Jump to content
Monday 22 July 2024
Sign in to follow this  
lagomroligkille

Varvräknare, temperatur, engine flush, oljetryck, galvaniska strömmar

Recommended Posts

Hej igen alla kunniga och hjälpsamma!

 

Har äntligen efter några somrar på land fått ordning på min båt, med nypackat och nymålat drev, med ny drivaxel, ny bränslepump, nya stift, nytt batteri.. ja.. en dyr och kämpig försommar! 

 

Nu har jag iaf kört två turer och så långt går båten som tåget. En fröjd! 

 

Men har några frågor: 

 

1: Varvräknaren har ballat ur och visar nu maxvarv konstant. Förra gången, på premiärturen så började den rycka lite för att plötsligt börja visa rätt när jag precis skulle avsluta turen. Startade om motorn och såg till min förtjusning hur den rörde sig rätt när jag gasade vid bryggan. Skönt tänkte jag. 

Men idag när jag var ute så var det samma visa igen: 6000 varv konstant och det blev aldrig bra.

 

2: Har varit ute i max 50 minuter hittills. Temp-mätaren har inte gått över 50-60 grader ännu.. verkar väl bra. Limporna känns lite mysigt ljumna sådär, men när jag följer babords limpa framåt upptäcker jag att både oljefiltret och dess hållare är riktigt varma, typ så jag kan nudda det i max en sekund innan det gör ont. Är detta ok? Filtret och oljan är två år gammalt men förr-förra sommaren körde jag 10 min innan jag tog upp båten pga drev-oljud.

 

3: Har vp 4.3 gxi och således "engine flush"- uttag. Brukar koppla på en slang från bryggan när jag kört klart, slå på färskvatten och köra en minut på tomgång.. är det någon vits med detta när man ligger vid bryggan? Jag menar impellern går ju ändå så det lär väl bli "krig" mellan sötvatten från kranen och saltvattnet från drevet? 

Vet någon vilka delar av motorn som detta färskvatten cirkulerar kring? 

Räcker det med att använda detta uttag med glykol på vintern, eller är det bättre att köra med muff på drevet?

 

4: Drevet (dps-m) hade trötta anoder och rätt mycket korrosions-skador, därav omlackeringen. 

Här om dagen när jag skulle torka upp lite gammalt vatten och olja under motorn så upptäckte jag att rödfärgen lossnade när jag nuddade undersidan på motorn med armen. Vad jag kan se i mitt trånga motorrum så är det korrosion även på undersidan av motorn. Den vittrar.. svårt att säga/se hur mycket. Tips på åtgärd för att stoppa detta? Är det ett el-problem eller är det normalt i Svenska västkustförhållanden (där jag stått på land de senaste åren).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...