Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mattias242

Förgasare problem

Rekommendera Poster

Hej 

 

Jag har en Marna R2 som jag grejat med hela våren. Jag lyckades få igång motorn och kom iväg på premiärtur. Sedan dog motorn och vägrade starta. Jag misstänker förgasaren då alla andra delar är genomgångna och det läcker bensin från luftintaget. Förgasaren är en Zenith 24T2. Jag har rengjort alla delar och bytt packningar.  Man hittar denna förgasare finns i nyproduktion för ca 6000 kr. Känns lite sådär att kasta iväg 6000 kr om man inte är säker. Denna typ av förgasare används både till massey ferguson tea 20 och Volvo Bm. Det finns förgasare som skall fungera till dessa två traktorer för en bråkdel av vad en Zenith 24T2 kostar. Det borde väl inte vara några problem att pröva någon av dessa förgasare? Eller? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kanske, jag har i annat fordon kört med Solexkopior made in China, och jag har väl haft tur för det har funkat, men det sägs att produktionen är ojämn, måndag tre dagar i veckan...

 

Finns det då inga renoveringssatser att köpa till din Zenitförknasare?

Eller du kanske använt en sådan sats?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns renoveringskit för förgasaren. Jag kan dock inte läsa mig till att det skulle ha någon inverkan på läckaget. Men det är naturligtvis värt att pröva. 

 

Var det mycket meck för att ställa in din Solex made in China? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har du med flottörnivån, provflytet den? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Eile:

Hur har du med flottörnivån, provflytet den? 

Ja det var rätt mycket avlagringar i flottörhuset. Fick bort allt. Vågade inte köra dremnel i själva huset men flottören går upp vid påfyllnad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mattias242:

Ja det var rätt mycket avlagringar i flottörhuset. Fick bort allt. Vågade inte köra dremnel i själva huset men flottören går upp vid påfyllnad. 

Att den går upp är bra men det är noga med att den går upp lagom mycket. Kolla den så kallade flottörnivån som Eile redan påpekat. Kolla även att nålen tätar när flottören är i topp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mattias242:

Det finns renoveringskit för förgasaren. Jag kan dock inte läsa mig till att det skulle ha någon inverkan på läckaget. Men det är naturligtvis värt att pröva. 

 

Var det mycket meck för att ställa in din Solex made in China? 

Varför jag bytte till kinaförgasare var att originalsolexen läckte i bussningarna till de båda spjällaxlarna. Det är Solex 34 PICT 3, och kopiorna var lika omständiga att ställa in som originalen, inte så svårt om man gjort det innan och är säker på att tändningen och ventilspelet är korrekt.

 

Genom åren har jag dock samlat på mig en del sådana förgasare, och många är slitna i bussningarna, dessvärre finns inte dom som reservdelar.

 

Jag har renoverat flera förgasare, jag plockar ned dem i beståndsdelar och sedan blästrar jag förgasarhuset med glaspulverbläster, sodabläster går också bra. Sedan noggrann renblåsning och återmontering med renoveringssats.

 

Det man ser med blotta ögat är att membran till accelerationspumpen har torkat sönder, nålmunstycken blir trubbigare och framförallt huvudmunstycket är för litet, det behövs en större dimension till dagens etanolbensin, och det lär väl bli värre med E10. Munstycket skall även matcha luftfilter och avgassystemet.

 

Jodå, läckande flottörer och otäta nålventiler har jag bytt ut x flera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sötet till flottören nål ventil. 

Brukar sitta en an typ silicone där på många förgasare. 

Lätt att blåsa iväg med tryckluft.

 

Och vad händer då tro? 

Jo, förgasaren flödar så grannt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa typer av flottörer tog upp något i bensin och blev bly tunga, flyt den!  Har sett någon flottör sjunka som en sten på tex vw golf. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv haft Marna R2 med en Zenith förgasare.
Om du måste köpa ny gasare så gör det. Marna R2 är verkligen en motor att behålla, i motsats till Marna/Volvo Penta MB10 som äter sylindertopp-packningar till frukost.
Får man en repa i ytskiktet så ärgar Zenithgasaren sakta sönder under ytan, vilket hände med min.
Om din läcker bensin vid luftintaget så stänger inte flottörnålen eller så går inte flottören upp när kammaren fylls med bensin . . . eller så har det ärgat hål från flottörkammaren och in i intaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett två typer av flottörer, sådana som är utförda i mässngsplåt, dessa kan repareras, lödas då de ofta läcker i en lödfog. Sedan flottörer av plastmaterial, om dessa läcker är dom svåra att täta, möjligen finns det något modernt lim som fästed på feta plaster som man kan använda.

Mässings- och plastflottörer förekommer i samma förgasarmodell, sannolikt en generationsfråga.

 

Nålventilen är viktig, och det händer ju att dessa inte stänger ordentligt. Nya sådana brukar finnas med i renoveringssatserna. Alltid bra att testa dessa innan montering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har sett två typer av flottörer, sådana som är utförda i mässngsplåt, dessa kan repareras, lödas då de ofta läcker i en lödfog. Sedan flottörer av plastmaterial, om dessa läcker är dom svåra att täta, möjligen finns det något modernt lim som fästed på feta plaster som man kan använda.

Mässings- och plastflottörer förekommer i samma förgasarmodell, sannolikt en generationsfråga.

 

Nålventilen är viktig, och det händer ju att dessa inte stänger ordentligt. Nya sådana brukar finnas med i renoveringssatserna. Alltid bra att testa dessa innan montering.

Har du inte sett flottörer i kork?

Korken är lackad med en lack som modern bensin löser upp så sakteliga och då suger korken i sig bensin och blir tyngre. Det resulterar i att flottören inte orkar upp så högt att nålen kan stänga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Rascal:

Har du inte sett flottörer i kork?

Korken är lackad med en lack som modern bensin löser upp så sakteliga och då suger korken i sig bensin och blir tyngre. Det resulterar i att flottören inte orkar upp så högt att nålen kan stänga.

Ja när du säger det, men det var längesedan. Även givarflottörer av kork till tankinstrument.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Medan du strular med förgasare till Marna R2 så kommer här et tips och en historia om min R2.
Tips: Kolvringarna är samma som i Volvo B20 motorn i fall dom behöver bytas i framtiden.  Mycket billigare.
Startprocedyr: Kortslut magneten (SEM), på med choke och full gas och veva runt tre-fyra gånger.
På med magneten, halv gas, veva tills du känner kompression og vrid sakta förbi ÖD så startar den.
Ett misstag många gör är att veva full fart vilket gör att klorna inuti magneten löser ut och rotorn får inte fart. Då blir det noll gnista. Rotorn är fjäderbelastad och klorna släpper taget vid en viss belastning och när motorn startar gör centrifugalkraften att klorna hålls i öppen ställning, så veva inte med hög fart.

Historia: En Marna R2 är nästan omöjlig att förstöra och tål bra mycket misshandel.
Min motor hade legat på havsbotten riktigt länge och var täckt med tjock rost.
Bort med rosten, skölja med sötvatten inuti, T-röd och dieselbränsle,-fylla i olja och starta.
Den gick i sju år efter det utan ett enda problem intill jag sålde den.
Försök det samma med en modern motor . . .
Vid ett annat tilfälle körde jag så hårdt att motorn blev överhettad och kolvarna satt fast och motorn stannade.
Jag ringde Marnafabriken för råd och svaret var: "Pinka på cylindertoppen så den kyls ner, sen är det bara att åka vidare, våra motorer tål det mesta".
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit ute Orust och köpt ett reperationskit. Ska bli kul att testa. Vilken historia haha 

IMG_20210628_181413.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...