Jump to content
Saturday 25 June 2022
jmwa

Överhettning VP 4,3 gxi. Hjälp!

Recommended Posts

Sjösatte båten i tisdags. Motorn är en VP 4,3 gxi-GF från 2007 med färskvattenkylning, Utmärkt skick. Efter några hundra meters färd i mycket låg fart steg temperaturen och larmet gick. Stängde av och ankrade, kollade impeller som var ok. Startade igen, lät motorn gå på tomgång. Samma sak igen. Har felsökt länge men inte hittat något. Observationer: impellerhuset blir varmt (normalt?) Värmeväxlaren blir mycket varm (normalt?) Termostaten funkar. Det kommer vatten ur drevet (kan inte se om det är mindre än normalt). Tagit isär och rensat upp lite skräp i värmeväxlaren (gjorde ingen skillnad) Multiremmen tjuter lite, så var det inte förut (fel på cirkulationspumpen?) Limpor och risers är 14 år gamla (igensatta? Varför då inga problem alls fram tills nu?)

Jag skulle verkligen uppskatta kloka tips! Fråga 1: vad är nästa steg?

Tack på förhand!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är jag ingen expert på just detta🙃, men jag skulle kolla om vattnet över huvud taget cirkulerar om man kan det, du kanske kan hålla i någon slang och känna om vattnet rör sig. Annars så skulle jag direkt börja demontera allt för att se om det är stopp någonstans.

Share this post


Link to post
Share on other sites

14 år på avgasdelar är end of life. Rostar det sönder på fel ställe så har du garanterat vatten i cylindrarna. Delningen riser/limpa är ett känsligt ställe.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tänkte skruva av mina bägge risers gör att kolla status på rost. Säger du att man borde ta ett tag i semesterkassan och byta limpor och risers, oavsett vad man kan se?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du helsystem på sötvattenkylningen så brukar limporna klara sig. Är det halvsystem så byt både limpor och risers. Inget att kolla hur det ser ut, inte värt att pressa en säsong extra. Får du vatten in i cyllarna så står du med ett större problem och dyrare.
Kan vara så att det redan är försent och varmgången beror på just vatteninträngning. Eller att vattendumpen i knät (risern) har rostat ihop vilket du var inne på. 

Nu finns det lite olika fabrikat. Har själv råkat ut för dåliga Kina delar i det fallet HGE. Bytte 2016 och ligger still just nu pga skiten läcker vatten in i avgaskanalen. Har haft HGE tidigare (höll i 13 år, se bild) vilket funkat utmärkt men inte den här gången. Blir Sierra nu. Barr är nog ännu bättre. Verkar dock svårt att hitta firmor som har hemma. Pratade med Hansen marin och framför allt risers är restade. Men du har det nya utförandet så där verkar det finnas 

https://www.hansenmarine.se/Product/Volvo-V6-Limpor-Kna-kit-563744

image.png.5967c046955cfdc4f20b6abb294480bb.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för det Gelis! Hur ser man om man redan har haft vatten i cylindrarna? Det kommer ingen ånga ut med avgaserna vad jag kunnat se.

Jag har också spanat in satsen du länkade till. Lite osäker bara om den passar till gxi-gf specifikt. Några andra tillverkare listar på motsvarande produkt alla möjliga versioner av gxi-g men utelämnar gxi gf. Hur vet man om de passar innan man beställer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verkar vara samma till  g och gf

https://www.volvopentashop.com/epc/sv-SE/Details/PentaPartsCatalog/M-G4-B_X_2510?path=MarineGasolineEngines%2FM-G4-B_X%2FM-G4-B_X_2510

 

Är dock ingen expert på dom nyare modellerna, kan ju vara ide att ringa till hansen innan köp.

 

Ta bort stiften och kör runt motorn kommer det lite stänk ur tändstifthålen ja då är vatten ett faktum även stiftens färg kan tala om hur det står till.

Här får du kolla hur du ska hantera tändsystemet utan stift.

 

Edited by Gelis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uppdatering: jag har nu bytt till nya limpor och risers. Det var sannerligen på tiden...MEN det löste inte problemet. Detta kan jag se: åtminstone lite sjövatten passerar genom sin krets. Med det verkar vara väldigt lite. Körde några minuter med ena limpans dräneringsplugg urskruvad. Där kom knappt ut något vatten alls. Har också öppnat locken på värmeväxlaren och kört en metalltråd genom.varenda rör. Där är det inte blockerat.

Som jag förstår det borde alltså trycksidan vara ok. Återstår sugsidan. Vad annat kan jag ha missat?

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev jmwa:

Uppdatering: jag har nu bytt till nya limpor och risers. Det var sannerligen på tiden...MEN det löste inte problemet. Detta kan jag se: åtminstone lite sjövatten passerar genom sin krets. Med det verkar vara väldigt lite. Körde några minuter med ena limpans dräneringsplugg urskruvad. Där kom knappt ut något vatten alls. Har också öppnat locken på värmeväxlaren och kört en metalltråd genom.varenda rör. Där är det inte blockerat.

Som jag förstår det borde alltså trycksidan vara ok. Återstår sugsidan. Vad annat kan jag ha missat?

Du måste du kolla bit för bit på sugsidan. Det börjar vid drevet och går sedan i slang till oljekylaren och sedan till sjövattenpumpen.

 

du skrev att sjövattenpumpen blev varm. Du måste troligen se över och byta impeller. Demontera pumpen och kika, nu vet jag inte vilken pump du har men det brukar finns renoveringkit till dessa. Pumphuset kan också bli ”slitet” , lager etc. så kolla helheten och inte bara impellern. 
 

tänk på att slangen med sjövatten på sugsidan kan vara under vattenlinjen, lossar du det kan det forsa vatten. Enklast är ju att greja med detta på land.

 

nån här på MG som har tips på hur man enklast  kollar fritt flöde på sugsidan när båten ligger i vattnet ?

 

ps. När du ändå river i detta kan du överväga om du skall installera ett sjövattenfilter. Det kommer hålla bort att skräp kan leta sig vidare till kylsystemet, underlätta kontroll av flöde samt vinterkonserveringen. 
 

Jag har själv planer på att montera detta av ovan nämnda orsaker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack Johan

Nu har jag en ny huvudteori (har läst om.flera som råkat ut för detta: när jag i våras bytte drivknutsbälg lossade jag även vattenslangen och avgasbälgen. Sedan kanske jag har satt tillbaka vattenslangen på drevet på ett felaktigt sätt. Då viks ven lätt när man fäller ner drevet, och vattenintaget försvåras. Imorse badade jag och kände med handen kring vattenslangen och stosen den sitter på. Det känns som om den ev sitter fel. Men detta är för svårt att fixa i vattnet. Fortsättning följer...

PS

Har kollat allt annat, flera gånger. Impeller givetvis bytt, två gånger. Impellerhuset är i utmärkt skick. Kylningen funkade perfekt fram till torrsättning i höstas. Enda som hänt sedan dess är byte av drivknutsbälg. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lossa inkommande slang impeller.Fäst över vattenlinjen ev klämma eller plugg i den.Sätt på en slangbit i pumpen o sänk ner i en dunk,spann med vatten o se att den suger.Då får du iallafall ringat in om felet ligger i drevet ell nån annanstans.Det var längesen jag hade VP men med min gamla aq170 för 30år sen hade det gått att göra så här.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Obegripligt! Detta har hänt sen sist: byte av risers och limpor (behövdes oavsett). Ingen skillnad. Felsökning med provsugning i alla enskilda slangar och sektioner. Resultat: inget fel hittat.
Trycksidan: perfekt flöde.
Provkörning visar följande: trots primning genom spolporten orkar den inte suga vatten från sjön. MEN: om man sprutar lite med vattenslang i vattenintaget under ytan kommer den igång och suger starkt och bra så länge motorn går. Ingen överhettning, perfekt temp. Sedan stannar man motorn, väntar ett par minuter och startar igen. Då suger den inte utan ett litet startsprut  med vattenslang. Och sådär gåller det på. Impeller och impellerhus i synbarligen bra skick. Inga luftläckor på sugsidan. Allt funkade perfekt vi upptagning i höstas.
Nu är jag desperat! Vad göra?? Den som kommer med rätt tips och räddar en båtvecka åt mig blir min hjälte!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur har du kollat att det inte finns någon luftläcka på sugsidan? Med en genomskinlig plastslang? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det sitter an anslutning för spolning av sjövattensystemet på styrbords sida av motorn. Den har ett blått lock. Den sitter före pumpen. En lite luftläcka där gör att pumpen inte suger vatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ohoj! prova att se om det hjälper att svänga/höja drevet ,inte med högt varv 

slangen verkar vara en svag punkt i detta 

om du behöver ta upp passa på spola bort beväxning inte för problemet men iaf  B

Share this post


Link to post
Share on other sites

skriver sakta  föregående verkar lovande  till bra pris :) B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemet löst! Som jag hela tiden misstänkte var felet enkelt och berodde på klant från min sida. Jag köpte till slut en ny vattenpump. När jag monterade den såg jag en skillnad mot min gamla: det visade sig att jag vid impellerbytet i juni råkat sätta den nya o-ringen ovanpå den gamla...Det gjorde att impellerhuset blev ca 2 mm djupare, och den mesta sugkraften försvann. Nu sitter o-ringen rätt, och motorn kyls som den ska.
Jaja, limpor och knän behövde i alla fall bytas, och nu vet jag mer om hur kylsystemet funkar. Och på tisdag börjar en liten fyradagars båtsemester med familjen🙂
Tack för alla goda råd!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy