Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
yodabaggins

Tvärtrögt att få i/upp båten på trailer med kölrullar

Rekommendera Poster

Jag har en drygt 6-meters, totalt 1000 kg tung Bella 640 HT. Förra året köpte jag en rejäl, bromsad trailer från TK-Trailer.

 

Kölrullarna var dock ganska smala (15 cm) så jag köpte rejälare från Biltema: https://www.biltema.se/bat/battrailers/kolrullar/kolrulle-2000017688

 

En bekant svetsade nya fästen och ersatte tre av kölrullarna med dessa. 
 

Totalt vilar båten på fyra kölrullar när den ligger på trailern, samt en stödrulle på var sida per kölrulle.

 

Rullarna löper fint när båten inte ligger på, såvitt jag kan bedöma.

 

Båten är dock ett rent h-e att få i och upp. Jag vill inte backa ner med hjulen i vattnet, det är ju liksom hela idén för att skydda hjullagren. Särskilt eftersom trailern är ny och jag vill lägga båten i bohushavet (hela vitsen med att köpa bromsat för att kunna köra långt - bor i Värmland).


Med det GÅR INTE att få i/upp båten utan att backa ner i princip hela trailern under vattnet. Tvärstopp om man inte är Hulken eller Thor.

 

Vad kan det vara? Behöver jag svindyra kölrullar? Kan det vara att jag ska sänka stödrullarna…att för mkt vikt hamnar på dem? Behöver jag fler kölrullar?

 

Som det nu är känns nästan hela prylen med min nya, fina bromsade trailer bortkastad eftersom:

 

1. Det INTE GÅR att få i/upp båtfan när man backar ner trailern som man ska (utan att dränka navet).

 

2. Det INTE är läge att backa ner trailern under vatten i det salta västerhavet. 
 

Alla tips är uppskattade!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kanske inte svar på din fråga men min erfarenhet av en trettikärra och ca:1000 kg båt, Ryds 600 AC,  är att med hjullager ovan vattenytan så är det tungt men det funkar att wincha upp och det går att sjösätta utan större problem. Det blir dock mycket tryck på akter kölrulle så den bör snurra fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev yodabaggins:

Jag har en drygt 6-meters, totalt 1000 kg tung Bella 640 HT. Förra året köpte jag en rejäl, bromsad trailer från TK-Trailer.

 

Kölrullarna var dock ganska smala (15 cm) så jag köpte rejälare från Biltema: https://www.biltema.se/bat/battrailers/kolrullar/kolrulle-2000017688

 

En bekant svetsade nya fästen och ersatte tre av kölrullarna med dessa. 
 

Totalt vilar båten på fyra kölrullar när den ligger på trailern, samt en stödrulle på var sida per kölrulle.

 

Rullarna löper fint när båten inte ligger på, såvitt jag kan bedöma.

 

Båten är dock ett rent h-e att få i och upp. Jag vill inte backa ner med hjulen i vattnet, det är ju liksom hela idén för att skydda hjullagren. Särskilt eftersom trailern är ny och jag vill lägga båten i bohushavet (hela vitsen med att köpa bromsat för att kunna köra långt - bor i Värmland).


Med det GÅR INTE att få i/upp båten utan att backa ner i princip hela trailern under vattnet. Tvärstopp om man inte är Hulken eller Thor.

 

Vad kan det vara? Behöver jag svindyra kölrullar? Kan det vara att jag ska sänka stödrullarna…att för mkt vikt hamnar på dem? Behöver jag fler kölrullar?

 

Som det nu är känns nästan hela prylen med min nya, fina bromsade trailer bortkastad eftersom:

 

1. Det INTE GÅR att få i/upp båtfan när man backar ner trailern som man ska (utan att dränka navet).

 

2. Det INTE är läge att backa ner trailern under vatten i det salta västerhavet. 
 

Alla tips är uppskattade!

 

Är alla kölrullar välsmorda med vattenfast fett?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev yodabaggins:

Jag har en drygt 6-meters, totalt 1000 kg tung Bella 640 HT. Förra året köpte jag en rejäl, bromsad trailer från TK-Trailer.

 

Kölrullarna var dock ganska smala (15 cm) så jag köpte rejälare från Biltema: https://www.biltema.se/bat/battrailers/kolrullar/kolrulle-2000017688

 

En bekant svetsade nya fästen och ersatte tre av kölrullarna med dessa. 
 

Totalt vilar båten på fyra kölrullar när den ligger på trailern, samt en stödrulle på var sida per kölrulle.

 

Rullarna löper fint när båten inte ligger på, såvitt jag kan bedöma.

 

Båten är dock ett rent h-e att få i och upp. Jag vill inte backa ner med hjulen i vattnet, det är ju liksom hela idén för att skydda hjullagren. Särskilt eftersom trailern är ny och jag vill lägga båten i bohushavet (hela vitsen med att köpa bromsat för att kunna köra långt - bor i Värmland).


Med det GÅR INTE att få i/upp båten utan att backa ner i princip hela trailern under vattnet. Tvärstopp om man inte är Hulken eller Thor.

 

Vad kan det vara? Behöver jag svindyra kölrullar? Kan det vara att jag ska sänka stödrullarna…att för mkt vikt hamnar på dem? Behöver jag fler kölrullar?

 

Som det nu är känns nästan hela prylen med min nya, fina bromsade trailer bortkastad eftersom:

 

1. Det INTE GÅR att få i/upp båtfan när man backar ner trailern som man ska (utan att dränka navet).

 

2. Det INTE är läge att backa ner trailern under vatten i det salta västerhavet. 
 

Alla tips är uppskattade!

 

Har sagt det förut, men säger det gärna igen om det kan vara till nån nytta..

 

Jag förstår vad du menar när du säger ”Hulken”.

 

Och det är precis dit man inte ska komma, oavsett.

 

Man bygger upp ett moment som sliter på alla inblandade material såsom öglor, vinsch osv.

 

Slitaget är ju som det är, självvalt, men det jag vill poängtera är att den dagen saker inte gick som det var tänkt, som kommer allt detta moment skapa en olycka.

 

Exakt hur detta kommer se ut vet jag förstås inte, men att nån får vinschen i huvudet, båten backar över någon eller någon kroppsdel kvickt på väg ner i vattnet igen osv osv.

 

Problemet är inte att det går tungt, utan att när det går tungt kan det bli farligt.

 

För min egen del så har jag använt mina förra båtar, bägge Buster Magnum, precis så, kanske 10 år.

 

Trailer i och trailer ur överallt, salt o sött blandat och efter många år fortfarande inte upplevt dessa problem man verkar göra allt för att undvika.

 

Trailern var en bromsad Gaupen.

 

Skulle det sen ha blivit en åtgärd låt oss säga vart 5:e år, så är det simpla grejer att skruva med som inte kostar skjortan heller.

 

Alternativet anser jag mycket dyrare...

 

Kom precis på en detalj i frågan, jag har under nästan samma period haft en Fogelsta ”Björnlyan” vagn som aldrig fått ta ett dopp i sitt liv, den har jag faktiskt skruvat lite med, både el och bromsar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Jacques:

Har sagt det förut, men säger det gärna igen om det kan vara till nån nytta..

 

Jag förstår vad du menar när du säger ”Hulken”.

 

Och det är precis dit man inte ska komma, oavsett.

 

Man bygger upp ett moment som sliter på alla inblandade material såsom öglor, vinsch osv.

 

Slitaget är ju som det är, självvalt, men det jag vill poängtera är att den dagen saker inte gick som det var tänkt, som kommer allt detta moment skapa en olycka.

 

Exakt hur detta kommer se ut vet jag förstås inte, men att nån får vinschen i huvudet, båten backar över någon eller någon kroppsdel kvickt på väg ner i vattnet igen osv osv.

 

Problemet är inte att det går tungt, utan att när det går tungt kan det bli farligt.

 

För min egen del så har jag använt mina förra båtar, bägge Buster Magnum, precis så, kanske 10 år.

 

Trailer i och trailer ur överallt, salt o sött blandat och efter många år fortfarande inte upplevt dessa problem man verkar göra allt för att undvika.

 

Trailern var en bromsad Gaupen.

 

Skulle det sen ha blivit en åtgärd låt oss säga vart 5:e år, så är det simpla grejer att skruva med som inte kostar skjortan heller.

 

Alternativet anser jag mycket dyrare...

 

Kom precis på en detalj i frågan, jag har under nästan samma period haft en Fogelsta ”Björnlyan” vagn som aldrig fått ta ett dopp i sitt liv, den har jag faktiskt skruvat lite med, både el och bromsar.

Tack för ett inlägg med lite nyanserat perspektiv.

 

Jag har ingen egen erfarenhet av hjullagerstrul, och då har jag haft en gammal obromsad, amerikansk float-on-trailer i ett flertal år, som fått bada med nav och allt i både sött och salt.

 

Det är ”alla andra” som pratar om faran med att backa ner i vattnet, p.g.a. risken för vatten i hjullagren med korrosion och skit som följd. Särskilt i saltvatten. 
 

Eftersom min bromsade trailer är sprak ny sedan i fjol har jag velat vara extra försiktig. Och eftersom jag själv inte har ngn koll och låter andras omdöme guida mig i sådana här ”fackliga”, tekniska frågor.

 

Men möjligen är det inte hela världen att i värsta fall byta hjullager efter några säsonger? Ska man kanske se det som en förbrukningsdetalj/kostnad som helt enkelt hör till båtlivet?

 

Edit: Trailern är en WT-trailer, inte TK. Toppkvalitet till underpris eftersom den varmgalvas av underbetalda polacker… 🙈😬 Men det är en finfin trailer som folk reagerar på, så kvalitet är det iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa gång du tar ett bad i badkar eller ute så gå ut i verkstan och gnid in lite lagerfett i händerna, ligg sen någon timma i badet gå upp och se hur mycket fett du har kvar eller om vattnet lyckades lösa upp det, gjorde det de så bytt kvalite på fettet. 

  • Gilla 1
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet att vinscha upp en tung båt om inte bakre kölrullen är i vattenytan är att det går i princip inte med handkraft. Om hjullagren kommer under vattnet beror lite på hur brant rampen är.

 

Har en strax över 2 ton tung båt 21 fot och trailern måste ner så kölrullen kommer i vattenytan dvs hjullagren kommer under vatten. Kör 12 mil två gånger om året har inte bytt hjullager sedan 2002, dock viktigt att trycka i nytt fett varje år.

Smörjer även rullarna varje år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Bella 620DC som jag drar upp problemfritt på en gammal Laxåtrailar där kölrullarna knappt rullar. Att lägga i båten är jobbigare då får jag dra loss den med rep. Men som sagt att ta upp den är problemfritt trots att jag bara backar i så de bakre kölrullarna är strax under  vattenytan. Så jag tror att du har för klen vinsch. Jag kör med Biltemas 1130kg vinsch och även min 15åriga son vevar upp båten på trailern. Mitt tips kolla vinschen vad sen är specad för och alt byt den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-26 vid 11:40 skrev Gelis:

Min erfarenhet att vinscha upp en tung båt om inte bakre kölrullen är i vattenytan är att det går i princip inte med handkraft. Om hjullagren kommer under vattnet beror lite på hur brant rampen är.

 

Har en strax över 2 ton tung båt 21 fot och trailern måste ner så kölrullen kommer i vattenytan dvs hjullagren kommer under vatten. Kör 12 mil två gånger om året har inte bytt hjullager sedan 2002, dock viktigt att trycka i nytt fett varje år.

Smörjer även rullarna varje år.

Hmm.

 

Att bakre kölrullen är i höjd med, eller t.o.m. under, vattenytan hjälper inte ett smack.
 

När trailerns hjul är i vattnet upp till fälgkanten (d.v.s. så att vattenytan inte når upp till naven/hjullagren) så ÄR bakre kölrullen i höjd med vattenytan.

 

Men som sagt. Det hjälper inte. I princip hela trailern måste under vatten, så att åtminstone de två bakre kölrullarna är en bra bit *under* vattenytan medan bara de allra främsta kölrullarna överhuvudtaget syns, för att det alls ska vara möjligt att få i/upp båten.

 

Backar jag kortare än så kan jag stå och putta på fören av all min kraft, gunga och puffa och stånka pusta tills jag kräks, eller dra i ett rep i aktern tills köttet i fingrarna är avslitet ner till benet, utan att båtjäveln rör sig en millimeter när jag ska i med den. Att få upp den är lika omöjligt. Veven tar stopp till slut. Det går inte.

 

Och din båt är dubbelt så tung som min. Jag fattar ingenting… 🧐

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-26 vid 16:22 skrev Kojak77:

Jag har en Bella 620DC som jag drar upp problemfritt på en gammal Laxåtrailar där kölrullarna knappt rullar. Att lägga i båten är jobbigare då får jag dra loss den med rep. Men som sagt att ta upp den är problemfritt trots att jag bara backar i så de bakre kölrullarna är strax under  vattenytan. Så jag tror att du har för klen vinsch. Jag kör med Biltemas 1130kg vinsch och även min 15åriga son vevar upp båten på trailern. Mitt tips kolla vinschen vad sen är specad för och alt byt den.

Otroligt märkligt.

 

Min vinsch är specad till 1150 kg. Din till 1130. En Bella 620 DC bör vara iaf ett par hundra kilo *tyngre* än min Bella 640 HT. (640:n har ganska låga fribord bl.a., liksom många lite äldre båtar.)

 

Att få i båten är lika omöjligt som upp. Att dra med rep i aktern är bara ett skämt för mig.

 

Detta blir bara konstigare och konstigare… 🤔

 

Alltså…jag är iofs verkligen ingen strongman. Men inte mkt klenare än genomsnittet heller tror jag. Det bör inte hänga på det…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du koll på om rullarna verkligen rullar när dom belastas? Om båten är trög både upp som ner måste det ju vara rejält med friktion någonstans.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska tillägga att min båt rullar inte av frivilligt vid sjösättning. Går inte att rubba den med mankraft.

Jag får använda ett spakblock och vinscha av den från trailern. Och mina rullar går lätt utan belastning, men vikten gör att det går tungt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-06-25 vid 22:13 skrev yodabaggins:

Kölrullarna var dock ganska smala (15 cm) så jag köpte rejälare från Biltema: https://www.biltema.se/bat/battrailers/kolrullar/kolrulle-2000017688

Jag köper mycket på BT, men jag skulle inte hoppas allt för mycket på att det är några särskilt bra lager i deras kölrullar.

Även glidlager fungerar lite olika.

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Mackey:

Jag köper mycket på BT, men jag skulle inte hoppas allt för mycket på att det är några särskilt bra lager i deras kölrullar.

Även glidlager fungerar lite olika.

 

Det är väl inte mycket ”lager” att tala om i kölrullar öht? Eller räknas plasten som ska löpa mot axeln som ett sorts lager?

 

Kan det skilja så mycket alltså? Sålänge det är rätt typ av plast borde väl skillnaden vara relativt marginell?

 

Min erfarenhet av Biltema kontra dedikerade branschbutiker (kanske i synnerhet när det gäller marina tillbehör) är att BT säljer i princip samma grejor men utan de absurt saltade ockerpriser som marinshoper gärna tar bara för att de är marinshoper. 🙈 Men det kanske inte gäller alla produkter…?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://trailershop.se/produkt/tillbehor/kolrullar/kolrulle-300mm-i-polyuretan/
 

Skulle dessa kunna vara ett alternativ? De har samma dimensioner och borde alltså bara gå att ersätta Biltema-rullarna med.

 

Står dock att de är lämpliga till aluminiumskrov…vad nu det ens betyder?

 

Är de betydligt bättre lägger jag såklart gärna 1200:- på tre sådana här. Men jag vill ju inte slänga 1200:- ”i sjön” bara för att upptäcka att det visst inte gjorde någon som helst skillnad alls… 😏

 

Kan själva metallaxeln göra någon skillnad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade du dubbelkollat det du själv var inne på, så att stödrullarna inte tar för mycket vikt (om de inte är av någon självjusterande typ)? Jag fick flytta mina lite när jag bytte köl- och stödrullar på min gamla Brenderup-trailer.

 

Fyra kölrullar gör ju att det inte blir så hög vikt per rulle. Jag har lättare båt men bara två rullar, så högre vikt per rulle. Jag har också köpt på Biltema och får i och ur båten med rimlig insats.

 

/Johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev johan-m:

Hade du dubbelkollat det du själv var inne på, så att stödrullarna inte tar för mycket vikt (om de inte är av någon självjusterande typ)? Jag fick flytta mina lite när jag bytte köl- och stödrullar på min gamla Brenderup-trailer.

 

Fyra kölrullar gör ju att det inte blir så hög vikt per rulle. Jag har lättare båt men bara två rullar, så högre vikt per rulle. Jag har också köpt på Biltema och får i och ur båten med rimlig insats.

 

/Johan 

Nej, jag har inte kollat det. De sitter ju s.a.s. bra när båten ligger på trailern. Skrovet vilar framför allt på kölrullarna men stöttas upp av stödrullarna. Allt ligger ”fint” och eftersom stödrullarna är precis motsatsen till självjusterande (en omständlig anordning som är ett litet h att justera) så vill jag inte ändra dem om jag inte måste.
 

Funderade bara, till att börja med, på om en sådan sak alls kan göra en avgörande skillnad, om stödrullarna tar emot när man väl börjar rucka på skrovet. OM det kan vara så, kan det ju vara idé att dra ner dem en smula och se om det löser problemet…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kölrullarna kan knappast vara problemet. Med en vinsch som är specad över 1000kg klarar ju att dra båten över asfalt problemfritt. Den kan ju nästan lyfta hela båten lodrätt. Så är inte vinschen defekt så är det bara muskelkraften kvar som är problemet. Så för att summera om kölrullarna är ”låsta” och inte ens rullar så skall du relativt enkelt kunna vinscha upp dom över den. Kolla om vinschen har två olika utväxlingar, det har nämligen min Biltema. Har bara prövat på den som klarar mest vikt, så vet inte om den andra blir betydligt tyngre men snabbare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en båt på 1100 kg och har en självjusterande vagga längst bak. Det ger alltså kpntakt med 6 rullar som dessutom är av superrullartyp från ett känt märke. Kan det vara så enkelt att du behöver både bättre rullar och fler... 

 

https://www.westgear.se/produkt/brenderup-fogelsta-sjalvjusterande-vagga/?gclid=CjwKCAjwqauVBhBGEiwAXOepkW3Ic5HpVtgCkrh7e_3omDXYR55B_YpQULEQovca50xf8G-rR1CVCRoCLN4QAvD_BwE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kläms inte kölrullarna av tyngden så de rullar trögt?

Alla gör som de tycker är bäst, men jag rullar ner mina float on trailers samt trailer med rullar till båtar och vattenskoter. Spola av med färskvatten efteråt och öppna upp och kontrollera/smörj upp vid behov.

Jag har ett flertal gånger förundrat och storögt stått och tittat på när personer ska sjösätta sina båtar enligt metoden som beskrivs här.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...