Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst

Powertrim sitter fast !

Rekommendera Poster

Gäst

Hej 

 

Mitt powertrim sitter fast i läget högst upp. Man hör att motorn går när man trycker både upp och ned, men inget händer?

 

skruven för att släppa på hydraltrycket är sönderslagen av tidigare ägare.

 

någon som har något tips på hur jag kan få ned den?

979AC5AC-BEC5-4A0D-A93C-E4DDA6B777A2.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-26 vid 11:21 skrev Gäst:

skruven för att släppa på hydraltrycket är sönderslagen av tidigare ägare.

Så himla typiskt att den tidigare ägaren har förstört allt. Aldrig nuvarande ägares fel😀

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-26 vid 11:21 skrev Gäst:

Hej 

 

Mitt powertrim sitter fast i läget högst upp. Man hör att motorn går när man trycker både upp och ned, men inget händer?

 

skruven för att släppa på hydraltrycket är sönderslagen av tidigare ägare.

 

någon som har något tips på hur jag kan få ned den?spacer.png

979AC5AC-BEC5-4A0D-A93C-E4DDA6B777A2.jpeg

Kan du inte få ut skruven med en slagskruvmejsel, eller hur trasig är den? Den hade kanske varit bra att få ut den så du kan byta mot en ny skruv iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har testat, men tyvärr drar man bara skruven ännu mer:(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borra med ett litet borr i skruvens centrum och försök med en grispitt. Alternativ försök slå in ett litet stämjärn i skruven som du kan skruva med. Låter konstigt att skruven bara drar mer om du provar med slagskruvmejsel, går det inte att ställa vilket håll den skall gå?

Sista förslaget är att borra ur centrum av skruven med ett litet borr för att sedan borra med det största borr du vågar utan att förstöra gängorna. Med lite gods kvar i skruven blr det gå att få ut den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev FIATX19:

Borra med ett litet borr i skruvens centrum och försök med en grispitt. Alternativ försök slå in ett litet stämjärn i skruven som du kan skruva med. Låter konstigt att skruven bara drar mer om du provar med slagskruvmejsel, går det inte att ställa vilket håll den skall gå?

Sista förslaget är att borra ur centrum av skruven med ett litet borr för att sedan borra med det största borr du vågar utan att förstöra gängorna. Med lite gods kvar i skruven blr det gå att få ut den.

Det är väldigt dumt att förstöra stämjärn på det viset, en huggmejsel är bättre, den har hårdare klinga än vad ett stämjärn har.

Vad är det för material? Aluminiumlegering i godset och en skruv av stål?

Värme är ju aldrig fel. Jag har provat en induktionsvärmre, den var väldigt bra, men också väldigt dyr.

Man kan ju tänka sig krypolja, alltså rostlösningsspray ihärdig och vänta några timmar till ett dygn, och sedan koppla den förstörda skruvskallen med en svetstång och sedan dra litet framåt, litet bakåt, tills skruven kan gängas ur.

 

Men värme på skruven och sedan svetstång, då borde det ge med sig, om nu inte rostlösningssprayen lyckas.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är det inte en Nylonskruv ?

Vad för motor är det ?

 

Får du loss skruven kommer motorn farandes, akta så du inte får den på dig/klämmer dig, palla upp med någoting.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Någon som vet om dom skruvarna brukar vara i plast/nylon ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
51 minuter sedan skrev touchwood:

 

Är det inte en Nylonskruv ?

Vad för motor är det ?

 

Får du loss skruven kommer motorn farandes, akta så du inte får den på dig/klämmer dig, palla upp med någoting.

 

Suzuki df140, den är en stålskruv :( 

52 minuter sedan skrev touchwood:

 

Är det inte en Nylonskruv ?

Vad för motor är det ?

 

Får du loss skruven kommer motorn farandes, akta så du inte får den på dig/klämmer dig, palla upp med någoting.

 

Har tänkt på det, den är uppallad. Men tack ändå! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
53 minuter sedan skrev touchwood:

 

Är det inte en Nylonskruv ?

Vad för motor är det ?

 

Får du loss skruven kommer motorn farandes, akta så du inte får den på dig/klämmer dig, palla upp med någoting.

 

Den är en stålskruv :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
2021-06-26 vid 14:59 skrev Gäst:

Har testat, men tyvärr drar man bara skruven ännu mer:(

Drar sönder skriven ännu mer ska det stå! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skruven kapad jämns med godset? 

 

Håll en mutter mitt för kapade skruven, med hjälp av jordklamman till en MIG-svets. 

 

Svetsa rakt in genom muttern mot avdragna skruven. Fyll muttern helt med svets. 

 

Den kommer att bli röd. 

 

Avbryt först när du fyllt muttern. 

Ge muttern en kraftig smäll med en vanlig snickarhammare innan den svalnar. Ska vara röd. 

 

Vänta tills allt svalnat ordentligt. 

 

Rucka muttern lite fram å åter. 

Sen är det bara att skruva ut. 

 

Har lossat många skruvar på det sättet. I maskiner och bilar. 

Fram vagnar, motorer mm. 

 

En grispitt är inget i jämförelse! Bara typ leksak. 

 

Tjolahopp. 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja svets är så klart bättre men är godset runt skruven gjuten aluminium tar man en risk att det spricker.

Huggmejsel är nog bättre än stämjärn också.

 

Våld och värme var för sig eller tillsammans

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man är rädd om aluminiummet så kan följande metod kanske fungera.

 

Jag mekar ju en hel del med gamla luftkylda folkvagnar under vinterhalvåret.

Dom har ju motorer i någon aluminium/magnesiumlegering.

Nästan alltid har stålskruvarna som håller fast ljuddämparen i cylindrarna fastnat ordentligt.

Många gånger har jag dragit av dem trots flera dygns ”bevattning” med rostlösningsvätska.

 

Då tar jag fram en högvarvig tryckluftsdriven borrmaskin, börjar med 3mm borr och olja eller skärolja, fortsätter sedan successivt med grövre borr. Alla gånger jag gjort detta lossnar bulten innan jag kommit upp i 8mm, värmen och vibrationerna, tror jag, har gjort att den lossnar. Fördelen här är också att man kan skruva den inåt, då den ramlar ut på baksidan, då det är fästöron som grejerna är skruvade i.

 

Så borra med en snabb borrmaskin, den bör väl kunna hålla 1200-1600 rpm eller mer, skruvdragare är för långsamma. Var lätt på handen, tryck inte för hårt, om man bryter av borren skapar man bara nya problem. Och då kylning med någon bra olja eller speciell vätska.

 

Grispittar, tja dom kan ju fungera, om man har tur, det har jag nog aldrig haft med sådana.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
43 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Om man är rädd om aluminiummet så kan följande metod kanske fungera.

 

Jag mekar ju en hel del med gamla luftkylda folkvagnar under vinterhalvåret.

Dom har ju motorer i någon aluminium/magnesiumlegering.

Nästan alltid har stålskruvarna som håller fast ljuddämparen i cylindrarna fastnat ordentligt.

Många gånger har jag dragit av dem trots flera dygns ”bevattning” med rostlösningsvätska.

 

Då tar jag fram en högvarvig tryckluftsdriven borrmaskin, börjar med 3mm borr och olja eller skärolja, fortsätter sedan successivt med grövre borr. Alla gånger jag gjort detta lossnar bulten innan jag kommit upp i 8mm, värmen och vibrationerna, tror jag, har gjort att den lossnar. Fördelen här är också att man kan skruva den inåt, då den ramlar ut på baksidan, då det är fästöron som grejerna är skruvade i.

 

Så borra med en snabb borrmaskin, den bör väl kunna hålla 1200-1600 rpm eller mer, skruvdragare är för långsamma. Var lätt på handen, tryck inte för hårt, om man bryter av borren skapar man bara nya problem. Och då kylning med någon bra olja eller speciell vätska.

 

Grispittar, tja dom kan ju fungera, om man har tur, det har jag nog aldrig haft med sådana.

Får testa denna variant då jag står utan svets, annars hade det så klart säkert varit effektivt :) 

 

tack för tips! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-26 vid 20:34 skrev Gäst:

Får testa denna variant då jag står utan svets, annars hade det så klart säkert varit effektivt :) 

 

tack för tips! 

Tänk på att hydrauloljan kommer rinna ut när du kommit igenom skruven. Ett uppsamlingskärl är nog bra att ha i närheten.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
2021-06-26 vid 12:52 skrev Kaj_Bjorkhagen:

Så himla typiskt att den tidigare ägaren har förstört allt. Aldrig nuvarande ägares fel😀

Hade haft noll problem med att skriva att det var jag som hade dragit sönder skruven 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha, ha.... Å det tror Vi på. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
39 minuter sedan skrev Hybro:

Ha, ha.... Å det tror Vi på. 

Men är du på riktigt ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tolka det som du vill. Pröva. 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 timme sedan skrev Hybro:

Tolka det som du vill. 

1 timme sedan skrev Hybro:

Tolka det som du vill. Pröva. 😀

Herregud! Om jag nu hade rundragit skruven hade jag väl skrivit det. Varför i hela världen skulle det finnas någon prestige i det på ett nätforum??? Kan också tillägga att jag är rätt dålig på båtmotorer 🤷🏻
 

ETT TIPS! Framöver, har du inget att tillägga i en diskussion kring ett problem med motorer/båtar, HÅLL KÄFTEN! 
 

Trevlig söndag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-26 vid 11:21 skrev Gäst:

Man hör att motorn går när man trycker både upp och ned, men inget händer?

 

Kan du inte försöka att motionera den upp och ner samtidigt som du knackar lite försiktigt med en hammare/träklubba för se om det lossar, verkar ju som det är nån ventil som har hängt sig.

 

Annars är det ju bara att börja borra ut den, eller borra ett litet hål som du sedan gängar och sätt i en mindre skruv i den gamla skruven, men nån gång måste den ut om det ska bli riktigt gjort.

 

Vad för motor är det ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
2 timmar sedan skrev touchwood:

 

Kan du inte försöka att motionera den upp och ner samtidigt som du knackar lite försiktigt med en hammare/träklubba för se om det lossar, verkar ju som det är nån ventil som har hängt sig.

 

Annars är det ju bara att börja borra ut den, eller borra ett litet hål som du sedan gängar och sätt i en mindre skruv i den gamla skruven, men nån gång måste den ut om det ska bli riktigt gjort.

 

Vad för motor är det ?

 

Har försökt knacka, men händer inte ett dugg. 
 

Blir nog till att börja borra. 
 

df140 2004

 

tack för tips! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu trots allt skulle lyckas med att skruva ut skruven och oljan trycks ut så är det förmodligen några små brickor innanför som sköljs ut med oljan. Var beredd med något kärl för detta. Utan brickorna fungerar inte tilten eller powertrim i såfall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyckas du med svetsmetoden tex och kan få loss skruven är det väl inte nödvändigt att skruva ur den helt ur hålet utan bara dra den fram och tillbaka så den inte sitter fast längre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den där skruven är ganska dyr så det kanske är värt att hitta någon svetskunnig som kan hjälpa dig svetsa på en mutter. Den ska dras åt med bara 3.5Nm enligt instruktionsboken, så uppenbarligen har förra ägaren dragit åt den alldeles för hårt. Sitter spårryttaren kvar utanför skruven, eller saknas den?

Det är ändå lite märkligt att den har fastnat. Det finns en manuellt tiltstöd uppe vid motorfästet, det är inte denna som har åkt ner och fastnat? Skruva loss locket på påfyllningskärlet och kolla nivån, den ska vara fylld till locket vid upptiltat läge.

image.png.2089189fefc4d318f2891164f43dab4d.png

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hej ! 
 

tack för tips! 
 

Inte helt lätt att komma åt att svetsa då skruven sitter infälld ca 15mm. 
 

Har kört med kryp olja ett par dygn. Ska försöka såga ett nytt spår med en fein såg och sen testa med slagmejseln igen. 
 

funkar inte det blir det nog borren 😕 

 

tyävrr är inte spärren i, hade varit enkelt och bra😇

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Fick tillslut loss skruven. Lyckades borra en rad med nya hål där jag sen kunde slå in en slagmajsel. Tillslut släppte skruven och den gick att återanvända :) 

 

Har tömt systemet på olja, fanns en del vatten i. 
 

 

Någon som har tips på hur man bäst fyller upp och luftar ? 
 

tack än en gång för alla tips! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fyll på i reservoaren på höger sida (plastlocket) så att pass mycket att du kan höja motorn till fullt upptilltat läge. I upptilltat läge så fyller du upp till nivå med påfyllingslocket. Skruva på locket, Hissa upp och ner motorn några gånger och toppa av nivån igen. ATF dexron 3 olja ska det vara.

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...