Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tessin

Mercruiser 5,7 - ”hugger” vid vissa varvtal

Rekommendera Poster

Hej,

Vänder mig till detta forum igen för att få kloka råd. Hoppas någon kan hjälpa mig rädda båtsemestern.

 

Sjösatte för 2 v sedan. Har pysslat mkt med motorn under vintern, bl a bytt bälgar och knän. Allt startade och gick som det skulle (dock med ett mindre missöde att två tändkablar satt fel, nu åtgärdat). Lite problem också i början att få allt tätt kring termostathuset.

 

Motorn går fint på tomgång, och låter som den ska när jag varvar i friläge. Men när jag börjar åka och når ca 6-7 knop är det som att motorn ”hugger” till korta perioder. Huggen gör att den går ojämnt och lite ryckigt. Om jag däremot varvar upp och planar känns inga hugg och den går som vanligt. 

 

Jag har bytt alla stift och jobbat med att ställa in förgasaren (Holley 4-port), men får inte bort den ryckiga gången. Har också, efter tips från mekaniker, gjort rent tändkablarna. 

 

En kunnig person har åkt med och menar att det kan vara fel i drevet, något lager eller liknande som gör att motorn går tungt på vissa varv då motståndet ökar. Motorn i sig tycker han låter bra. Han nämnde också något om att det skulle kunna vara kopplat till tändningen (fördelardosa mm). 

 

Det jag undrar är om det kan vara drevet som skapar dessa problem? Vi åker ofta 6-7 knop, kan drevet ha blivit slitet just i det fartintervallet? 

Om inte, vad skulle i övrigt kunna skapa dessa huggg/ojämnheter. Rensa förgasare, byta tändkablar - vad är nästa steg?

 

Och hur stor risk kan det vara att skiten rasar om vi ändå åker lite i sommar. Motorn går bra och vid högre varv märks inga problem.

 

Tacksam för alla goda råd!

🙏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte på drevet. Problemet bör vara värst när belastningen är högst vilket den troligen inte är vid 6-7knop. Möjligen är 6-7 knop lite högt för att få lägst bränsleförbrukning. 

Gissar på att det är förgasaren, kan det vara så att vid det varvtalet så går den från låg till högfartsmunstycke eller öppnar nästa port. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kört en längre stund tex motsvarade någon mil på en bil med två skiftade så kan du ha en sprucken kolv, själv gjort missen på ett bigblock en gång och ca 2,5 mil räckte.  Men kolla tändkablar igen vid två nära som växlas blir det huggande gång vid vissa varvtal och även högre motortemp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit inne på förgasaren. Ligger något i att det kan hänga ihop med visst varvtal. Den renoverades dock förförra säsongen. Men  kanske ska jag ta loss lite delar och blåsa rent på nytt......

 

Skulle tändningen kunna spöka också!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Eile!

Har varit nere och kollat alla kablat. De sitter som de ska, ska pröva att köpa nya imorgon. 

 

Sprucken kolv låter ju inte bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev FIATX19:

Tror inte på drevet. Problemet bör vara värst när belastningen är högst vilket den troligen inte är vid 6-7knop. Möjligen är 6-7 knop lite högt för att få lägst bränsleförbrukning. 

Gissar på att det är förgasaren, kan det vara så att vid det varvtalet så går den från låg till högfartsmunstycke eller öppnar nästa port. 

Skulle det kunna vara drivlinan mellan motor och drev? Känns som om vibrationerna uppstår där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du möjlighet anslut en tändningslampa prova på alla tändkablar gärna på den belastning där det strular . om/när du byter kablar se noga i anslutningarna att ingen oxid finns, även spolens, märk /fota/ta reda på vilken som ska vart .det är mera vanligt med tändfel än förgasarfel hittills iaf. B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bemek:

har du möjlighet anslut en tändningslampa prova på alla tändkablar gärna på den belastning där det strular . om/när du byter kablar se noga i anslutningarna att ingen oxid finns, även spolens, märk /fota/ta reda på vilken som ska vart .det är mera vanligt med tändfel än förgasarfel hittills iaf. B

Har beställt nya kablar, ska byta imorgon. Ska då också passa på att kika i fördelaren. Känner mig dock lite osäker på det senare - har inte rotat i någon fördelare tidigare. Hur ser jag om det är oxiderat? Något annat särskilt att tänka på?  Hur gör jag t ex  att vara säker på att jag inte ändrar tändningen?

Kanske basala frågor, men är inte så hemma på elfrågorna när det gäller motorn. 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med hugger tolkade jag det som att motorn vid vissa varvtal tillfälligt tappar effekt/ork.

Men när du skriver vibrationer så är det en annan sak. Vibrationer följer gärna varvtal och vid vissa blir det självsvängning. Svårt att med ord förklara hur man vet vad som är problemet. Men försvinner problemet om du svänger är det troligen drevet. Samma om du tittar drevet. Har du samma problem om du backar med samma varvtal. Kan du manuellt choka motorn lite eller strypa lufttillförseln, kvarstår problemet. I korthet testa allt du kan tänka dig för att kunna dra en slutsats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...