Jump to content
Sunday 25 September 2022
frekop

startproblem

Recommended Posts

Hej, har en 3l Mercruiser som inte startar. Den är stendöd när jag vrider på tändningen inte ens ett klick i solenoiden. Kan starta motorn med skruvmejsel mellan kontakter solenoid. Har provat ett annat tändningslås, lossat och gjort rent kabelanslutningar. har ni fler tips?

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev frekop:

Hej, har en 3l Mercruiser som inte startar. Den är stendöd när jag vrider på tändningen inte ens ett klick i solenoiden. Kan starta motorn med skruvmejsel mellan kontakter solenoid. Har provat ett annat tändningslås, lossat och gjort rent kabelanslutningar. har ni fler tips?

Mät upp om du har ca 12v över solenoiden på lågströmssidan när du vrider om nyckeln. Om du har 12v där så ska den sluta kretsen till startmotorn. Gör den inte det är solenioden troligtvis trasig. Solenoidens funktion kan också påverkas av dålig kontakt eller dåligt batteri, men det verkar det som att du har kollat.

Edited by Craycoat

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev frekop:

Hej, har en 3l Mercruiser som inte startar. Den är stendöd när jag vrider på tändningen inte ens ett klick i solenoiden. Kan starta motorn med skruvmejsel mellan kontakter solenoid. Har provat ett annat tändningslås, lossat och gjort rent kabelanslutningar. har ni fler tips?

 

3 timmar sedan skrev Craycoat:

Mät upp om du har ca 12v över solenoiden på lågströmssidan när du vrider om nyckeln. Om du har 12v där så ska den sluta kretsen till startmotorn. Gör den inte det är solenioden troligtvis trasig. Solenoidens funktion kan också påverkas av dålig kontakt eller dåligt batteri, men det verkar det som att du har kollat.

Det förefaller ändå som om trådskaparen kan starta  motorn, med en skruvmejsel, och då borde ju solenoiden funka,

Jag vet inte hur det är på just denna motorn, men en del amerikanska motorer har ett startrelä, istället för kontaktor i solenoiden, om så är fallet skall startrelät kollas.

Sedan har man väl vanligtvis en neutrallägesbrytare i reglaget, som omöjliggör start om en växel ligger i... den brytaren kan ju gå sönder, eller så ligger det i en växel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

Det förefaller ändå som om trådskaparen kan starta  motorn, med en skruvmejsel, och då borde ju solenoiden funka,

Jag vet inte hur det är på just denna motorn, men en del amerikanska motorer har ett startrelä, istället för kontaktor i solenoiden, om så är fallet skall startrelät kollas.

Sedan har man väl vanligtvis en neutrallägesbrytare i reglaget, som omöjliggör start om en växel ligger i... den brytaren kan ju gå sönder, eller så ligger det i en växel.

Skruvmejseln ersätter ju kontaktfunktionen i solenoiden. Jag skulle kolla solenoiden och om den får någon manöverström.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Det förefaller ändå som om trådskaparen kan starta  motorn, med en skruvmejsel, och då borde ju solenoiden funka,

Jag vet inte hur det är på just denna motorn, men en del amerikanska motorer har ett startrelä, istället för kontaktor i solenoiden, om så är fallet skall startrelät kollas.

Sedan har man väl vanligtvis en neutrallägesbrytare i reglaget, som omöjliggör start om en växel ligger i... den brytaren kan ju gå sönder, eller så ligger det i en växel.

Jag misstänker att trådskaparen har kortslutit reläet med skruvmejsel. Det är vanligt förekommande att man kallar startrelät för startsolenoid, jag förutsatte att detta var fallet och skrev vidare på samma sätt, ber om ursäkt för den felaktiga benämningen av solenoid, men det var i all välmening kan jag lova!

Edited by Craycoat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemet löst 🙂 hade ström 12v  över solenoiden, men som sagt den var stendöd, bytte till en annan jag hade liggandes och då startade den upp direkt, tackar för tipsen. 🇸🇪

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuter sedan skrev frekop:

Problemet löst 🙂 hade ström 12v  över solenoiden, men som sagt den var stendöd, bytte till en annan jag hade liggandes och då startade den upp direkt, tackar för tipsen. 🇸🇪

Ursäkta att jag påpekar det, men du hade 12 volts spänning över solenoiden. Ström passerar först när solenoiden drar.  😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah ok, jag är varken bil eller båt elektriker,  ber om ursäkt om jag benämner saker fel, tipset jag fick tidigare i tråden hjälpte mig iallafall framåt och jag kunde utesluta en hel del saker och gå direkt på solenoiden. Problemet löst. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Craycoat:

Jag misstänker att trådskaparen har kortslutit reläet med skruvmejsel. Det är vanligt förekommande att man kallar startrelät för startsolenoid, jag förutsatte att detta var fallet och skrev vidare på samma sätt, ber om ursäkt för den felaktiga benämningen av solenoid, men det var i all välmening kan jag lova!

Vad menar du att det är för skillnad på ett startrelä och en startsolenoid? För mig är det två olika ord för samma sak.

Edited by Rascal
.
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev frekop:

Ah ok, jag är varken bil eller båt elektriker,  ber om ursäkt om jag benämner saker fel, tipset jag fick tidigare i tråden hjälpte mig iallafall framåt och jag kunde utesluta en hel del saker och gå direkt på solenoiden. Problemet löst. 

Bra att det löste sig, det viktigaste är att man gör sig förstådd inte att man kan alla namn 100% rätt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Rascal:

Vad menar du att det är för skillnad på ett startrelä och en startsolenoid? För mig är det två olika ord för samma sak.

Solenoiden är en del i reläet. Det är spolen som blir magnetisk när man spänningssätter den. Reläet är hela konstruktionen med spole och brytaren som sluts när spolen blir magnetisk. Men ja man brukar kalla startrelät för startsolenoid, men det är väl inte 100% korrekt vilket George påpekade.

Edited by Craycoat
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Craycoat:

Solenoiden är en del i reläet. Det är spolen som blir magnetisk när man spänningssätter den. Reläet är hela konstruktionen med spole och brytaren som sluts när spolen blir magnetisk. Men ja man brukar kalla startrelät för startsolenoid, men det är väl inte 100% korrekt.

Låter bra då fortsätter jag att säga både det ena och det andra utan att skämmas. Det gör ju även reservdelslistor och verkstäder.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Rascal:

Låter bra då fortsätter jag att säga både det ena och det andra utan att skämmas. Det gör ju även reservdelslistor och verkstäder.

Ja jag tror att det är ett gångbart begrepp som vi kan fortsätta med!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En solenoid kan vara flera olika saker, det är i ordets mening en elektromagnet som gör om en elektrisk puls till en linjär rörelse.

I detta forum nämner vi ofta solenoiden då vi skriver om startmotorer, då det på startmotorer finns en sådan, den har två uppgifter, dels mekaniskt trycka in bendixdrevet i svänghjulets kuggkrans, dels sluta en rätt så stor kontakt som ger spänning och ström till startmotorn.

På amerikanska motorer, startmotorer, kan det dock se litet annorlunda ut.

 

Kraftiga relän brukar man kalla för ”kontaktorer” men jag vet inte var gränsen går mellan relä och kontaktor. Relät låter klick, kontaktorn låter tjadonk....

 😀

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...