag tror du kanske löst problemet själv när du skrev att du funnit en batterikabelsko som satt litet löst. Beroende på var någonstans i patallellkopplingen av dina batterier denna dåliga anslutning fanns kan det bli litet olika effekt.

 

Kylskåp drar en hel del ström, och det du skriver låter relevant. Samt då hur det uppför sig. Ju mer du öppnar kylskåpsdörren desto mer får kylskåpet jobba, liksom då mer i värmebölja än då det är kallt. 
Isotherm... är det en modell med ASU? Det kan ju vara litet lurigt, då landströmsladdningen kan lura ASU att köra kompressorn på en högre effekt och lagra kyla i kylackumulatorn. 
Alltså då att kylen drar mer ström än du laddar in, och därmed går du minus på batterikontot.

ASU skall känna av när generatorn laddar och då påverka kompressorn att gå hårdare och fylla på kylackumulatorn. Men du har ju rätt många Ah i batteribanken så det borde ju funka ändå.
 

Saker som kan dra ström så där ”osynligt” är larm, länspumpsautomatik, eklektisk klocka  och radions minneskrets, visserligen drar dom väldigt litet ström, men ändå, många bäckar små välter ofta liten tuva ner i egen grop... eller hur det nu var, alla små strömmar adderas ju.

 

Två saker som alltid föreslås i diskussioner av denna sorten är ”batteritankmätare” och solcellspaneler, lika bra att jag nämner dessa innan nån annan gör det.

 

Batteritankmätare är väldigt bra att ha, det är ett instrument som håller reda på hur många ampere som går in i batterierna, liksom hur många som förbrukas, dessutom visar det aktuell spänning och hur mycket som finns kvar, samt en den del anda saker. Flera av oss här på forumet har Nasa BM-1, som är ett bra och instrument som dessutom presenterar mätvärdena rätt så pedagogiskt. Men det finns flera sådana instrument från andra tillverkare som säkerligen är bra dom också.

 

Solcellspaneler är numera billiga och effektiva.

Det kanske inte finns så mycket plats på din Windy att installera sådana på?

Men erfarenhetsmässigt vet jag att en 50W panel nästan räcker till för att täcka förlusten av vad ett 42 liters Isothermkylskåp drar, det funkade men hjälp av generatorn och ungefär en timmas motorgång per dag. Idag har jag 250W solceller och har mer energi än vad jag gör åt, så en välgrundad gissning är att 100W solceller räcker till för kylskåp och övriga dagsförbrukare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow, tack för era svar! Ska ta min volt och tångamperemeter i högsta hugg i veckan och gå lös.


Landströmsladdaren är av en äldre sort, och brukar vid fulladdad batteribank, men med laddaren fortarange igång, indikera 13.1v på panelen. Får dyka ner i stuvfacket och kolla mer noga på laddaren. 

 

Jag har testat de 4 batterierna individuellt med en belastningsprövare. Med den knappar man in typ av batteri, samt CCA. Samtliga batterier visar godkända resultat. Testade förra veckan att koppla isär allt, och sedan mäta spänningen individuellt dagen efter. Alla batterier visade exakt samma spännning. Så batterierna BÖR må bra, enligt de test jag genomfört.

 

Den lösa kabelskon satt i mitten på minussidan av parallellkopplingen.

Jag ska i veckan skruva loss kylskåpet och ta ut det för att undersöka baksidan. 

 

Batteritankmätare står på önskelistan, men den listan är redan rätt lång inför semestern.
Solcell har vi en sådan där Solarmare 100w vikbar historia, som jag försett med laddningsregulator, och rejäla kablar och kontakt istället för ciggkontakten som satt på från början. Den hjälper absolut till, tror till och med att den håller kylskåpet vid optimala förhållanden, precis som @Georg_Ohmskriver.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jag brukar få mothugg då jag envist hävdar att parallellkopplade batterier (även serikopplade) skall vara av samma sort, samma kapacitet och  tillverkade ungefär samtidigt, ja och då använda like mycket. I en batteribank med ett sämre batteri så vill ju enligt naturlagarna och  de fysiska lagarna se till att allting jämnas ut, alltså går en del energi åt att hålla det sämre batteriet under armarna.

 

Det ser ju ut som om du har bra koll på det elektriska. 
Önskelistor kan ju bli väldigt långa, men ofta får man prioritera, flytta upp saker högre upp och kanske stryka saker som man trots allt inte behöver.

Klart att man skall prioritera att motorn funkar, att skrovet är tätt osv, men att veta hur många Ah man har kvar i batteribanken om man bli inblåst någonstans är i mitt tycke lika viktigt som att känna till bränslenivån i tanken, eller den i septiktanken, bra om man slipper oroa sig för sådana saker.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Man kan även pröva KBT för att sluta oroa sig för ditt och datt och kolla spänningen på batteribanken enligt detta.

686959923_Screenshot_20210628-163706_SamsungInternet.jpg.b83c04a1c573f58dcf313ef216496a63.jpg

 

6 A på ett Isotermkylskåp låter mycket tycker jag.

4 A borde det vara, inte mera.

Vi har en 25 år gammal Danfoss-kompressor och den drar inte ens 4 A och de flesta kylskåp och kylboxar har likadana kompressorer.

 

Det borde ju ändå inte vara något som tömmer batteribanken på 172 användbara Ah, borde räcka i 2,5 dygn i alla fall.

 

Sönderladdade batterier är vanligt, särskilt om man har en gammal laddare.

Det har du vad jag förstår testat att det inte är.

Övriga punkter på ChristerN:s lista är värda att kolla/göra och även det övriga redan skrivit om.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Något är väldigt skumt här.

Batterierna tog slut efter 12h, men ni körde motor i 2h av dessa. Dvs batterierna höll i 10h.

Om du menar att de är slut = 50% kvar, ger detta 344/2=172 ah har blivit förbrukat på 10h dvs ett snitt på 17 ampere i timmen.

 

Antigen så var inte banken full när nå lämnade bryggan (kanske någon annan båt löst ut jordfelsbrytaren?), eller så är det något som förbrukar massvis.

Jag tror inte att det är kylen som är boven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad har du för typ av batterier?

 

Om du legat med landströmsladdare ansluten hela förra sommaren så kan batterierna i värsta fall vara uttorkade. Har du kollat om det går att kolla vätskenivån (om det är våta batterier) och fyllt på?

 

Har du en äldre laddare så är det inte säkert att den ger rätt laddspänning för den batterityp du har, även det kan få det bästa batteri att tröttna i förtid.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

33F53A1F-81EC-4A3D-A84D-1D183863D4CF.jpeg.c4abd51a29932b0f6e329641d19f8799.jpeg

 

Varning för den här typen av laddare.

Dessa brukar vara helt befriade från laddningsautomatik.

Innehåller oftast bara en transformator kopplad till en likriktare sedan en automatsäkring.

6/12 voltsomkopplaren kopplar om emellan två olika lindningar på trafon.

Dessutom är dessa typer inte skyddade för fukt.

Passar numera bäst i containern för el/elektronikprylar på återvinningscentralen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

33F53A1F-81EC-4A3D-A84D-1D183863D4CF.jpeg.c4abd51a29932b0f6e329641d19f8799.jpeg

 

 

Passar numera bäst i containern för el/elektronikprylar på återvinningscentralen.

Nej! Har du en sådan som fungerar så kan du rädda igång batterier som "smarta" laddare inte vill kännas vid.

Det räcker oftast med max en timme så har den knuffat upp det dåliga batteriet så pass så att andra laddare kan jobba ordentligt.

Kanske ingen långsiktig reparation av det batteriet men jag har med framgång räddat några som hänger med några år efter hjärtstarten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verkligen tack för alla svar! Här kommer ett ganska långt svar...

 

Var i båten igår kväll och fixade till kabelarean på kylskåpet. Nu är allt 4mm2, både + och -. 
I mitt fixande hittade jag något intressant. Vi har ett andra kylskåp ute under kapellet, som stått avstängt på thermostaten. Men när jag började mäta på stora kopplingsplinten så hittade jag allt mellan 3,5v till 8,5v mellan kylskåpets +matning och minusplinten. Volt-talet ändrades lite titt som tätt i jakten på att hitta vart den låga spänningen kom ifrån.

Tog ut kylskåpet och kopplade bort matningen, och då försvann spänningen över kopplingsplinten. 
Provade mäta på vad jag tror är thermostatkontakten, bakpå kylskåpet, och resistansen steg kontinuerligt. Osäker på om det var rätt sätt att mäta på. 

 

Kopplade sedan ihop allt igen, fick 12,5 volt i kretsen och provade starta kylskåpet (ett isotherm), och det hoppade igång. Dock måste thermostaten stå på max för att kompressorn ska gå tillräckligt så det blir kallt, så frågan är hur bra det skåpet faktiskt mår...

 

Hur kan jag ha mellan 3,5 till 8,5 v beroende på tidpunkt jag mätte, när kylskåpet nr 2 varit avstängt?

 

Ska jag mäta på minus eller plus kabel när jag använder tångamperemetern? Jag får olika utslag beroende på vilken kabel jag testar...

 

Laddaren som sitter i båten är en så kallad "Phase Three PT40-CE" Alltså en 40amp laddare som ska ladda våta batterier med 14.2v och floatspänning 13.4v. 

 

@Georg_Ohm

Batterierna är av exakt samma sort, Biltema Marin 86ah, med 3 st av samma tillverkningsnummer, och ett omaka. 
Bra resonemang kring batterimätaren!

 

@Mackey Tack för listan! Jag ska ta ut kylskåpet och mäta förbrukningen på det igen. Är rätt säker på att det är ett isotherm, men jag kanske har fel.

Men som du säger så borde 172ah räcka längre! Någonstans ligger det en hund begraven. 

 

@Skeebum Jag har också funderat på om vi inte laddat batterierna som vi trott. Eftersom jag inte vet spänningen i batterierna när vi lämnade hamnen, så kan jag varken dementera eller bekräfta detta. Ganska frustrerande... 

 

@LintottBatterierna är slutna Biltema marin batterier. Indikeringen i ögat på batteriet visar grönt. Fast det kanske inte säger så mycket... ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En förfader till mig definierade att antal elektriska lagar, då han inte var upptagen av skridskoåkning.

En av dessa säger att exakt lika mycket ström går det tillbaka i en (minus) ledare som den som går ut mot en förbrukare i en annan (plus) ledare.

Således spelar det ingen roll om vilken kabel du greppar med tångamperemeterns käftar.

 

MEN det han ju finnas flera kablar i plinten som leder bort strömmen, så är det summan av dessa strömmar som skall vara exakt likadan som den man matade in, därför kanske du kan få olika värden, så greppa så alla minuskablarna och se om du får ett tillförlitligare värde.

 

Men greppa inte både plus och minus samtidigt, då blir det noll, eftersom magnetfälten som instrumentet egentligen detekterar tar ut varandra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
53 minuter sedan skrev Pierrelu:

- - -

@LintottBatterierna är slutna Biltema marin batterier. Indikeringen i ögat på batteriet visar grönt. Fast det kanske inte säger så mycket... ?

Om det inte är AGM eller liknande så är det inte osannolikt att det är våta slutna blybatterier. Det gröna ögat tyder på att det är ett vått batteri. Att våta batterier är slutna innebär inte att de inte kan "torka ut" om de står på konstant laddning. Skrapa lite på dekaler mm ovanpå batteriet och leta efter möjligheter att "lyfta på locket". Det var en diskussion nyligen om en båtägare som hittade lock på sitt slutna batteri och öppnade. Det saknades en hel del vätska i batteriet.

 

Det gröna ögat har jag dessvärre inte mycket tilltro till....

 

Ska du mäta densitet i ett vått batteri så är det endast syramätare som kan ge ett hyfsat korrekt mätvärde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

P@Pierrelu glömde kommentera det där med att batterierna kan ha olika status.

 

Om nu ett av dina batterier är dåligt, så hyller de andra batterierna på i det dåliga, och det kan dra mycket ström, sedan bir ju resultatet att man istället nu har två dåliga batterier i sin  bank.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Pierrelu:

Verkligen tack för alla svar! Här kommer ett ganska långt svar...

 

Var i båten igår kväll och fixade till kabelarean på kylskåpet. Nu är allt 4mm2, både + och -. 
I mitt fixande hittade jag något intressant. Vi har ett andra kylskåp ute under kapellet, som stått avstängt på thermostaten. Men när jag började mäta på stora kopplingsplinten så hittade jag allt mellan 3,5v till 8,5v mellan kylskåpets +matning och minusplinten. Volt-talet ändrades lite titt som tätt i jakten på att hitta vart den låga spänningen kom ifrån.

Tog ut kylskåpet och kopplade bort matningen, och då försvann spänningen över kopplingsplinten. 
Provade mäta på vad jag tror är thermostatkontakten, bakpå kylskåpet, och resistansen steg kontinuerligt. Osäker på om det var rätt sätt att mäta på. 

 

Kopplade sedan ihop allt igen, fick 12,5 volt i kretsen och provade starta kylskåpet (ett isotherm), och det hoppade igång. Dock måste thermostaten stå på max för att kompressorn ska gå tillräckligt så det blir kallt, så frågan är hur bra det skåpet faktiskt mår...

 

Hur kan jag ha mellan 3,5 till 8,5 v beroende på tidpunkt jag mätte, när kylskåpet nr 2 varit avstängt?

 

Ska jag mäta på minus eller plus kabel när jag använder tångamperemetern? Jag får olika utslag beroende på vilken kabel jag testar...

 

Laddaren som sitter i båten är en så kallad "Phase Three PT40-CE" Alltså en 40amp laddare som ska ladda våta batterier med 14.2v och floatspänning 13.4v. 

 

@Georg_Ohm

Batterierna är av exakt samma sort, Biltema Marin 86ah, med 3 st av samma tillverkningsnummer, och ett omaka. 
Bra resonemang kring batterimätaren!

 

@Mackey Tack för listan! Jag ska ta ut kylskåpet och mäta förbrukningen på det igen. Är rätt säker på att det är ett isotherm, men jag kanske har fel.

Men som du säger så borde 172ah räcka längre! Någonstans ligger det en hund begraven. 

 

@Skeebum Jag har också funderat på om vi inte laddat batterierna som vi trott. Eftersom jag inte vet spänningen i batterierna när vi lämnade hamnen, så kan jag varken dementera eller bekräfta detta. Ganska frustrerande... 

 

@LintottBatterierna är slutna Biltema marin batterier. Indikeringen i ögat på batteriet visar grönt. Fast det kanske inte säger så mycket... ?

Tångamp. mätare brukar vara noga med åt vilket håll strömmen går i sladden. På min finns en liten diskret pil på själva tången.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Georg_Ohm

Mätte alla batterier individuellt med belastningsprovare, samt haft dem helt bortkopplade från varandra 48 timmar, utan något spänningsfall. Så alla batteriet borde må bra.

Håller med om att strömmen borde vara lika. Så troligen är det handhavandefel från min sida.

 

@Lintott

Biltema SMF marin, kalcium/kalcium teknologi. Tror inte det är samma som AGM? Ska undersöka om det går att öppna locket på dem. 

För att klargöra så har inte landströmmen legat på hela förra året, utan bara när vi använt båten. Kanske 10-15 gånger på säsongen. 

 

@Rascal

Tack för tipset! Ska kolla om jag helt enkelt hanterar detta till synes ganska enkla instrument galet ! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
15 timmar sedan skrev Rascal:

Tångamp. mätare brukar vara noga med åt vilket håll strömmen går i sladden. På min finns en liten diskret pil på själva tången.

Hur kan den veta det? Finns det månne två spolar eller hallelement inuti käftarna? 

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Hur kan den veta det? Finns det månne två spolar eller hallelement inuti käftarna? 

Jag är inte kunnig nog i elektronik för att veta hur det går till men är läskunnig (bruksanvisningen) och har självklart provat med min tång och den ger olika värden beroende på hur jag vänder den.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Rascal:

Jag är inte kunnig nog i elektronik för att veta hur det går till men är läskunnig (bruksanvisningen) och har självklart provat med min tång och den ger olika värden beroende på hur jag vänder den.

Min tång växlar bara +/- tecken när jag vänder på den. 
Menar du att du får olika värden (siffror) när du vänder din?

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev ChristerN:

Min tång växlar bara +/- tecken när jag vänder på den. 
Menar du att du får olika värden (siffror) när du vänder din?

Ja, jag får olika värden på bägge mina om jag vänder dom. 

Det finns även en liknande pil på pickupen till stroboscope lampan för tändinställning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev Rascal:

Tångamp. mätare brukar vara noga med åt vilket håll strömmen går i sladden. På min finns en liten diskret pil på själva tången.

Lite överkurs då. 

Åt vilket håll går elektrisk likström? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minuter sedan skrev Hybro:

Lite överkurs då. 

Åt vilket håll går elektrisk likström? 

Strömmen går från källan i plusledaren till förbrukaren, och sedan tillbaka till källan i minusledaren.

Källan är i vårt fall oftast ett batteri, en generator, en solcellsanläggning etc.

Däremot rör sig elektronerna åt motsatt håll, alltså från plus till minus.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dags för en liten uppdatering

Fortsatte, vad jag inbillat mig varit felsökning, men vad som troligen bara varit oaktsamhet.

 

Slog av precis allt med huvudströmbrytaren och ändå går ca 0,3ah genom batterierna.

Med strömmen på mätte jag upp att  Kylskåpet nere i båten drar ca 5-5.5ah, mätt på pluskabeln bakpå kylskåpet. Dock är skåpet ett "Coolmatic RD60". Specat till 12v/5ah. 56liter. Sitter en kontrollbox som det står "Danfoss" på.

Radion drar lite grann, osv osv. Ständig förbrukning på knappa 1ah, förutom när kylskåpet startar. 

Gick från 12.72v igår em, till ca 12,60 imorse när jag gick upp, ca 12 timmar senare. Så nu verkar mattematiken gå ihop sig.

 

Eldprovet kommer på fredag, då lämnar vi hemmahamn för 2 veckor semester. Sambon har aldrig varit så länge på sjön. Ska bli roligt!

 

Verkligen tack för all hjälp, hoppas att allt verkar stämma, annars hör jag av mig igen! 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elektriskt ström, vedertagen, går som Herr Ohm och alla andra ej vetandes påstår från Plus till Minus. 

 

Men se. Ström utgörs av elektroner, som vandrar från minus till plus. 

 

Eller är det månne någon som har andra idéer av vad ström utgörs av? 

  • Like 1
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
43 minuter sedan skrev Pierrelu:

Dags för en liten uppdatering

Fortsatte, vad jag inbillat mig varit felsökning, men vad som troligen bara varit oaktsamhet.

 

Slog av precis allt med huvudströmbrytaren och ändå går ca 0,3ah genom batterierna.

Med strömmen på mätte jag upp att  Kylskåpet nere i båten drar ca 5-5.5ah, mätt på pluskabeln bakpå kylskåpet. Dock är skåpet ett "Coolmatic RD60". Specat till 12v/5ah. 56liter. Sitter en kontrollbox som det står "Danfoss" på.

Radion drar lite grann, osv osv. Ständig förbrukning på knappa 1ah, förutom när kylskåpet startar. 

Gick från 12.72v igår em, till ca 12,60 imorse när jag gick upp, ca 12 timmar senare. Så nu verkar mattematiken gå ihop sig.

 

Eldprovet kommer på fredag, då lämnar vi hemmahamn för 2 veckor semester. Sambon har aldrig varit så länge på sjön. Ska bli roligt!

 

Verkligen tack för all hjälp, hoppas att allt verkar stämma, annars hör jag av mig igen! 

 

Nu är det lite besserwisservarning, men ström mäts i A, Ampere. Energi/kapacitet är Ah, alltså Ampere x timme. Så när du mäter momentan ström med ett instrument (multimeter eller tångamperemeter) så är det enheten A, Ampere - utan "h". Det är nog vad som står på instrumentet också.

 

Nu förstår vi nog ändå i den här tråden, men det kan annars lätt bli rörigt om man blandar enheterna....

 

Men hur kan radion (avstängd) dra 1A ?!?  En avstängd radio (minnesbackup i princip) drar max något tiotal mA.

Du måste mena att allt annat drar c:a 1A när kylen inte går, eller hur ?  Men även 1A är ganska mycket i "ströförbrukning". Tänk på att det blir 24Ah som dras ur batterierna på ett dygn till...ja, vaddå ?

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2021-07-01 vid 17:41 skrev Rascal:

Ja, jag får olika värden på bägge mina om jag vänder dom. 

Det finns även en liknande pil på pickupen till stroboscope lampan för tändinställning.

Pilen är egentligen bara till för att ge rätt tecken, plus eller minus.

 

Däremot är det viktigt med en DC-tångamperemeter att man nollar den i det läge/orientering man kommer mäta (fast utan sladden igenom förstås), eftersom det jordmagnetiska fältet (och andra statiska magnetfält) kan påverka. Det är nog därför det blir lite olika värden när du vänder och vrider på den. Olika tänger är olika känsliga, dock.

 

Att det är en pil på stroboskoplampan är nog snarast för att den skall trigga på rätt flank, dvs på framkanten av pulsen. Felvänd blir det omvänd polaritet på pulsen, och det skulle kunna spöka till timingen på triggningen, kanske....

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
35 minuter sedan skrev Hybro:

Elektriskt ström, vedertagen, går som Herr Ohm och alla andra ej vetandes påstår från Plus till Minus.

@Hybro: Jo, strömmen går faktiskt från plus till minus.

 

Och det gör den just genom att de negativt laddade elektronerna rör sig åt andra hållet. Men det är elektronerna det, inte begreppet ström. Se t ex https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_ström

 

"Eftersom strömmen kan vara flödet av antingen positiva eller negativa laddningar, eller båda, krävs en konvention för strömriktningen som är oberoende av den aktuella typen av laddningsbärare. Den konventionella strömriktningen är godtyckligt definierad som riktningen för flödet av positiva laddningar"

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Hybro:

Elektriskt ström, vedertagen, går som Herr Ohm och alla andra ej vetandes påstår från Plus till Minus. 

 

Men se. Ström utgörs av elektroner, som vandrar från minus till plus. 

 

Eller är det månne någon som har andra idéer av vad ström utgörs av? 

Hade vi inte klargjord det en gång för alla, i nån tråd för inte allt för längesedan??!

Försök inte att ändra på de fysiska grundlagarna.🤨

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy