Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Yopphedi

Vända båt mot vind

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag var nyligen med om en lite pulshöjande händelse och vill gärna ha lite tips och råd.

 

Övade tilläggning i min hamn och testade lite olika tekniker för att komma in till min båtplats.

Vid ett tillfälle så missade jag platsen och kom lite för långt in mellan bryggorna och tänkte köra ut för att börja om på nytt.

Tyvärr så ville inte båten samma sak som jag. Började med att backa babord (min båt backar lättast åt det hållet) med förhopping om att att fören då skulle vända sig åt styrbord och bara köra ut.

Vad som hände var att vinden tog fören och förde den i samma fart som aktern åt fel håll. Jag åkte alltså sidledes in mot land. Jag testade att ha lite mer gas, men det gjorde inte saken bättre direkt. Efter det blev det nog lite panikartade försök med mer gas och ratt åt än det ena än det andra hållet..till slut fick jag skutan på rätt kurs, men vet inte riktigt vad jag gjorde rätt vid just det tillfället.🙂

 

Så hur ska jag tänka när jag hamnar i samma situaion nästa gång?

 

Vid tillfället var det en väldigt lätt vind rätt från sidan. 

I bifogad bild visar röd pil vindriktning och grön bock båtplatsen. Båten mellan bryggorna ska symbolisera min båt.

Båten är en 5.5 m bowrider med utombordare. Inte mycket vindfång, men attans vindkänslig...tydligen.

 

hamn.PNG.b5744915d7be489ccc3f64f402e39afc.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Backa alltid mot vindriktningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@raol, Så eneklt alltså. Tackar för kort och tydligt svar.

Finns det något pris för snabbast svar? Det tillfaller dig i sådana fall. Hann ju knappt lägga in ämnet innan du svarade.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som raol skriver, ska du vända båten snabbt så backar du mot vinden så svänger fören snabbt. När du sen ska framåt och slutföra svängen så se till att du vridit om ratten helt innan du lägger in växel framåt. Var väldigt bestämd och använd gasen så svänger båten fort. Om du är riktigt snabbt med ratten och kan få i växel fram medan båten fortfarande rör sig bakåt så får du väldigt snabb och effektiv sväng. Det är mycket bra att du är där och övar! Många vill inte öva i en båt hamn utan de håller tummarna varje gång istället. Fortsätt träna så blir du säkrare och vågar sen använda gasen mer, efter ett tag så sitter det och du behöver inte oroa dig längre. 

 

Jag var nyligen in i en liknande gästhamn med min Buster XL och bogserade ut en 31-fot segelbåt, som tappat propellern, i 10m/s sidvind. Det var också lite pulshöjande, men det går bara man litar på sig själv och ser till att man tänkt och kommunicerat klart innan man börjar.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör som så att jag lägger båten med sidan mot vinden, och låter den driva så tills fören är i jämnhöjd med grannens plats, då ger jag kraftig gas framåt och åtta av tio gånger kommer jag rätt.

Jag har även försökt att få båten att driva sidledes kontrollerat utan hjälp av bogpropeller, det går men kräver mer tålamod. Nu har jag inte rak axel utan drev, men just i denna situation tror jag inte det spelar någon övervägande roll.

 

Alltid bra att kolla vindriktningen i hamnen genom att "tjuvtitta" på segelbåtarnas vindexar, samt på flaggor i land om sådana finns.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett knep som många missar är att montera en enkel rattkula.

Köpte min på Jula.

Går dubbelt så fort att flytta motorn/ drevet.

Gjorde underverk på min Flipper 850 i trånga hamnar och vid slingrig medsjö..

 

// Mats W

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Wergis:

Ett knep som många missar är att montera en enkel rattkula.

Köpte min på Jula.

Går dubbelt så fort att flytta motorn/ drevet.

Gjorde underverk på min Flipper 850 i trånga hamnar och vid slingrig medsjö..

 

// Mats W

Ja en sådan är jättebra!

Jag köpte min på Biltema! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja en sådan är jättebra!

Jag köpte min på Biltema! 

Har letat länge efter sådan till min ratt både in- och utrikes utan att lyckats. Någon som har förslag?

Oval rattkrans, typ 1" x 1 1/2" i mått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland är det enklare att vända båten helt för att gå emot vinden när du påbörjar svängen in mot platsen. Då tar vinden fören och gör svängen åt dig. Har du dessutom någon i fören så kan denne hålla upp den så att den inte faller ner för långt när du går in.

Det kan vara enklare än att försöka få upp fören mot vinden om du har den bakifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Har letat länge efter sådan till min ratt både in- och utrikes utan att lyckats. Någon som har förslag?

Oval rattkrans, typ 1" x 1 1/2" i mått.

Tja, skäms att nämna det, men jag fick fuska till det med en bit uppskuren slang och någon halvmeter eltape...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Tja, skäms att nämna det, men jag fick fuska till det med en bit uppskuren slang och någon halvmeter eltape...

Ajajaj!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 timmar sedan skrev Wergis:

Ett knep som många missar är att montera en enkel rattkula.

Köpte min på Jula.

Går dubbelt så fort att flytta motorn/ drevet.

Gjorde underverk på min Flipper 850 i trånga hamnar och vid slingrig medsjö..

 

// Mats W

Utöver att det går mycket snabbare att svänga så frigör det även högerhanden så att man kan sköta gasreglaget och svänga samtidigt vilket kan vara avgörande om man ska svänga i kraftig sidovind. Och om det blåser mycket så är det klokt att backa mot vinden så som många andra konstaterat.

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Jacques:

Denna har ett brett register och en trevlig känsla.

 

https://www.traktordelar.net/traktordelar/rattspinnare-delux-med-kullager.html

B38A51D6-345F-40EE-B652-F2F080A0508A.thumb.jpeg.ed05aefc07f1e61082fd93fed80116f8.jpeg

Här är Biltemas rattkula, men jag har bytt ut muttrarna till rostfria. En bit slang och litet eltape fick bli en quick-fix för att få den att passa på en eker.

E4067FE9-3C43-439C-A8F7-FF753D2DA3BA.thumb.jpeg.aad3cde4233b67c7cebe2bbebf9f3a62.jpeg

En roderlägesindikator är också bra att ha när man håller med att veva ratten fram och tillbaka, när man har vevat några varv tappar man lätt uppfattningen om i vilken vinkel man har rodret eller drevet. Mitt roderlägesinstrument tog voltmeterns plats i panelen, en liten digital sådan fick monteras vid sidan om, med en omkopplare för start och förbrukarbatteribanken, den skymtar i bildens högerkant.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en sån liggande med brett rostfritt universal fäste,  stal den från övergiven skrotbil på p plats i tyskland någon gång när muren föll, har ännu inte blivit monterad, ingen ide den ligger på hyllan i till nästa mur byggs .  så den kan bytas mot pengar som används fortare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

B38A51D6-345F-40EE-B652-F2F080A0508A.thumb.jpeg.ed05aefc07f1e61082fd93fed80116f8.jpeg

Här är Biltemas rattkula, men jag har bytt ut muttrarna till rostfria. En bit slang och litet eltape fick bli en quick-fix för att få den att passa på en eker.

E4067FE9-3C43-439C-A8F7-FF753D2DA3BA.thumb.jpeg.aad3cde4233b67c7cebe2bbebf9f3a62.jpeg

En roderlägesindikator är också bra att ha när man håller med att veva ratten fram och tillbaka, när man har vevat några varv tappar man lätt uppfattningen om i vilken vinkel man har rodret eller drevet. Mitt roderlägesinstrument tog voltmeterns plats i panelen, en liten digital sådan fick monteras vid sidan om, med en omkopplare för start och förbrukarbatteribanken, den skymtar i bildens högerkant.

Det funkar ju och har inga synliga kosmetiska defekter, så då kan det väl vara en permanent-fix. 
Ang roderlägesgivare, så har jag aldrig ägt en båt med inombordare, och dessa tillräckligt små för att ha en tydlig översikt av utombordaren. Men nu när herr Ohm visat sin skulle jag inte vilja vara utan när/om den dagen kommer. Mycket tack för detta! 
 

Trevlig midsommar till alla med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Jacques:

Det funkar ju och har inga synliga kosmetiska defekter, så då kan det väl vara en permanent-fix. 
Ang roderlägesgivare, så har jag aldrig ägt en båt med inombordare, och dessa tillräckligt små för att ha en tydlig översikt av utombordaren. Men nu när herr Ohm visat sin skulle jag inte vilja vara utan när/om den dagen kommer. Mycket tack för detta! 
 

Trevlig midsommar till alla med!

Vissa quick-fix tenderar att bli permanenta.
 

I vintras var vi några stycken här på forumet, som triggade varandra att beställa roderlägesindikator kompletta med instrument och givare från den där Mr Wang i Kinna... det finns några olika modeller att välja på, och kostar väl runt en tvåhudralapp plus någonting mer.... Post Nord gör ingenting gratis, och sedan ville väl Magdalena Andersson ha sin del också. Men i slutändan var detta hjälpmedel rätt så billigt iallafall.

 

Rattkulan, eller rattspinner kostade när jag köpte den knappt femtio kronor hos Biltema, nu är den kanske litet dyrare, de rostfria muttrarna tillkommer...  

Men den är väldigt bra när man behöver veva ratten mellan rodrets ändlägen snabbt och smidigt.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-24 vid 09:41 skrev raol:

Backa alltid mot vindriktningen.

Exakt , alla stolta fartyg backar bäst mot vinden. Det använde jag ofta när jag seglade Vega. Så i det beskrivna läget är det bara vänta till fören fallit av tillräckligt, sedan backar man ut,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Vissa quick-fix tenderar att bli permanenta.
 

I vintras var vi några stycken här på forumet, som triggade varandra att beställa roderlägesindikator kompletta med instrument och givare från den där Mr Wang i Kinna... det finns några olika modeller att välja på, och kostar väl runt en tvåhudralapp plus någonting mer.... Post Nord gör ingenting gratis, och sedan ville väl Magdalena Andersson ha sin del också. Men i slutändan var detta hjälpmedel rätt så billigt iallafall.

 

Rattkulan, eller rattspinner kostade när jag köpte den knappt femtio kronor hos Biltema, nu är den kanske litet dyrare, de rostfria muttrarna tillkommer...  

Men den är väldigt bra när man behöver veva ratten mellan rodrets ändlägen snabbt och smidigt.

 

Vilken tur för mig att ni gjorde det, som sagt, tanken har aldrig slagit mig. Vad gäller drev och roder är man ett rätt blått blåbär. Din modell slinger iväg på ruggiga 64:90kr idag. Medans modellen jag visade kostade mig 305kr med frakt. Jag säger inte att mellanskillnaden är värd det men jag gillar skarpt känslan i den.

6C12EA37-42F6-4D33-8C49-0B0C0A79E9DB.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kunde inte motstå frestelsen utan köpte en sån där fin rattkula som @Jacques har via Amazon US, fick den för fina 258,35 kr inkl frakt.

 

Nu har jag en liknande utmaning som @Georg_Ohm och fick den inte att greppa rattekern utan en bit slang emellan. Tyvärr blir ytan lite för glatt, så om jag drar hårt i kulan flyttar den sig lite.

 

Vad kan jag tejpa med för att få mer friktion runt slangskarven? Vulkband? Hockeytejp? Något annat smart? Kan så klart pröva mig fram men vill slipp köpa massa olika och bli besviken. 

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Jag kunde inte motstå frestelsen utan köpte en sån där fin rattkula som @Jacques har via Amazon US, fick den för fina 258,35 kr inkl frakt.

 

Nu har jag en liknande utmaning som @Georg_Ohm och fick den inte att greppa rattekern utan en bit slang emellan. Tyvärr blir ytan lite för glatt, så om jag drar hårt i kulan flyttar den sig lite.

 

Vad kan jag tejpa med för att få mer friktion runt slangskarven? Vulkband? Hockeytejp? Något annat smart? Kan så klart pröva mig fram men vill slipp köpa massa olika och bli besviken. 

Tesa t-flex fäster på det mesta, men den kostar lika mycket som din rattkula. klipp till den i rätt bredd och längd innan du tar bort klisterskyddet på baksidan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Jag kunde inte motstå frestelsen utan köpte en sån där fin rattkula som @Jacques har via Amazon US, fick den för fina 258,35 kr inkl frakt.

 

Nu har jag en liknande utmaning som @Georg_Ohm och fick den inte att greppa rattekern utan en bit slang emellan. Tyvärr blir ytan lite för glatt, så om jag drar hårt i kulan flyttar den sig lite.

 

Vad kan jag tejpa med för att få mer friktion runt slangskarven? Vulkband? Hockeytejp? Något annat smart? Kan så klart pröva mig fram men vill slipp köpa massa olika och bli besviken. 

Jag flyttade min litet och såg då, vad jag glömt, att det fanns remsor av gummi, eller nån plast, som var medskickat, dessa tejpades in med vanlig eltape, och sedan klämde jag dit rattkulan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-24 vid 14:25 skrev Georg_Ohm:

Ja en sådan är jättebra!

Jag köpte min på Biltema! 

Båttema har oxå.😂

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Båttema har oxå.😂

Den som länkades från traktordelar, ser ju väldigt gedigen ut, kan nog klämmas på de flesta sorters rattar, dessutom kullagrad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Den som länkades från traktordelar, ser ju väldigt gedigen ut, kan nog klämmas på de flesta sorters rattar, dessutom kullagrad.

Jag beställde samma, fast från Amazon US, eftersom Traktordelar hade slut i lager. https://www.amazon.com/dp/B07WK2DRNQ?psc=1&ref=ppx_yo2_dt_b_product_details

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...