Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Horisont

Tog in vatten under testkörning

Rekommendera Poster

Hej. Tänkte höra era åsikter om min senaste händelse med båten. Vi har nu hållit på med vår båt i ett år, renoverad det mesta, bytt motor men struntat i den gamla genomföringen samt ventil. När vi satte in båten var den tät, efter testkörning i hög fart uppmärksammade jag med skräck att det var mycket vatten i akterhytten. Samtidigt som vi forsade ut vattnet började vi med felsökning. Första misstanke var bultarna till den nya utombordsmotorn, vem kunde inte se  att det kom in vatten där. Inte heller givaren till den nya plottern. Tittade till ventil och genomföring, men den satt fast men ventilen hade jag glömd att stänga. Tror ni att detta kan ha varit anledningen till mitt problem?   Ville testa vad som händer genom att hålla vattenlang med hög tryck i genomföringen. Men inget läckage. Jag har nu bytt genomföring samt ventil men det kvarstår en oro att vattnet kom in på annat sätt. Men båten som nu står i land visar inga tecken på annat. Med risk att jag har gjort bort mig nu undrar jag vad ni tänker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På land lär Du inte få vatteninträngning😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja det är ju väldigt nervöst om det läcker.

Läckte det bara i högre hastighet? Eller hela tiden?

 

Om nu båten står på land, kan du ju fylla på vatten och kanske se var på utsidan detta rinner ut?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upptäckte det först när vi sänkte hastigheten och vågade då inte gasa på igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Horisont:

Upptäckte det först när vi sänkte hastigheten och vågade då inte gasa på igen. 

Vad var det för någon ventil du glömde att stänga? den låter ju klart misstänkt i sammanhanget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste ju ut och köra och titta under körning var det kommer in.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut. Det tänker jag göra. Bygger in länspump och byter genomföring/ ventil först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev Horisont:

Avloppet till diskhon.

Och ventilen på den genomföringen var öppen under testkörningen?

Var diskhons avlopp anslutet?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev Horisont:

Öppet ventil. Diskhon var anslutet.

Då borde det ju inte vara där det läcker, om nu bordsgenomföringen och ventilen är i god kondition.

Betänk vad det är du förändrat på skrovet den senaste riden, kan det vara något som är kritiskt där det kan läcka? Du nämnde en genomföring till ekolodsgivaren? Men det är du säker på att den genomföringen är helt tät?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är rätt säker på att det är tät där. Jag brukar vara väldigt noga när jag tätar hål. Men nu plockade jag ut disk och förråd som har blivit vatenskadat. Upptäckte att det stod vatten i muggar. Det tyder på vatten högre uppifrån och tänkte som du skriver på skrovet. Det är ungefär där båten plande. Tror nu att vatten har tryckts upp  så att det trängde in mellan skrov och däck om du förstår vad jag menar. Det går att röra lite på överbyggnaden där den möter skrovet. Låter det sannolikt? I så fall har jag iaf rustat upp med länspump, ny genomföring och behöver täta springa mellan skrov och överbyggnad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om bottenventilen till diskhon stod öppen så har ju vattentrycket av farten ökat och vattnet har då gått upp genom slangen och ut i diskhon och vidare ner på durken när diskhon var full.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det tänkge jag ochså som rimlig förklaring. Upptäckte dock inget vatten i diskhon eller droppar där runtomkring. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
27 minuter sedan skrev Horisont:

 Tror nu att vatten har tryckts upp  så att det trängde in mellan skrov och däck om du förstår vad jag menar. Det går att röra lite på överbyggnaden där den möter skrovet. Låter det sannolikt? I så fall har jag iaf rustat upp med länspump, ny genomföring och behöver täta springa mellan skrov och överbyggnad. 

Kommer vattnet uppifrån så det fyllt koppar/muggar i skåpet och att det inte kommer in när båten ligger still i vattnet tyder på att du kan vara orsaken på spåren.

 

Men, om det går att röra på överbyggnad kontra skrov har du större problem än att det fixas med lite tätning och en länspump....

 

Tätningen gör normalt just vad namnet säger - tätar. Sedan är det något annat som skall hålla ytorna mekaniskt på plats så att de inte rör sig (eller t.o.m. lossnar).

Vad du behöver göra är att undersöka hur delarna sitter ihop och därefter börja åtgärda så de blir stumma (i princip i alla fall) mot varandra. Naturligtvis med tätning emellan. Att köra med en lös överbyggnad, med sådana springor att det "forsar in vatten" i vissa lägen kan snart sluta i katastrof.

 

Jag skulle ha tagit en tur omgående, med ett par "medhjälpare". Medan du tar upp båten i plan tittar de på de misstänkta ställena och skriker till dig så fort de ser vatteninträngning. Då VET du, sedan är det bara att puttra hem och planera hur det åtgärdas.

Orsaken alltså, inte täta läckan för att det läcker beror (om din teori håller, vill säga) på att det blivit så löst att tätningen lossnat/separerat. Att trycka i mer tätning är bara konstgjord andning.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det låter som en bra idé.  Ska dock först bli  klar med den nya genomföringen och sen ut igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...