Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Landkrabbann

AQ 151A med 290 drev läcker vit vätska

Rekommendera Poster

Köpte en begagnad Flipper 700 med AQ 151a samt ett 290 drev förra veckan, när vi åkte nu andra gången så ser jag att den översta mitt skruven i drevet snurrar och läcker en vit mjölk liknande vätska, se bild.

Nån som vet vad det kan vara?

 

F6EF0AC1-4D7E-4D00-B762-31870F4FBD83.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detdär är oljenivåstickan. På skruven sitter det en mätsticka som visar oljenivån i drevet. Om skruven snurrar är den lös och du har nu hela drevet fullt med vatten. Den vita vätskan är olja blandat med vatten som trycks ut när du kör. Du borde omgående byta olja i drevet och också kanske skölja ur drevet med olja för att få bort allt vatten. Att köra med vatten i drevoljan leder fort till slitage och rost så detta bör göras omgående. Kolla packningen på oljestickan/skruven och drag åt denna skruv då oljebytet är genomfört. Förhoppningsvis är det bara någon som glömt dra åt skruven och därför har du nu vatten i drevet men det kan självklart komma in andra vägar också så detta bör ses över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för informationen. Såg även att 3 av 4 hörnskruvar i toppen verkar saknas, kan ju göra att vatten kommer in.

suck..ska försöka hitta nån som kan titta på det asap.…. Dessutom la motorn av precis när vi fått fören in genom y-bommen och skulle lägga till hemma och vägrade sedan gå igång igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken osis, hoppas du får ordning på grejona, men ännu är det länge kvar av sommaren! 290 dreven är bra grejor och finns mycket reservdelar och kunskap om dem så det ska nog fixa sig! Hoppas du får ordning på motorn också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag förstod det som att det finns mycket reservdelar och kunskap… (även om jag saknar den just nu)… till både AQ151 och 290 dreven. Hoppas nu bara hitta någon i norrort som kan serva båten och rädda vår sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Landkrabbann:

Ok tack för informationen. Såg även att 3 av 4 hörnskruvar i toppen verkar saknas, kan ju göra att vatten kommer in.

suck..ska försöka hitta nån som kan titta på det asap.…. Dessutom la motorn av precis när vi fått fören in genom y-bommen och skulle lägga till hemma och vägrade sedan gå igång igen.

 

Är det de fyra insexskruvarna i drevets lock, högst upp du avser?

Tre av dem hat ett vanligt huvud med insexfattning, den fjärde är försänkt och har en O-ring. Jag har aldrig lyckats lista ut varför det är så, om den är avsett för påfyllning eller någonting...

 

Ny olja fyller man iallafall på genom ett ”hål” innanför kåpan som sitter längst bak. Här finns växelarmen till den ansluter växelvajern, snett ovanför denna finns påfyllningen, et större och platt insexhuvud. Kåpan är inte vattentät, så det är normalt att set finns vatten innanför den.

 

Längst ned på drevet på dess styrbordssida finns en avtappningsplugg för oljan.

Påfyllningen, ”den mystiska skruven”, oljestickan, och avtappningen har alla litet olika packningar eller O-ringar.

 

Men det finns tre packboxar där det kan läcka in vatten, vid propelleraxeln, vid drivaxelknuten och vid denna växelförare.

 

Drevdelar.se har det mesta du behöver.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Är det de fyra insexskruvarna i drevets lock, högst upp du avser?

Tre av dem hat ett vanligt huvud med insexfattning, den fjärde är försänkt och har en O-ring. Jag har aldrig lyckats lista ut varför det är så, om den är avsett för påfyllning eller någonting...

 

Ny olja fyller man iallafall på genom ett ”hål” innanför kåpan som sitter längst bak. Här finns växelarmen till den ansluter växelvajern, snett ovanför denna finns påfyllningen, et större och platt insexhuvud. Kåpan är inte vattentät, så det är normalt att set finns vatten innanför den.

 

Längst ned på drevet på dess styrbordssida finns en avtappningsplugg för oljan.

Påfyllningen, ”den mystiska skruven”, oljestickan, och avtappningen har alla litet olika packningar eller O-ringar.

 

Men det finns tre packboxar där det kan läcka in vatten, vid propelleraxeln, vid drivaxelknuten och vid denna växelförare.

 

Drevdelar.se har det mesta du behöver.

Den fjärde med o-ring har det för att det går en oljekanal genom för smörjningen av drevet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Landkrabbann:

Köpte en begagnad Flipper 700 med AQ 151a samt ett 290 drev förra veckan, när vi åkte nu andra gången så ser jag att den översta mitt skruven i drevet snurrar och läcker en vit mjölk liknande vätska, se bild.

Nån som vet vad det kan vara?

 

F6EF0AC1-4D7E-4D00-B762-31870F4FBD83.jpeg

Du ska absolut kontakta säljaren detta har inte inträffat sen du köpte båten. Detta måste säljaren vetat om. Jag anser det på gränsen till bedrägeri om man säljer en sådan båt behäftad med detta felet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry för sent svar, haft åska och strömavbrott under em …inget som går som det ska just nu ;)

Ja precis det är dessa skruvar jag syftar på ser ut som 3 st är borta men kan ev sitta djupare, har ej lyckats undersöka detta ännu, såg bara konstigt ut och en möjlig orsak till problemet.

Tack för dit tips Georg_Ohm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja detta måste ha varit ett problem tidigare, säljaren kändes relativt kunnig på motorer och själva båten…ingen landkrabba som jag själv. Detta känns ej som ett nytt problem.

Kunde dock ej se något vid den korta provkörningen, men detta är första gången vi är ute efter köpet…trist.

Ska ta upp det med köparen!

Tack.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Landkrabbann:

Sorry för sent svar, haft åska och strömavbrott under em …inget som går som det ska just nu ;)

Ja precis det är dessa skruvar jag syftar på ser ut som 3 st är borta men kan ev sitta djupare, har ej lyckats undersöka detta ännu, såg bara konstigt ut och en möjlig orsak till problemet.

Tack för dit tips Georg_Ohm.

Ja dom sitter djupt ned, under det översta hålet, om du förstår vad jag menar? många gånger kan det sitta en massa gammal färg i hålen. Det är liksom dubbla hål, ett över som man trär ned skruvarna i och ett nedre med gängor. Detta gäller för de främre skruvarna.

7 minuter sedan skrev Landkrabbann:

Ja detta måste ha varit ett problem tidigare, säljaren kändes relativt kunnig på motorer och själva båten…ingen landkrabba som jag själv. Detta känns ej som ett nytt problem.

Kunde dock ej se något vid den korta provkörningen, men detta är första gången vi är ute efter köpet…trist.

Ska ta upp det med köparen!

Tack.

 

Man kan ju hoppas att det bara är oljestickan som inte varit ordentligt iskruvad. 
Hursomhelst måste du ju ta upp båten och tappa ur drevoljan. Men tag kontakt med säljaren först.

 

Man kan enkelt provtrycka drevet för att se så att det inte läcker, samt lika enkelt kolla om det tål undertryck.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja detta måste ha varit ett problem tidigare, säljaren kändes relativt kunnig på motorer och själva båten…ingen landkrabba som jag själv. Detta känns ej som ett nytt problem.

Kunde dock ej se något vid den korta provkörningen, men detta är första gången vi är ute efter köpet…trist.

Ska ta upp det med köparen!

Tack.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nere vid båten igen nu ikväll för att försöka skruva till oljestickan i drevet men den gängar inte alls och går ej att fästa. Sitter lös och bara dra upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är nog gängorna sönderdragna i locket. Och dessa går inte sönder av sig självt. 

Håll inte på med detta själv utan kräv åtgärd av säljaren. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
33 minuter sedan skrev Landkrabbann:

Var nere vid båten igen nu ikväll för att försöka skruva till oljestickan i drevet men den gängar inte alls och går ej att fästa. Sitter lös och bara dra upp.

Se där, där har du orsaken till problemet.
Det kan tänkas jag skriver fel, men jag har för mig att det är 3/8 UNC. 
Det är ju stål i stickan, aluminiumlegering i locket, så sannolikt är det gängorna i locket som är trasiga. Det finns rostfria instatsgängor, typ Helicoil och liknande man kan reparera locket med.

Som redan sagts, låt säljaren stå för fiolerna!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är bara orolig att jag upptäckte detta för sent och att något har skurit i drevet och detta orsakar motorstoppet…om det nu är möjligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...