Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Glad Midsommar!

 

En nybiten båtägare som vill uppleva allt på samma gång. Någon som har kört Hisingen runt på senare dar? Värt att ta den turen i sommar? Har en liten Ryds 510 GTS. 
 

Dela gärna era upplevelser om ni har kört rutten. 
 

Trevlig helg,

Matias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ha bra med bränsle med dig då det är ont om tankställen. Björlanda Kile har men sen är det dåligt genom hela älven och stan. Sedan är det att föredra motsols, alltså i vänstervarv då höjdskillnaden vid Ormo skärmar kan vara lite besvärlig om man inte kontaktar slussvakten i Trollhättan så de kan sänka skärmarna. Passagen sker vid det norra tornet om man ska gå i den smalare rännan.https://sv.wikipedia.org/wiki/Ormo_skärmanläggning 

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nordre_älv

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det blåser västlig vind blir det väldigt korta och branta vågor på Nordre älv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hisingen runt:

Se Hisingens sargade natur, känn lukten av raffinaderier och avloppsreningsverk.
Upplev hur markutfyllnader förstört historiska miljöer, hur stablade berg av containers berikar landhorisonten, se Ringöns förfallna industriområden ser ut från vattnet, innan det är försent. Upplev spännande möten i trånga passager med världens största tonnage av containerfartyg och megastora kryssningsfartyg.

Betrakta vyerna av grafittidekorerade baksidesfasader av köpcentrum och transportcentraler.

Upplev ändlös väntan vid mer eller mindre öppningsbara broar och andra hinder. Se spännande byggarbetsplatser från älven och betrakta de öde innerhamnarna. Blicka upp på Hjuviks mångmiljonvillor.

 

Med andra ord, det finns väl mer lättillgängliga och trevligare rundturer att företa sig.

  • Tack 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Hisingen runt:

Se Hisingens sargade natur, känn lukten av raffinaderier och avloppsreningsverk.
Upplev hur markutfyllnader förstört historiska miljöer, hur stablade berg av containers berikar landhorisonten, se Ringöns förfallna industriområden ser ut från vattnet, innan det är försent. Upplev spännande möten i trånga passager med världens största tonnage av containerfartyg och megastora kryssningsfartyg.

Betrakta vyerna av grafittidekorerade baksidesfasader av köpcentrum och transportcentraler.

Upplev ändlös väntan vid mer eller mindre öppningsbara broar och andra hinder. Se spännande byggarbetsplatser från älven och betrakta de öde innerhamnarna. Blicka upp på Hjuviks mångmiljonvillor.

 

Med andra ord, det finns väl mer lättillgängliga och trevligare rundturer att företa sig.

Jag gick ju med gummibåten upp i Säveån en sommar. En tretimmars färd så långt jag kunde innan jag stod på stenarna efter Partille centrum. En tur jag gärna gör om då det var väldigt rofyllt att puttra fram i ett par knop och ändå höra fåglarna sjunga. Sjösatte vid Dagabs terminal på Exportgatan och ner till Röde Orm och in under viadukterna. Det var magiskt.

D2A73778-E832-4D82-9537-1B3F9A94FA16.jpeg

3E98ECF5-983D-46E1-9BC5-9FF14F5B3179.jpeg

F416AE0D-6B67-4032-A854-ECEF703B34B8.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Jag gick ju med gummibåten upp i Säveån en sommar. En tretimmars färd så långt jag kunde innan jag stod på stenarna efter Partille centrum. En tur jag gärna gör om då det var väldigt rofyllt att puttra fram i ett par knop och ändå höra fåglarna sjunga. Sjösatte vid Dagabs terminal på Exportgatan och ner till Röde Orm och in under viadukterna. Det var magiskt.

D2A73778-E832-4D82-9537-1B3F9A94FA16.jpeg

3E98ECF5-983D-46E1-9BC5-9FF14F5B3179.jpeg

F416AE0D-6B67-4032-A854-ECEF703B34B8.jpeg

Den turen har jag också gjort, men för omkring 35 år sedan.

Den turen innefattade även vallgraven runt Göteborg. Den kräver dock en ganska låg båt kanske även en hjälm då man måste ducka under ”osthyveln” alltså bron vid det forna ostmagasinet.

 

Så istället för skitiga industriområden på Hisingen, kan ju du istället runda landets femte och sjunde största öar, antigen en i taget eller båda två som en cirkel eller i en åtta.


Den fjärde största är litet större än Hisingen som är den femte största ön, men bjuder istället på en mer gedigen naturupplevelse i områden omsjugna av en känd nationalskald. Kring den sjunde största ön finns det ju förvisso diverse osnygga petrokemiska industrier, men dessa finns på fastlandssidan, och man kan ju då titta åt andra hållet 👀.


fyra och sju alltså!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har åkt hisingen runt några gånger. Inte världens roligaste rundtur men har du inte gjort det innan så är det en trevlig tur. Man får lite aha-upplevelser. Eller jaha-upplevelser. Det finns en flytbrygga vid kungeälvs fästning. Där kan vara trevligt att gå iland och köpa glass. Mellan göta älv och fästningen så får du hålla dig norrut, eller om det blir nord öst. Men det finns grund där att hålla koll på. Lika så direkt efter bron i flödets rikning vid fästningen  där får man åka lite som i ett s. Kolla sjökortet. Ormo har redan nämnts. Med en styrpulpet finns inga broar som ställer till det. Men ta med soppa så det räcker runt. Tanka går inte vad jag minns. Förutom björlanda. Eller om du har lösa tankar och gå till tappen på andra sidan bron vid Kungälvs fästning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-26 vid 16:20 skrev pseudonym:

Jag gick ju med gummibåten upp i Säveån en sommar. En tretimmars färd så långt jag kunde innan jag stod på stenarna efter Partille centrum. En tur jag gärna gör om då det var väldigt rofyllt att puttra fram i ett par knop och ändå höra fåglarna sjunga. Sjösatte vid Dagabs terminal på Exportgatan och ner till Röde Orm och in under viadukterna. Det var magiskt.

D2A73778-E832-4D82-9537-1B3F9A94FA16.jpeg

3E98ECF5-983D-46E1-9BC5-9FF14F5B3179.jpeg

F416AE0D-6B67-4032-A854-ECEF703B34B8.jpeg

Har också funderat på säveån. Har möjlighet att ta dit en liten båt men just sjösättningen är ett dilemma. Får nog åka och kolla om det går att sjösätta vid dagab fortfarande, 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver kört några gånger.

Alltid uppströms Nordre älv

Lättar att styra motströms förbi Ormo

JVBRON3.jpg

OPRMO71.jpg

U1371.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev M__G:
11 timmar sedan skrev M__G:

Har också funderat på säveån. Har möjlighet att ta dit en liten båt men just sjösättningen är ett dilemma. Får nog åka och kolla om det går att sjösätta vid dagab fortfarande, 

Åker du in vid Dagabs godsmottagning som är utanför deras grindområde så når du ända ner till vattnet.

F0CBA1AA-BB58-43B9-9588-F401E3EF9AC1.jpeg

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev pseudonym:

Åker du in vid Dagabs godsmottagning som är utanför deras grindområde så når du ända ner till vattnet.

F0CBA1AA-BB58-43B9-9588-F401E3EF9AC1.jpeg

Ok. Tack för bilden.  Men det är ingen ramp där ser det ut som. Båten jag kan använda för det äventyret är nog så tung att en ramp eller yta så det går att backa ner till vattnet behövs. Finns ju en del firmor som har ramper. Kanske får försöka hitta någon sådan. Men jag ska åka och kolla på dagab,  det kanske går om man är optimist och är två. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev M__G:

Ok. Tack för bilden.  Men det är ingen ramp där ser det ut som. Båten jag kan använda för det äventyret är nog så tung att en ramp eller yta så det går att backa ner till vattnet behövs. Finns ju en del firmor som har ramper. Kanske får försöka hitta någon sådan. Men jag ska åka och kolla på dagab,  det kanske går om man är optimist och är två. 

Nä, ingen ramp. Bäst med gummibåt där då det är en del stenar att ta sig mellan eller över. Mitt under gamla Götaälvbron som nu då är avspärrat område på Hisingssidan mellan de gamla bropelarna finns det en ramp man kan sjösätta trailerbåtar vid. Vet ej hur det kommer att se ut där när bron är borta, men troligen blir allt bortrensat då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Undrar om trådskaparen @Matiasl hade tänkt sig denna rundtur nu, eller om han skall skjuta den på framtiden.

Redan tidigare har den så kallade ”göteborgshumorn” kallat Hisingen för ”Skottland”, det har vare sig med kiltar eller whisky att göra.
Men i går kväll och i natt ställdes detta på sin spets, då minst sagt ett grovt övertramp och en skymf mot demokrati och rättsväsende drabbat oss, och en sorg inte minst anhöriga, närstående och kollegor liksom hela poliskåren.

 

Det har ju tidigare skjutits i närheten av Kvillebäcken, men den är inte seglingsbar annat än med kanot eller kajak, men aldrig i närheten av någon av älvgrenarna eller längs med de mer eller mindre avspärrade stränderna i syd och väst. Visserligen är ju Ringön även historiskt sett ”ett skumt område” dit vare sig Göteborgare eller Hisingsbor begett sig frivilligt efter mörkrets inbrott,     och numera har det ”bara” varit försäljning av diverse droger och annan typ av stökighet.

Men man kanske ändå skall hålla ut från land så man inte träffas av förlöpna projektiler eller rikoschetter.

 

Jag har skrivit det förut, det finns bättre öar att varva, Orust exempelvis, en något större ö, en längre rundtur, men man kan ju dela upp turen på två eller flera dagar.

 

Vill man göra en kort tur finns ju Lilla Rödskär mitt emellan Fiskebäck och Köpstadsö ”Kössö”. Det finns ett Stora Rödskär också, som enligt en skröna jag hört, är till ytan mindre än Lilla Rödskär, hur det egentligen förefaller kanske man kan klura ut i de nya sjökorten över området, som kanske kommer att ges ut. Men det kan vara så att landhöjningen har inverkat och gjort namnen inaktuella också.

 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...