Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Rikard76

Köp av Ryds med Archimedes snurra

Rekommendera Poster

Hejsan! Ny här på forumet och är precis på väg att köpa en liten båt. Tänkte höra med er om lite info ang. båt&snurran i fråga. Det är en Ryds 475 GT ifrån 80-talet med trimaran skrov. Hittar ingen info på nätet om detta skrov. Hur går den i vattnet tror ni? Snurran är en Archimedes Penta 360 Offshore. Hittar inget om motorn heller...Är det än 35 hästare? Övriga tips och synpunkter mottages gärna! Jag ska få ge 8000:- för rubbet. Mvh Rikard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst gunnar jansson

Båtmotorn är redan från start för klen. Sedan är det svårt och dyrt att fixa delar till den. Är en gammal knota från tidigt 70-tal. Är inget att satsa på. Båten kan vara bra. Men Ryds har ju inte det bästa ryktet. Skulle nog hoppa av det köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar! Jag är medveten om att motorn kan vara lite knepig att pyssla med, om man behöver reservdelar. Men det finns faktiskt lite begagnat att köpa, det har jag kollat. Men om man bortser ifrån motorn så är väll 8000:- ett bra pris? Jag menar, vad får man för båt för 8000:- egentligen??? Jag ska ha den till spöfiske i mälaren samt till kortare utflykter. Det intressanta är hur den kan komma att bete sig i sjön? Jag antar att det finns en anledning till att det inte byggs mycket trimaranskrov... Någon som har erfarenhet av dessa skrov (på motorbåtar)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes, vill du köpa den? 30HK Suzuki-87års modell. Skämt åsido, den är till salu men det var kanske synpunkter på båten du var intresserad av. Det är en stabil och bra båt, tippar på att den gör 25 knop med 30 hästar och 2 pers i båten. Går fint i vattnet. Den är dock ganska tung.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan. Har själv för ett par veckor sedan skaffat en Penta 25 hk. Visste då inte hur knepigt det var på impellerfronten. Trots detta lilla aber är jag helnöjd med motorn. Den går ju som en gud. Lättstartad och pigg som en unghäst. (Nåja, jag är i och för sig nybörjare och har inget att jämföra med direkt) Övriga delar verkar ju finnas att få tag på i alla fall. Kanske går det att hitta ngn liknande impeller som går att modifiera lite. I annat fall så blir ju tyvärr livstiden på motorn ngt. begränsad. Lycka till i alla fall

post-8983-1394234433,2639_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att 8000:- är ett bra pris, även om inte motorn är helt OK. Det är en bra båt om det inte är något fel på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla svar. Jag ska provköra imorgon om vädret så tillåter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provkört. Den har en tendens att sura ner stiften om man låter den stå ett tag på tomgång, men annars går motorn bra! Såg att det satt en hederlig BING förgasare på. Jag får ta och göra rent den och ställa ner tomgångsmunstycket. Själva båten är ganska grisig i durken, så det blir väll till att gnugga lite... Annars gott om utrymme att stå kasta drag på. Ska ta och köra över den till min tilltänkta bryggplats imorgon om vädrets makter är på min sida. Önska mig lycka till! Mvh Rikard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp. Nu har jag den hemma vid bryggan. Den går fint. Drar ca 10 liter på 20km (normalt eller?). Men...Vad sjutton är det för båt egentligen? Någon ryds är det inte, det är säkert! Jag har pratat med Ryds och skickat bilder och dom är tvärsäkra på att båten inte är en Ryds. Någon som känner igen den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe :-) Ja, men jag tror inte försäkringsbolaget köper det... Har letat febrilt efter en typskylt i båten, men hittar inget. ?-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att det kan vara en ommålad sandpråm från Ryssland :-D (Sorry)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en ryds 425 oavsett vad ryds säger, jämför med den bild jag lade upp till dig tidigare. Det är samma skrov men din båt ser helt annorlunda ut inuti. Jag är säker och kan maila dig fler bilder på min båt om du vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Ja tack, maila gärna lite bilder. Hehe, båten är märkt med Ryds 475GT. Ryds vägrar tydligen kännas vid den. Killen jag snacka med på Ryds visade mina bilder för nån gammal stöt där och han sa att den bergsäkert inte var en Ryds... Du säger att det är en 425:a. Jag har även bett kompisen jag köpte den av att kolla med marinan som han köpte den av... Mvh Rikard.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte denna båt var ganska lik, dock vissa skillnader. Båten heter Maritime -80...Niklas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...