Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
jakec

AQ170 dör efter ca 45min-1h

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag försöker felsöka min Penta AQ170 som har ett lite lustigt problem.

 

Den fungerar hur bra som helst i ungefär 45 min, ibland upp till 1h. Sedan börjar den gå ojämnt och dö, oftast efter att man kört på tomgång en liten stund och sedan gasar på. 

Den går att starta efter ca 30sek-1 min (tänder direkt om man kör startgas) men går då inte rent utan dör igen om man gasar på över ca 3000rpm. 

 

Det jag bytt är:

Tändspole

Kondensator

Tändstift

Bränslepump

 

Justerat bränsleröret så att den inte ligger emot någonstans för att undvika ånglås. Låg emot cylinderblocket innan

Har även kontrollerat tändinställningen med stroboskop som är korrekt

 

Motorn kyler bra och är inte speciellt varm någonstans.

Bränslefiltret/vattenavskiljaren är kontrollerad och ventilationen till tanken är också kontrollerad för att utesluta vacuum.

 

Mina tankar är antingen felinställda förgasare (har märkt att förgasare nr 1 inte riktigt vill ner i tomgångsläge utan kärvar lite i spjället) eller fördelarlock/rotor som inte ger gnista vid rätt tillfälle. Finns det centrifugalvikter som kan kärva eller hur fungerar tändinställningen på dessa motorer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade liknande problem i min förra båt med en aq170. Visade sig i slutändan vara en kombo av tändningsrelaterade elfel (kabelbrott i sladden till tändspolen, överslag i tändfördelaren pga dålig kontakt till kondensatorn plus nått mer som jag förträngt). Tröttnade och bytte till elektronisk tändning (123-ignition) - blev en helt ny motor som spann som en katt i hela varvtalsregistret. Jag vet inte vad som är fel med din motor, men elfel kan vara svårare att hitta än man/kvinna tror! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

klart ovanligt funderat på ventilation av tanken prova kör med tanklocket öppet

min stannade en gång pga glapp vid säkringsblocket nära fördelaren även annan gång bränslebrist i tanken :)  20+ år 2 stoppande fel bra motor d där

Glad Midsommar  ö B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som bemek skrev, testa ta av locket till bränsletanken när motorn stannat för att lyssna om det pyser för att dra till sig luft. Jag själv har problem med att motorn går ojämnt och stannar osv. det tror jag är pga. tjära och skit i dieseltanken. Så det kanske är problemet hos dig med. Sug upp lite med en pump och sila dieseln.

Väl mött!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bemek:

klart ovanligt funderat på ventilation av tanken prova kör med tanklocket öppet

min stannade en gång pga glapp vid säkringsblocket nära fördelaren även annan gång bränslebrist i tanken :)  20+ år 2 stoppande fel bra motor d där

Glad Midsommar  ö B

Hej och tack för svar!

Har redan testat detta och även kontrollerat ventilationen till bränsletanken så tyvärr inte vacuum i bränsletanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Niko_okin:

Precis som bemek skrev, testa ta av locket till bränsletanken när motorn stannat för att lyssna om det pyser för att dra till sig luft. Jag själv har problem med att motorn går ojämnt och stannar osv. det tror jag är pga. tjära och skit i dieseltanken. Så det kanske är problemet hos dig med. Sug upp lite med en pump och sila dieseln.

Väl mött!

Har redan testat detta och även kontrollerat ventilationen till tanken.

Kollade även inne i tanken och den är helt ren och fin så skit i tanken är det tyvärr inte heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev nossnahoj:

Hade liknande problem i min förra båt med en aq170. Visade sig i slutändan vara en kombo av tändningsrelaterade elfel (kabelbrott i sladden till tändspolen, överslag i tändfördelaren pga dålig kontakt till kondensatorn plus nått mer som jag förträngt). Tröttnade och bytte till elektronisk tändning (123-ignition) - blev en helt ny motor som spann som en katt i hela varvtalsregistret. Jag vet inte vad som är fel med din motor, men elfel kan vara svårare att hitta än man/kvinna tror! 

Hej och tack för svar!

 

Intressant det där med elektronisk tändning! Hade dock helst velat veta att det verkligen är på tändsidan problemet ligger innan jag byter detta, visserligen är det ju ingen nackdel att byta till elektronisk tändning men har redan bytt en del saker och vill inte fortsätta i all evighet ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förkopplingsmotståndet är inte bytt, skulle det kunna ge detta symptom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev jakec:

Har redan testat detta och även kontrollerat ventilationen till tanken.

Kollade även inne i tanken och den är helt ren och fin så skit i tanken är det tyvärr inte heller.

Tyvärr ingen skit i din tank😉🙃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du beskriver låter ju som ett värmefel, motorn stannar när det blir varmt i motorrummet, och då är det allt som oftast gammal tändspole och/eller gammal kondensatorn som får värmeslag. Men du hade ju bytt dessa delar... Du skriver inte någonting om att du bytt brytarspetsarna..? 
Dom byter man ju samtidigt med kondingen, stiften, rotorn och fördelarlocket.

Kolla efter brännmärken på brytarspetsarnas kontaktytor, titta efter brännmärken på insidan av fördelarlocket och rotorn. Titta efter torrsprickor på tändkablarna.

 

Men det kan ju vara bränslerelaterat också, eftersom motorn går dåligt vid gaspådrag kan det ju vara så att den inte får tillräckligt med bränsle. Pumpen var bytt, men bränslefilter? Hur ser det ut i tanken?  Har du luftfilter eller bara ett flamskydd, och hur ser det ut?

 

Om en bensinmotor drabbas av ett elfel, stannar den på direkten, om det är bränslerelaterat brukar den hosta och gå dåligt innan den stannar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det du beskriver låter ju som ett värmefel, motorn stannar när det blir varmt i motorrummet, och då är det allt som oftast gammal tändspole och/eller gammal kondensatorn som får värmeslag. Men du hade ju bytt dessa delar... Du skriver inte någonting om att du bytt brytarspetsarna..? 
Dom byter man ju samtidigt med kondingen, stiften, rotorn och fördelarlocket.

Kolla efter brännmärken på brytarspetsarnas kontaktytor, titta efter brännmärken på insidan av fördelarlocket och rotorn. Titta efter torrsprickor på tändkablarna.

 

Men det kan ju vara bränslerelaterat också, eftersom motorn går dåligt vid gaspådrag kan det ju vara så att den inte får tillräckligt med bränsle. Pumpen var bytt, men bränslefilter? Hur ser det ut i tanken?  Har du luftfilter eller bara ett flamskydd, och hur ser det ut?

 

Om en bensinmotor drabbas av ett elfel, stannar den på direkten, om det är bränslerelaterat brukar den hosta och gå dåligt innan den stannar.

Hej!

Precis dom är bytta, sen är det inte speciellt varmt i motorrummet heller utan det verkar vara bra ventilation där nere. 

Brytarspetsarna är inte bytta men ser helt ny ut och har även mätt avståndet med bladmått och ligger inom toleranserna. 

Bränslefiltret byttes förra året och ser rent ut. 

Tycker det är konstigt om den inte skulle få tillräckligt med bränsle efter först 1h, rätt många liter bränsle som gått igenom systemet på den tiden. 

 

Tanken är helt ren när jag kikat in där. 

 

Motorn dör ju faktiskt inte direkt utan börjar gå ojämnt och ibland kan man ändra lite på gasen och få den att inte dö, så om det inte kan hända om det är elsidan så låter det som något fel med bränslet ändå nånstans. 

 

Kan den möjligtvis bli sur när den går på tomgång pga felinställda förgasare och därför dö när man sedan gasar på?

Iom att jag i princip kan köra hur länge som helst om jag bara håller varven uppe. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Låter som ånglås eller brist på bränsle vid lågt varvtal, bensinen blir varm vid låg fart, när du gasar på ökar bränsleflödet och kyler då ner bränsleledningarna och förgasarna, någonstans där tror jag felet sitter, kan du montera en sådan "bensinblåsa" som utombordare har och testa att pumpa på den nästa gång felet uppkommer så ser du hur den reagerar.

 

Kan ju vara något med förgasarna..

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev touchwood:

 

Låter som ånglås eller brist på bränsle vid lågt varvtal, bensinen blir varm vid låg fart, när du gasar på ökar bränsleflödet och kyler då ner bränsleledningarna och förgasarna, någonstans där tror jag felet sitter, kan du montera en sådan "bensinblåsa" som utombordare har och testa att pumpa på den nästa gång felet uppkommer så ser du hur den reagerar.

 

Kan ju vara något med förgasarna..

 

Automatchoke? 
En automatisk choke som är felinställd kan ge likartade problem, dessa är elektriska och manövrerar chokespjället med en bimetallspiral som om den inte funkar som den skall har en viss fördröjning innan den börjat att stänga spjället, som begränsar luftmängden och därmed ger fetare blandning... jag har haft detta problem på Solexförgasare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Automatchoke? 
En automatisk choke som är felinställd kan ge likartade problem, dessa är elektriska och manövrerar chokespjället med en bimetallspiral som om den inte funkar som den skall har en viss fördröjning innan den börjat att stänga spjället, som begränsar luftmängden och därmed ger fetare blandning... jag har haft detta problem på Solexförgasare.

 

Ja det kan det vara, men om motorn går med för fet blandning så brukar den piggna till när man öppnar spjällen, men när den går med för mager blandning så brukar den "tjöva" sig och stoppa när man öppnar spjällen, och det är så han beskriver felet, så därför var jag inne på för mager/bränslebrist linjen.

 

Men det kan ju vara choken som ställer till det, då skulle choken tappa spänning på lågvarv och börja stänga och då börjar den gå dåligt, och gasar man på med stängda chokespjäll så stoppar den också.

 

Det skulle man ju kunna se om man tittar ner i förgasarna när det händer.

 

Kan du @jakec kolla ner i förgasarna nästa gång det händer och se i vilket läge chokespjällen står ?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-25 vid 13:00 skrev touchwood:

 

Ja det kan det vara, men om motorn går med för fet blandning så brukar den piggna till när man öppnar spjällen, men när den går med för mager blandning så brukar den "tjöva" sig och stoppa när man öppnar spjällen, och det är så han beskriver felet, så därför var jag inne på för mager/bränslebrist linjen.

 

Men det kan ju vara choken som ställer till det, då skulle choken tappa spänning på lågvarv och börja stänga och då börjar den gå dåligt, och gasar man på med stängda chokespjäll så stoppar den också.

 

Det skulle man ju kunna se om man tittar ner i förgasarna när det händer.

 

Kan du @jakec kolla ner i förgasarna nästa gång det händer och se i vilket läge chokespjällen står ?

 

Nu har jag inte jättebra koll på just denna motor men vad jag kan se så finns det ingen choke på AQ170 med Solexförgasare? Ingen elektronik finns vid förgasarna och inte heller några vacuumslangar eller dyl.

 

Det enda spjäll jag ser när jag kikar ner i förgasarna är gasspjällen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-25 vid 11:57 skrev touchwood:

 

Låter som ånglås eller brist på bränsle vid lågt varvtal, bensinen blir varm vid låg fart, när du gasar på ökar bränsleflödet och kyler då ner bränsleledningarna och förgasarna, någonstans där tror jag felet sitter, kan du montera en sådan "bensinblåsa" som utombordare har och testa att pumpa på den nästa gång felet uppkommer så ser du hur den reagerar.

 

Kan ju vara något med förgasarna..

 

Jo men borde det inte vara varmt någonstans längs med bränslerör eller dyl isåfall? Tycker varken rör, förgasare eller godset som förgasarna är monterade i blir speciellt varma (direkt efter att motorn dött). Kan ta på allt med händerna, då borde väl temperaturen inte kunna bli så varm nånstans att bensinen förångas? Krävs väl rätt hög temperatur för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@jakec

Bensinånga bildas redan vid -30*c. 😉

Redigerad av Niko_okin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tändsystemet har du gått igenom så det är väl lika bra att göra en genomgång av förgasarna.

 

Fungerar accelerationspumpen ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tidigare "startar direkt med startgas"  filtret kollat ,men det finns även ett filter (litet) i bränslepumpen  . kanske läge att köra med separat tank, jeep dunk eller liknande .tändlampa kan visa  dålig tändning . jo centrifugalvikter finns känn om rotorn fjädrar tillbaks även mycket liten jordfläta på brytarplattan mm   B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev touchwood:

 

Tändsystemet har du gått igenom så det är väl lika bra att göra en genomgång av förgasarna.

 

Fungerar accelerationspumpen ?

 

Det gör den, alla tre förgasare sprutar bensin vid samma tillfälle när jag gasar.

 

Kan membranen ändå vara dåliga och läcka vid värme kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bemek:

tidigare "startar direkt med startgas"  filtret kollat ,men det finns även ett filter (litet) i bränslepumpen  . kanske läge att köra med separat tank, jeep dunk eller liknande .tändlampa kan visa  dålig tändning . jo centrifugalvikter finns känn om rotorn fjädrar tillbaks även mycket liten jordfläta på brytarplattan mm   B

Bränslepumpen är precis utbytt så det filtret borde vara rent ;)

 

Tändlampa visar korrekt tändning och kan inte se att den misständer eller liknande. Varierar kanske någon grad eller två fram och tillbaka men har hört att det ska vara normalt på tändning med brytarspetsar och att för att få helt exakt tändning krävs elektronisk dito.

 

Ska kolla rotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...